Er Nikon-fotogendannelse mulig efter formatering af SD-kortet?

Jeg kom ved et uheld til at formatere SD-kortet i mit Nikon-kamera, før jeg tog backup af mine billeder, og nu er alle mine fotos væk. Disse billeder er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om gendannelse af Nikon-fotos er mulig, og hvad den sikreste gendannelsesmetode er.

Nikon-billeder slettet? Her er, hvad jeg ville gøre først

Bliv ikke ved med at tage billeder på kortet.

De fleste Nikon-kameraer gemmer på SD-kort, så det her ender med at være en opgave med gendannelse af SD-kort, ikke et eller andet Nikon-specifikt mysterium. Hvis sletningen skete for nylig, har jeg set gode chancer for at få filerne tilbage.

Det første skridt betyder mest. Tag SD-kortet ud, og lad det være i fred. Ingen flere billeder. Ingen video. Formatér det ikke igen. Når billeder bliver slettet, fjerner kameraet som regel først filposten. Selve billeddataene bliver ofte liggende, indtil noget nyt bliver skrevet ovenpå.

Start med gendannelsessoftware, hvis du ikke har en backup

Hvis du ikke allerede har kopier et andet sted, ville jeg starte på en computer med gendannelsessoftware. Disk Drill er den nemme vej, hvis du vil have noget ligetil. Jeg brugte det engang på et kort med RAW-filer, og det genkendte Nikon-formater som NEF, NRW og JPEG, uden at jeg skulle gøre noget mærkeligt.

På Windows får du op til 100 MB gratis gendannelse. Lille grænse, ja, men nok til at teste, om billederne er der og kan forhåndsvises, før du bruger penge.

Gendannelsestrinene, helt enkelt

1. Tag SD-kortet ud af Nikon-kameraet, og sæt det i din computer med en kortlæser.
  2. Installér Disk Drill på din computer. Ikke på SD-kortet.
  3. Vælg SD-kortet i appen, og tryk på Søg efter mistede data.
  4. Kør Universal Scan. Ved slettede billeder er det som regel den, jeg ville vælge først.
  5. Lad scanningen blive færdig, og forhåndsvis derefter det, den fandt. Hvis forhåndsvisningerne åbner fint, ville jeg have en rimelig god fornemmelse af, at gendannelsen virker.
  6. Gem de gendannede filer på din computer eller et andet drev. Skriv dem ikke tilbage på det samme SD-kort.

Hvis der også mangler videoer

Billeder og videoer opfører sig ikke altid ens ved gendannelse. Jeg har oplevet, at scanninger fik stillbilleder tilbage uden problemer, mens videoklip kom tilbage ødelagte eller manglede. Hvis dine Nikon-videoer også blev slettet, så prøv Advanced Camera Recovery efter den første scanning. Den er rettet mod fragmenterede kamerafiler, hvilket betyder mere for video, end mange tror.

Hvis du vil have en gratis løsning

PhotoRec klarer stadig jobbet. Gratis, stærk gendannelsesmotor, grim arbejdsgang.

Det er byttet. Det er mindre brugervenligt, der er ingen forhåndsvisning, og gendannede filer kommer ofte tilbage med generiske filnavne i stedet for de oprindelige. Hvis du er okay med at sortere gennem en bunke omdøbte filer bagefter, er det værd at prøve.

Før du scanner, så tjek det oplagte

Jeg har set folk bruge en time på at scanne et kort og så indse, at billederne allerede lå på deres laptop.

Kig de steder, hvor du normalt lægger importerede filer. Tjek dit skrivebord, mappen Billeder, eksterne drev, gamle importmapper, mapper til skysynkronisering, SnapBridge, hvad end du bruger. Hvis du havde automatisk upload slået til, ligger dine filer måske allerede der.

Hvornår jeg ville stoppe og overlade det til andre

Hvis SD-kortet slet ikke dukker op på din computer, eller hvis det har fysisk skade, ville jeg ikke blive ved med at rode med det. På det tidspunkt føles hvert ekstra forsøg risikabelt. Et gendannelseslaboratorium har som regel bedre chancer, når problemet er hardware og ikke sletning.

