Brug for hjælp: Sådan gendanner du filer fra et beskadiget USB-drev?

Mit USB-flashdrev blev pludselig korrupt, efter jeg tilsluttede det til min bærbare computer, og nu kan jeg ikke åbne det eller få adgang til vigtige filer, som jeg har brug for til arbejde og personlige dokumenter. Jeg leder efter sikre måder at gendanne data fra et korrupt USB-flashdrev på uden at gøre situationen værre. Hvis nogen kender pålidelige gendannelsestrin eller software, der faktisk virker, vil jeg sætte stor pris på hjælpen.

Start med de kedelige kontroller først

Jeg ville undgå reparationsværktøjer i starten. Ved USB-korruption afhænger løsningen af, hvad der fejlede, og det er ikke altid det samme.

Når jeg har haft med defekte flashdrev at gøre, tjekkede jeg først nogle få grundlæggende ting:

1. Vises det i Diskhåndtering?
  2. Rapporterer Windows den korrekte størrelse?
  3. Er filsystemet angivet som RAW?
  4. Får du en formateringsprompt?
  5. Kan en anden pc se det?
  6. Mister det forbindelsen, fryser det, eller kører det med mærkeligt lave hastigheder?

De svar afklarer hurtigt situationen.

Hvis drevet vises i Diskhåndtering, og kapaciteten ser rigtig ud, vil jeg sige, at chancerne stadig er rimelige for gendannelse derhjemme. Hvis det bliver ved med at afbryde forbindelsen, aldrig vises, bliver varmt, eller stikket ser bøjet eller løst ud, ville jeg holde op med at tænke softwareproblem og begynde at tænke hardwaren er ved at svigte.

Hent filerne først, reparer drevet senere

Denne del betyder mere, end folk tror. Korruption er ofte symptomet, ikke selve årsagen. Jeg har set folk køre reparationer først og så ende med færre filer, der kunne gendannes, end de havde i starten.

Så hvis USB-drevet stadig kan læses godt nok til, at software kan få adgang til det, ville jeg forsøge at kopiere dataene ud, før jeg kører CHKDSK, formaterer eller foretager nogen form for oprydning.

Til den slags opgave ville jeg bruge Disk Drill.

Det, jeg kunne lide ved det på beskadigede USB-stik, var enkelt. Det afhænger ikke kun af, at filsystemet er sundt. Selv når Windows nægter at åbne drevet normalt, kan det ofte scanne selve enheden og genskabe filer fra rå data. I min brug kom mappestrukturen bedre tilbage end med mange andre gendannelsesapps, og forhåndsvisningsværktøjet sparede tid, fordi jeg kunne kontrollere, om filerne var intakte, før jeg kopierede dem ud.

Den del jeg ikke ville springe over

Byte-to-Byte Backup-funktionen er hovedårsagen til, at jeg ville bruge det her.

Hvis flashdrevet er ustabilt, er det en dårlig idé at scanne det igen og igen. Jeg ville først lave et komplet image, sektor for sektor, og gemme det et andet sted. Derefter ville jeg udføre gendannelsesarbejdet på imaget, ikke på USB-stikket.

Det giver dig én frossen kopi af drevet i dets nuværende tilstand. Hvis USB-drevet bliver værre senere, og det gør nogle, har du stadig noget at arbejde ud fra. Jeg lærte det på den hårde måde med et billigt 64 GB-stik for flere år siden. Det blev monteret to gange og begyndte derefter at forsvinde midt under overførsler. Det image, jeg lavede tidligt, var den eneste grund til, at jeg fik de fleste af filerne tilbage. Selv med forkert stavede mappenavne.

Den rækkefølge jeg ville bruge

1. Installer Disk Drill.
  2. Tilslut USB-drevet.
  3. Åbn indstillingen Byte-to-Byte Backup.
  4. Lav et komplet image af USB-drevet, og gem det på en anden disk.
  5. Monter eller tilføj imaget inde i Disk Drill.
  6. Scan imaget.
  7. Se forhåndsvisning af det, den fandt.
  8. Gendan de filer, du interesserer dig for, til en anden lagerenhed.

Ikke tilbage til det samme USB-stik. Jeg ved godt, det lyder åbenlyst, men folk gør det.

Når dine filer er i sikkerhed

Først derefter ville jeg rode med selve drevet.

Afhængigt af hvad du så tidligere, ville jeg prøve en af disse:

1. Kør CHKDSK.
  2. Tildel et andet drevbogstav.
  3. Geninstaller USB-driverne.
  4. Brug Windows-fejlkontrol.
  5. Udfør en fuld omformatering.

Hvis korruptionen kom fra et mindre problem i filsystemet, kunne en af dem måske rydde det op. Hvis det fortsætter med at opføre sig ustabilt efter en formatering, ville jeg holde op med at stole på det.

