Advies over hoe verwijderde bestanden van een USB-stick te herstellen?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn USB-stick verwijderd en besefte te laat dat er nergens anders een back-up van was. Op de stick staan werkdocumenten en persoonlijke foto’s die ik echt moet terughalen, en ik ben bang dat verder gebruik de gegevens kan overschrijven. Ik zoek veilig advies, tools of stappen voor herstel van USB-bestanden die kunnen helpen om verwijderde bestanden te herstellen.

Ik heb dit op de harde manier geleerd, dus eerst en vooral. Als je USB-stick klikgeluiden maakt, steeds wegvalt en weer terugkomt, of heet wordt in je hand, trek hem dan uit en stop daar. Probeer geen softwarematige oplossingen. Voer ook geen CHKDSK uit. Dat schrijft wijzigingen naar de schijf en probeert het bestandssysteem met dwang weer in vorm te krijgen. Soms staan je bestanden er nog prima op, en dan vernielt CHKDSK de indeling en blijf je achter met rommel.

Als de eenvoudige controles je bestanden niet hebben teruggebracht, zou ik ervan uitgaan dat een van twee dingen is gebeurd. De bestandstabel is beschadigd, of de bestanden zijn echt verwijderd. Op dat punt zou ik herstelsoftware gebruiken.

Je zult mensen gratis tools zien aanraden zoals PhotoRec, TestDisk of Windows File Recovery. Ik heb ze gebruikt. Ze werken wel, min of meer. Het nadeel is dat ze ruw aanvoelen, tenzij je vertrouwd bent met een terminal. Vooral PhotoRec gaf mij een enorme stapel hernoemde bestanden zonder mappen, zonder originele namen, niets bruikbaars. Ik eindigde met dingen als f123456.jpg, f123457.jpg en uren handmatig sorteren. Als je schijf jaren aan foto’s of werkdocumenten bevat, ben je dat snel zat.

Wat voor mij beter werkte, was Disk Drill. Ik zeg niet dat het magie is. Ik zeg dat het degene was die ik aan een gewoon persoon kon geven zonder daarna een puinhoop te verwachten. Een paar redenen waarom ik mensen er steeds naar verwijs:

1. Je kunt eerst een image van de schijf maken. Dit deel vind ik het belangrijkst. Je maakt een byte-voor-byte kopie van de USB-stick en scant daarna de kopie in plaats van op het originele apparaat te blijven hameren. Als de flashdrive half dood is, maakt dat veel uit.
  2. Je krijgt voorbeelden te zien vóór herstel. Ik kon foto’s openen, documenten controleren en zien of de scan de juiste dingen had gevonden voordat ik iets opsloeg. Bespaart tijd. En ook giswerk.
  3. Het houdt alles beter georganiseerd. Vergeleken met de gratis commandoregeltools deed het beter werk in het behouden van de mapstructuur en het herkennen van bestandstypen. Het werkt ook met met BitLocker versleutelde schijven, wat hielp bij een van mijn oudere back-upsticks.

Eén regel die mensen nog steeds verpesten: sla herstelde bestanden op op de interne schijf van je pc, niet terug op dezelfde USB-stick. Als je herstelde gegevens naar de beschadigde schijf schrijft, loop je het risico precies de bestanden te overschrijven die je probeert terug te halen. Ik heb mensen dit één keer zien doen en daarna zien afvragen waarom de helft van de herstelde spullen niet opent. Ja. Daarom dus.

Nadat je alles naar je computer hebt gekopieerd en hebt gecontroleerd dat de bestanden openen, wis en herformatteer je de USB-stick pas als je hem nog wilt testen. Ikzelf vervang hem meestal. Flashdrives zijn goedkoop, verloren data niet. Als je stap voor stap werkt en je niet haast, heb je een redelijke kans.

Stop met het gebruik van de USB. Elke schrijfactie verkleint je kansen.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: voer niet eerst reparatietools uit. Ik zou nog één controle toevoegen vóór herstelsoftware. Open Schijfbeheer in Windows en kijk of de USB de juiste grootte toont. Als de capaciteit er verkeerd uitziet, zoals 0 bytes of een vreemd getal, sla thuisoplossingen dan over. Dat wijst op hardware- of controllerproblemen.

Als de schijf normaal wordt aangekoppeld, is je beste kans bestandsherstel naar een andere computerschijf, niet naar de USB zelf. Disk Drill is een goede keuze voor verwijderde bestanden van een USB-stick omdat het veelgebruikte bestandssystemen goed ondersteunt en je snel laat zien wat er nog aanwezig is. Ik ben in het algemeen geen grote fan van betaalde tools, maar tijd is belangrijk, en het uitzoeken van ruwe output van gratis tools gaat snel vervelen.

