Jag råkade permanent radera viktiga filer på min Windows 11-dator, och de finns inte i Papperskorgen. Jag kan ha använt Shift + Delete, och nu behöver jag hjälp att hitta det bästa sättet att återställa dem innan de skrivs över. Jag letar efter säkra steg eller verktyg för filåterställning i Windows 11 som faktiskt fungerar.
Jag har varit i den här situationen förut, och ja, det suger. Du trycker på Shift+Delete eller tömmer Papperskorgen, sedan är filen borta och magen knyter sig. Det viktiga att veta är enkelt. En fil som markeras som permanent raderad i Windows är inte alltid direkt helt borttagen. Ofta tar Windows bort filens post och markerar lagringsutrymmet som ledigt. Om inget annat skrivs till det utrymmet kan den gamla datan fortfarande ligga kvar där.
Det första jag skulle göra är att sluta använda enheten. På riktigt, låt den vara så mycket du kan. Installera inget på den. Flytta inte runt filer. Ladda inte ner skräp. Fortsätt inte pilla med den utan anledning. Varje skrivning försämrar dina chanser eftersom ny data kan skriva över den raderade filen. På SSD-enheter blir det här värre på grund av TRIM. TRIM hjälper SSD-enheter att hålla sig snabba genom att rensa block från raderade filer. När den rensningen väl sker blir återställning mycket svårare, ibland helt omöjlig.
Innan du skannar något skulle jag kolla de tråkiga ställena som folk brukar glömma:
OneDrive
Filhistorik
Tidigare versioner
Andra molnlagringskonton
Externa enheter
NAS-enheter
Alla backupappar du satte upp en gång och sedan glömde bort
Jag har sett förlorade filer dyka upp där mer än en gång. Det känns dumt när det händer, men dumt är bättre än borta.
Om säkerhetskopiorna inte ger något skulle jag gå vidare till återställningsprogram.
Det jag skulle börja med är Disk Drill. Jag gillade det eftersom det inte motarbetade mig. Skanningsflödet är lätt att följa, och när filsystemsinformationen fortfarande är intakt behåller det ofta ursprungliga filnamn och mappar i stället för att dumpa allt i en enda jättestor röra. Förhandsgranskning hjälper också. Du kan kontrollera många filtyper innan du återställer, så du inte återställer en hög med slumpmässigt skräp och hoppas att en av dem är din.
Det vanliga flödet ser ut så här:
Installera Disk Drill på en annan enhet om du har en.
Välj enheten där filen raderades.
Kör skanningen.
Använd sökning och filter för att begränsa resultaten.
Förhandsgranska filen om förhandsgranskning är tillgänglig.
Återställ till en annan enhet, inte den ursprungliga.
På Windows låter det dig skanna och förhandsgranska utan begränsningar, och den kostnadsfria gränsen för återställning är 100 MB.
Om Disk Drill inte passar det du behöver finns det ett par andra alternativ som många brukar luta sig mot.
PhotoRec är gratis och får tillbaka mycket data. Haken är hur det fungerar. Det förlitar sig starkt på filsignaturer i stället för fullständig filsystemsinformation, så återställda filer kommer ofta tillbaka med generiska namn och utan mappstruktur. Om du återställer mycket på en gång, räkna med en lång sorteringssession. Bra verktyg, rörig output.
DiskGenius är värt en titt när problemet är större än en enda raderad fil. Jag skulle placera det högre på listan vid förlorade partitioner, skadade partitioner, RAW-enheter och filsystemsproblem. När en enhet verkar vara logiskt trasig hittar det ibland sådant som enklare verktyg missar.
En sak till. Återställningsprogram är inte alltid rätt väg att gå. Om enheten klickar, kopplas från, försvinner från Windows, ger hårdvarufel eller innehåller data du inte har råd att riskera, skulle jag stoppa där och i stället titta på en professionell återställningstjänst. Programvara hjälper när enheten fortfarande kan läsas tillräckligt rent. Fysisk skada är en helt annan röra.
Om det här bara var en vanlig radering och enheten inte har använts mycket sedan dess, är dina chanser oftast bättre. Agera snabbt, håll skrivningar till ett minimum och återställ allt du hittar till en annan enhet.
Om raderingen skedde idag skulle jag kontrollera en sak innan jag kör stora skanningar. Sök i Windows 11 efter filnamnet med jokertecken och sortera sedan efter datum ändrad. Appar lämnar ofta temporära kopior, autosparningar eller exportcache i AppData, Dokument eller sina egna projektmappar. Office, Adobe-appar, Notepad++ och vissa DAW-program gör detta. Folk missar dem hela tiden.
Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Att hoppa direkt till en fullständig djupskanning är inte alltid det bästa första steget. På en stor enhet tar det evigheter och ger massor av skräp. Börja smalt. Skanna den berörda mappsökvägen eller filtypen först om verktyget stöder det. Disk Drill är ganska bra för detta eftersom sökning, förhandsvisning och filter för filtyper är enkla att använda. Om du känner till filändelsen, som DOCX, PSD, XLSX, filtrera tidigt. Det sparar tid.
