Er Nikon Photo Recovery mulig etter formatering av SD-kortet?

Jeg formaterte SD-kortet i Nikon-kameraet mitt ved et uhell før jeg tok sikkerhetskopi av bildene mine, og nå er alle bildene borte. Disse bildene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut om Nikon-bildegjenoppretting er mulig og hva den sikreste gjenopprettingsmetoden er.

Nikon-bilder slettet? Dette ville jeg gjort først

Ikke fortsett å ta bilder på kortet.

De fleste Nikon-kameraer lagrer på SD-kort, så dette blir som regel en jobb med gjenoppretting av SD-kort, ikke et mystisk problem som bare gjelder Nikon. Hvis slettingen skjedde nylig, har jeg sett gode sjanser for å få filene tilbake.

Det første du gjør betyr mest. Ta ut SD-kortet og la det være i fred. Ingen flere bilder. Ingen video. Ikke formater det igjen. Når bilder slettes, fjerner kameraet som regel filoppføringen først. Selve bildedataene blir ofte liggende der til noe nytt blir skrevet over dem.

Start med gjenopprettingsprogramvare hvis du ikke har noen sikkerhetskopi

Hvis du ikke allerede har kopier et annet sted, ville jeg startet på en datamaskin med gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er den enkle veien hvis du vil ha noe rett fram. Jeg brukte det en gang på et kort med RAW-filer, og det gjenkjente Nikon-formater som NEF, NRW og JPEG uten at jeg måtte gjøre noe spesielt.

På Windows får du opptil 100 MB gratis gjenoppretting. Liten grense, ja, men nok til å teste om bildene er der og kan forhåndsvises før du bruker penger.

Gjenopprettingstrinnene, enkelt og greit

1. Ta SD-kortet ut av Nikon-kameraet og koble det til datamaskinen med en kortleser.
  2. Installer Disk Drill på datamaskinen. Ikke på SD-kortet.
  3. Velg SD-kortet i appen og trykk på Søk etter tapte data.
  4. Kjør Universal Scan. For tilfeller med slettede bilder er dette vanligvis den jeg ville valgt først.
  5. La skanningen fullføres, og forhåndsvis deretter det den fant. Hvis forhåndsvisningene åpnes fint, ville jeg følt meg rimelig trygg på at gjenopprettingen vil fungere.
  6. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen eller en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet.

Hvis videoer også mangler

Bilder og videoer oppfører seg ikke alltid likt ved gjenoppretting. Jeg har opplevd at skanninger hentet tilbake stillbilder uten problemer, mens videoklipp kom tilbake ødelagte eller manglet. Hvis Nikon-videoene dine også ble slettet, prøv Advanced Camera Recovery etter den første skanningen. Den retter seg mot fragmenterte kamerafiler, noe som betyr mer for video enn mange tror.

Hvis du vil ha en gratis løsning

PhotoRec gjør fortsatt jobben. Gratis, sterk gjenopprettingsmotor, stygg arbeidsflyt.

Det er byttet. Det er mindre brukervennlig, det finnes ingen forhåndsvisning, og gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med generiske filnavn i stedet for de opprinnelige. Hvis du er komfortabel med å sortere gjennom en bunke omdøpte filer senere, er det verdt et forsøk.

Før du skanner, sjekk de åpenbare tingene

Jeg har sett folk bruke en time på å skanne et kort og så innse at bildene allerede lå på den bærbare datamaskinen.

Se på stedene du vanligvis legger importerte filer. Sjekk skrivebordet, Bilder-mappen, eksterne disker, gamle importmapper, mapper for skysynkronisering, SnapBridge, det du bruker. Hvis du hadde automatisk opplasting slått på, kan filene dine allerede ligge der.

Når jeg ville stoppet og overlatt det til andre

Hvis SD-kortet ikke vises på datamaskinen i det hele tatt, eller hvis det har fysisk skade, ville jeg ikke fortsatt å tukle med det. På det tidspunktet føles hvert ekstra forsøk risikabelt. Et gjenopprettingslaboratorium har vanligvis bedre sjanse når problemet er maskinvare, ikke sletting.

