Bestanden herstellen van een SD-kaart op Mac na per ongeluk verwijderen?

Ik heb per ongeluk foto- en videobestanden van mijn SD-kaart verwijderd terwijl ik mijn Mac gebruikte, en sindsdien heb ik er niets nieuws meer op opgeslagen. Deze bestanden zijn erg belangrijk, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de beste manier is om verwijderde SD-kaartbestanden op Mac te herstellen voordat ze voorgoed verdwenen zijn.

Ik heb een paar keer SD-kaarten op een Mac moeten herstellen, en de route die je neemt hangt af van wat er misging.

Als je per ongeluk bestanden hebt verwijderd, zijn je kansen vaak best goed. Een snelle formattering is in veel gevallen ook nog herstelbaar, omdat daarbij meestal de bestandstabel wordt verwijderd in plaats van de datablokken meteen te wissen. Een volledige formattering plus meer gebruik van de kaart is waar het snel mis begint te gaan. Nieuwe foto's of video's schrijven over oude sectoren heen, en zodra dat gebeurt, nemen de herstelkansen sterk af. Hardwarestoringen zijn weer een ander probleem. Als de kaart steeds wordt ontkoppeld, warm wordt, onregelmatig verschijnt, of de Mac hem niet wil lezen, doen softwaretools vaak niet veel.

De grootste fout die ik steeds zie, is dat mensen de kaart blijven gebruiken na het verlies. Ik heb dit zelf ooit gedaan met een 32GB-kaart uit een oude camera en verloor de helft van de set voorgoed. Zelfs een kleine reeks nieuwe opnames kan oudere bestanden overschrijven, vooral op kleinere kaarten.

Op een Mac zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb in de loop der tijd een paar opties geprobeerd, waaronder UFS Explorer en R-Studio. Dat zijn degelijke tools, maar Disk Drill voelde makkelijker om mee te werken zonder verlies van herstelkwaliteit voor normale SD-kaartsituaties. Als je iets wilt dat je gewoon kunt openen en gebruiken zonder eerst een uur een handleiding te lezen, is dit een goede plek om te beginnen.

De stappen zijn eenvoudig genoeg:

1. Sluit de SD-kaart met een kaartlezer aan op je Mac
  2. Start Disk Drill en kies de SD-kaart uit de lijst
  3. Voer een volledige scan uit, niet de snelle
  4. Wacht tot de scan klaar is, ook als het lijkt alsof die eerder al klaar is
  5. Bekijk een voorbeeld van wat er is gevonden
  6. Herstel de bestanden naar een andere schijf of naar de interne SSD van je Mac

Een onderdeel dat ik prettig vond, was de manier waarop voorbeelden werden afgehandeld. Het werkt goed met bestandstypen van camera’s, waaronder veel RAW-formaten, en het is beter dan sommige lichtere herstelapps wanneer videobestanden gefragmenteerd zijn. Ik zie de voorbeeldweergave meestal als de eerste realiteitscheck. Als een foto daar schoon opent, of een video zonder haperingen vooruit en achteruit gaat, is de kans groter dat de herstelde kopie bruikbaar is.

Ik zou ook niet alles in één keer terugzetten. Haal eerst een kleine testbatch binnen. Open de afbeeldingen, controleer de video's, spring er even doorheen, en kijk of niets kapot is. Het bespaart tijd, en het laat je vroeg zien of de scan goede data heeft gevonden of een hoop rommel.

Stop met het gebruik van de kaart. Werp hem uit en laat hem met rust. Je hebt het belangrijkste al gedaan door geen nieuwe bestanden op te slaan.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer, maar ik zou eerst nog één ding toevoegen. Maak een image van de SD-kaart voordat je hem scant. Gebruik op Mac Schijfhulpprogramma of Terminal met dd. Werk vanaf de image als je bang bent dat de kaart verder achteruitgaat. Het kost meer tijd, maar je hebt dan één schone bron om herstel opnieuw vanaf te proberen. Dat is belangrijk als de kaart halverwege de scan kuren begint te vertonen.

Voor verwijderde foto’s en video’s op macOS is Disk Drill nog steeds een solide keuze, omdat het goed overweg kan met exFAT, FAT32 en veelvoorkomende camerabestandstypen. Als je kaart gezond is, is de kans op herstel na per ongeluk verwijderen vaak nog best redelijk. Beter dan na formatteren, en veel beter dan na hergebruik.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Maak een byte-voor-byte-image van de SD-kaart.
  2. Scan de image of de kaart met Disk Drill.
  3. Filter op bestandstype en datum.
  4. Herstel eerst een paar bestanden naar je Mac, niet terug naar de SD-kaart.
  5. Test de video’s voordat je alles terughaalt.

Als videobestanden beschadigd terugkomen, probeer dan eerst te sorteren op de oorspronkelijke mapstructuur en daarna op bestandssignaturen. Camera’s splitsen clips vaak op vreemde manieren, dus de ene scanweergave kan er slechter uitzien dan de andere. Klein detail, maar het helpt.

Als de kaart de verbinding verbreekt, alleen-lezen wordt gekoppeld of I/O-fouten geeft, sla dan de doe-het-zelf-routine over en ga naar professionele recovery. Herhaald opnieuw scannen op een stervende kaart is echt geen goed idee.

Ook het lezen waard als je meer opties wilt voor SD-kaart-herstelsoftware voor Mac en SanDisk-kaarten:
beste SD-kaart-herstelsoftware voor SanDisk- en Mac-gebruikers

Stop uiteraard met het gebruik van de SD-kaart. Dat deel is belangrijker dan mensen denken.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @suenodelbosque, maar ik ben iets minder overtuigd van het idee om meteen een heleboel scans uit te voeren als de kaart oud is of een beetje onbetrouwbaar. Elke extra leesbeurt belast de kaart nog steeds. Als de kaart prima wordt gekoppeld en er gezond uitziet, gebruik dan eerst Disk Drill voor Mac SD-kaart herstel, aangezien je er eenvoudig foto’s en video’s mee kunt bekijken en het goed overweg kan met de gebruikelijke bestandssystemen van SD-kaarten. Maar als Finder vastloopt, de kaart willekeurig wordt uitgeworpen of macOS leesfouten geeft, blijf er dan niet urenlang in prikken.

Eén ding dat niet vaak genoeg wordt genoemd: controleer of de bestanden zijn verwijderd terwijl de SD-kaart was verbonden via Foto’s, Image Capture of synchronisatiefuncties van Finder. Soms zijn de bestanden van de kaart verdwenen, maar bestaan ze nog steeds in een lokale importcache, Foto’s-bibliotheek of zelfs een tijdelijke map op de Mac. Doorzoek je Mac voordat je volledig in herstelmodus gaat. Ik heb mensen bestanden zien herstellen die de hele tijd al op de laptop stonden.

Ook, als dit video’s van een camera zijn, kan bestandsherstel clips terughalen die wel bestaan maar niet goed afspelen. Dat betekent niet altijd totale mislukking. VLC kan dingen openen waar QuickTime niet aan wil komen. Test herstelde bestanden dus met meer dan één app.

Als je meer meningen wilt over Mac-hersteltools, is deze thread de moeite waard om even door te nemen: advies over de beste Mac-bestandsherstelsoftware van Reddit.

Korte versie: schrijf niets naar de kaart, herstel naar een andere schijf, test eerst een paar bestanden en als de kaart zich fysiek vreemd gedraagt, stop dan met doe-het-zelfpogingen voordat je het erger maakt.