Ekstern HDD åbner i Diskhåndtering, men siger at parameteren er forkert i Stifinder, nogen idéer?

Min eksterne harddisk vises i Windows Diskhåndtering, men når jeg prøver at åbne den i Stifinder, får jeg Parameteren er forkert. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om det er et filsystem-, drevbogstavs- eller hardwareproblem, og hvordan jeg kan gendanne adgangen uden at miste dataene.

Formater den ikke endnu. Det er det vigtigste. Windows kan få det her til at se værre ud, end det er, især når det viser 'Parameteren er forkert.' Jeg fik den samme panik første gang, jeg så det på et eksternt drev med gamle billeder og arbejdsfiler på. Jeg blev ved med at tilslutte det igen, og Windows nægtede stadig at åbne det, så jeg antog, at drevet var dødt. I mit tilfælde var dataene der stadig.

Jeg ville også undgå at køre CHKDSK med det samme, hvis du går op i det, der er på drevet. Nogle gange er denne fejl bare Windows, der ikke kan læse filsystemet korrekt. CHKDSK kan hjælpe senere, men jeg ville ikke bruge det som det første skridt, før du har kopieret eller gendannet de vigtige filer.

Start med de kedelige kontroller først, da de er hurtige:

1. Brug et andet USB-kabel.
  2. Prøv en anden USB-port, helst en på bagsiden af den stationære computer, der er direkte forbundet til bundkortet.
  3. Tilslut drevet til en anden computer.
  4. Tjek Diskhåndtering og se, om drevet vises med den korrekte størrelse.

Hvis Diskhåndtering stadig viser den korrekte kapacitet, er det et godt tegn. Det betyder som regel, at drevet i det mindste kommunikerer med Windows, selv hvis filsystemet er ødelagt.

Derefter skal du kontrollere drevets tilstand, før du gør noget tungt. CrystalDiskInfo er godt til dette, og det er gratis. Hvis du allerede har Disk Drill, kan det også vise SMART-data. Hvis du ser advarsler som omfordelte sektorer, ventende sektorer eller andre alvorlige SMART-problemer, så stop med at rode mere med drevet end nødvendigt. Et defekt drev kan blive værre bare ved at blive scannet gentagne gange.

Til at få filerne tilbage ville jeg bruge Disk Drill. Det var det, der virkede for mig.

Den funktion, jeg først ville bruge, er Byte-to-byte Backup. Den laver et komplet diskimage, så du ikke scanner det oprindelige drev igen og igen. Det betyder noget, hvis drevet er ustabilt, fordi hver læsning belaster det en smule mere. Når imaget er oprettet, så scan imaget i stedet for selve drevet.

Hvis drevet virker sundt nok, eller når du har imaget, så kør en Universal Scan. Når scanningen er færdig, skal du forhåndsvise filerne, før du gendanner dem. Billeder, dokumenter, videoer, hvad end der betyder noget for dig. Hvis forhåndsvisningerne åbner korrekt, er det som regel et stærkt tegn på, at filerne kan gendannes. Gem alt på et andet drev, aldrig tilbage på det ødelagte.

Når de vigtige ting er et sikkert sted, så ville jeg først derefter tænke på reparationer.

1. Hvis Windows stadig genkender filsystemet, så prøv CHKDSK med chkdsk X: /r, og erstat X: med det korrekte drevbogstav.
  2. Hvis drevet vises som RAW, hjælper CHKDSK som regel ikke meget. I så fald kan TestDisk være værd at prøve, fordi det nogle gange kan genskabe beskadigede partitioner.
  3. Hvis problemet ser ud til at være Windows snarere end drevet, så kør SFC og DISM for at reparere korrupte systemfiler.
  4. Der findes også nogle mærkelige særtilfælde, hvor det ændrede decimalseparator i Windows forårsager denne fejl. At sætte den tilbage til et punktum har løst det for nogle mennesker, selvom det bestemt ikke er den almindelige årsag.

