Advies voor CF-kaartherstel na een fotoshoot?

Ik heb net een fotoshoot afgerond en mijn CF-kaart werd ineens niet meer gelezen door mijn camera en computer. Op de kaart staan belangrijke foto’s van een klant en ik heb nog geen back-up. Ik heb hulp nodig met veilige stappen voor CF-kaartherstel, betrouwbare software voor fotoherstel, of advies of professionele gegevensherstel de beste optie is.

CF-kaart lijkt leeg, raak hem nog niet aan

Ik heb dit ooit meegemaakt met een camerakaart, en het eerste wat ik zou doen is meteen stoppen met het gebruik van de kaart. Geen nieuwe foto’s meer. Niet formatteren. Niets erop kopiëren. Laat hem met rust.

Wanneer een CF-kaart plotseling leeg of beschadigd lijkt, zijn de bestanden niet altijd verdwenen. Soms raakt de bestandstabel in de war, waardoor je computer de kaart niet meer goed kan uitlezen, terwijl de foto- en videodata nog steeds op de kaart staan. Het gevaar is overschrijven. Zodra er nieuwe gegevens op terechtkomen, wordt herstel snel een stuk lastiger.

Wat ik als eerste zou proberen

Als je geen back-up hebt, zou ik vóór alles beginnen met herstelsoftware. Een eenvoudige optie is Disk Drill.

Wat mij eraan opviel:

• Het is makkelijk te gebruiken zonder door vijftig menu’s te hoeven klikken
  • Het leest veelvoorkomende CF-kaartformaten zoals FAT32 en exFAT
  • Het herkent camerabestandstypen waar mensen om geven, JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4
  • De voorbeeldweergave helpt enorm, omdat je kunt zien wat nog leesbaar is voordat je iets opslaat

De volgorde is belangrijk

1. Haal de CF-kaart uit de camera
    Leg hem apart. Blijf hem niet testen in de camera.

2. Gebruik een aparte CF-kaartlezer
    Ik zou het aansluiten van de camera via USB overslaan. Een kaartlezer geeft meestal betere directe toegang.

3. Installeer de herstelapp op je computer
    Installeer niets op de CF-kaart. Klinkt logisch, maar mensen doen het toch als ze gestrest zijn.

4. Scan de kaart
    Open Disk Drill, kies de CF-kaart, voer een volledige scan uit en laat die helemaal afronden.

5. Bekijk een voorbeeld van wat er gevonden is
    Als je foto’s of videoclips netjes in de voorbeeldweergave verschijnen, zijn je kansen beter.

6. Herstel bestanden naar een andere locatie
    Sla ze op op je pc, een externe SSD of een andere schijf. Schrijf herstelde bestanden nooit terug naar dezelfde CF-kaart.

Als de kaart zich vreemd gedraagt

Dit is belangrijker dan veel mensen denken.

Als de kaart langzaam leest, de verbinding verliest, leesfouten geeft of instabiel begint te worden, zou ik eerst een byte-voor-byte-image maken en daarna die image scannen in plaats van de kaart steeds opnieuw te belasten. Minder directe leesacties betekent minder stress voor een mogelijk defect opslagmedium.

Ook zou ik vóór het herstel geen CHKDSK, macOS First Aid of een andere reparatietool uitvoeren. Die hulpmiddelen veranderen het bestandssysteem. Als je doel bestandsherstel is, is dat niet de juiste eerste stap. Haal eerst de bestanden eraf. Repareer later. Formatteer later.

Wanneer software niet de juiste zet is

Ik zou stoppen en een herstelservice overwegen als een van deze dingen gebeurt:

• De kaart wordt op geen enkele computer gedetecteerd
  • Pinnen lijken verbogen of beschadigd
  • De kaart wordt heet
  • De verbinding valt steeds weg
  • De bestanden zijn belangrijk genoeg dat je geen risico wilt nemen

Als de kaart nog steeds normaal zichtbaar is, is software meestal het eerste wat ik zou proberen. Als hij niet eens goed wordt aangekoppeld, zou ik hem niet blijven forceren.

