Jag råkade radera viktiga videor från min GoPro innan jag säkerhetskopierade dem, och nu försöker jag ta reda på om det finns något sätt att återställa materialet från SD-kortet. Jag behöver hjälp med de bästa stegen eller programvaran för att återställa raderat GoPro-material eftersom de här klippen är väldigt viktiga och jag är orolig att de kan vara borta för alltid.
Jag har varit i den här situationen, och det blir snabbt riktigt jobbigt. Du kommer hem, ansluter GoPro-kameran, och klippen du brydde dig om saknas. Det viktigaste är detta: om videorna raderades eller kortet formaterades fungerar återställning fortfarande ganska ofta. De första stegen spelar väldigt stor roll.
Börja med att inte röra kortet
Om du vill ha bästa möjliga chans att få tillbaka materialet, sluta använda SD-kortet direkt.
Spela inte in mer video på det. Formatera det inte igen. Kör inte slumpmässiga reparationsverktyg. På de flesta SD-kort försvinner inte raderat material direkt. Fillistan försvinner först, medan videodatan ofta ligger kvar tills ny data skrivs över den.
Jag skulle kontrollera några tråkiga saker innan jag gjorde något mer omfattande:
- Öppna ditt GoPro-molnkonto om du betalar för det och hade automatisk uppladdning aktiverad.
- Titta i Papperskorgen eller i avsnittet Nyligen raderade.
- Sätt tillbaka kortet i kameran och se om GoPro visar en reparationsprompt.
- Prova en annan kortläsare, en annan USB-port eller en annan dator.
- Se om kortet visas i Diskhantering i Windows eller Skivverktyg i macOS.
Om kortet aldrig visas, tappar anslutningen om och om igen eller verkar fysiskt skadat, skulle jag stanna där. Då skulle jag lämna det till ett återställningslaboratorium. Fysiskt fel är ett annat problem än att råka radera filer.
Varför GoPro-videoåterställning är svårare än folk tror
Det här kommer som en överraskning för många. Att återställa ett Word-dokument eller en JPEG är en sak. GoPro-material är rörigare.
De här kamerorna skriver ofta video i delar över kortet. När filsystemet rensas eller skadas måste återställningsprogram bygga ihop delarna i rätt ordning. Vissa verktyg hittar ett MP4-namn och ger dig ändå en trasig fil, eller ett klipp som öppnas och fryser halvvägs. Jag har sett det mer än en gång.
Programvaran jag skulle börja med
För GoPro-kort som har raderats, formaterats eller fått logiska skador skulle jag börja med återställningsprogram.
Om jag gjorde detta på mitt eget kort skulle jag använda Disk Drill.
Den del som är värd att använda här är Advanced Camera Recovery. Den byggdes för kameramaterial och kommer från den äldre serien verktyg GoProRecovery och CnW Recovery som folk använde för GoPro-klipp i flera år. Den nuvarande versionen bygger vidare på de metoderna och är inriktad på fragmenterat material från GoPro-kameror, drönare, bilkameror och liknande utrustning.
Så skulle jag köra det
Stegen är tillräckligt enkla:
- Ta ut SD-kortet ur GoPro-kameran.
- Anslut det direkt till datorn med en kortläsare.
- Öppna Disk Drill.
- Välj SD-kortet.
- Välj Advanced Camera Recovery.
- Kör skanningen.
- Förhandsgranska videorna den hittar.
- Återställ filerna till en annan enhet.
Förhandsgranskningen är viktig. Om ett klipp förhandsgranskas utan problem får du en bättre uppfattning om filen är värd att återställa. Jag gillar att kontrollera detta innan jag dumpar en hög med skräp på en annan enhet.
Om kortet ger läsfel eller känns instabilt skulle jag inte skanna det om och om igen. Jag skulle först skapa en byte-för-byte-kopia och sedan skanna kopian i stället. Mindre belastning på originalkortet. Mindre risk också.
På Mac är det samma sak
Om du använder Mac är rutinen nästan densamma. Kortläsare, starta appen, skanna, förhandsgranska, återställ någon annanstans. Inget märkvärdigt där.
När jag skulle hoppa över programvara och gå direkt till ett labb
Ibland är det smartaste att sluta försöka med hemmalösningar.
Jag skulle luta åt en professionell återställningstjänst om:
- SD-kortet är sprucket, böjt eller på annat sätt skadat.
- Ingen dator upptäcker det alls.
- Det kopplas från under skanningar varje gång.
- Det blir varmt utan någon bra anledning.
- Materialet är viktigt nog för att du inte vill chansa med det.
Att hålla på med programvara på ett kort som håller på att ge upp gör ibland situationen värre. Inte varje gång, men tillräckligt ofta.
Om det bara handlade om en vanlig radering eller formatering är dina chanser vanligtvis bättre än folk tror. Om du inte har använt kortet särskilt mycket sedan materialet försvann finns det fortfarande en god chans att du får tillbaka åtminstone en del av videorna.
