Gendan permanent slettede filer i Windows 11 efter utilsigtet sletning

Jeg kom ved et uheld til permanent at slette vigtige filer på min Windows 11-pc, og de er ikke i Papirkurven. Jeg kan have brugt Shift + Delete, og nu har jeg brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne dem på, før de bliver overskrevet. Jeg leder efter sikre trin eller værktøjer til filgendannelse i Windows 11, som faktisk virker.

Jeg har været i den her situation før, og ja, det er virkelig surt. Du trykker på Shift+Delete eller tømmer Papirkurven, og så er filen væk, og maven synker. Det vigtige at vide er ret enkelt. En fil, der er markeret som permanent slettet i Windows, bliver ikke altid slettet med det samme. Ofte fjerner Windows filens registrering og markerer lagerpladsen som ledig. Hvis intet andet skriver til den plads, kan de gamle data stadig ligge der.

Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge drevet. Seriøst, lad det være så meget som muligt. Installer ikke noget på det. Flyt ikke filer rundt. Download ikke skrammel. Bliv ikke ved med at rode med det uden grund. Hver skrivning sænker dine chancer, fordi nye data kan overskrive den slettede fil. På SSD'er bliver det værre på grund af TRIM. TRIM hjælper SSD'er med at forblive hurtige ved at rydde blokke fra slettede filer. Når den oprydning sker, bliver gendannelse meget sværere, nogle gange helt umulig.

Før du scanner noget, ville jeg tjekke de kedelige steder, folk glemmer:

1. OneDrive

2. Filhistorik

3. Tidligere versioner

4. Andre cloudlager-konti

5. Eksterne drev

6. NAS-enheder

7. Enhver backupapp, du satte op én gang og glemte alt om

Jeg har set mistede filer dukke op der mere end én gang. Det føles dumt, når det sker, men dumt er bedre end væk.

Hvis backupperne ikke giver noget, ville jeg gå videre til gendannelsessoftware.

Den, jeg ville starte med, er Disk Drill. Jeg kunne lide den, fordi den ikke arbejdede imod mig. Scanningsforløbet er nemt at følge, og når filsystemoplysningerne stadig er intakte, bevarer den ofte de oprindelige filnavne og mapper i stedet for at smide alting ind i et kæmpe rod. Forhåndsvisning hjælper også. Du kan tjekke mange filtyper, før du gendanner, så du ikke gendanner en bunke tilfældigt skrammel og håber, at en af dem er din.

Det normale forløb ser sådan ud:

1. Installer Disk Drill på et andet drev, hvis du har et.

2. Vælg det drev, hvor filen blev slettet.

3. Kør scanningen.

4. Brug søgning og filtre til at indsnævre resultaterne.

5. Forhåndsvis filen, hvis forhåndsvisning er tilgængelig.

6. Gendan til et andet drev, ikke det oprindelige.

På Windows lader det dig scanne og forhåndsvise uden begrænsninger, og den gratis grænse for gendannelse er 100 MB.

Hvis Disk Drill ikke passer til det, du har brug for, er der et par andre muligheder, som mange også bruger.

1. PhotoRec er gratis og henter mange data tilbage. Haken er måden, det fungerer på. Det læner sig meget op ad filsignaturer i stedet for fulde filsystemdetaljer, så gendannede filer kommer ofte tilbage med generiske navne og uden mappestruktur. Hvis du gendanner meget på én gang, så regn med en lang sorteringssession. Godt værktøj, rodet output.

2. DiskGenius er værd at kigge på, når problemet er større end én slettet fil. Jeg ville placere det højere på listen ved mistede partitioner, beskadigede partitioner, RAW-drev og filsystemproblemer. Når et drev ser logisk ødelagt ud, finder det nogle gange ting, som simplere værktøjer springer over.

En ting mere. Gendannelsessoftware er ikke altid det rigtige valg. Hvis drevet klikker, falder offline, forsvinder fra Windows, giver hardwarefejl eller indeholder data, du ikke har råd til at risikere, ville jeg stoppe og i stedet kigge på en professionel gendannelsesservice. Software hjælper, når drevet stadig kan læses rent nok. Fysisk skade er et helt andet rod.

Hvis dette bare var en almindelig sletning, og drevet ikke er blevet brugt meget siden, er dine chancer som regel bedre. Handl hurtigt, hold skrivninger på et minimum, og gendan alt, du finder, til et andet drev.

Hvis sletningen skete i dag, ville jeg tjekke én ting, før jeg kørte store scanninger. Søg i Windows 11 efter filnavnet med jokertegn, og sorter derefter efter ændringsdato. Apps efterlader ofte midlertidige kopier, autolagringer eller eksportcache i AppData, Dokumenter eller deres egne projektmapper. Office, Adobe-apps, Notepad++ og nogle DAW’er gør dette. Folk overser dem hele tiden.

Jeg er delvist uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. At gå direkte til en fuld dyb scanning er ikke altid det bedste første træk. På et stort drev tager det en evighed og returnerer en masse skrammel. Start snævert. Scan den berørte mappesti eller filtype først, hvis værktøjet understøtter det. Disk Drill er okay til dette, fordi søgning, forhåndsvisning og filtypefiltre er nemme at bruge. Hvis du kender filtypen, som DOCX, PSD, XLSX, så filtrer tidligt. Det sparer tid.

