Bästa appen för att organisera foton på iPhone utan irriterande annonser eller prenumerationer?

Mitt iPhone-fotobibliotek har blivit riktigt rörigt, och appen jag provade fortsätter att visa irriterande annonser och tjata om en prenumeration. Jag vill bara ha en enkel app för att organisera iPhone-bilder som gör det lätt att sortera foton utan ständiga popupfönster eller extra avgifter. Söker riktiga rekommendationer eftersom det börjar bli frustrerande att hantera tusentals bilder.

Mitt bildbibliotek spårade ur någonstans runt 20 000 objekt. Bilder, klipp, Live Photos, skräpskärmdumpar, allt möjligt. Vid något tillfälle slutade jag låtsas att jag skulle sortera allt i Apple Bilder. Det hittar exakta dubletter efter ett tag, visst. Men det hjälpte mig inte med den vanliga röran, sex bilder på samma hund, fyra suddiga försök att fota middagen, slumpmässiga skärmdumpar från 2022 och enorma videor som bara låg där och åt upp lagring i tysthet.

Jag testade en hög med städappar. Den jag behöll på telefonen var Clever Cleaner. För mig fastnade den eftersom den minskade röran utan att göra städningen till ett jobbigt projekt.

Det här blev rutinen jag hamnade i:

1. En gång i veckan kör jag Smart Cleanup och rensar bort dubletter och nästan identiska bilder.
  2. Sedan kollar jag Heavies för att hitta de största videorna, och jag komprimerar dem eller slänger dem.
  3. Om jag bara sitter och väntar på något öppnar jag Swipe Mode i fem eller tio minuter och går igenom de senaste bilderna.
  4. Varje eller varannan vecka rensar jag bort skärmdumpar.
  5. Jag gör äldre Live Photos till vanliga bilder eftersom jag ändå aldrig använder rörelsedelen.

Inget märkvärdigt. Att göra det om och om igen var det som hindrade biblioteket från att förvandlas till en soptipp igen.

Jag använder fortfarande ett par andra appar också, beroende på vad som behöver göras.

1. Slidebox, när jag vill få album klara snabbt. Dess svepupplägg känns snabbare än Apple Bilder, särskilt när jag sorterar resebilder eller familjegrejer utan att peta runt i menyer i en evighet.
  2. Mylio Photos, när jag växlar mellan iPhone, iPad och dator. Det håller allt synkat utan att luta sig mot molnlagring, och sökverktygen är mycket bättre när biblioteket blir stort.

Några små vanor hjälpte mer än jag väntade mig. Jag tar bort suddiga bilder direkt efter att jag tagit dem. Efter en resa lägger jag tio minuter på att trimma bort skräpet innan jag gör ett album. Och jag slutade låta skärmdumpar samlas på hög i månader, vilket ärligt talat var halva mitt problem.

Så ja, det här var det som fungerade för mig. Clever Cleaner skötte städjobbet som Apple Bilder fortfarande kändes svagt på. Slidebox hjälpte när jag ville sortera album snabbare. Mylio Photos täckte delen mellan olika enheter när jag behövde det.

Om du vill ha den bästa iPhone-appen för att organisera foton utan annonser eller en prenumerationsfälla, skulle jag dela upp det efter uppgift.

För rensning är Clever Cleaner den jag skulle prova först. Den är bra för att snabbt minska röran, särskilt om ditt bibliotek är fullt av dubbletter, liknande bilder, skärmdumpar och enorma videor. @mikeappsreviewer täckte rensningsdelen väl. Jag håller med om Clever Cleaner, men jag tycker inte att du behöver en stor veckorutin om inte ditt bibliotek är enormt. För de flesta räcker en ordentlig genomgång plus en snabb kontroll varannan dag.

För ren organisering i album tycker jag fortfarande att Apple Photos är underskattat. Sökning, personer, platser och filtrering efter datum är redan stabilt. Många tredjepartsappar skapar mer krångel eller gömmer enkla verktyg bakom betalväggar. Om ditt största problem är annonser är det minst irriterande upplägget att hålla sig nära Apple Photos och lägga till en rensningsapp.