Kort fortalt

Ja, slettede Nikon-billeder kan ofte gendannes.

Dit bedste træk er hurtighed og tilbageholdenhed. Stop med at bruge kortet, scan det fra en computer, gendan til et andet drev, og tjek forhåndsvisninger, før du får alt for høje forhåbninger. Hvis filerne blev slettet for nylig, og kortet ikke er blevet genbrugt ret meget, er dine chancer ofte rimelig gode.

Ja, Nikon-fotogendannelse efter en formatering er ofte mulig, hvis du stoppede med at bruge kortet med det samme.

En lille ting, jeg vil tilføje til det, som @mikeappsreviewer sagde, er, at typen af formatering betyder noget. En hurtig formatering i et Nikon sletter normalt filindekset, ikke de fulde billeddata. En fuld overskrivning er en anden historie, og gendannelsesraten falder markant.

Mit råd er at lave et byte-for-byte-billede af SD-kortet først og derefter scanne billedet, ikke det originale kort. Det reducerer risikoen, hvis kortet begynder at fejle under læsning. På Windows fungerer USB Image Tool eller lignende apps. På Mac eller Linux er dd almindeligt, hvis du ved, hvad du laver.

Hvis dit Nikon desuden optog RAW plus JPEG, så tjek efter begge dele. Nogle gange får gendannelse JPEG-forhåndsvisningerne rent tilbage, selv når nogle NEF-filer er beskadigede. For mange mennesker er en halv sejr stadig en sejr.

Hvis du vil have den bedste Nikon SD-kortgendannelsessoftware til formaterede kort, er Disk Drill en af de nemmere muligheder, fordi det registrerer Nikon-filtyper godt og lader dig forhåndsvise resultaterne, før du gendanner. Det betyder noget. Forhåndsvisning fortæller dig, om filerne er intakte eller værdiløse.

En ting, jeg er lidt uenig i, er, at jeg ikke ville bruge for lang tid på at prøve mange værktøjer efter hinanden på det samme kort. Flere scanninger betyder mere belastning på aldrende medier. Lav først et billede, og test derefter værktøjer.

Det er også værd at tjekke dette hurtige klip om tips til gendannelse af fotos fra Nikon SD-kort, hvis du vil have et hurtigt visuelt overblik.

Hvis kortet beder om at blive omformateret på din computer eller læses med 0 byte, så stop der. Det peger mere på filsystemskade eller hardwareproblemer. Laboratoriegendannelse er så den sikrere løsning.

Så ja, gendannelse er mulig. Dine chancer er bedst, hvis kortet slet ikke er blevet genbrugt.

Ja, Nikon-fotogendannelse efter formatering er absolut muligt i mange tilfælde, især hvis kameraet lavede en hurtig formatering, og du ikke har taget noget nyt på kortet siden.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @hoshikuzu, men jeg vil tilføje én ting: Folk springer nogle gange direkte til dybe scanninger og gendannelsesapps uden først at tjekke, om formateringen faktisk blev udført i kameraet eller på en computer. Formatering i Nikon-kameraer er ofte mindre destruktiv end en PC-formatering, så dine chancer kan være bedre, end du tror. Hvis det var en fuld overskrivningsformatering på en computer, er det dér, det hurtigt bliver grimt.

Antag heller ikke, at formateret betyder væk for altid. På SD-kort betyder det ofte bare, at mappestrukturen blev ryddet. De faktiske NEF-, JPEG- eller endda MOV/MP4-data kan stadig ligge der, indtil de bliver overskrevet. Derfor kan Nikon SD-kort fotogendannelse fungere.

Hvis du vil gå den praktiske vej, er Disk Drill et solidt valg, fordi det håndterer Nikon-fotoformater godt og lader dig forhåndsvise filer, der kan gendannes, før du gemmer dem. Den forhåndsvisning betyder mere, end folk er klar over. Hvis forhåndsvisningerne ser ødelagte ud, kan filerne også være beskadigede. Jeg ville gendanne til din computer eller et eksternt drev, aldrig tilbage til det samme SD-kort. Lidt åbenlyst, men folk gør det stadig.

