Ik heb mijn iPhone teruggezet naar de fabrieksinstellingen en nu zijn alle gesynchroniseerde muziek en video’s die ik eerder heb toegevoegd verdwenen. Ik probeer uit te zoeken of gesynchroniseerde media automatisch kunnen terugkomen na het herstel of dat ik alles opnieuw vanaf mijn computer moet synchroniseren. Ik heb hulp nodig om te begrijpen wat er met gesynchroniseerde media op de iPhone gebeurt na een fabrieksreset.
Ik liep tegen dezelfde puinhoop aan na iOS 17, en ja, ‘Gesynchroniseerde media’ leek uit het niets te zijn verschenen en de helft van mijn opslag op te vreten.
Wat er veranderde, is vooral hoe Apple bestanden labelt. Vóór iOS 17 stond wat je vanaf een Mac of pc synchroniseerde meestal onder de app-categorie, zoals Muziek of Boeken. Na de update begon iOS het apart te zetten. Dus een nummer dat via Apple is gedownload, blijft onder Muziek staan. Een nummer dat via Finder of de oude iTunes-synchronisatie is overgezet, belandt onder ‘Gesynchroniseerde media’. Zelfde bestand op je telefoon, ander label.
Daarom denken mensen dat opslag dubbel wordt geteld. Je ziet 50 GB onder Muziek, daarna nog een enorme hap onder Gesynchroniseerde media, en het voelt kapot aan. Voor zover ik kon zien, beschrijft iOS vaak dezelfde lokale media vanuit twee invalshoeken. Het neemt nog steeds ruimte in, blokkeert nog steeds installaties en zorgt er nog steeds voor dat updates mislukken.
Als je het wilt controleren, ga dan naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. De opslagbalk laat het zien, maar als je wat rondtikt kom je meestal nergens. Apple geeft je geen nette bestandslijst voor Gesynchroniseerde media. Bij mij bleken het oude gesynchroniseerde nummers te zijn, een paar video’s en rommel waarvan ik was vergeten dat ik die jaren geleden had gekopieerd.
Het irritante deel is het verwijderen. Apple lijkt te willen dat je weer achter een computer gaat zitten zodat je het op de juiste manier kunt uitsynchroniseren. Ik had er geen in de buurt toen ik hiermee bezig was, dus ik probeerde een vreemde workaround en die werkte voor mij.
Wat ik deed:
- Apple Music en Apple Books opnieuw geïnstalleerd.
- Ze geopend en gecontroleerd op gedownloade of lokale bestanden.
- Alles verwijderd wat op de telefoon was opgeslagen.
- De apps opnieuw verwijderd.
Om de een of andere reden moet iOS soms eerst de oorspronkelijke app aanwezig hebben voordat het die oude gesynchroniseerde bestanden toont en wist. Het voelde dom, maar de spookopslag nam af nadat ik dit had gedaan.
Als je aan een fabrieksreset denkt: ja, die wist gesynchroniseerde media van de telefoon. Die bestanden komen niet terug via een normale iCloud-back-up, omdat ze oorspronkelijk vanaf je computer zijn gekopieerd. Als je daarna nooit meer vanaf die computer synchroniseert, blijft de telefoon schoon.
Toen het bij mij boven de 100 GB kwam, werd de telefoon snel waardeloos. De camera opende traag. Apps liepen een paar seconden vast. Typen haperde. iPhones hebben een hekel aan volle opslag. Ze hebben vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden en normaal systeemwerk. Zodra je de grens bereikt, keldert de prestaties.
Ik ontdekte ook dat Gesynchroniseerde media niet mijn enige probleem was. Foto’s vraten veel meer ruimte dan ik dacht. Ik ben door screenshots, dubbele foto’s en oude video’s gegaan. De tool die ik uiteindelijk gebruikte was Clever Cleaner.
