Com.apple.diskmanagement.disenter-fout nadat Eerstehulp is mislukt

Schijfhulpprogramma Eerste hulp is mislukt op mijn Mac, en nu krijg ik een com.apple.diskmanagement.disenter-fout wanneer ik probeer de schijf te koppelen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat dit heeft veroorzaakt en hoe ik de toegang tot de schijf kan herstellen zonder mijn bestanden te verliezen.

Wanneer een schijf verschijnt in Schijfhulpprogramma maar niet wil koppelen

Ik liep hiertegenaan met de fout com.apple.DiskManagement.disenter, en ja, dat voelt al snel beroerd. De Mac ziet de schijf, maar hij blijft grijs staan als een baksteen. In mijn geval detecteerde macOS de hardware, maar iets blokkeerde het koppelen van het bestandssysteem.

Wat ik steeds bleef zien, viel in drie categorieën:

• de schijf is losgekoppeld zonder deze eerst uit te werpen
  • het bestandssysteem is beschadigd geraakt, of macOS ging er niet meer netjes mee om
  • een achtergrondproces voor herstel liep vast en liet niet meer los

Dit is de volgorde die ik zou gebruiken.

1. Stop eerst de vastgelopen controle van het bestandssysteem

Na een ruwe ontkoppeling start macOS vaak fsck. Op papier prima. In de praktijk heb ik gezien dat het vastloopt en de schijf al die tijd vergrendeld houdt. Schijfhulpprogramma toont de schijf dan wel, maar je kunt hem nog steeds niet koppelen.

Open Terminal en voer uit:

sudo pkill -f fsck

Druk op Enter. Typ je Mac-wachtwoord. Je ziet geen tekens tijdens het typen, wat normaal is in macOS.

Als de schijf hierna meteen koppelt, handel dan snel. Kopieer je belangrijke bestanden er nu vanaf. Als hij alleen-lezen wordt geopend, zie dat dan als een waarschuwing, niet als een kleine storing.

2. Voer EHBO uit op de hele structuur

Schijfhulpprogramma verbergt een deel van de structuur tenzij je aangeeft dat niet te doen.

Open Schijfhulpprogramma, klik op Weergave en kies vervolgens Toon alle apparaten.

Voer EHBO nu in deze volgorde uit:

1. Fysieke schijf
  2. Container, als die wordt weergegeven
  3. Volume

Ik heb op de harde manier geleerd dat de volgorde belangrijk is. Fouten zitten niet altijd in het zichtbare volume. Soms zit het probleem een laag erboven. Ik heb ook meegemaakt dat EHBO de eerste keer faalde en bij een tweede poging nog wat extra deed. Dus als je mapfouten, headerproblemen of B-tree-meldingen krijgt, is een herhaalde poging geen verspilling.

3. Probeer een schone gebruikerssessie

Dit klinkt dom totdat het werkt.

Log uit bij je account. Log weer in en test de schijf opnieuw. Als je nog een andere gebruikersaccount op dezelfde Mac hebt, probeer hem daar ook te koppelen.

Ik heb meegemaakt dat een schijf in de ene account niet werkte en in een andere prima koppelde. Als dat gebeurt, is de schijf niet altijd het hoofdprobleem. Je gebruikerssessie, machtigingen of een vreemd voorkeursbestand kan in de weg zitten.

4. Controleer Time Machine voordat je aan de schijf blijft rommelen

Als de schijf eerder als Time Machine-doel werd gebruikt, blijft macOS er soms op de achtergrond aan zitten. Ik had ooit een back-upschijf die zich lang nadat ik hem niet meer voor back-ups gebruikte nog steeds bezet gedroeg.

Ga naar Systeeminstellingen en schakel automatische Time Machine-back-ups even uit. Probeer daarna de schijf opnieuw te koppelen.

Niet elegant, maar wel het proberen waard.

5. Stop met geforceerde reparaties als de schijf blijft falen

Dit is het punt waarop ik meestal stop met doen alsof Schijfhulpprogramma de dag nog gaat redden.

Als de schijf steeds opnieuw dezelfde koppelingsfout geeft, probeer hem dan niet verder ter plekke te repareren. Op een gegeven moment ga je van bestandssysteem repareren naar haal de bestanden eraf voordat dit erger wordt.

Een optie is Disk Drill. Dat scant de schijf zelfs wanneer macOS weigert hem normaal te koppelen. In plaats van te wachten tot het bestandssysteem zich gedraagt, leest het de schijf directer uit en kan het mogelijk bestanden terughalen of iets opbouwen dat lijkt op een bruikbare mappenstructuur.

