Ekstern HDD åpnes i Diskbehandling, men i Utforsker står det at parameteren er feil. Noen ideer?

Min eksterne harddisk vises i Windows Diskbehandling, men når jeg prøver å åpne den i Filutforsker får jeg The parameter is incorrect. Jeg trenger hjelp til å finne ut om dette er et filsystem-, stasjonsbokstav- eller maskinvareproblem, og hvordan jeg kan få tilgang igjen uten å miste dataene.

Ikke formater den ennå. Det er det viktigste. Windows kan få dette til å se verre ut enn det er, spesielt når det viser Parameteren er feil. Jeg fikk samme panikk første gang jeg så det på en ekstern disk med gamle bilder og jobbting på. Jeg fortsatte å koble den til igjen, og Windows nektet fortsatt å åpne den, så jeg antok at disken var død. I mitt tilfelle var dataene der fortsatt.

Jeg ville også unngått å kjøre CHKDSK med en gang hvis du bryr deg om det som er på disken. Noen ganger er denne feilen bare at Windows ikke klarer å lese filsystemet riktig. CHKDSK kan hjelpe senere, men jeg ville ikke brukt det som første trekk før du har kopiert eller gjenopprettet de viktige filene.

Start med de kjedelige kontrollene først siden de går raskt:

1. Bruk en annen USB-kabel.
  2. Prøv en annen USB-port, helst en på baksiden av stasjonær-PC-en som er koblet direkte til hovedkortet.
  3. Koble disken til en annen datamaskin.
  4. Sjekk Diskbehandling og se om disken vises med riktig størrelse.

Hvis Diskbehandling fortsatt viser riktig kapasitet, er det et godt tegn. Det betyr vanligvis at disken i det minste kommuniserer med Windows, selv om filsystemet er ødelagt.

Etter det bør du sjekke diskhelsen før du gjør noe tungt. CrystalDiskInfo er bra til dette, og det er gratis. Hvis du allerede har Disk Drill, kan det også vise SMART-data. Hvis du ser advarsler som omfordelte sektorer, ventende sektorer eller andre alvorlige SMART-problemer, bør du slutte å tukle med disken mer enn nødvendig. En disk som er i ferd med å feile, kan bli verre bare av å bli skannet gjentatte ganger.

For å få filene tilbake ville jeg brukt Disk Drill. Det var det som fungerte for meg.

Funksjonen jeg ville brukt først er Byte-til-byte-sikkerhetskopi. Den lager et fullstendig diskbilde, så du skanner ikke den originale disken gjentatte ganger. Det er viktig hvis disken er ustabil, fordi hver lesing belaster den litt mer. Når bildet er laget, skann bildet i stedet for den faktiske disken.

Hvis disken virker frisk nok, eller når du har bildet, kjør en Universal Scan. Når skanningen er ferdig, forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem. Bilder, dokumenter, videoer, det som betyr noe for deg. Hvis forhåndsvisningene åpnes riktig, er det vanligvis et sterkt tegn på at filene kan gjenopprettes. Lagre alt til en annen disk, aldri tilbake på den ødelagte.

Når de viktige tingene er et trygt sted, ville jeg først da tenkt på reparasjoner.

1. Hvis Windows fortsatt gjenkjenner filsystemet, prøv CHKDSK med chkdsk X: /r, og erstatt X: med riktig stasjonsbokstav.
  2. Hvis disken vises som RAW, vil CHKDSK vanligvis ikke gjøre mye. I så fall kan TestDisk være verdt å prøve fordi det noen ganger kan gjenoppbygge skadede partisjoner.
  3. Hvis problemet ser ut til å være Windows snarere enn disken, kjør SFC og DISM for å reparere ødelagte systemfiler.
  4. Det finnes også noen rare grensetilfeller der det å ha endret desimalskilletegnet i Windows forårsaker denne feilen. Å sette det tilbake til punktum har løst det for noen, selv om det definitivt ikke er den vanlige årsaken.

