Jag råkade radera foton och videofiler från mitt SD-kort när jag använde min Mac, och jag har inte sparat något nytt på det sedan dess. De här filerna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp med att ta reda på det bästa sättet att återställa raderade filer från SD-kort på Mac innan de försvinner för gott.
Jag har behövt återställa SD-kort på en Mac några gånger, och vilken väg du tar beror på vad som gick fel.
Om du råkade radera filer är chanserna ofta ganska goda. En snabbformatering går också att återställa i många fall, eftersom den vanligtvis tar bort filtabellen i stället för att radera datablocken direkt. En fullständig formatering plus fortsatt användning av kortet är där det snabbt börjar gå riktigt dåligt. Nya foton eller videor skriver över gamla sektorer, och när det väl händer sjunker möjligheten till återställning kraftigt. Hårdvarufel är en annan röra. Om kortet fortsätter att kopplas från, blir varmt, dyker upp sporadiskt eller om Macen vägrar läsa det, hjälper programvaruverktyg ofta inte mycket.
Det största misstaget jag fortsätter att se är att folk använder kortet efter förlusten. Jag gjorde detta en gång med ett 32 GB-kort från en gammal kamera och förlorade halva uppsättningen för gott. Även en liten omgång nya bilder kan skriva över äldre filer, särskilt på mindre kort.
På Mac skulle jag börja med Disk Drill. Jag har provat några alternativ genom åren, inklusive UFS Explorer och R-Studio. De är bra, men Disk Drill kändes enklare att arbeta med utan att förlora återställningskvalitet för vanliga SD-kortsfall. Om du vill ha något du kan öppna och använda utan att läsa en manual i en timme är det en bra plats att börja på.
Stegen är tillräckligt enkla:
- Anslut SD-kortet till din Mac med en kortläsare
- Starta Disk Drill och välj SD-kortet från listan
- Kör en fullständig skanning, inte den stressade
- Vänta tills skanningen är klar, även om det ser ut som att den blev färdig tidigt
- Förhandsgranska det som hittades
- Återställ filerna till en annan enhet eller till din Macs interna SSD
En del jag gillade var hur förhandsgranskningen hanterades. Den fungerar bra med filtyper från kameror, inklusive många RAW-format, och den är bättre än vissa lättare återställningsappar när videofiler är fragmenterade. Jag brukar se förhandsgranskningen som den första verklighetskontrollen. Om ett foto öppnas rent där, eller en video går att spola i utan störningar, har den återställda kopian större chans att vara användbar.
Jag skulle inte heller lägga tillbaka allt på en gång. Återställ först en liten testomgång. Öppna bilderna, kontrollera videorna, hoppa fram lite i dem, se till att inget är trasigt. Det sparar tid, och det talar tidigt om för dig om skanningen hittade bra data eller en hög med skräp.
Sluta använda kortet. Mata ut det och låt det vara. Du gjorde redan det viktigaste genom att inte spara nya saker.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer, men jag skulle lägga till en sak först. Skapa en avbildning av SD-kortet innan du skannar det. På Mac kan du använda Skivverktyg eller Terminal med dd. Arbeta från avbildningen om du är orolig för att kortet ska bli sämre. Det tar längre tid, men det ger dig en ren källa att försöka återställa från igen. Det spelar roll om kortet börjar bete sig instabilt mitt under skanningen.
För raderade foton och videor på macOS är Disk Drill fortfarande ett bra val eftersom det hanterar exFAT, FAT32 och vanliga kamerafiltyper väl. Om ditt kort är friskt är chanserna till återställning ofta ganska goda efter oavsiktlig radering. Bättre än efter formatering, och mycket bättre än efter återanvändning.
Min ordning skulle vara:
- Skapa en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet.
- Skanna avbildningen eller kortet med Disk Drill.
- Filtrera efter filtyp och datum.
- Återställ först några filer till din Mac, inte tillbaka till SD-kortet.
- Testa videorna innan du hämtar tillbaka allt.
Om videofiler kommer tillbaka trasiga, prova att först sortera efter ursprunglig mappstruktur och sedan efter filsignaturer. Kameror delar ofta upp klipp på märkliga sätt, så en skanningsvy kan se sämre ut än en annan. En liten detalj, men det hjälper.
Om kortet kopplar från, monteras som skrivskyddat eller ger I/O-fel, hoppa över gör det själv-loopen och gå vidare till professionell återställning. Upprepade omskanningar på ett döende kort är ingen bra idé tbh.
Också värt att läsa om du vill ha fler alternativ för SD-kortsåterställningsprogram för Mac och SanDisk-kort:
bästa programvaran för återställning av SD-kort för SanDisk- och Mac-användare
Sluta använda SD-kortet, uppenbarligen. Den delen är viktigare än folk tror.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @suenodelbosque, men jag är lite mindre övertygad om att hoppa direkt till en massa skanningar om kortet är gammalt eller lite opålitligt. Varje extra läspass innebär fortfarande belastning på kortet. Om det monteras utan problem och verkar friskt, visst, använd Disk Drill för Mac SD-kortåterställning först eftersom det är lätt att förhandsgranska foton/videor och det hanterar de vanliga filsystemen för SD-kort bra. Men om Finder hänger sig, kortet matas ut slumpmässigt eller macOS visar läsfel, fortsätt inte peta på det i timmar.
En sak som inte nämns tillräckligt ofta: kontrollera om filerna raderades medan SD-kortet var anslutet via Bilder, Bildinsamling eller synkroniseringsgrejer i Finder. Ibland är filerna borta från kortet men finns fortfarande i en lokal importcache, i Bilder-biblioteket eller till och med i en tillfällig mapp på Macen. Sök igenom din Mac innan du går in i fullt återställningsläge. Jag har sett folk återställa filer som låg på den bärbara datorn hela tiden.
Om det dessutom är videor från en kamera kan filåterställning få tillbaka klipp som finns men inte går att spela upp ordentligt. Det betyder inte alltid total katastrof. VLC kan öppna sådant som QuickTime vägrar röra. Så testa återställda filer med mer än en app.
Om du vill ha fler åsikter om Mac-återställningsverktyg är den här tråden värd att skumma igenom: råd från Reddit om bästa programvara för filåterställning på Mac.
Kort version: skriv inte något till kortet, återställ till en annan enhet, testa några filer först, och om kortet beter sig fysiskt konstigt, sluta med gör det själv-grejer innan du förvärrar det.