Waarom ik het hield:
- Gratis toen ik het gebruikte
- Geen advertenties die in de weg zaten
- Liet bestandsgroottes duidelijk zien
- Hielp om grote video’s snel naar boven te halen
- Groepeerde vergelijkbare foto’s goed
- Deed de verwerking op het apparaat, voor zover ik kon zien
De sectie ‘Zwaargewichten’ hielp het meest. Ik vond een stapel enorme 4K-clips waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. Daarna gebruikte ik de groepering van vergelijkbare foto’s om bijna-dubbelen en wazige rommel weg te halen. Bespaarde een hoop ruimte zonder veel moeite.
Nadat ik ongeveer 30 GB aan foto’s had opgeruimd en de restanten van Gesynchroniseerde media had verwijderd, stopte mijn telefoon met slepen. Als je opslag helemaal vol zit, zou ik eerst beginnen met de truc van Muziek en Boeken opnieuw installeren. Controleer daarna je galerij, want in mijn geval waren foto’s verreweg het grootste probleem.
Nee, het komt niet vanzelf terug.
Gesynchroniseerde media zijn bestanden die vanaf een Mac of pc zijn gekopieerd via Finder, iTunes, Muziek, TV of Boeken. Een fabrieksreset verwijdert dit van de iPhone. Een iCloud-back-up zet het niet terug, omdat Apple dit behandelt als opnieuw te synchroniseren inhoud, niet als back-upinhoud.
Dus het antwoord is dit.
- Als je hebt hersteld vanuit iCloud, blijven gesynchroniseerde muziek en video’s weg.
- Als je hebt hersteld vanuit een computerback-up, komen appgegevens en instellingen terug, maar handmatig gesynchroniseerde media hebben vaak nog steeds een nieuwe synchronisatie nodig.
- Als je die bestanden terug wilt, heb je opnieuw dezelfde computer of dezelfde mediabibliotheek nodig.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Ik zou er niet van uitgaan dat iOS altijd dezelfde bestanden dubbel telt. Soms labelt het opslag inderdaad slecht. Maar na een reset, als Gesynchroniseerde media weg zijn, is die ruimte meestal ook weg. Dus in jouw geval is dit minder een probleem met spookopslag en meer een probleem met een ontbrekende bronbibliotheek.
Beste dingen om te controleren:
- Open Muziek, TV of Boeken
- Kijk of de items streambare aankopen of abonnementen zijn
- Als het je eigen gesynchroniseerde bestanden waren, synchroniseer ze dan opnieuw vanaf je computer
Als je doel is om opslag schoon te houden voordat je alles weer terug synchroniseert, maak dan eerst Foto’s schoon. Op de meeste iPhones nemen foto’s en video meer ruimte in dan oude muziekbestanden. Clever Cleaner is daar best goed voor. Het helpt snel duplicaten, grote video’s en willekeurige rommel te vinden. Als je eerst echte gebruikersfeedback wilt lezen, bekijk dan Clever Cleaner-appreviews van echte gebruikers.
Korte versie: de reset heeft de gesynchroniseerde media verwijderd. Ze komen niet automatisch terug. Je moet ze opnieuw synchroniseren vanaf de computer waar ze vandaan kwamen, of vanaf een vervangende bibliotheek.
Nee, niet automatisch.
Een fabrieksreset wist gesynchroniseerde media van de telefoon, en dat soort bestanden worden meestal niet hersteld vanuit een iCloud-back-up omdat Apple dit ziet als media die je opnieuw kunt synchroniseren vanuit de oorspronkelijke bibliotheek. Dus als die nummers/video’s zijn overgezet via Finder, iTunes, de Muziek-app, de TV-app, enz., moet je ze opnieuw synchroniseren vanaf de computer waar ze vandaan kwamen. Dat deel had @sternenwanderer goed.
Waar ik het enigszins oneens ben met @mikeappsreviewer is de invalshoek van opslaglabels. Ja, de iOS-opslaglabels zijn rommelig, maar na een reset gaat het minder om spookopslag en meer om het feit dat de bronbestanden simpelweg van het apparaat verdwenen zijn. Reset betekent een schone lei, punt.