Hvis du har gjenopprettet alt og disken fortsatt ikke oppfører seg, gjør en hurtigformatering. Hvis den fungerer normalt etter det, var det sannsynligvis korrupsjon i filsystemet. Hvis samme feil kommer tilbake etter formatering, ville jeg ikke stolt på disken lenger.

Punktet der jeg ville stoppet egne forsøk, er hvis disken klikker, kobler seg inn og ut, forsvinner fra Diskbehandling, bare blir oppdaget av og til, eller SMART viser alvorlige feil. På det stadiet kan det å slå den på igjen og igjen gjøre gjenoppretting vanskeligere.

De fleste profesjonelle gjenopprettingssteder vil først vurdere disken og gi deg et pristilbud før de starter. Mange av dem har også en ingen data, ingen betaling-ordning. Logiske gjenopprettinger havner ofte rundt $300 til $600. Hvis disken trenger maskinvarereparasjon eller arbeid i renrom, kan det være mer som $700 til $2,000+, avhengig av hva som har feilet og hvor stor disken er.

https://www.youtube.com/watch?v=_e4D_2bu8LE

Sjekk om Explorer er det eneste som kveler seg på den før du begynner å reparere disken. Åpne en forhøyet ledetekst og prøv dir X:\ med bokstaven til den eksterne stasjonen. Hvis det gir den samme parameterfeilen, er det sannsynligvis skade på filsystemet eller at USB/SATA-broen oppfører seg merkelig, ikke en feil i Filutforsker. Hvis dir fungerer, men Explorer feiler, fjern og tilordne stasjonsbokstaven på nytt i Diskbehandling, helst med en bokstav som aldri har vært brukt av en tilordnet nettverksstasjon eller kortleser. Jeg er enig i å ikke formatere og ikke hamre løs på den med CHKDSK først, men jeg ville vært forsiktig med å anta at selve stasjonen er dårlig bare fordi Explorer viser den meldingen. Eksterne kabinetter kan også forårsake dumme feil, spesielt med større stasjoner eller ustabile USB-kontrollere. Hvis disken er utenfor garanti og det er en standard SATA-stasjon inni, kan testing gjennom et annet kabinett eller en dokk skille mellom dårlig stasjon og dårlig adapter, men gjør det bare hvis du er komfortabel med å åpne kabinettet og dataene ikke er verdt kostnaden for profesjonell gjenoppretting.

Hvis denne disken noen gang har blitt brukt i et annet USB-kabinett enn det den er koblet til nå, kan selve kabinettet være hele problemet. Noen eksterne kabinetter oversetter diskens sektorstørrelse forskjellig. Windows kan fortsatt vise disken og til og med tilordne en bokstav, men partisjonsoppsettet stemmer ikke riktig overens, så Explorer kaster tåpelige feil som “Parameteren er feil.” I så fall er CHKDSK ikke bare lite nyttig, det kan gjøre et gjenopprettbart rot vanskeligere å gjenopprette.

Det er vinkelen jeg ville sjekket før jeg behandlet det som en vanlig Windows-reparasjonsjobb.

Se nøye i Diskbehandling, ikke bare om disken vises. De nyttige detaljene er:

• Viser den riktig total kapasitet?
  • Viser volumet NTFS, exFAT eller RAW?
  • Ser partisjonen ut som én stor normal datapartisjon, eller ser den merkelig liten/ikke-allokert ut?
  • Er statusen “Frisk”, men uten at noe filsystem vises?
  • Kom disken fra en NAS, DVR, Mac, gammelt kabinett eller en annen USB-dokk?

Hvis den kom fra en annen enhet eller et annet kabinett, sett den tilbake nøyaktig der den sist fungerte og kopier dataene derfra hvis mulig. Ikke “initialiser”, ikke opprett et nytt enkelt volum, og ikke la Windows “fikse” det. Windows er veldig god til å tilby destruktive knapper med harmløst klingende etiketter.