Als je gegevens herstelt, sla ze dan op een andere gezonde schijf op. Schrijf niets terug naar de zieke schijf. Dat heb ik jaren geleden een keer verkeerd gedaan. Slecht idee.

6. Wis de schijf pas nadat je bestanden veilig zijn

Zodra je gegevens ergens anders naartoe zijn gekopieerd, wis je de probleemschijf en stel je hem opnieuw in vanaf nul.

Selecteer in Schijfhulpprogramma de fysieke schijf en klik op Wis.

Gebruik een van deze:

• APFS voor nieuwer gebruik alleen met Mac
  • Mac OS Extended Journaled voor oudere Mac-configuraties
  • exFAT als je wilt dat de schijf werkt met zowel macOS als Windows

Als de schijf vooral op je Mac gebruikt gaat worden, verloopt het formatteren op de Mac meestal soepeler.

Wat ik niet zou doen

Ik zou EHBO niet tien keer achter elkaar blijven uitvoeren.
Ik zou hem niet steeds opnieuw loskoppelen en weer aansluiten.
Ik zou hem niet eerst wissen en pas later over herstel nadenken.

De veiligere weg is saai. Haal de bestanden eraf. Formatteer daarna. Begin daarna opnieuw.

En ja, werp de schijf de volgende keer uit voordat je hem loskoppelt. Ik sloeg dat ooit over omdat ik haast had. Kostte me een avond.

Deze fout betekent meestal dat macOS het apparaat ziet, maar weigert het bestandssysteem te koppelen. Dat First Aid faalt vóór de disenter-fout wijst op een van drie dingen.

1. Beschadiging van het bestandssysteem.
  2. Schade aan de partitietabel.
  3. Hardwareproblemen, vaak de USB-bridge, kabel, behuizing of de schijf zelf.

Ik zou één ding anders doen dan @mikeappsreviewer. Ik zou First Aid niet steeds opnieuw uitvoeren als het al duidelijk is mislukt. Eén extra poging is prima. Stop daarna. Herhaalde reparaties op een instabiele schijf maken herstel soms erger.

Probeer deze controles.

Open Terminal en voer uit:
diskutil list

Zoek de schijfidentificatie, zoals disk2 of disk3s1.

Inspecteer die daarna:
diskutil info /dev/disk2

Let op:
Unmounted: Yes
File System Personality
S.M.A.R.T. status, als het een directe interne of ondersteunde externe schijf is

Probeer vervolgens een handmatige koppeling:
sudo diskutil mountDisk /dev/disk2

Als macOS dezelfde disenter-code teruggeeft, test dan de partitietabel:
sudo gpt -r show /dev/disk2

Als de GPT-uitvoer er beschadigd uitziet, ligt het probleem lager dan het volumeniveau. Schijfhulpprogramma loopt daar vaak vast.

Controleer ook de systeemlogboeken:
log show --last 10m | grep -i disenter

Dit laat soms zien of de blokkering APFS, HFS+, I/O-fout of machtigingen-gerelateerd is.

Belangrijke stap die mensen overslaan. Test de schijf met een andere kabel, een andere poort of een andere behuizing. Ik heb foutmeldingen over een corrupte schijf gezien die werden veroorzaakt door een slechte SATA-naar-USB-adapter. Dezelfde schijf, nieuwe behuizing, en hij werd prima gekoppeld. Het klinkt dom, maar het gebeurt vaak.

Als de schijf belangrijk is, stap dan nu over van reparatie naar herstel. Disk Drill is een degelijke optie voor Mac-gegevensherstel wanneer een schijf niet wil koppelen. Het scant het ruwe apparaat en haalt vaak bestanden terug, zelfs nadat First Aid is mislukt. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op.

Als je eerst gebruikersfeedback wilt bekijken, lees dan klantbeoordelingen en herstelervaringen van Disk Drill.

Als herstel werkt, wis dan de volledige fysieke schijf, niet alleen het volume. Bouw de partitietabel opnieuw op en formatteer daarna opnieuw. Als wissen ook mislukt, zou ik hardware meer verdenken dan software.

Ik zou nog één invalshoek toevoegen die zowel @mikeappsreviewer als @techchizkid maar licht hebben aangestipt: soms is deze fout in eerste instantie niet echt een koppelprobleem, maar een probleem met de overdracht van eigendom of versleuteling.