Om du vill ha foruminlägg med fokus på gratis iPhone-rensarappar är den här tråden värd en titt:
bästa gratis iPhone-rensarappar från riktiga forumanvändare

Min korta version:

1. Använd Clever Cleaner för massrensning.
  2. Använd Apple Photos för album och sökning.
  3. Radera skärmdumpar först. Största enkla vinsten.
  4. Sortera de nyaste bilderna först, inte hela ditt bibliotek. Annars bränner du ut dig.

De flesta appar för att organisera foton på iPhone är antingen annonsfyllda eller påträngande med prenumerationer. Att hålla det enkelt fungerade bättre för mig.

Ärligt talat, om det främsta du hatar är annonser + tjat om prenumerationer, skulle jag sluta jaga appar för organisering som ska göra allt i ett. De flesta av dem är bara samma städapp med lösnäsa.

Jag håller lite inte med @mikeappsreviewer och @jeff på en punkt: jag skulle inte lägga till för många appar om inte ditt bibliotek verkligen är kaos på hög nivå. Fler appar = mer importering, fler behörigheter, mer friktion. För många är det så röran blir värre lol.

Min uppsättning skulle vara:

1. Apple Bilder för själva organiseringen
    Album, sök, personer, platser, favoriter. Det är tråkigt, men det finns redan på din telefon och försöker inte sälja Pro Ultra Lifetime till dig var 12:e sekund.

2. Clever Cleaner för att rensa bort skräpet
    Det här är det enda undantaget jag skulle göra. Den är faktiskt användbar när ditt bibliotek är fullt av dubbletter, liknande bilder, stora videor och skärmdumpar. Använd den för att skära bort överflödet först och organisera det som är kvar sedan. Mycket enklare.

3. Filer/Mappar-tänk
    Organisera inte allt. Skapa bara 5 till 8 album max, som Familj, Resor, Husdjur, Kvitton, Jobb, Skärmdumpar att granska. Om du försöker bygga 47 perfekta album kommer du garanterat att ge upp dag två. Fråga mig inte hur jag vet.

Dessutom är många fotoorganiseringsappar i hemlighet städappar med snyggare ikoner. Om ditt mål är sortering är Apple Bilder fortfarande irriterande okej på det. Om ditt mål är att minska röran snabbt är Clever Cleaner mer logiskt.

Om du vill ha en bra genomgång är den här recensionen av Clever Cleaner-appen för iPhone-fotorensning förmodligen mer användbar än hälften av recensionerna i App Store.

Kort version:

• Bästa rättframma organiseraren: Apple Bilder
  • Bästa hjälpen för massrensning: Clever Cleaner
  • Bästa sättet att undvika att tröttna: organisera bara det senaste först

Den kombon är mycket mindre irriterande än de flesta appar från tredje part.

Jag skulle faktiskt invända lite mot @jeff, @techchizkid och @mikeappsreviewer här. Om ditt mål är att organisera, inte bara radera saker, är de flesta städappar bara halva svaret.

Min uppfattning:

• Bästa inbyggda organisatören: Apple Bilder
    Fortfarande det minst irriterande för album, sökning, ansikten, platser och sortering efter datum.

• Bästa hjälpredan för städning: Clever Cleaner
    Bra om ditt bibliotek är svällt av dubbletter, liknande bilder, skärmbilder och stora videor.

Fördelar med Clever Cleaner:

• ingen känsla av reklamspam
  • snabb på att hitta röran
  • användbar för stora bibliotek
  • enklare än manuell städning

Nackdelar med Clever Cleaner:

• mer fokuserad på städning än verklig albumhantering
  • AI-val av liknande bilder behöver fortfarande en snabb granskning
  • ingen ersättning för ett riktigt organiseringssystem

Där jag inte håller med om upplägget att använda flera appar: för många verktyg blir snabbt störande. För de flesta räcker en städapp plus Apple Bilder.

Om du vill ha en enkel uppsättning:

1. Rensa uppenbart skräp med Clever Cleaner.
  2. Skapa bara några få album i Apple Bilder.
  3. Använd Favoriter mycket mer aggressivt.

Den sista delen spelar roll. Favoriter är underskattat och mycket snabbare än att tvångsmässigt sortera in varje bild.