Kontrollera också detta om filerna kom från en app:
C:\Users\YourName\AppData\Roaming
C:\Users\YourName\AppData\Local
Win + R, skriv %temp%
Win + R, skriv recent
Om din enhet är en SSD och TRIM kördes minskar chanserna snabbt. På många system rensas raderade block inom några minuter eller efter inaktiv tid. Om det var en HDD är chanserna till återställning bättre.
Om du vill ha en enkel genomgång för filåterställning i Windows 11 hjälper detta: enkel guide för återställning av raderade filer i Windows 11
En sak till, spara återställda filer på en annan enhet. Samma enhet är så folk gör en dålig situation värre.
Om det var Shift + Delete på Windows 11 skulle jag lägga till en sak som @mikeappsreviewer och @waldgeist bara berörde indirekt: prova Windows File Recovery innan du går för långt ner i appdjungeln.
Det är Microsofts eget kommandoradsverktyg från Store, och ja, det är inte direkt roligt att använda, men vid en vanlig oavsiktlig radering kan det fungera förvånansvärt bra. Särskilt om du känner till filtypen eller mappen. Det är mindre snyggt än Disk Drill, men ibland är inte det poängen.
Exempelidé:
winfr C: D: /regular /n \Users\YourName\Documents\*.docx
Det säger åt verktyget att skanna C: och återställa matchande filer till D:. Du behöver en andra enhet eller partition för utdata. Om vanligt läge inte hittar något finns det även ett omfattande läge. Jag tycker ärligt talat att folk hoppar över detta alldeles för ofta bara för att det ser nördigt ut.
Om de raderade filerna dessutom var foton/videor/dokument från en telefon, kamera, SD-kort eller USB-minne, koppla ur den enheten och anslut den skrivskyddad om möjligt. Chansen till återställning där är ofta bättre än på en upptagen systemdisk i Windows.
Jag håller inte riktigt med rådet att kolla tempmappar först om tiden spelar roll och filen raderades från systemets huvudsakliga SSD. Varje extra uppstart, appstart och mappgenomsökning kan innebära fler skrivningar. På en HDD, visst, leta runt mer. På en SSD skulle jag vara snabbare och mer kirurgisk.
Om du vill ha ett GUI-verktyg är Disk Drill for Windows fortfarande ett av de enklare alternativen eftersom förhandsvisning och filtrering är mindre irriterande än hos många konkurrenter. Installera det bara inte på samma disk som du försöker återställa från om du kan undvika det. Den delen spelar större roll än folk tror.
Också värt att kontrollera:
- appens egen historik över senaste/öppnade filer
- e-postbilagor om filen någon gång skickades via mejl
- cache i skrivar-/skannerprogram
- delade mappar på en annan dator i hemmet
- att Windows Search-index märkligt nog visar kopior
Och om filen verkligen är oersättlig, sluta med gör-det-själv-grejer innan du förvärrar det. Ett dåligt återställ tillbaka till samma disk-drag och det är gg.
För alla andra som hamnar här via sökningar täcker detta hur man återställer permanent raderade filer i Windows 11 utan Filhistorik eller säkerhetskopior ganska bra: Alternativ för återställning av raderade filer i Windows 11 efter Shift+Delete
En vinkel som jag tycker att @waldgeist, @vrijheidsvogel och @mikeappsreviewer inte betonade tillräckligt är att kontrollera om den raderade filen fortfarande finns kvar i appens egen metadatakedja. Inte tillfälliga filer, utan faktiska spår. Öppna appen du använde och granska Senaste, Öppna senaste, Återställ osparat, AutoRecover, sessionshistorik och fästa sökvägar. Ibland är själva filen borta, men den senast använda sökvägen visar att det fanns en närliggande duplicerad export, omdöpt kopia eller versionssparning.
Jag skulle också kontrollera:
- OneNote-cache om den klistrades in där
- webbläsarens nedladdningshistorik för äldre kopior
- Teams-, Slack-, Discord- eller e-postbilagor
- skrivarspool-/exportmappar för PDF-filer
%appdata%\Microsoft\Windows\Recent\AutomaticDestinations
Jag håller inte riktigt med dem som säger att man ska gå direkt till kommandoradsverktyg: om du är stressad och sannolikt gör misstag är ett GUI säkrare. Det är där Disk Drill är rimligt.
Fördelar med Disk Drill
- enkel förhandsgranskning/sökning/filtrering
- mindre risk att återställa fel saker
- bra för snabb första bedömning
Nackdelar med Disk Drill
- begränsning för gratis återställning på Windows
- inte idealiskt om enheten har fysiska problem
- djupa skanningar kan fortfarande ge många råfiler
Om inget dyker upp och filen är mycket viktig, sluta med gör-det-själv innan överskrivning eller SSD TRIM avslutar jobbet.