Mijn externe harde schijf wordt weergegeven in Windows Schijfbeheer, maar wanneer ik deze probeer te openen in Verkenner krijg ik De parameter is onjuist. Ik heb hulp nodig om te achterhalen of dit een probleem is met het bestandssysteem, de stationsletter of de hardware, en hoe ik de toegang kan herstellen zonder gegevensverlies.
Formatteer het nog niet. Dat is het belangrijkste. Windows kan dit erger laten lijken dan het is, vooral wanneer het 'De parameter is onjuist.' weergeeft. Ik raakte de eerste keer ook in paniek toen ik dit zag op een externe schijf met oude foto’s en werkbestanden erop. Ik bleef de schijf opnieuw aansluiten en Windows weigerde hem nog steeds te openen, dus ik nam aan dat de schijf dood was. In mijn geval stonden de gegevens er nog steeds op.
Ik zou ook vermijden om CHKDSK meteen uit te voeren als je geeft om wat er op de schijf staat. Soms is deze fout gewoon het gevolg van Windows dat het bestandssysteem niet correct kan lezen. CHKDSK kan later helpen, maar ik zou het niet als eerste stap gebruiken voordat je de belangrijke bestanden hebt gekopieerd of hersteld.
Begin eerst met de saaie controles, want die zijn snel:
- Gebruik een andere USB-kabel.
- Probeer een andere USB-poort, idealiter eentje aan de achterkant van de desktop die rechtstreeks op het moederbord is aangesloten.
- Sluit de schijf aan op een andere computer.
- Controleer Schijfbeheer en kijk of de schijf met de juiste grootte wordt weergegeven.
Als Schijfbeheer nog steeds de juiste capaciteit toont, is dat een goed teken. Het betekent meestal dat de schijf op zijn minst nog communiceert met Windows, ook al is het bestandssysteem in de war.
Controleer daarna de gezondheid van de schijf voordat je iets zwaars doet. CrystalDiskInfo is hiervoor goed en het is gratis. Als je al Disk Drill hebt, kan dat ook SMART-gegevens tonen. Als je waarschuwingen ziet zoals opnieuw toegewezen sectoren, wachtende sectoren of andere ernstige SMART-problemen, stop dan met meer aan de schijf te prutsen dan nodig is. Een defecte schijf kan erger worden alleen al door herhaaldelijk te worden gescand.
Om de bestanden terug te krijgen, zou ik Disk Drill gebruiken. Dat is wat voor mij werkte.
De functie die ik als eerste zou gebruiken is Byte-voor-byte-back-up. Die maakt een volledige schijfkopie, zodat je niet steeds opnieuw de originele schijf scant. Dat is belangrijk als de schijf instabiel is, omdat elke leesactie er weer een beetje extra druk op zet. Zodra de image is gemaakt, scan je de image in plaats van de daadwerkelijke schijf.
Als de schijf gezond genoeg lijkt, of zodra je de image hebt, voer dan een Universal Scan uit. Wanneer de scan is voltooid, bekijk dan eerst een voorbeeld van de bestanden voordat je ze herstelt. Foto’s, documenten, video’s, wat voor jou ook belangrijk is. Als de voorbeelden goed openen, is dat meestal een sterk teken dat de bestanden kunnen worden hersteld. Sla alles op een andere schijf op, nooit terug op de kapotte schijf.
Zodra de belangrijke bestanden ergens veilig staan, zou ik pas aan reparaties denken.
- Als Windows het bestandssysteem nog steeds herkent, probeer dan CHKDSK met
chkdsk X: /r, waarbij jeX:vervangt door de juiste stationsletter. - Als de schijf als RAW wordt weergegeven, zal CHKDSK meestal niet veel doen. In dat geval kan TestDisk het proberen waard zijn, omdat het soms beschadigde partities kan herstellen.
- Als het probleem eerder bij Windows lijkt te liggen dan bij de schijf, voer dan SFC en DISM uit om beschadigde systeembestanden te repareren.
- Er zijn ook wat vreemde uitzonderingsgevallen waarbij een gewijzigde decimaalscheiding in Windows deze fout veroorzaakt. Het terugzetten naar een punt heeft het voor sommige mensen opgelost, al is dat zeker niet de gebruikelijke oorzaak.