Kortversjonen

Ja, slettede Nikon-bilder kan ofte gjenopprettes.

Det beste du kan gjøre er å handle raskt og være tilbakeholden. Slutt å bruke kortet, skann det fra en datamaskin, gjenopprett til en annen disk, og sjekk forhåndsvisningene før du får for store forhåpninger. Hvis filene ble slettet nylig og kortet ikke har blitt brukt på nytt særlig mye, er sjansene dine ofte ganske gode.

Ja, Nikon-bildegjenoppretting etter en formatering er ofte mulig, hvis du sluttet å bruke kortet med en gang.

En liten ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer sa, typen formatering betyr noe. En hurtigformatering i et Nikon sletter vanligvis filindeksen, ikke de fullstendige bildedataene. En full overskriving er en annen historie, og gjenopprettingsraten faller kraftig.

Mitt råd er å lage et byte-for-byte-bilde av SD-kortet først, og deretter skanne bildet, ikke det originale kortet. Dette reduserer risikoen hvis kortet begynner å feile under lesing. På Windows fungerer USB Image Tool eller lignende apper. På Mac eller Linux er dd vanlig hvis du vet hva du gjør.

Hvis Nikon-kameraet ditt også tok RAW pluss JPEG, sjekk etter begge deler. Noen ganger henter gjenoppretting tilbake JPEG-forhåndsvisningene uten problemer selv når noen NEF-filer er skadet. For mange er en halv seier fortsatt en seier.

Hvis du vil ha den beste Nikon SD-kortgjenopprettingsprogramvaren for formaterte kort, er Disk Drill et av de enklere alternativene fordi det oppdager Nikon-filtyper godt og lar deg forhåndsvise resultater før gjenoppretting. Det betyr noe. Forhåndsvisning forteller deg om filene er intakte eller ubrukelige.

En ting jeg er litt uenig i, jeg ville ikke brukt for lang tid på å prøve mange verktøy etter hverandre på det samme kortet. Flere skanninger betyr mer belastning på aldrende lagringsmedier. Lag først et bilde, og test deretter verktøy.

Det kan også være verdt å se denne korte videoen om tips for gjenoppretting av Nikon SD-kortbilder hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang.

Hvis kortet ber om å bli formatert på nytt på datamaskinen din, eller vises med 0 byte, stopp der. Det peker mer mot filsystemskade eller maskinvareproblemer. Da er laboratoriegjenoppretting det tryggere valget.

Så ja, gjenoppretting er mulig. Sjansene dine er best hvis kortet ikke har blitt gjenbrukt i det hele tatt.

Jepp, Nikon-bildegjenoppretting etter formatering er absolutt mulig i mange tilfeller, spesielt hvis kameraet gjorde en hurtigformatering og du ikke har tatt noe nytt på kortet siden.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @hoshikuzu, men jeg vil legge til én ting: folk hopper noen ganger rett til dypskanninger og gjenopprettingsapper uten først å sjekke om formateringen faktisk ble gjort i kameraet eller på en datamaskin. Formatering i Nikon-kamera er ofte mindre ødeleggende enn formatering på PC, så sjansene dine kan være bedre enn du tror. Hvis det var en full overskriving på en datamaskin, er det der ting fort blir stygge.

Ikke anta heller at formatert betyr borte for alltid. På SD-kort betyr det ofte bare at katalogen ble tømt. De faktiske NEF-, JPEG- eller til og med MOV/MP4-dataene kan fortsatt ligge der til de blir overskrevet. Derfor kan Nikon SD-kort bildegjenoppretting fungere.

Hvis du vil gå den praktiske veien, er Disk Drill et solid valg fordi det håndterer Nikon-bildeformater godt og lar deg forhåndsvise filer som kan gjenopprettes før du lagrer dem. Den forhåndsvisningen betyr mer enn folk innser. Hvis forhåndsvisningene ser ødelagte ut, kan filene også være skadet. Jeg ville gjenopprettet til datamaskinen din eller en ekstern disk, aldri tilbake til det samme SD-kortet. Litt åpenbart, men folk gjør det fortsatt.

