Vissa mappar på min hårddisk blev plötsligt skadade efter en krasch, och nu kan jag inte öppna viktiga filer i dem. Jag försöker återställa foton, dokument och arbetsfiler utan att förvärra skadan. Vad är det säkraste sättet att återställa data från skadade mappar på en hårddisk?
Jag hade ett nästan identiskt kaos med en äldre extern hårddisk, och det första jag lärde mig den hårda vägen var detta: sluta använda disken direkt.
När filer försvinner raderas de ofta inte på en gång. Datan ligger vanligtvis kvar tills nya skrivningar hamnar ovanpå den. Så om du fortsätter kopiera över saker, ladda ner filer eller flytta runt mappar, minskar du dina egna chanser till återställning. Jag gjorde detta en gång. Dåligt drag.
Om du inte har kollat de enkla ställena ännu, gör det först. Filer ser ibland borta ut när de ligger någonstans dumt och lätt att missa:
- Papperskorgen
- Synkmappar för OneDrive eller Google Drive
- Säkerhetskopior från Filhistorik
- Externa säkerhetskopieringsenheter
- Ett annat användarkonto på samma PC
Om inget av detta ger något, skulle jag gå vidare till återställningsprogram. För vanlig radering, oavsiktlig formatering eller ett trasigt filsystem skulle jag börja med Disk Drill. Jag använde det eftersom upplägget var lätt att följa och det fortfarande klarade mer än enkel återställning av raderade filer. Det skannar raderade partitioner, formaterade enheter och skadade filsystem utan att tvinga dig att först lära dig en massa återställningstermer.
Det som fungerade bäst för mig var att hålla processen tråkig och strikt:
- Anslut disken och bekräfta att systemet fortfarande ser den
- Installera återställningsappen på en annan disk
- Kör en fullständig skanning, inte den snabba
- Förhandsgranska filer innan du återställer dem
- Hämta ut det viktiga först
- Spara återställda filer på en annan disk, aldrig tillbaka till samma HDD
Det sista steget spelar stor roll. Om du återställer till samma disk riskerar du att skriva över data som du inte har hämtat ut ännu. Folk hoppar över detta och undrar sedan varför halva mappen kommer tillbaka trasig.
En del av Disk Drill som jag gillade var förhandsgranskningsfunktionen. Jag litade inte enbart på filnamn. Om ett foto öppnades och en video spelades upp i förhandsgranskningen tog jag det som ett ganska bra tecken på att filen hade en chans. Jag brukade vanligtvis testa en handfull viktiga filer innan jag tömde hundratals gigabyte i återställningen.
Om resultatet blir tunt, prova ett annat verktyg efteråt. Olika återställningsmotorer plockar fram olika rester. PhotoRec är gratis och klarar en del vilda räddningar, men det är grövre att använda och det tar ofta bort de ursprungliga filnamnen. R-Studio och UFS Explorer är också stabila, även om jag tyckte att de var mindre användarvänliga om man inte är van vid den här sortens saker.
Ett läge där jag skulle sluta experimentera är hårdvarufel. Om disken klickar, skrapar, tappar anslutningen slumpmässigt eller försvinner från BIOS skulle jag inte fortsätta skanna den hemma. Programvara hjälper vid logiska problem. Den gör inte mycket för en döende diskmekanism.
Vid den punkten är ett återställningslabb det säkrare valet, särskilt om disken innehåller familjefoton, arbetsfiler, skatteunderlag eller något annat som du inte kan ersätta. Det kostar mycket. Men i vissa fall finns det ingen billigare väg kvar.
Sluta montera den och bläddra igenom den om och om igen. Där håller jag inte helt med @mikeappsreviewer. En fullständig skanning är inte alltid första steget om mapparna blev korrupta direkt efter en krasch. Gör först en sektor-för-sektor-avbildning av disken och arbeta från kopian. ddrescue på Linux är det vanliga valet. Om disken har svaga sektorer träffar upprepade skanningar samma dåliga områden och gör saken värre.
När du har avbildat den, kontrollera filsystemskadan på klonen, inte originalet. Om detta är NTFS bygger verktyg som DMDE eller R-Studio ofta upp mappstrukturen bättre än rå fotoåterställning. Rå återställning får tillbaka filer, men namn och mappsökvägar är ofta borta. Det suger för arbetsdokument.
Om disken är stabil och du vill ta den enkla vägen är Disk Drill bra för att skanna klonen och hämta foton, dokument och videor till en annan disk. Förhandsgranskning spelar roll. Korrupta förhandsgranskningar betyder vanligtvis delvis återställning.
