Er HFS-gendannelse værd at prøve, hvis jeg ikke har en sikkerhedskopi?

Mit Mac-drev med en HFS-partition stoppede med at montere, og jeg indså, at jeg ikke har en sikkerhedskopi. Jeg prøver at finde ud af, om software til gendannelse af HFS-data eller en professionel gendannelsesservice er værd at forsøge, før jeg risikerer at gøre de mistede filer sværere at gendanne.

Slettede filer på HFS eller HFS+ er normalt ikke væk i det øjeblik, du sletter dem, selv hvis du allerede har tømt Papirkurven. macOS markerer for det meste bare den del af drevet som ledig plads. Selve fildataene kan stadig ligge der, indtil systemet skriver noget nyt oven på dem.

Så det vigtigste er dette: stop med at bruge drevet så meget som muligt. Kopiér ikke filer til det, installér ikke apps på det, og arbejd ikke videre fra det, hvis du kan undgå det. Jo mere drevet bliver brugt, desto større er chancen for, at de slettede filer bliver overskrevet. Det betyder mere end, hvilken gendannelsesapp du vælger.

Hvis det er din Macs interne drev, og du ikke helt kan stoppe med at bruge maskinen, så hold i det mindste aktiviteten på et minimum og installér eventuel gendannelsessoftware et andet sted.

Det er bestemt værd at prøve gendannelsessoftware, hvis drevet stadig vises i Diskværktøj, og problemet er normal sletning, en tømt Papirkurv, utilsigtet formatering eller et drev, der opfører sig ustabilt, men stadig kan læses. Hvis drevet laver klikkelyde, ikke vil spinne op eller slet ikke dukker op, er det en anden situation og kræver sandsynligvis et gendannelseslaboratorium.

Til et ligetil forsøg er Disk Drill en af de nemmere muligheder, fordi det har en almindelig visuel brugerflade og lader dig scanne og forhåndsvise filer, der kan gendannes, før du betaler.

Den grundlæggende proces er:

1. Installér Disk Drill et andet sted end det drev, du gendanner fra.
Hvis de mistede filer er på Macs interne drev, så installér Disk Drill på et eksternt USB-drev eller en anden ekstern disk. Hvis du gendanner et eksternt drev, så installér Disk Drill på selve Macen. Installér ikke gendannelsessoftware på det samme drev, som du prøver at redde.

2. Åbn Disk Drill, og vælg det berørte drev.
Det bør vise dig de tilsluttede drev. Vælg det, der havde de manglende filer.

3. Start scanningen med “Søg efter mistede data”.
Store drev kan tage noget tid. Du kan gennemgå fundne elementer, før scanningen er færdig, men hvis du lader scanningen fuldføre, får du som regel den bedste chance.

4. Forhåndsvis resultaterne.
Efter scanningen grupperer Disk Drill filer efter type, som billeder, dokumenter og videoer. Brug ikonet til forhåndsvisning til at kontrollere, om filerne faktisk er intakte, før du gendanner dem.

5. Vælg filerne, og gendan dem.
Markér de filer, du vil have tilbage, og klik derefter på Gendan.

6. Gem dem på et andet drev.
Denne del er vigtig. Gendan ikke filer tilbage til det drev, du lige har scannet. Brug en anden disk eller en anden sikker placering, ellers risikerer du at overskrive de samme data, som du prøver at gendanne.

En lille fordel ved ældre Mac-modeller med HFS+ er journalføring. Filsystemet fører en registrering af nylige ændringer, og gendannelsesværktøjer kan nogle gange bruge det til at bringe originale filnavne og mappestier tilbage, ikke kun rå fildata. Men den journal bliver opdateret over tid, så hvis du venter og fortsætter med at bruge drevet, kan gendannelsen blive mere rodet.

Hvis Disk Drills gratis scanning viser dine filer, og forhåndsvisningerne ser gode ud, er det et stærkt tegn på, at dataene stadig kan gendannes. På det tidspunkt er hovedopgaven at få dem kopieret væk fra det risikable drev uden at skrive noget nyt til det.