Als de schijf APFS is en van een andere Mac komt, controleer dan of deze met FileVault is versleuteld of eerder met een andere gebruikerssleutelhanger is aangekoppeld. In Terminal:

diskutil apfs list

Als je ergens Locked ziet staan, probeer deze dan te ontgrendelen in plaats van te koppelen:

diskutil apfs unlockVolume diskXsY

Als dit bovendien een externe schijf is, start dan op in de Veilige modus en test daar het koppelen. De Veilige modus schakelt veel rommel van derden uit die zich aan opslag kan haken, zoals antivirus, back-up-synchronisatie-apps, NTFS-tools, enzovoort. Ik heb die veel vaker disenter-fouten zien veroorzaken dan mensen willen toegeven.

Een plek om naar aanwijzingen te zoeken is Console.app, niet alleen Terminal-logboeken. Filter op diskmanagementd en apfsd direct na een mislukte koppelpoging. De formulering daar kan nuttiger zijn dan de vage onzin van Schijfhulpprogramma.

Ook, voor SEO-vriendelijke duidelijkheid: in veel gevallen gebeurt deze koppelingsfout omdat de hardware van de externe harde schijf defect raakt, of omdat de USB-kabel, adapter of behuizing verhindert dat macOS de schijf correct leest.

Als de gegevens belangrijk zijn, stop dan met het proberen van willekeurige oplossingen na 2 of 3 mislukte pogingen. Op dat moment zou ik overstappen op herstelsoftware zoals Disk Drill, vooral als de schijf in Schijfhulpprogramma verschijnt maar niet wil koppelen. Het is meestal veiliger om eerst bestanden te herstellen en pas later te wissen.

Gerelateerde lectuur als je nog een referentie voor probleemoplossing bij externe schijven wilt:
een externe harde schijf repareren die wel verschijnt maar niet goed werkt

Met één ding ben ik het licht oneens: uit- en weer inloggen helpt zelden, tenzij het probleem samenhangt met versleutelingsprompts of een achtergrond-app. De Veilige modus is eerlijk gezegd een sterkere test.

Ik zou één ding controleren waar de anderen niet genoeg op leunden: stroom- en kernel-extensieconflicten. @techchizkid heeft gelijk dat je niet moet blijven hameren op EHBO, en @viajantedoceu heeft gelijk dat Veilige modus een sterkere test is dan alleen uitloggen. Maar als dit een externe HDD of SSD is die via de bus wordt gevoed, kan zwakke stroomvoorziening disenter-fouten veroorzaken die er precies uitzien als bestandssysteemcorruptie.

Probeer deze invalshoek:

• sluit de schijf rechtstreeks aan op de Mac, zonder hub
  • als het een 3,5-inch schijf is, controleer dan of de eigen voedingsadapter goed werkt
  • als het een draagbare schijf is, probeer dan een USB-hub met voeding of een andere USB-C-adapter
  • koppel tijdelijk andere USB-apparaten met hoog stroomverbruik los

Controleer daarna of macOS schijfdrivers van derden blokkeert:

systemextensionsctl list

en voor oudere tools:

kextstat | grep -i -E 'ntfs|paragon|tuxera|wd|seagate'

Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat dit meestal eerst het bestandssysteem is. Veel gevallen van disenter zijn eigenlijk de laag tussen macOS en de schijf, vooral oude NTFS-drivers, antivirussoftware, back-uptools of onbetrouwbare behuizingen.

Ook de moeite waard om te testen vanuit de herstelmodus, niet vanuit een normale opstart. Open daar Schijfhulpprogramma en kijk of de schijf wordt aangekoppeld. Als dat in herstelmodus wel lukt maar in macOS niet, wijst dat eerder op een softwareconflict dan op fysieke schade.

Als de gegevens belangrijk zijn, kloon de schijf dan vóór meer experimenten. Een kloon op sectorniveau is veiliger dan herhaalde aankoppelpogingen. Als de schijf niet wordt aangekoppeld maar nog wel leesbaar genoeg is om te scannen, is Disk Drill een redelijke keuze om eerst herstel uit te voeren.

Voordelen van Disk Drill:

• eenvoudige Mac-interface
  • kan bestanden vinden op niet-aangekoppelde volumes
  • goed voor herstel vóór herformattering

Nadelen van Disk Drill:

• geen wondermiddel als de hardware ernstig aan het falen is
  • herstelde bestandsnamen/mappen kunnen rommelig zijn op beschadigde bestandssystemen
  • je hebt een andere schijf nodig om herstelde gegevens op te slaan

Als zelfs de herstelmodus de schijf niet kan aankoppelen en de fysieke verbinding in orde lijkt, zou ik eerder een defecte behuizing of een beschadigd partitieschema vermoeden dan een eenvoudige volumefout.