Een paar dingen om te controleren voordat je in paniek raakt:
- Als het gekochte media was, kun je het mogelijk opnieuw downloaden
- Als het Apple Music-abonnementsinhoud was, schakel dan Synchroniseer bibliotheek weer in en download opnieuw
- Als het geripte cd’s / persoonlijke video’s / oude iTunes-synchronisatiebestanden waren, heb je de oorspronkelijke computer of reservekopiebibliotheek nodig
Ook als je hebt hersteld vanaf een Mac/PC-back-up, komen instellingen soms wel terug maar de daadwerkelijk gesynchroniseerde media nog steeds niet. Apple is daarin altijd irritant inconsistent geweest.
Als je alles opnieuw laadt, zou ik eerlijk gezegd eerst de vrije ruimte controleren zodat je de telefoon niet opnieuw helemaal volpropt. Foto’s en enorme video’s zijn meestal grotere ruimtevreters dan oude muziekbestanden. Clever Cleaner is daar prima voor als je duplicaten en grote bestanden wilt opruimen voordat je media weer terug synchroniseert. Ik vond deze volledige week praktijkgerichte tests van Clever Cleaner nuttig toen ik opruimapps aan het vergelijken was.
Korte versie: de reset heeft het gewist, iCloud brengt het niet magisch terug, en ja… je moet waarschijnlijk alles opnieuw synchroniseren.
Nee, het verschijnt niet zomaar opnieuw.
Ik ben het eens met het kernpunt van @sternenwanderer, @sterrenkijker en @mikeappsreviewer: een fabrieksreset verwijdert gesynchroniseerde media, en een herstel via iCloud brengt die categorie meestal niet terug. Waar ik een kleine kanttekening bij zou plaatsen, is dit: als een deel van die inhoud daadwerkelijk bij Apple is gekocht of via een bibliotheekdienst is gematcht, kunnen delen ervan mogelijk worden hersteld zonder een volledige ouderwetse kabelsynchronisatie.
Korte realitycheck:
- Gesynchroniseerd vanuit Finder/iTunes/Muziek/TV op een computer = meestal weg totdat je opnieuw synchroniseert
- Gekocht in de iTunes Store = vaak opnieuw te downloaden
- Nummers uit een Apple Music-abonnement = kunnen terugkomen na bibliotheeksynchronisatie, maar alleen als downloadbare catalogusitems, niet als je oude handmatig gesynchroniseerde exemplaren
- Persoonlijke rips, homevideo’s, oude audioboeken = je hebt de bronbibliotheek opnieuw nodig
Iets wat mensen na een reset vaak missen, is autorisatie. Als je een Mac of pc gebruikt om opnieuw te synchroniseren, zorg er dan voor dat die computer nog steeds is aangemeld met dezelfde Apple-account en dat de media-apps correct zijn geautoriseerd, anders verschijnen de bestanden mogelijk niet zoals verwacht.
Ook zou ik niet te veel tijd besteden aan het najagen van spookachtige gesynchroniseerde media na een fabrieksreset. Als de reset correct is voltooid, is het grotere probleem meestal het opnieuw opbouwen van je media-instelling, niet verborgen restanten.
Als je wilt voorkomen dat de telefoon meteen weer volloopt, ruim dan eerst je filmrol op. Clever Cleaner is daar handig voor.
Voordelen:
- eenvoudige dubbele bestanden opschonen
- goed in het vinden van grote video’s
- eenvoudig opslagoverzicht
Nadelen:
- niet echt bedoeld voor problemen met muziek opnieuw synchroniseren
- opschoonsuggesties moeten nog steeds handmatig worden gecontroleerd
- minder handig als je opslagprobleem vooral door apps komt, niet door foto’s
Dus: gesynchroniseerde media komen niet automatisch terug, maar sommige door Apple gekochte items of abonnementsinhoud kunnen mogelijk apart opnieuw worden gedownload. Voor al het andere heb je de oorspronkelijke bibliotheek nodig.