En lille uenighed med rådet om at lave et image af kortet først: ja, det er ideelt, men hvis du ikke er tryg ved at gøre det, kan fumlen rundt med kommandolinjeværktøjer skabe mere stress end værdi. For en almindelig bruger er det ofte mere realistisk at bruge en pålidelig kortlæser og scanne forsigtigt med noget som Disk Drill.

Tjek også, om Nikon RAW-sidecars eller mindre indlejrede forhåndsvisninger kan gendannes, selv hvis de fulde filer ikke kan. Nogle gange får du ikke den perfekte original, men du får brugbare versioner.

Hvis kortet monteres mærkeligt, viser 0 byte eller bliver ved med at afbryde forbindelsen, så stop. Det er ikke rigtig længere en situation, der kan løses med software derhjemme.

For mere rådgivning om SD-kortgendannelse og fejlfinding fra den virkelige verden er denne tråd værd at se på: se praktisk hjælp til SD-kortgendannelse fra rigtige brugere.

Så ja, Nikon-fotogendannelse efter formatering af SD-kort er helt klart muligt. De bedste chancer er der, hvis kortet ikke er blevet genbrugt, formateringen var hurtig, og selve kortet ikke er ved at fejle.

Formatering af et Nikon SD-kort sletter ikke altid billederne. Jeg er enig med @hoshikuzu, @himmelsjager og @mikeappsreviewer i hovedpointen: dine chancer er bedst, hvis du stoppede med at bruge kortet med det samme.

Hvor jeg er lidt uenig, er dette: folk fokuserer for meget på ordet formateret og ikke nok på kortets faktiske tilstand. Hvis kortet allerede var ustabilt før formateringen, bliver gendannelse mindre forudsigelig, selv hvis der ikke blev taget nye billeder. Så før du gør noget omfattende, så prøv at læse kortet én gang i en ordentlig USB-kortlæser. Hvis det monteres normalt, er det et godt tegn.

En anden ting, der er værd at tjekke specifikt for Nikon-filer: mange Nikon-kameraer opretter mappestrukturer som DCIM/100NDxxx, og nogle gange gendanner gendannelsesapps billederne, men mister den oprindelige mappeorganisering og filnavne. Det betyder noget, hvis du fotograferede en begivenhed og har brug for rækkefølgen. Sortér gendannede filer efter metadata for optagelsesdato efter gendannelsen, ikke efter det gendannede filnavn.

Disk Drill er en fornuftig mulighed her.

Fordele:

• Nem at bruge
  • God understøttelse af NEF, JPEG, MOV/MP4
  • Forhåndsvisning hjælper med at bekræfte, om filer faktisk kan bruges
  • Bedre for ikke-tekniske brugere end mange andre gendannelsesværktøjer

Ulemper:

• Grænsen for gratis gendannelse på Windows er lille
  • Dybe scanninger kan give rodede resultater med mistede filnavne
  • Ikke magisk, hvis filer blev overskrevet
  • Betalt version kan føles dyr for en engangsgendannelse

En mindre uenighed med tankegangen om at prøve mange værktøjer: jeg ville vælge én solid app først, måske Disk Drill, og vurdere gendannelseskvaliteten ud fra forhåndsvisninger. Hvis forhåndsvisningerne er korrupte hele vejen igennem, løser det som regel ikke pludselig overskrevne data at hoppe videre til fem andre apps.

Hvis du desuden kun har brug for nogle få kritiske billeder, så prioritér dem først i stedet for at massegendanne alt. Nogle gange kan du redde de vigtigste billeder, før du håndterer hele kortdumpet.

Kort svar: ja, gendannelse af Nikon-billeder efter formatering er ofte mulig, især efter en hurtig formatering i kameraet, men succes afhænger af, om der blev skrevet noget nyt, og om selve SD-kortet er i god stand.