Om materialet raderades och du inte spelade in nya klipp efteråt, är chanserna fortfarande ganska goda. Den stora faktorn är överskrivningsgraden. På SD-kort försvinner ofta raderade poster först, medan videodatan ligger kvar tills nya skrivningar träffar samma block.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda kortet. Där jag skiljer mig lite är detta. Jag skulle först skapa en avbild av kortet om materialet är mycket viktigt. Kör inte 4 olika skanningar på originalmediet. En ren genomgång för att göra en fullständig kopia är säkrare. På Windows, använd USB Image Tool eller HDD Raw Copy Tool. På Mac är ddrescue det bättre valet om kortet läses dåligt.
För GoPro-material är fragmentering den stora utmaningen. Generiska återställningsappar hämtar ofta filnamn men returnerar trasiga MP4-filer. Disk Drill är fortfarande ett av de bättre valen här eftersom det hanterar kameramedia bättre än många vanliga filåterställare. Om du provar det, återställ till din dator eller en annan extern enhet, aldrig tillbaka till samma SD-kort. Förhandsgranska alla resultat du hittar. Om en fil spelas upp i förhandsvisningen är dina chanser mycket bättre.
Kontrollera också .LRV- och .THM-sidecarfiler. De är inte din fullständiga video, men de hjälper till att bekräfta klipptider och namn. Om huvud-MP4-filen är skadad kan verktyg som VLC:s reparationsknep eller ffmpeg-remuxning ibland fixa uppspelningen. Inte alltid, men jag har sett det rädda halvtrasiga GoPro-klipp.
Om du vill ha en snabb genomgång av alternativen täcker den här sidan topprankade verktyg för videoräddning från SD-kort på enkel engelska:
bästa programvaran för videoräddning från SD-kort för raderat GoPro-material
Om kortet kopplas från, visar 0 byte eller blir varmt, stanna där. Då är det ett jobb för labb, inte något för återställning hemma.
Om det var en ren radering och du slutade använda kortet, har du fortfarande en verklig chans. Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @suenodelbosque, men jag är lite mindre övertygad om att prova varje reparationsprompt som kameran visar dig. Ibland hjälper det, ibland skriver det bara mer skräp till kortet. För mig, mindre pill = bättre.
Det jag skulle lägga till är detta:
- Kontrollera om de saknade klippen delades upp i kapitel. GoPro delar ofta upp långa inspelningar i flera filer, så folk tror att materialet är borta när bara ett segment försvann.
- Leta efter dolda filer på kortet. Ibland är katalogen felaktig, inte helt borta.
- Om du återställer filer och de inte går att spela upp, anta inte att de är döda. En remux med ffmpeg kan fixa vissa återställda GoPro MP4-filer mycket oftare än folk förväntar sig.
- Testa SD-kortet efter allt detta. Falska eller felande kort orsakar massor av drama kring raderat material.
När det gäller programvara är Disk Drill en bra plats att börja för återställning av raderat GoPro-material eftersom det tenderar att fungera bättre med kameravideo än många generiska appar för att ångra radering. Jag skulle fortfarande återställa till en annan enhet, förstås. Ganska grundläggande, men folk gör fortfarande fel där.
Också värt att läsa: Reddit-tips för att återställa raderade GoPro- och SD-kortsvideor
Om kortet visar 0 byte eller fortsätter att kopplas från, sluta med gör-det-själv-grejer. Det är där återställning hemma blir riktigt dum riktigt snabbt.
En sak jag skulle invända lite mot: jag skulle inte förlita mig på att GoPro-kameran själv kan reparera något om inte materialet redan anses vara förbrukningsbart. Kameror är byggda för att fortsätta filma, inte för att göra noggrann forensisk återställning.
Ett par extra kontroller som kompletterar det som @suenodelbosque, @andarilhonoturno och @mikeappsreviewer redan har tagit upp:
- Försök läsa kortet i Linux om Windows eller macOS beter sig konstigt. Ibland monteras ett kort där tillräckligt länge för att du ska kunna kopiera DCIM-mappen manuellt.
- Om du återställer MP4-filer som inte går att öppna, granska dem med MediaInfo. Om varaktigheten är tom eller metadata saknas kan videodatan fortfarande finnas kvar och bara behöva en headertransplantation eller remux.
- GoPro-kapitel filer kan lura folk. Det raderade klippet kan faktiskt vara ett saknat segment ur GX01, GX02 osv.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar
- Bra med kameramedier och fragmenterad video
- Förhandsgranskning är användbar före återställning
- Användarvänligt gränssnitt, mindre risk för användarfel
Nackdelar
- Ingen magi om kortet har fysiska problem
- Djupa skanningar kan ge många skräpnamn
- Betald återställning för full användning passar kanske inte alla
Om Disk Drill hittar delar men uppspelningen är trasig, spara ändå allt. Partiell återställning är vanligt med actionkamera material, och skadade klipp kan ibland byggas upp igen senare. Om kortets kapacitet plötsligt ser fel ut, som att 32 GB visas som några få MB, pekar det mer på kontrollerfel än enkel radering. Det är då jag skulle sluta med gör det själv.