Jag skulle undvika CHKDSK på originaldisken. Folk älskar att föreslå det. Dålig idé i det här skedet. Det reparerar genom att ändra metadata, och jag har sett det förvandla skadade mappar till found.000-skräp. Du vill återställa först, reparera senare.
För filåterställning från gamla hårddiskar och återställning av korrupta mappar är den här videon också värd att titta på, se den här genomgången av dataåterställning för hårddiskar.
Kort version:
- Sluta använda disken.
- Klona den först.
- Återställ från klonen.
- Spara resultatet någon annanstans.
- Kör reparationsverktyg först efter att du har fått ut det viktiga.
Om disken klickar, blir extremt långsam eller kopplar från, sluta. Hemmalösningar börjar snabbt bli riskabla.
Jag håller med @waldgeist om en stor sak: försök inte “reparera” först. Men jag vill driva det lite längre. Om mapparna blev korrupta efter en krasch finns det en god chans att detta är ett metadatafel i filsystemet, inte att själva filerna är helt döda. Det spelar roll, eftersom rå återställning är lite av en grottmansmetod. Den får fram filer, visst, men ofta med skräpnamn och utan mappstruktur. För jobbgrejer är det en mardröm.
Det jag skulle göra innan jag kastar varenda skanner på det:
-
Kontrollera SMART/hälsa med något skrivskyddat som CrystalDiskInfo.
Om hälsan är dålig, behandla disken som om den ligger på livsuppehållande åtgärder. -
Om det är en extern disk, prova en annan kabel/port/kapsling först.
Det låter grundläggande, men jag har sett “korruption” visa sig vara konstigheter från en instabil USB-anslutning. -
Montera disken skrivskyddat om du kan.
Detta förhindrar att Windows “hjälper till” på helt fel sätt. -
Rikta in dig på de skadade mapparna först i stället för att skanna hela disken i evigheter.
Många går direkt på en gigantisk fullständig diskskanning. Ibland är det överdrivet och slösar bara tid om du redan vet var skadan finns.
Om disken är stabil är Disk Drill ett rimligt val eftersom det hanterar korrupta mappar på hårddiskar och låter dig förhandsgranska återställda foton/dokument innan du sparar dem någon annanstans. Jag gillar dock inte att bara använda ett enda verktyg. Disk Drill först för användbarheten, sedan något som DMDE om mappstruktur är viktigare än bekvämlighet. Olika verktyg ser olika saker.
Lita heller inte på återställda Office-/PDF-filer bara för att de går att kopiera ut. Öppna dem. Korrupta dokument älskar att låtsas att de överlevde.
Om du vill ha en mer allmän diskussion om rekommendationer för filåterställningsprogram är den här tråden ganska bra: bästa Reddit-diskussionen om filåterställningsprogram för hårddiskar
Min kortversion: skapa en avbild om möjligt, undvik CHKDSK, testa återställda filer omedelbart, och fortsätt inte att starta om och peta på den dåliga disken som om den var skyldig dig pengar.
En extra vinkel som ingen riktigt har tagit upp tillräckligt ännu: kontrollera om de korrupta mapparna egentligen bara är trasiga katalogposter, inte förstört filinnehåll. Jag håller delvis inte med full-disk-först-lägret här. Om disken låter frisk och SMART är rent kan ibland ett metadatafokuserat verktyg lista föräldralösa poster snabbare än en enorm rååterställning.
Det jag skulle prova på klonen:
- DMDE för att inspektera den överordnade mappens poster
- TestDisk endast för partitions- eller bootsektorproblem, inte för blind reparation
- Hex-kontrollera några viktiga filer om förhandsvisningar misslyckas men storleken ser rätt ut
Om Disk Drill:
- Fördelar: enkelt gränssnitt, bra förhandsvisning, dugligt för blandade foton/dokument, fungerar bra när du vill ha en snabb första bedömning
- Nackdelar: inte mitt förstaval för djupgående NTFS-metadataingrepp, kan ge mycket brus, bästa resultat beror ofta på att man gör klonen först
Så ja, jag skulle använda Disk Drill efter avbildning om du vill ha en enklare återställningsomgång, och sedan verifiera de kritiska Office- och PDF-filerna manuellt. @waldgeist har rätt om att undvika CHKDSK tidigt, @byteguru har rätt i att förhandsvisningar spelar roll, och @mikeappsreviewer har rätt i att skilja logisk korruption från fysiskt fel. Om filnamn och mappstruktur är väldigt viktiga, luta åt DMDE eller R-Studio före rååterställning.