Harddisken min ble plutselig endret til RAW, og nå kan jeg ikke åpne den eller få tilgang til viktige filer. Diskbehandling viser disken, men Windows sier at den må formateres først. Jeg leter etter hjelp med gjenoppretting av RAW-disk uten datatap og de tryggeste trinnene for å gjenopprette eller hente tilbake filene mine før jeg gjør det verre.
Jeg har sett dette før, og nei, jeg ville ikke formatert den først.
Når Windows viser meldingen 'Du må formatere disken før du kan bruke den', betyr det vanligvis at filsystemet ser ødelagt ut for Windows. Det betyr ikke at filene dine er borte. Mange RAW-disker har fortsatt dataene liggende der, intakte nok til å kunne hentes tilbake.
Det første jeg ville sjekket, er hvordan disken oppfører seg.
- Hvis Diskbehandling ser den på en stabil måte, og disken ikke klikker, skraper eller kobler ut tilfeldig, ville jeg prøvd programvarebasert gjenoppretting.
- Hvis den forsvinner, kobler seg til igjen av seg selv, lager merkelige lyder eller vises inkonsekvent, ville jeg stoppet der og sendt den til et gjenopprettingslaboratorium. Når maskinvaren begynner å oppføre seg rart, blir gjør-det-selv fort et sjansespill.
Hvis dette ser ut som filsystemskade og ikke maskinvarefeil, ville jeg gjort det i denne rekkefølgen:
- Slutt å skrive noe som helst til disken.
- Gjenopprett filene du bryr deg om først.
- Åpne de gjenopprettede filene og kontroller dem.
- Deretter håndterer du RAW-partisjonen.
- Først etter alt dette flytter du dataene tilbake hvis du fortsatt stoler på disken.
For første gjennomgang ville jeg brukt Disk Drill. Det som skilte seg ut for meg, er at det ikke er avhengig av én enkelt gjenopprettingsmetode. Hvis nok filsysteminformasjon overlever, henter det tilbake filer med filnavn og mapper. Hvis metadataene er for langt borte, faller det tilbake på signaturskanning og leter etter kjente filtyper på selve disken.
Trinnene er enkle:
- Installer Disk Drill et annet sted, ikke på den skadede disken.
- Velg RAW-disken eller RAW-partisjonen.
- Klikk på Søk etter tapte data. På en ekstern disk bruker du Universell skanning hvis den spør. Jeg ville bare brukt Avansert kameragjenoppretting for opptak fra kameraer eller droner.
- La skanningen fullføres, selv om det føles tregt.
- Forhåndsvis det den finner.
- Gjenopprett filene til en annen disk.
Hvis du vil ha gratisverktøy, er det vanlige paret TestDisk og PhotoRec.
- TestDisk er den jeg ville prøvd hvis målet er å reparere selve partisjonen. Noen ganger reparerer det partisjonstabellen eller oppstartssektoren godt nok til at disken kan monteres igjen.
- PhotoRec går i den andre retningen. Det ignorerer det skadede filsystemet og søker etter filsignaturer. Jeg har hatt ganske gode resultater med det, men det pleier å returnere filer uten de opprinnelige navnene eller mappestrukturen, så oppryddingen etterpå er tungvint.
Et trinn folk hopper over, og som jeg mener er viktig, er å lage et bilde av RAW-disken før man prøver reparasjoner. Hvis disken fortsatt kan leses, men virker ustabil, gir en byte-for-byte-kopi deg én ren reserveplan. Hvis et reparasjonsforsøk går galt, har du fortsatt noe trygt å skanne i stedet for å belaste originaldisken mer.
Jeg ville ikke kjørt reparasjonsverktøy før de viktige filene allerede er kopiert ut. Etter at gjenopprettingen er ferdig og kontrollert, ville jeg testet reparasjoner på partisjonen. Hvis disken brukte NTFS før, hjelper CHKDSK noen ganger, men jeg ville ikke kjørt det først fordi det skriver endringer til filsystemet. Hvis CHKDSK ikke kommer noen vei, er TestDisk det neste jeg ville prøvd. Hvis begge mislykkes, ville jeg slettet partisjonstabelloppføringen, opprettet partisjonen på nytt i Diskbehandling, gjort en hurtigformatering og kopiert de gjenopprettede filene tilbake.
En merknad om SSD, fordi denne delen ofte blir oversett. Hvis RAW-volumet ligger på en SSD, ville jeg ikke latt den bli liggende i ukevis. TRIM kan tømme slettede blokker over tid, og når disse blokkene først er borte, blir gjenoppretting vanskeligere. RAW-status utløser ikke alltid TRIM med en gang, men jo tidligere, desto bedre her. Mindre bruk, mindre forsinkelse, bedre sjanser.
Ja, gjenoppretting fra RAW-disk er mulig uten å miste filene dine. Nøkkelen er å gjøre ting i riktig rekkefølge.
Ikke formater stasjonen først. Windows viser RAW når det ikke klarer å lese filsystemet. Dataene dine kan fortsatt være der. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i den delen.
Der jeg er litt uenig, er reparasjoner. Jeg ville hoppet over reparasjonsforsøk på den originale stasjonen i starten, selv om disken virker stabil. Reparasjonsverktøy endrer noen ganger metadata og kan gjøre filgjenoppretting verre.
Min rekkefølge ville vært:
- Sjekk SMART-helsen med CrystalDiskInfo eller Hard Disk Sentinel.
- Hvis helsen ser dårlig ut, klon stasjonen først med ddrescue eller HDDSuperClone.
- Skann klonen, eller originalen hvis stasjonen er frisk, med Disk Drill.