Hvornår jeg ville stoppe med at gøre det selv

Jeg ville kigge på en professionel gendannelsesservice, hvis noget af dette sker:

1. Systemet registrerer slet ikke drevet.
  2. Stikket er beskadiget, eller USB-stikket viser anden fysisk skade.
  3. Dataene er så vigtige, at fejl ville gøre skade.
  4. Drevet begynder at afbryde forbindelsen under imaging eller scanning.

Det sidste er grimt. Gentagne forsøg på en enhed, der er ved at fejle, er sådan folk forvandler en vanskelig gendannelse til en død enhed.

Behold det eller smid det ud

Efter gendannelse ville jeg ikke føle nogen loyalitet over for flashdrevet. Hvis korruptionen dukkede op uden nogen klar årsag, kom tilbage efter formatering, eller drevet begyndte at opføre sig mærkeligt under normal brug, ville jeg udskifte det.

USB-flashdrev bliver slidt op. Nogle holder længe. Nogle bliver mærkelige ud af ingenting. Når et drev først begynder at opføre sig upålideligt, behandler jeg det, som om det allerede har sagt op.

Skriv ikke noget til USB-stikket endnu. Ingen formatering, ingen reparation, ingen kopiering tilbage. Hver skrivning sænker chancerne for gendannelse.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt, gendan først. Jeg er lidt uenig om CHKDSK selv senere, fordi jeg på ustabile flashdrev har set CHKDSK forvandle en rodet filtabel til et endnu værre rod. Hvis filerne betyder noget, springer jeg det over, indtil gendannelsen er udført og bekræftet.

Det ville jeg gøre som det næste:

1. Test USB-stikket i en anden port og på en anden pc.
  2. Tjek om det vises i Stifinder, Diskhåndtering eller Enhedshåndtering.
  3. Hvis det beder om at blive formateret, så tryk på annuller.
  4. Hvis drevet forbliver tilsluttet, så scan det med Disk Drill.
  5. Gendan filer til din bærbare computers drev eller et andet eksternt drev, ikke til samme USB.

Hvorfor Disk Drill? Det håndterer RAW- og korrupte USB-volumener bedre end mange simple filkopieringsværktøjer. Forhåndsvisning hjælper dig med at tjekke dokumenter, billeder og videoer før gendannelse. Hvis stikket er ustabilt, så lav først et image og scan imaget. Det sparer slitage og reducerer gentagne læsninger.

Hvis USB’en bliver ved med at afbryde forbindelsen, viser 0 byte eller bliver superlangsom som under 1 MB/s, ville jeg stoppe hjemmeløsninger. Det peger på svigtende hardware, ikke et lille filsystemproblem.

Denne korte video er også fin, hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang af trinene til gendannelse af USB-data:
hurtig Instagram-guide til at gendanne filer fra et korrupt USB-drev

Når du har fået filerne ud, så fuldformater USB-stikket og test det. Hvis det giver fejl igen, så smid det ud. Billige flashmedier fejler meget tidligere, end folk tror. Jeg har haft to, der døde i samme måned, så ja, herlige sager.

En ting, jeg ville tilføje til det, som @mikeappsreviewer og @techchizkid sagde: tjek, om problemet faktisk er partitionstabellen og ikke bare filsyste,met, for det ændrer, hvad gendannelsesværktøjer stadig kan “se”.

Hvis Windows viser USB-enheden som Ikke-allokeret i Diskhåndtering, så spring ikke direkte til reparationer. I det tilfælde kan partitionsgendannelse nogle gange bringe drevet tilbage hurtigere end reparation på filniveau. Jeg er dog stadig enig med dem om én ting: skriv ikke noget nyt til USB-nøglen.

Jeg er ærlig talt lidt mindre overbevist om at prøve for mange Windows-rettelser bagefter. Flashdrev, der bliver korrupte én gang uden nogen tydelig grund, gør det ofte igen. Selv hvis du gendanner det og reformaterer det, ville jeg ikke stole på det til arbejdsfiler.

Det ville jeg gøre:

• Det er ikke muligt at tjekke SMART på de fleste billige USB-nøgler, så vurder det ud fra adfærden
  • Hvis den forbindes stabilt, så gendan først filer med Disk Drill
  • Hvis partitionen mangler, så scan efter mistede partitioner og filer
  • Gendan kun til din pc eller et andet eksternt drev
  • Hvis de gendannede filer åbner fint, så udskift USB-enheden alligevel

Hvis dine dokumenter også er meget vigtige, så test de gendannede filer med det samme. Jeg har set folk gendanne hundredvis af filnavne og så indse, at halvdelen af det faktiske indhold var ødelagt. Den del er ret træls.

For flere idéer til USB-datagendannelse er denne tråd om hvordan man gendanner filer sikkert fra et defekt USB-drev værd at læse.

Kort version: gendan først, reparer senere, og pensionér måske den USB-nøgle, før den ødelægger din uge igen.