Forvent, at det første forsøg er ufuldkomment, især hvis partitionen holdt op med at blive monteret, i stedet for at filer blot blev slettet. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i, at man ikke skal skrive til drevet, men jeg ville gå et skridt tidligere: Hvis drevet stadig overhovedet vises, så lav først et sektor-for-sektor-image eller en klon til en anden disk, og scan derefter klonen med Disk Drill eller det gendannelsesværktøj, du vælger. Scanning af originalen kan belaste et svagt drev i timevis, og hvis det bliver værre, kan det være din eneste læsbare gennemgang. Hvis dataene kan erstattes, er software værd at prøve. Hvis det er virksomhedsregistre, familiebilleder eller noget som helst, du ville betale rigtige penge for at få tilbage, så bliv ikke ved med at eksperimentere på det originale drev. Det er dér, en gendannelsesservice begynder at give mere mening.

Et drev, der ikke vil montere, fordi HFS-kataloget er ødelagt, er en anden situation end et drev, der klikker, forsvinder eller er meget lang tid om at dukke op. I det første tilfælde kan gendannelsessoftware være et forsøg værd. I det andet er hver scanning i bund og grund endnu en lang belastning for et drev, der måske allerede er ved at fejle.

Jeg er enig med @kakeru i at klone først, men jeg ville være endnu mere forsigtig med reparationsknapperne. Kør ikke Disk Utility First Aid, fsck eller noget værktøj, der lover at genopbygge diskenheden, før du har kopieret disken eller besluttet, at dataene ikke er værd at betale for. De værktøjer kan foretage ændringer i filsystemet, og hvis de gætter forkert, kan gendannelsen blive værre i stedet for bedre.

Disk Drill eller en lignende app er rimelig, hvis drevet er stabilt nok til at blive afbildet eller scannet, og du er okay med uperfekte resultater. Forvent manglende mappenavne, filer der ligner dubletter, mærkelige filnavne og nogle filer, der kan forhåndsvises fint, mens andre er ubrugelige. Hvis filerne er uerstattelige, er den bedre løsning kedelig, men mere sikker: sluk det, stop med at teste, og få et tilbud fra et gendannelseslaboratorium. Hvis værdien af dataene er lavere end regningen fra laboratoriet, så klon det og eksperimentér på klonen. Det er den grænse, jeg ville bruge.

Hvis den HFS-diskenhed var krypteret, er gendannelsessoftware meget mindre magisk, end folk forventer. Den kan muligvis se en partition eller en bunke sektorer, men den kan ikke forvandle krypterede data til brugbare filer, medmindre diskenheden først kan låses op med den rigtige adgangskode eller gendannelsesnøgle. Det samme gælder i øvrigt for et gendannelsesværksted. De kan nogle gange gøre et døende drev læsbart, men de har stadig brug for legitimationsoplysningerne, hvis selve dataene er krypterede.

Det ville jeg tjekke, før du bruger penge på apps. I Diskværktøj, Terminal eller endda en anden Mac kan du se, om disken vises som en HFS/HFS±diskenhed, en CoreStorage/FileVault-diskenhed eller bare en ulæselig enhed. Hvis den beder om en adgangskode og derefter ikke kan montere, er det et andet problem end mappestrukturen er beskadiget. Hvis den aldrig beder om en adgangskode og kun viser den fysiske disk, så er du mere ovre i det område, de andre taler om: lav først et image, hvis det er muligt, og scan derefter.

Disk Drill er værd at prøve, når drevet er stabilt, og du kan forhåndsvise rigtige filer, men jeg ville ikke betragte listen med scanneresultater som bevis, før forhåndsvisninger åbner korrekt. Gendannelsesværktøjer viser ofte gamle filnavne, delvise filer eller filer, der teknisk set findes, men ikke kan bruges. Billeder og PDF-filer er nemme at sanity-tjekke. Mail-biblioteker, Fotos-biblioteker, virtuelle maskiner og store projektmapper er mere irriterende, fordi gendannet stadig kan betyde ødelagt.

Den billige vej er: skriv ikke til disken, bekræft om kryptering er involveret, lav et image, hvis disken forbliver tilsluttet, og test derefter gendannelse på det image. Den dyre vej er: stop med at tænde den og spørg et laboratorium. Den forkerte vej er at betale for software, fordi det viser et enormt antal fundne filer, før du ved, om drevet er læsbart, låst op og producerer brugbare forhåndsvisninger.