Hvis du har gendannet alt, og drevet stadig ikke opfører sig ordentligt, så lav en hurtig formatering. Hvis det fungerer normalt bagefter, var det sandsynligvis filsystemkorruption. Hvis den samme fejl kommer tilbage efter formateringen, ville jeg ikke længere stole på drevet.

Det punkt, hvor jeg ville stoppe gør det selv-forsøg, er hvis drevet klikker, kobler til og fra, forsvinder fra Diskhåndtering, kun bliver registreret nogle gange, eller hvis SMART viser alvorlige fejl. På det stadie kan det gøre gendannelsen sværere at tænde det igen og igen.

De fleste professionelle gendannelsesfirmaer vil først vurdere drevet og give dig et tilbud, før de går i gang. Mange af dem har også en ingen data, ingen betaling-ordning. Logiske gendannelser ligger ofte omkring $300 til $600. Hvis drevet har brug for hardwarereparation eller arbejde i cleanroom, kan det mere ligne $700 til $2,000+, afhængigt af hvad der fejlede, og hvor stort drevet er.

https://www.youtube.com/watch?v=_e4D_2bu8LE

Tjek, om Explorer er det eneste, der har problemer med den, før du begynder at reparere disken. Åbn en kommandoprompt som administrator, og prøv dir X:\ med det eksterne drevs bogstav. Hvis det giver den samme parameterfejl, er det sandsynligvis filsystemskade eller USB/SATA-broen, der opfører sig mærkeligt, og ikke en fejl i Stifinder. Hvis dir virker, men Stifinder fejler, så fjern og tildel drevbogstavet igen i Diskhåndtering, helst med et bogstav, der aldrig har været brugt af et kortlagt netværksdrev eller en kortlæser. Jeg er enig i, at man ikke skal formatere det og ikke banke løs på det med CHKDSK først, men jeg ville være forsigtig med at antage, at selve drevet er defekt, bare fordi Stifinder viser den besked. Eksterne kabinetter kan også forårsage tåbelige fejl, især med større drev eller ustabile USB-controllere. Hvis disken ikke længere er omfattet af garanti, og det er et standard SATA-drev indeni, kan test gennem et andet kabinet eller en dock skelne mellem dårligt drev og dårlig adapter, men gør kun det, hvis du er tryg ved at åbne kabinettet, og dataene ikke er så vigtige, at professionel gendannelse er pengene værd.

Hvis denne disk nogensinde er blevet brugt i et andet USB-kabinet end det, den er tilsluttet nu, kan selve kabinettet være hele problemet. Nogle eksterne kabinetter oversætter drevets sektorstørrelse forskelligt. Windows kan stadig vise disken og endda tildele et bogstav, men partitionslayoutet stemmer ikke korrekt overens, så Stifinder kaster dumme fejl som “Parameteren er forkert.” I det tilfælde er CHKDSK ikke bare ubrugelig, den kan gøre et genopretteligt rod sværere at gendanne.

Det er den vinkel, jeg ville undersøge, før jeg behandlede det som en normal Windows-reparationsopgave.

Se nøje i Diskhåndtering, ikke kun om disken vises. De nyttige detaljer er:

• Viser den den korrekte samlede kapacitet?
  • Viser volumen NTFS, exFAT eller RAW?
  • Ser partitionen ud som én stor normal datapartition, eller ser den mærkeligt lille/ikke-allokeret ud?
  • Er status “Sund”, men uden vist filsystem?
  • Kom drevet fra en NAS, DVR, Mac, gammelt kabinet eller en anden USB-dock?

Hvis det kom fra en anden enhed eller et andet kabinet, så sæt det tilbage præcis der, hvor det sidst virkede, og kopiér dataene derfra, hvis det er muligt. Du må ikke “initialisere”, du må ikke oprette en ny simpel diskenhed, og du må ikke lade Windows “rette” det. Windows er meget god til at tilbyde destruktive knapper med uskyldigt lydende etiketter.

