Min externa hårddisk visas i Windows Diskhantering, men när jag försöker öppna den i Utforskaren får jag Meddelandet Parameter är felaktig. Jag behöver hjälp att ta reda på om det är ett problem med filsystemet, enhetsbeteckningen eller hårdvaran, och hur jag kan återfå åtkomst utan att förlora data.
Formatera den inte än. Det är det viktigaste. Windows kan få detta att se värre ut än det är, särskilt när det visar The parameter is incorrect. Jag fick samma panik första gången jag såg det på en extern disk med gamla foton och jobbfiler på den. Jag fortsatte att återansluta den och Windows vägrade fortfarande öppna den, så jag antog att disken var död. I mitt fall fanns datan fortfarande kvar.
Jag skulle också undvika att köra CHKDSK direkt om du bryr dig om det som finns på disken. Ibland är det här felet bara att Windows inte lyckas läsa filsystemet korrekt. CHKDSK kan hjälpa senare, men jag skulle inte använda det som första steg innan du har kopierat eller återställt de viktiga filerna.
Börja med de tråkiga kontrollerna först eftersom de går snabbt:
- Använd en annan USB-kabel.
- Prova en annan USB-port, helst en på baksidan av den stationära datorn som är direkt ansluten till moderkortet.
- Anslut disken till en annan dator.
- Kontrollera Diskhantering och se om disken visas med rätt storlek.
Om Diskhantering fortfarande visar korrekt kapacitet är det ett gott tecken. Det betyder vanligtvis att disken åtminstone kommunicerar med Windows, även om filsystemet är skadat.
Därefter bör du kontrollera diskens hälsa innan du gör något tyngre. CrystalDiskInfo är bra för detta och det är gratis. Om du redan har Disk Drill kan det också visa SMART-data. Om du ser varningar som omallokerade sektorer, väntande sektorer eller andra allvarliga SMART-problem, sluta peta på disken mer än nödvändigt. En disk som håller på att gå sönder kan bli värre bara av att skannas upprepade gånger.
För att få tillbaka filerna skulle jag använda Disk Drill. Det var det som fungerade för mig.
Funktionen jag skulle använda först är Byte-to-byte Backup. Den skapar en fullständig diskavbild, så att du inte skannar originaldisken om och om igen. Det spelar roll om disken är instabil, eftersom varje läsning belastar den lite mer. När avbilden väl är skapad, skanna avbilden i stället för den faktiska disken.
Om disken verkar tillräckligt frisk, eller när du väl har avbilden, kör en Universal Scan. När skanningen är klar, förhandsgranska filerna innan du återställer dem. Foton, dokument, videor, vad som än är viktigt för dig. Om förhandsvisningarna öppnas korrekt är det vanligtvis ett starkt tecken på att filerna kan återställas. Spara allt på en annan disk, aldrig tillbaka på den trasiga.
När det viktiga väl finns någonstans säkert, då skulle jag börja tänka på reparationer.
- Om Windows fortfarande känner igen filsystemet, prova CHKDSK med
chkdsk X: /roch ersättX:med rätt enhetsbokstav. - Om disken visas som RAW gör CHKDSK vanligtvis inte mycket. I så fall kan TestDisk vara värt att prova eftersom det ibland kan bygga upp skadade partitioner igen.
- Om problemet verkar ligga i Windows snarare än i disken, kör SFC och DISM för att reparera skadade systemfiler.
- Det finns också några konstiga specialfall där det här felet orsakas av att Windows decimalavgränsare har ändrats. Att ställa tillbaka den till en punkt har löst det för vissa, även om det definitivt inte är den vanliga orsaken.
Om du har återställt allt och disken fortfarande inte beter sig som den ska, gör en snabbformatering. Om den fungerar normalt efter det var det troligen korruption i filsystemet. Om samma fel kommer tillbaka efter formateringen skulle jag inte längre lita på disken.
Punkten där jag skulle sluta med egna försök är om disken klickar, kopplas från och till, försvinner från Diskhantering, bara upptäcks ibland eller om SMART visar allvarliga fel. I det läget kan det göra återställningen svårare att slå på den om och om igen.
De flesta professionella återställningsfirmor utvärderar disken först och ger dig en prisuppgift innan de börjar. Många av dem har också en ingen data, ingen avgift-modell. Logiska återställningar hamnar ofta runt 300 till 600 dollar. Om disken behöver hårdvarureparation eller arbete i renrum kan det snarare bli 700 till 2 000+ dollar, beroende på vad som har gått sönder och hur stor disken är.
Kontrollera om Explorer är det enda som sätter käppar i hjulet innan du börjar reparera disken. Öppna en Kommandotolk som administratör och prova dir X:\ med den externa enhetens bokstav. Om det ger samma parameterfel är det troligen skador på filsystemet eller att USB/SATA-bryggan beter sig konstigt, inte ett fel i Utforskaren. Om dir fungerar men Utforskaren misslyckas, ta bort och tilldela enhetsbokstaven på nytt i Diskhantering, helst med en bokstav som aldrig har använts av en mappad nätverksenhet eller kortläsare. Jag håller med om att inte formatera och att inte banka på den med CHKDSK först, men jag skulle vara försiktig med att anta att själva disken är dålig bara för att Utforskaren visar det meddelandet. Externa kapslingar kan också orsaka dumma fel, särskilt med större diskar eller opålitliga USB-styrenheter. Om disken inte längre omfattas av garanti och det sitter en vanlig SATA-disk inuti, kan test via en annan kapsling eller docka skilja mellan “dålig disk” och “dålig adapter”, men gör bara det om du är bekväm med att öppna höljet och datan inte är värd kostnaden för professionell återställning.