Als je alles hebt hersteld en de schijf zich nog steeds niet goed gedraagt, voer dan een snelle formattering uit. Als hij daarna weer normaal werkt, was het waarschijnlijk bestandssysteemcorruptie. Als dezelfde fout na het formatteren terugkomt, zou ik de schijf niet meer vertrouwen.
Het punt waarop ik zou stoppen met doe-het-zelfpogingen is als de schijf klikt, steeds wegvalt en terugkomt, verdwijnt uit Schijfbeheer, slechts soms wordt gedetecteerd, of als SMART ernstige fouten toont. In dat stadium kan hem steeds opnieuw inschakelen herstel moeilijker maken.
De meeste professionele herstelbedrijven zullen de schijf eerst beoordelen en je een prijsopgave geven voordat ze beginnen. Veel van hen werken ook met een geen data, geen kosten-regeling. Logische herstelwerkzaamheden komen vaak uit op ongeveer $300 tot $600. Als de schijf hardware-reparatie of cleanroomwerk nodig heeft, kan het eerder $700 tot $2,000+ zijn, afhankelijk van wat defect is en hoe groot de schijf is.
Controleer of Verkenner het enige is dat erop vastloopt voordat je de schijf gaat repareren. Open een Opdrachtprompt met verhoogde rechten en probeer dir X:\ met de letter van de externe schijf. Als dat dezelfde parameterfout geeft, is het waarschijnlijk schade aan het bestandssysteem of werkt de USB/SATA-bridge vreemd, niet een glitch van Verkenner. Als dir werkt maar Verkenner faalt, verwijder dan de stationsletter en wijs die opnieuw toe in Schijfbeheer, bij voorkeur met een letter die nooit is gebruikt door een toegewezen netwerkschijf of kaartlezer. Ik ben het ermee eens om niet te formatteren en er niet meteen met CHKDSK op los te gaan, maar ik zou voorzichtig zijn met de aanname dat de schijf zelf defect is alleen omdat Verkenner dat bericht geeft. Externe behuizingen kunnen ook domme fouten veroorzaken, vooral bij grotere schijven of haperende USB-controllers. Als de schijf buiten de garantie is en er een standaard SATA-schijf in zit, kan testen via een andere behuizing of dock onderscheid maken tussen een defecte schijf en een defecte adapter, maar doe dat alleen als je het prettig vindt om de behuizing te openen en de gegevens geen professionele recoverykosten waard zijn.
Als deze schijf ooit is gebruikt in een andere USB-behuizing dan die waarin hij nu is aangesloten, dan kan de behuizing zelf het hele probleem zijn. Sommige externe behuizingen vertalen de sectorgrootte van de schijf anders. Windows kan de schijf nog steeds tonen en zelfs een letter toewijzen, maar de partitie-indeling klopt dan niet goed, waardoor Verkenner domme fouten geeft zoals “De parameter is onjuist.” In dat geval is CHKDSK niet alleen nutteloos, het kan een nog herstelbare situatie moeilijker te herstellen maken.
Dat is de invalshoek die ik eerst zou controleren voordat ik dit als een normale Windows-reparatieklus behandel.
Kijk goed in Schijfbeheer, niet alleen of de schijf verschijnt. De nuttige details zijn:
- Toont hij de juiste totale capaciteit?
- Toont het volume NTFS, exFAT of RAW?
- Ziet de partitie eruit als één grote normale gegevenspartitie, of lijkt hij vreemd klein/niet-toegewezen?
- Is de status “In orde” maar zonder weergegeven bestandssysteem?
- Kwam de schijf uit een NAS, DVR, Mac, oude behuizing of een ander USB-dock?
Als hij uit een ander apparaat of andere behuizing kwam, plaats hem dan precies terug waar hij voor het laatst werkte en kopieer de gegevens daarvandaan als dat mogelijk is. Niet “initialiseren”, geen nieuw eenvoudig volume maken en Windows het niet laten “repareren”. Windows is erg goed in het aanbieden van destructieve knoppen met onschuldig klinkende labels.