- Lagre gjenopprettede filer til en annen disk.
- Etter at filene dine er trygge, test filsystemreparasjon eller reformater.
Noen tegn betyr mye:
- RAW + normale lyder + stabil tilkobling, programvaregjenoppretting fungerer ofte.
- RAW + 0 byte, fryser, trege lesinger, USB kobles fra, stopp gjør-det-selv.
- RAW-tilstand på SSD krever rask handling. Tid reduserer sjansene for gjenoppretting.
Hvis du vil gjenopprette partisjonsstrukturen i stedet for bare å kopiere ut filer, er DMDE verdt å se på. Det er mindre nybegynnervennlig enn Disk Drill, men sterkt for rekonstruksjon av partisjoner og kataloger. For mange er Disk Drill enklere og raskere for datagjenoppretting fra RAW-stasjoner fordi forhåndsvisning av filer tidlig viser om gjenoppretting er verdt det.
Denne guiden hjalp meg med å sammenligne prosessen før jeg rørte min egen stasjon:
se hvordan du gjenoppretter filer fra en RAW-harddisk
En ting til. Hvis dette er en ekstern stasjon, bytt kabel, port og kabinett først. Jeg har sett en RAW-stasjon vise seg å være en dårlig USB-bro. Irriterende, men mulig å fikse.
Ja, gjenoppretting av en RAW-disk er absolutt mulig, og nei, å formatere først er ikke et smart trekk.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @byteguru, men jeg er litt mindre entusiastisk når det gjelder å prøve å “fikse” partisjonen tidlig, selv på en disk som virker grei. Et RAW-volum betyr at Windows ikke klarer å tolke filsystemet, ikke at filene dine på magisk vis har fordampet. Stor forskjell.
Dette ville jeg gjort før noen gjenopprettingsapp eller reparasjonskommando:
- Sjekk disken på en annen PC hvis mulig
- For eksterne disker, prøv først en annen USB-kabel/innkapsling
- Se på S.M.A.R.T.-dataene
- Hvis disken er treg, får Explorer til å fryse, eller kobler seg fra, slutt å tukle med den
Én ting folk hopper over er å sjekke om partisjonstypen eller startsektoren har blitt ødelagt. Du kan undersøke det med et partisjonsverktøy før du gjør noe destruktivt. Noen ganger er dataene fortsatt der, og problemet er bare at partisjonsmetadataene har blitt ødelagt.
Hvis disken er lesbar nok, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av RAW-harddisk fordi det lar deg forhåndsvise filer som kan gjenopprettes før du lagrer dem. Det er viktig. Hvis forhåndsvisningene åpnes, er sjansene dine mye bedre enn å bare stirre på skanneresultatene og håpe. Lagre alt til en annen disk, åpenbart. Ikke gjenopprett tilbake til RAW-disken. Den delen snubler folk fortsatt i på et eller annet vis.
Ignorer også Windows hvis det tilbyr å “skanne og fikse” eller formatere. Windows er ikke vennen din akkurat i dette øyeblikket.
Hvis du vil ha en enkel gjennomgang på vanlig språk, er denne trinnvise guiden for gjenoppretting av RAW-disk med Disk Drill lettere å følge enn de fleste tekstguider.
Kortversjon:
- Ikke formater
- Ikke kjør CHKDSK først
- Bekreft at maskinvaren er stabil
- Gjenopprett filer fra disken
- Først deretter prøver du reparasjoner eller reformatering
Hvis det er en SSD, vær rask. Hvis den lager rare lyder, stopp all gjør-det-selv med en gang. Det er grensen der gjenopprettingsprogramvare blir til ønsketenkning, tbh.
RAW-gjenoppretting er ofte mulig, men jeg vil legge til én ting de andre bare var så vidt innom: sjekk om volumet var kryptert eller komprimert før det ble RAW. BitLocker, VeraCrypt-containere, og til og med noen eksterne enheter formatert for NAS kan se døde ut i Windows når det egentlige problemet er at feil lag blir lest. I så fall kan reparasjonsverktøy kaste bort tid.
Jeg er stort sett enig med @byteguru, @reveurdenuit og @mikeappsreviewer om å unngå formatering og ikke forhaste seg med CHKDSK. Der jeg er litt uenig, er å prøve partisjonsreparasjon for tidlig bare fordi disken virker stabil. Hvis filene betyr noe, er utpakking først tryggere enn gjenoppretting.
Min praktiske inndeling:
- Hvis diskapasiteten ser riktig ut og skannes normalt, har filgjenoppretting en brukbar sjanse.
- Hvis kapasiteten er feil, filnavn blir til uleselig tekst, eller partisjonen plutselig endret størrelse, bør du mistenke dypere metadataskade eller problemer med kontrolleren.
Disk Drill er et rimelig alternativ for en første gjennomgang fordi det kan forhåndsvise gjenopprettbare filer, noe som sparer gjetting.
Fordeler:
- Enkel å bruke
- Gode forhåndsvisninger
- Håndterer RAW-volumer godt i mange tilfeller
Ulemper:
- Dype skanninger kan være trege
- Grensene for gratis gjenoppretting avhenger av versjon/plattform
- Ikke det beste valget hvis du spesifikt vil ha manuell kirurgi på partisjonstabellen
Ett ekstra tips: sjekk Event Viewer for disk-, NTFS- eller kontrollerfeil rett etter at du har koblet til disken. Det kan fortelle deg om dette er filsystemkorrupsjon eller et I/O-problem. Hvis du ser gjentatte feil med dårlige blokker eller tilbakestillinger, slutt å belaste disken og jobb fra et image hvis mulig.