Tjek også dette, hvis filerne kom fra en app:
C:\Users\YourName\AppData\Roaming
C:\Users\YourName\AppData\Local
Win + R, skriv %temp%
Win + R, skriv recent

Hvis dit drev er en SSD, og TRIM kørte, falder chancerne hurtigt. På mange systemer bliver slettede blokke ryddet inden for få minutter eller efter inaktiv tid. Hvis det var en HDD, er chancerne for gendannelse bedre.

Hvis du vil have en enkel gennemgang af filgendannelse i Windows 11, hjælper denne: nem vejledning til gendannelse af slettede filer i Windows 11

En ting mere: Gem gendannede filer på et andet drev. Det samme drev er sådan, folk gør en dårlig situation værre.

Hvis det var Shift + Delete på Windows 11, ville jeg tilføje én ting, som @mikeappsreviewer og @waldgeist kun berørte indirekte: prøv Windows File Recovery, før du går alt for langt ned i app-kaninhullet.

Det er Microsofts eget kommandolinjeværktøj fra Store, og ja, det er ikke ligefrem sjovt at bruge, men til en almindelig utilsigtet sletning kan det fungere overraskende godt. Især hvis du kender filtypen eller mappen. Det er mindre “pænt” end Disk Drill, men nogle gange er det ikke pointen.

Eksempelidé:

winfr C: D: /regular /n \Users\YourName\Documents\*.docx

Det fortæller den, at den skal scanne C: og gendanne matchende filer til D:. Du skal bruge et andet drev eller en anden partition til output. Hvis regular mode ikke finder noget, findes der også extensive mode. Jeg synes ærligt talt, at folk springer dette over alt for ofte, bare fordi det ser nørdet ud.

Hvis de slettede filer desuden var billeder/videoer/dokumenter fra en telefon, et kamera, et SD-kort eller et USB-drev, så tag den enhed ud og tilslut den skrivebeskyttet, hvis det er muligt. Chancen for gendannelse er dér ofte bedre end på et travlt Windows-systemdrev.

Jeg er en smule uenig i rådet om først at tjekke temp-mapper, hvis tiden er vigtig, og filen blev slettet fra systemets primære SSD. Hver ekstra opstart, app-lancering og mappesøgning kan betyde flere skrivninger. På en HDD, ja, så kig mere rundt. På en SSD ville jeg være hurtigere og mere målrettet.

Hvis du vil have et GUI-værktøj, er Disk Drill for Windows stadig en af de nemmere muligheder, fordi forhåndsvisning og filtrering er mindre irriterende end hos mange konkurrenter. Bare lad være med at installere det på det samme drev, du prøver at gendanne fra, hvis du kan undgå det. Den del betyder mere, end folk tror.

Også værd at tjekke:

• din apps egen historik over seneste/åbnede filer
  • mailvedhæftninger, hvis filen nogensinde blev sendt
  • cache i printer-/scannersoftware
  • delte mapper på en anden pc i hjemmet
  • Windows Search-indekset, som nogle gange mærkeligt nok viser kopier

Og hvis filen virkelig er uerstattelig, så stop med gør-det-selv-forsøg, før du gør det værre. Ét dårligt træk med at gendanne tilbage til det samme drev, og så er det gg.

For alle andre, der er havnet her via søgning, dækker dette hvordan man gendanner permanent slettede filer på Windows 11 uden Filhistorik eller sikkerhedskopier ret godt: Muligheder for gendannelse af slettede filer i Windows 11 efter Shift+Delete

En vinkel, som jeg synes @waldgeist, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer ikke lagde nok vægt på, er at tjekke, om den slettede fil stadig findes i appens eget metadata-spor. Ikke midlertidige filer, men faktiske spor. Åbn den app, du brugte, og undersøg Seneste, Åbn seneste, Gendan ikke-gemte, AutoGendan, sessionshistorik og fastgjorte stier. Nogle gange er selve filen væk, men den sidst brugte sti fortæller dig, at der var en eksportduplikat, omdøbt kopi eller versionsgemning i nærheden.

Jeg ville også tjekke:

• OneNote-cache, hvis den blev indsat der
  • browserens downloadhistorik for ældre kopier
  • Teams-, Slack-, Discord- eller e-mailvedhæftninger
  • printerspool-/eksportmapper til PDF-filer
  • %appdata%\Microsoft\Windows\Recent\AutomaticDestinations

Lille uenighed med dem, der siger gå direkte til kommandolinjeværktøjer: hvis du er stresset og sandsynligvis laver fejl, er en GUI mere sikker. Det er her, Disk Drill giver mening.

Fordele ved Disk Drill

• nem forhåndsvisning/søgning/filtrering
  • mindre risiko for at gendanne de forkerte ting
  • god til hurtig triage

Ulemper ved Disk Drill

• gratis gendannelsesgrænse på Windows
  • ikke ideel, hvis drevet har fysiske problemer
  • dybe scanninger kan stadig returnere mange rå filer

Hvis der ikke dukker noget op, og filen betyder meget, så stop gør-det-selv, før overskrivning eller SSD TRIM fuldender arbejdet.