Ik ben het met @vrijheidsvogel eens dat testen buiten Verkenner nuttig is, maar ik zou nog een stap lager gaan dan dir X:\ als de gegevens belangrijk zijn. Open de Opdrachtprompt als administrator en voer uit:
mountvol
Daarna:
diskpart
list disk
list volume
Je wijzigt daar niets, je kijkt alleen. Als DiskPart het volume als RAW toont of geen bruikbaar bestandssysteem laat zien, dan is Verkenner waarschijnlijk niet het probleem. Als DiskPart een normaal NTFS-volume met de juiste grootte toont, dan wordt de theorie over de stationsletter/het koppelpunt sterker.
Iets kleins dat mensen vaak missen: verwijder ook vreemde koppelpunten, niet alleen de letter. Klik in Schijfbeheer met de rechtermuisknop op het volume, kies “Stationsletter en paden wijzigen” en kijk of het zowel een letter als een map-koppelpad heeft. Als er een oud pad naar een ontbrekende map of een verouderde toewijzing staat, verwijder dan de vreemde en wijs een gewone letter toe zoals T: of W:. Doe dit echter niet als de partitie-indeling er verkeerd uitziet of RAW is. Dan herschik je alleen labels op een beschadigd volume.
Ik ben sceptischer dan sommige anderen over meteen springen naar chkdsk X: /r. /r is een lange oppervlaktescan en dwingt veel leesacties af. Prima nadat je een kopie of image hebt. Niet mijn eerste stap bij een schijf die mogelijk leesfouten geeft. Als je uiteindelijk besluit CHKDSK na herstel uit te voeren, zou ik eerst beginnen met een gewone alleen-lezen-controle:
chkdsk X:
Geen /f, geen /r, kijk alleen wat Windows ervan vindt. Als het een hoop indexfouten, verweesde bestanden of onleesbare segmenten meldt, dan zegt dat dat dit geen eenvoudig Verkenner-probleem is.
Voor een goedkopere realitycheck is opstarten vanaf een Linux-live-USB nuttig, omdat het “Windows is in de war” scheidt van “de schijf is onleesbaar.” Je hoeft Linux niet te installeren. Start Ubuntu of Mint vanaf USB op, sluit de externe schijf aan en kijk of hij alleen-lezen wordt aangekoppeld of bestanden toont. Als hij koppelt, kopieer dan meteen de belangrijke zaken naar een andere schijf. Voer geen Linux-reparatiehulpmiddelen uit tenzij je precies weet wat ze doen. Het doel is kopiëren, niet repareren.
Als Linux ook moeite heeft, of alleen het apparaat toont maar de partitie niet kan aankoppelen, dan zou ik dit niet langer als een probleem met een stationsletter behandelen. Dan zit je in het gebied van bestandssysteembeschadiging, partitiebeschadiging, rare behuizingen of falende hardware.
Disk Drill of een ander herstelprogramma is daarna logischer, maar scan indien mogelijk een image. De eerlijke kanttekening is dat het maken van een volledige image lang kan duren en kan mislukken als de schijf fysiek slecht is. Toch is het beter dan steeds opnieuw dezelfde zieke schijf met verschillende programma’s te scannen, omdat elke doorgang dezelfde slechte gebieden opnieuw kan lezen.
De eenvoudigste tweedeling is deze:
Als de schijf geen belangrijke gegevens bevat, verwijder dan het volume in Schijfbeheer, maak een nieuwe aan, voer een snelle formattering uit en test hem. Als hij opnieuw problemen geeft, schrijf hem dan af.
Als de schijf wel belangrijke gegevens bevat, niet formatteren, niet initialiseren, nog geen reparatieopdrachten uitvoeren en hem niet steeds loskoppelen en opnieuw aansluiten in de hoop dat de volgende poging magisch werkt. Bevestig de status van bestandssysteem/partitie, probeer alleen een andere behuizing als het een standaard SATA-schijf is en je het risico van sectorgrootte begrijpt, en maak dan een image of herstel naar een andere schijf.
Het feit dat Schijfbeheer hem ziet is beter dan niets, maar het bewijst niet dat het bestandssysteem leesbaar is. Het bewijst alleen dat Windows met iets aan de USB-kant kan praten. Dat “iets” kan nog steeds een slechte bridgeboard zijn, een half leesbare partitietabel of een schijf die nog maar net bij elkaar blijft.