Om den här disken någon gång användes i ett annat USB-kabinett än det den är anslutet till nu, kan själva kabinettet vara hela problemet. Vissa externa lådor översätter diskens sektorstorlek på olika sätt. Windows kan fortfarande visa disken och till och med tilldela en enhetsbokstav, men partitionslayouten stämmer inte korrekt, så Explorer kastar dumma fel som “Parametern är felaktig.” I så fall är CHKDSK inte bara ohjälpsamt, det kan göra en återställningsbar röra svårare att återställa.
Det är den vinkeln jag skulle kontrollera innan jag behandlar det som ett vanligt Windows-reparationsjobb.
Titta noga i Diskhantering, inte bara på om disken visas. De användbara detaljerna är:
- Visar den korrekt total kapacitet?
- Visar volymen NTFS, exFAT eller RAW?
- Ser partitionen ut som en stor normal datapartition, eller ser den konstigt liten/oallokerad ut?
- Är statusen “Felfri” men utan att något filsystem visas?
- Kom disken från en NAS, DVR, Mac, gammalt kabinett eller en annan USB-docka?
Om den kom från en annan enhet eller ett annat kabinett, sätt tillbaka den exakt där den senast fungerade och kopiera datan därifrån om möjligt. “Initiera” den inte, skapa inte en ny enkel volym och låt inte Windows “reparera” den. Windows är väldigt bra på att erbjuda destruktiva knappar med harmlöst klingande etiketter.
Jag håller med @vrijheidsvogel om att det är användbart att testa utanför Explorer, men jag skulle gå ett steg längre ner än dir X:\ om datan är viktig. Öppna Kommandotolken som administratör och kör:
mountvol
Sedan:
diskpart
list disk
list volume
Du ändrar inget där, bara tittar. Om DiskPart visar volymen som RAW eller inte visar något användbart filsystem, är Explorer förmodligen inte problemet. Om DiskPart visar en normal NTFS-volym med rätt storlek, blir teorin om enhetsbokstav/monteringspunkt starkare.
En liten sak som folk missar: ta bort alla konstiga monteringspunkter också, inte bara bokstaven. I Diskhantering, högerklicka på volymen, “Ändra enhetsbeteckning och sökvägar”, och se om den har både en bokstav och en mappmonteringssökväg. Om den har någon gammal sökväg till en saknad mapp eller en inaktuell tilldelning, ta bort den konstiga och tilldela en vanlig bokstav som T: eller W:. Gör dock inte detta om partitionslayouten ser fel ut eller är RAW. Det är bara att flytta runt etiketter på en skadad volym.
Jag är mer skeptisk till att hoppa direkt till chkdsk X: /r än vissa andra. /r är en lång ytskanning och den tvingar fram många läsningar. Bra efter att du har en kopia eller avbild. Inte mitt första drag på en disk som kanske tappar läsningar. Om du till slut bestämmer dig för att köra CHKDSK efter återställning, skulle jag börja med en vanlig skrivskyddad kontroll först:
chkdsk X:
Ingen /f, ingen /r, bara se vad Windows tycker. Om den rapporterar en massa indexfel, föräldralösa filer eller oläsliga segment, säger det dig att detta inte är ett enkelt Explorer-problem.
För en billigare rimlighetskontroll är det användbart att starta från ett Linux live-USB eftersom det skiljer “Windows är förvirrat” från “disken är oläslig.” Du behöver inte installera Linux. Starta Ubuntu eller Mint från USB, anslut den externa disken och se om den monteras skrivskyddat eller visar filer. Om den monteras, kopiera det viktiga till en annan disk omedelbart. Kör inte Linux-reparationsverktyg om du inte exakt vet vad de gör. Målet är att kopiera, inte att laga.
Om Linux också har problem, eller om det bara visar enheten men inte kan montera partitionen, skulle jag sluta behandla det här som ett problem med enhetsbokstav. Då handlar det om filsystemsskada, partitionsskada, konstigheter med kabinettet eller felande hårdvara.
Disk Drill eller något annat återställningsverktyg är mer rimligt efter det, men skanna en avbild om du kan. Den ärliga invändningen är att det kan ta lång tid att skapa en fullständig avbild och det kan misslyckas om disken är fysiskt dålig. Ändå är det bättre än att upprepade gånger skanna samma sjuka disk från olika program eftersom varje passering kan läsa samma dåliga områden igen.
Den enklaste uppdelningen är denna:
Om disken inte har någon viktig data, ta bort volymen i Diskhantering, skapa en ny, snabbformatera den och testa den. Om den strular igen, pensionera den.
Om disken har viktig data, formatera inte, initiera inte, kör inga reparationskommandon ännu och fortsätt inte att koppla ur/ansluta den igen i hopp om att nästa försök ska vara magiskt. Bekräfta filsystemets/partitionens tillstånd, prova ett annat kabinett bara om det är en vanlig SATA-disk och du förstår risken med sektorstorlek, och skapa sedan en avbild eller återställ till en annan disk.
Det faktum att Diskhantering ser den är bättre än inget, men det bevisar inte att filsystemet är läsbart. Det bevisar bara att Windows kan prata med något på USB-sidan. Det “något” kan fortfarande vara ett dåligt bryggkort, en halvläsbar partitionstabell eller en disk som knappt håller ihop.