En liten uenighet med rådet om å lage et bilde av kortet først: ja, det er ideelt, men hvis du ikke er komfortabel med å gjøre det, kan det å fomle rundt med kommandolinjeverktøy skape mer stress enn verdi. For en vanlig bruker er det ofte et mer realistisk trekk å bruke en pålitelig kortleser og skanne forsiktig med noe som Disk Drill.

Sjekk også om Nikon RAW-sidefiler eller mindre innebygde forhåndsvisninger kan gjenopprettes selv om fullstendige filer ikke kan det. Noen ganger får du ikke det perfekte originalbildet, men du får brukbare versjoner.

Hvis kortet monteres merkelig, viser 0 byte eller fortsetter å koble fra, stopp. Det er egentlig ikke lenger en situasjon for fiks det med programvare hjemme.

For flere råd om SD-kortgjenoppretting og feilsøking fra virkeligheten er denne tråden verdt en titt: se praktisk hjelp med gjenoppretting av SD-kort fra faktiske brukere.

Så ja, Nikon-bildegjenoppretting etter formatering av SD-kort er definitivt mulig. Best sjanse hvis kortet ikke har blitt brukt igjen, formateringen var rask, og selve kortet ikke er i ferd med å feile.

Formatering av et Nikon SD-kort sletter ikke alltid bildene. Jeg er enig med @hoshikuzu, @himmelsjager og @mikeappsreviewer i hovedpoenget: sjansene dine er best hvis du sluttet å bruke kortet umiddelbart.

Der jeg avviker litt er dette: folk fokuserer for mye på ordet formatert og ikke nok på kortets faktiske tilstand. Hvis kortet allerede var ustabilt før formateringen, blir gjenoppretting mindre forutsigbar selv om ingen nye bilder ble tatt. Så før du gjør noe tungt, prøv å lese kortet én gang i en ordentlig USB-kortleser. Hvis det monteres normalt, er det et godt tegn.

En annen ting som er verdt å sjekke spesifikt for Nikon-filer: mange Nikon-kameraer lager mappestrukturer som DCIM/100NDxxx, og noen ganger bygger gjenopprettingsapper opp bildene igjen, men mister den opprinnelige mappeorganiseringen og filnavnene. Det betyr noe hvis du fotograferte et arrangement og trenger rekkefølgen i serien. Sorter gjenopprettede filer etter metadata for opptaksdato etter gjenoppretting, ikke etter gjenopprettet filnavn.

Disk Drill er et rimelig alternativ her.

Fordeler:

• Enkelt å bruke
  • God støtte for NEF, JPEG, MOV/MP4
  • Forhåndsvisning hjelper med å bekrefte om filer faktisk er brukbare
  • Bedre for ikke-tekniske brukere enn mange andre gjenopprettingsverktøy

Ulemper:

• Gratis gjenopprettingsgrense på Windows er liten
  • Dype skanninger kan gi rotete resultater med tapte filnavn
  • Ikke magisk hvis filer ble overskrevet
  • Betalt versjon kan føles dyr for en engangsgjenoppretting

En liten uenighet med tankegangen om å prøve mange verktøy: jeg ville valgt én solid app først, kanskje Disk Drill, og vurdert gjenopprettingskvaliteten ut fra forhåndsvisningene. Hvis forhåndsvisningene er korrupte over hele linjen, vil det å hoppe gjennom fem andre apper vanligvis ikke plutselig fikse overskrevne data.

Hvis du bare trenger noen få kritiske bilder, prioriter dem først i stedet for å massegjenopprette alt. Noen ganger kan du redde bildene du absolutt må ha før du håndterer hele kortdumpen.

Kort svar: ja, Nikon bildegjenoppretting etter formatering er ofte mulig, spesielt etter en rask formatering i kameraet, men suksess avhenger av om noe nytt ble skrevet og om selve SD-kortet er i god stand.