Jeg er enig med @vrijheidsvogel i at testing utenfor Explorer er nyttig, men jeg ville tatt det ett nivå lavere enn dir X:\ hvis dataene betyr noe. Åpne Ledetekst som administrator og kjør:

mountvol

Deretter:

diskpart
list disk
list volume

Du endrer ikke noe der, du bare ser. Hvis DiskPart viser volumet som RAW eller ikke viser noe brukbart filsystem, er Explorer sannsynligvis ikke problemet. Hvis DiskPart viser et normalt NTFS-volum med riktig størrelse, blir teorien om stasjonsbokstav/monteringspunkt sterkere.

En liten ting folk overser: fjern eventuelle rare monteringspunkter også, ikke bare bokstaven. I Diskbehandling høyreklikker du volumet, velger “Endre stasjonsbokstav og -baner” og ser om det har både en bokstav og en mappe-monteringsbane. Hvis det har en gammel bane til en manglende mappe eller en foreldet tilordning, fjern den rare og tilordne en vanlig bokstav som T: eller W:. Ikke gjør dette hvis partisjonsoppsettet ser feil ut eller er RAW, da. Det er bare å omorganisere etiketter på et skadet volum.

Jeg er mer skeptisk til å hoppe rett til chkdsk X: /r enn noen andre er. /r er en lang overflateskanning og den tvinger frem mange lesinger. Greit etter at du har en kopi eller et image. Ikke mitt første trekk på en disk som kanskje mister lesinger. Hvis du til slutt bestemmer deg for å kjøre CHKDSK etter gjenoppretting, ville jeg startet med en enkel skrivebeskyttet sjekk først:

chkdsk X:

Ingen /f, ingen /r, bare se hva Windows mener. Hvis den rapporterer en haug med indeksfeil, foreldreløse filer eller uleselige segmenter, forteller det deg at dette ikke er et enkelt Explorer-problem.

For en billigere realitetssjekk er det nyttig å boote fra en Linux live-USB, fordi det skiller “Windows er forvirret” fra “disken er uleselig.” Du trenger ikke installere Linux. Boot Ubuntu eller Mint fra USB, koble til den eksterne disken og se om den monteres skrivebeskyttet eller viser filer. Hvis den monteres, kopier det viktige til en annen disk med en gang. Ikke kjør Linux-reparasjonsverktøy med mindre du vet nøyaktig hva de gjør. Målet er kopiering, ikke reparasjon.

Hvis Linux også sliter, eller bare viser enheten men ikke kan montere partisjonen, ville jeg sluttet å behandle dette som et problem med stasjonsbokstav. Da er du inne på filsystemskade, partisjonsskade, kabinett-merkeligheter eller sviktende maskinvare.

Disk Drill eller et annet gjenopprettingsverktøy gir mer mening etter det, men skann et image hvis du kan. Det ærlige forbeholdet er at det å lage et fullt image kan ta lang tid og kan mislykkes hvis disken er fysisk dårlig. Likevel er det bedre enn å skanne den samme syke disken gjentatte ganger fra forskjellige programmer, fordi hver passering kan lese de samme dårlige områdene på nytt.

Den enkleste oppdelingen er denne:

Hvis disken ikke har viktige data, slett volumet i Diskbehandling, opprett et nytt, hurtigformater det og test det. Hvis den oppfører seg rart igjen, pensjoner den.

Hvis disken har viktige data, ikke formater, ikke initialiser, ikke kjør reparasjonskommandoer ennå, og ikke fortsett å koble den fra og til igjen i håp om at neste forsøk er magisk. Bekreft filsystem-/partisjonstilstanden, prøv et annet kabinett bare hvis det er en standard SATA-disk og du forstår risikoen med sektorstørrelse, og lag deretter et image eller gjenopprett til en annen disk.

Det at Diskbehandling ser den er bedre enn ingenting, men det beviser ikke at filsystemet er lesbart. Det beviser bare at Windows kan snakke med noe på USB-siden. Det “noe” kan fortsatt være et dårlig bridge-kort, en halvt lesbar partisjonstabell eller en disk som så vidt holder sammen.