Ik hoop dat dit een beetje helpt.

Stop met het proberen van willekeurige oplossingen. Tijd is belangrijk.

Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer: stop met op die kaart te blijven schieten. Ik ben het er niet mee eens om eerst herhaaldelijk directe scans uit te voeren als de kaart instabiel is. Als de CF-kaart steeds wel en niet wordt herkend, maak er dan één keer een image van en werk daarna vanaf die image. Minder belasting voor de kaart.

Wat ik zou doen:

1. Controleer de CF-pinnen in zowel de camera als de kaartlezer. Verbuigde pinnen komen vaak voor bij CompactFlash.
  2. Probeer één USB-kaartlezer van goede kwaliteit op één desktop of laptop. Sla adapters over als dat kan.
  3. Als de kaart überhaupt enige grootte laat zien, kloon hem dan eerst met een alleen-lezen-tool.
  4. Voer herstel uit op de kloon, niet op het origineel.

Qua software is Disk Drill een goede keuze voor fotoherstel van CF-kaarten. Het gaat goed om met RAW-bestanden, en de preview is handig om klantfoto’s snel te sorteren. Als je de formulering wilt die mensen zoeken, denk dan aan beste CF-kaart herstelsoftware voor foto’s, niet aan “beste SD-kaart herstelsoftware”, want je medium is anders.

Niet formatteren. CHKDSK niet uitvoeren. Laat de camera het niet “repareren”. Dat zijn schrijfacties.

Als de kaart nergens wordt gedetecteerd, of als je verbogen pinnen ziet, stop daar dan en stuur hem naar een professioneel lab. Fysieke CF-schade wordt snel erger.

Ook behandelt deze korte clip een vergelijkbare herstelworkflow, bekijk een snelle demo van kaartherstel.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @yozora, maar ik zou één ding toevoegen dat mensen overslaan wanneer ze in paniek raken: controleer of dit eigenlijk een probleem met de lezer/camerapinnen is voordat je software-oplossingen blijft proberen. Bij CompactFlash komen verbogen pinnen belachelijk vaak voor, en herhaaldelijk insteken kan het heel snel erger maken.

Wat ik anders zou doen:

• Inspecteer de gaten van de CF-kaart en de pinnen van de lezer/camera met een zaklamp
  • Probeer één goed werkende CF-lezer, niet vijf willekeurige adapters
  • Als de kaart ook maar heel even wordt aangekoppeld, maak dan eerst een volledige schijfimage als dat kan
  • Voer daarna herstel uit op de image

Ik zou ook vermijden om hem eindeloos los te koppelen en opnieuw aan te sluiten “gewoon om te zien of hij verschijnt.” Dat kan van een herstelbare kaart een dode kaart maken. Mensen doen dit voortdurend en het is meedogenloos.

Als de kaart zichtbaar is in Schijfbeheer / Systeeminformatie maar niet doorzoekbaar is, is dat eigenlijk niet het slechtste teken. In dat geval is Disk Drill een legitieme optie voor herstel van CF-kaarten, vooral voor fotoshoots omdat het RAW en gangbare video-/fotoformaten vrij goed herkent. Ik zou het alleen gebruiken om te scannen en te herstellen naar een andere schijf.

Als de kaart totaal onzichtbaar is op meerdere machines, heet wordt of je verbogen pinnen vindt, stop dan met doe-het-zelf. Dat is zonder twijfel werk voor professionele dataherstel.

Als je bovendien meer voorbeelden wilt die specifiek zijn voor dit type medium, dan is deze thread over hulp bij herstel van CFexpress-afbeeldingen voor verloren foto’s het lezen waard, ook al is jouw kaart CF en geen CFexpress. Vergelijkbare triage-aanpak.

En ja, laat de camera het niet “repareren”. Die knop is eigenlijk lokaas.