Doe dit:

1. Sluit de USB aan, kopieer er niets naartoe.
  2. Scan hem met Disk Drill.
  3. Bekijk eerst documenten en foto’s.
  4. Herstel bestanden naar je pc of een externe HDD, nooit terug naar dezelfde stick.
  5. Controleer of bestanden openen voordat je iets anders doet.

Voor werkdocumenten, zoek naar DOCX, XLSX, PDF. Voor foto’s, controleer JPG, PNG, HEIC, RAW. Als bestandsnamen weg zijn, sorteer dan op bestandstype en datum. Dat bespaart eerlijk gezegd veel tijd.

Als je ook een snelle uitleg wilt, is deze video prima:
bekijk deze handleiding voor herstel van USB-bestanden

Als je opties vergelijkt, zoek dan naar de beste dataherstelsoftware voor 2026. Die zoekopdracht levert nieuwere tests en USB-specifieke resultaten op. Als de bestanden veel waard zijn en de stick verbinding blijft verbreken, stop dan en stuur hem naar een lab. Dat is vervelend, maar schrijven naar een stervende flashdrive is hoe mensen hun bestanden voorgoed kwijtraken.

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @ombrasilente zeiden: controleer of de bestanden echt zijn verwijderd of alleen verborgen/beschadigd zijn in de mapweergave. Open in Windows de Opdrachtprompt en probeer attrib -h -r -s /s /d X:\*.* met X = de letter van je USB-stick. Klinkt dom, maar ik heb “verwijderde” bestanden zien terugkomen omdat malware of een slechte ontkoppeling ze alleen had verborgen.

Daarnaast ben ik het als standaardadvies niet helemaal eens met het advies om daarna te herformatteren. Als deze stick zich eerder al onbetrouwbaar gedroeg, zou ik hem helemaal niet meer vertrouwen. Schrijf hem af. USB-sticks zijn goedkoop, je foto’s opnieuw verliezen niet.

Als de schijf leesbaar is, is alleen scannen de juiste aanpak. Disk Drill is waarschijnlijk de makkelijkste optie voor het herstellen van verwijderde bestanden van een USB-stick, omdat je voorbeelden kunt bekijken voordat je iets opslaat. Recuva kan soms ook werken bij eenvoudige per ongeluk verwijderde bestanden, al is het minder nuttig zodra het bestandssysteem rommelig wordt.

En ja, herstel naar je computer, niet naar dezelfde USB-stick. Mensen doen dat één keer en krijgen daar meteen spijt van.

Als je meer meningen wilt, is deze thread het lezen waard:
beste manieren om bestanden te herstellen van een defecte USB-stick

Kleine aanvulling op wat @ombrasilente, @himmelsjager en @mikeappsreviewer al hebben behandeld: als de USB nog steeds leesbaar is, controleer dan de Prullenbak op de daadwerkelijke pc waarop je de bestanden hebt verwijderd. Veel mensen slaan dat over omdat het een USB was, maar Windows verplaatst verwijderingen daar soms naartoe, afhankelijk van hoe het is gebeurd.

Ik zou ook niet meteen naar file carving grijpen, tenzij de normale scan niets vindt. Carving is geweldig voor foto’s, maar bij Office-documenten kan het je achterlaten met kapotte fragmenten en zonder namen. Dat is een reden waarom Disk Drill hier nuttig is. Je kunt eerst beginnen met herstel op basis van metadata en pas dieper gaan als dat nodig is.

Voordelen van Disk Drill:

• eenvoudige voorbeeldweergave van foto’s/documenten
  • kan veilig herstellen naar een andere schijf
  • redelijk goed in het behouden van de oorspronkelijke structuur wanneer mogelijk
  • goed voor niet-technische gebruikers

Nadelen van Disk Drill:

• niet de goedkoopste optie
  • diepe scans kunnen even duren
  • zoals elke software lost het geen echte hardwarestoring op

Nog één ding: als de verwijderde bestanden heel klein waren en je de stick na het verwijderen bent blijven gebruiken, verwacht dan geen wonderen. Wear-leveling bij flashopslag maakt herstel minder voorspelbaar dan bij oude harde schijven. Daar ben ik het licht oneens met de gewoon scannen en kijken-menigte. Als de bestanden bedrijfskritisch zijn, kan een lab er vroeg bij betrekken uiteindelijk zelfs goedkoper zijn dan meerdere mislukte doe-het-zelfpogingen.