Jeg er enig med @vrijheidsvogel i, at test uden for Stifinder er nyttigt, men jeg ville tage det et niveau længere ned end dir X:\ , hvis dataene betyder noget. Åbn Kommandoprompt som administrator og kør:

mountvol

Derefter:

diskpart
list disk
list volume

Du ændrer ikke noget der, du kigger bare. Hvis DiskPart viser volumen som RAW eller ikke viser noget brugbart filsystem, er Stifinder sandsynligvis ikke problemet. Hvis DiskPart viser en normal NTFS-diskenhed med den rigtige størrelse, bliver teorien om drevbogstav/monteringspunkt stærkere.

En lille ting, folk overser: fjern også eventuelle mærkelige monteringspunkter, ikke kun bogstavet. I Diskhåndtering skal du højreklikke på diskenheden, vælge “Skift drevbogstav og stier” og se, om den både har et bogstav og en mappe-monteringssti. Hvis den har en gammel sti til en manglende mappe eller en forældet tildeling, så fjern den mærkelige og tildel et almindeligt bogstav som T: eller W: . Gør dog ikke dette, hvis partitionslayoutet ser forkert ud eller er RAW. Det er bare at omarrangere etiketter på en beskadiget diskenhed.

Jeg er mere skeptisk over for at springe direkte til chkdsk X: /r end nogle andre er. /r er en lang overfladescanning, og den tvinger mange læsninger igennem. Fint nok efter du har en kopi eller et image. Det ville ikke være mit første træk på et drev, der måske fejler under læsning. Hvis du til sidst beslutter dig for at køre CHKDSK efter gendannelse, ville jeg starte med en almindelig skrivebeskyttet kontrol først:

chkdsk X:

Ingen /f, ingen /r, bare se hvad Windows mener. Hvis den rapporterer en masse indeksfejl, forældreløse filer eller ulæselige segmenter, fortæller det dig, at dette ikke er et simpelt Stifinder-problem.

Som en billigere fornuftstest er det nyttigt at starte fra en Linux live-USB, fordi det adskiller “Windows er forvirret” fra “disken er ulæselig.” Du behøver ikke installere Linux. Start Ubuntu eller Mint fra USB, tilslut det eksterne drev, og se om det monteres skrivebeskyttet eller viser filer. Hvis det monteres, så kopiér straks de vigtige ting til en anden disk. Kør ikke Linux-reparationsværktøjer, medmindre du ved præcis, hvad de gør. Målet er kopiering, ikke reparation.

Hvis Linux også har problemer, eller den kun viser enheden men ikke kan montere partitionen, så ville jeg holde op med at behandle dette som et problem med drevbogstav. På det tidspunkt er du ude i filsystemskade, partitionsskade, kabinet-mærkværdigheder eller svigtende hardware.

Disk Drill eller et andet gendannelsesværktøj giver mere mening derefter, men scan et image, hvis du kan. Den ærlige advarsel er, at det kan tage lang tid at lave et fuldt image, og det kan fejle, hvis disken er fysisk dårlig. Det er stadig bedre end gentagne gange at scanne det samme syge drev fra forskellige programmer, fordi hver gennemgang kan læse de samme dårlige områder igen.

Den enkleste opdeling er denne:

Hvis drevet ikke har vigtige data, så slet diskenheden i Diskhåndtering, opret en ny, hurtigformater den, og test den. Hvis den opfører sig dårligt igen, så pensionér den.

Hvis drevet har vigtige data, så undlad at formatere, undlad at initialisere, undlad at køre reparationskommandoer endnu, og bliv ikke ved med at tage det ud og sætte det i igen i håb om, at næste forsøg er magisk. Bekræft filsystem-/partitionstilstanden, prøv kun et andet kabinet, hvis det er et standard SATA-drev, og du forstår risikoen ved sektorstørrelse, og lav derefter et image eller gendan til en anden disk.

Det faktum, at Diskhåndtering kan se det, er bedre end ingenting, men det beviser ikke, at filsystemet er læsbart. Det beviser kun, at Windows kan kommunikere med noget på USB-siden. Det “noget” kan stadig være et dårligt bridge-kort, en halvt læsbar partitionstabel eller et drev, der knap nok hænger sammen.