Har någon nyligen återställt permanent raderade filer på Mac?

Jag råkade permanent radera viktiga filer på min Mac, och de finns inte i Papperskorgen eller iCloud. Jag söker råd om filåterställning på Mac, pålitlig återställningsprogramvara eller steg som kan hjälpa till att återställa raderade filer innan de är borta för alltid.

Jag skulle behandla detta som ett brådskande jobb, men jag skulle inte avskriva det än. Att tömma papperskorgen tar bort den enkla återställningsknappen, visst. Men filblocken kan fortfarande ligga kvar där tills macOS skriver över dem, eller SSD:n rensar dem genom TRIM.

Det första jag skulle göra är att sluta använda Macen. Allvarligt. Installera inget. Ladda inte ner stora filer. Flytta inte runt mappar. Hoppa över uppdateringar. Varje aktivitet på samma enhet minskar dina chanser.

1. Dubbelkolla innan du går in i återställningsläge

Jag har sett filer se raderade ut när de bara hade flyttats, dolts eller lagts i synkroniserad lagring någon annanstans. Så jag skulle söka i Finder igen, gå igenom Papperskorgen en gång till och visa dolda filer med Command + Shift + .

Det låter dumt, men det här steget sparar tid när filen inte är borta, bara gömd.

2. Titta på Time Machine och iCloud innan du använder återställningsappar

Om Time Machine var aktiverat skulle jag öppna mappen där filen tidigare fanns, gå in i Time Machine, gå tillbaka till en tidpunkt före raderingen och återställa därifrån.

Sedan skulle jag kontrollera iCloud också. Om synkronisering för Skrivbord, Dokument, Bilder eller iCloud Drive var aktiverad finns det en god chans att den saknade filen eller en äldre kopia fortfarande finns kvar där. Jag skulle öppna https://www.icloud.com/ och först titta i Senast raderade.

3. Kontrollera APFS-ögonblicksbilder

Det här missas ofta. På macOS behåller APFS-ögonblicksbilder ibland äldre filsystemstillstånd även när filen verkar vara borta i Finder.

Jag skulle öppna Skivverktyg, välja den huvudsakliga APFS-datavolymen och se om det finns några ögonblicksbilder från före raderingen. Om det finns en skulle jag montera den och kopiera ut den saknade filen till en annan plats. Inte tillbaka till samma enhet om jag hade något annat alternativ.

4. Kör återställningsprogram, men gör det försiktigt

Jag skulle börja med Disk Drill. Jag har upplevt att det är lättare att arbeta med än vissa av de andra verktygen, och förhandsgranskningsfunktionen är viktigare än folk tror. Om förhandsgranskningen öppnas utan problem vet du att filen inte är skräp innan du lägger pengar eller slösar tid på den.

Den ordning jag skulle följa:

1. Installera Disk Drill på en extern enhet om du har en. Jag skulle inte installera det på samma Mac-enhet som innehåller den raderade filen om jag inte hade något annat val.

2. Starta det, välj enheten där filen raderades och börja sedan skanna efter förlorad data.

3. Om det frågar efter ett återställningsläge skulle jag läsa uppmaningen och välja det som ligger närmast din situation. Vänta sedan. Vissa skanningar drar ut lite på tiden.

4. Använd filtren eller sökrutan för att begränsa efter filnamn, filtyp eller den gamla mappsökvägen.

5. Förhandsgranska filen.

6. Markera det du behöver.

7. Återställ allt till en annan enhet. Inte tillbaka till den ursprungliga Mac-lagringen.

Om Disk Drill inte löser det skulle jag titta på R-Studio eller Data Rescue härnäst. De är stabila, även om de enligt min erfarenhet erbjuder mindre vägledning. Samma regel gäller för alla: skanna den påverkade disken och spara det återställda någon annanstans.

5. Vet när du ska sluta och skicka den till ett labb

Jag skulle sluta med gör-det-själv-spåret och anlita ett proffs om enheten visar hårdvaruproblem, Macen har fått vätskeskada, SSD:n inte dyker upp som den ska, återställningsappen hänger sig varje gång eller filerna är så viktiga att ett enda felsteg skulle göra skada.

Labb kostar mer. Men om själva lagringen verkar instabil skulle jag inte fortsätta peta på den.

Den stora faktorn är tid. Det finns ingen tydlig tidsgräns för återställning. På Macar med SSD börjar TRIM och normal bakgrundsaktivitet snabbt försämra dina chanser. Så jag skulle kontrollera säkerhetskopior först och sedan gå vidare till skanning direkt efter. Att vänta är oftast den del folk ångrar.

Om filerna är viktiga skulle jag lägga till en sak till det som @mikeappsreviewer sa. Kontrollera appspecifik återställning innan du skannar hela disken.

Många Mac-appar har sin egen versionshistorik. Pages, Numbers, Keynote, Word, Photoshop, Preview, Notes, till och med vissa kodredigerare. Öppna appen först och leta sedan efter Arkiv, Återgå till, Bläddra bland alla versioner, AutoRecovery eller tillfälliga filer. Jag har återställt dokument på det här sättet efter att Papperskorgen var tom. Det känns dumt, men det fungerar oftare än folk tror.

Kontrollera också dessa mappar med Finder, Gå till mapp:

~/Library/Containers
~/Library/Autosave Information
~/Library/Application Support
/private/var/folders

Sök efter filändelse, inte bara filnamn. En omdöpt tillfällig fil visas fortfarande efter typ.

Jag håller inte riktigt med om ögonblicksbilder som ett första gör det själv-steg för vanliga användare. Om du inte känner dig bekväm med att rota runt i APFS-saker förlorar du tid. Jag skulle först kontrollera apphistorik och säkerhetskopior kopplade till appen och sedan gå vidare till återställningsprogram.

När det gäller programvara är Disk Drill ett av de säkrare första valen på Mac eftersom gränssnittet är enkelt och filförhandsvisning sparar tid. EaseUS och R-Studio är också vanliga, men jag litar mer på förhandsvisningar än på marknadsföring. Återställ bara till en extern enhet.

Ytterligare ett ställe som folk missar. E-postbilagor. Slack. Discord. AirDrop-historik i chattar. Gamla exporterade ZIP-filer i Hämtade filer på en annan Mac.

Om du vill ha en enkel genomgång för filåterställning på Mac är detta ganska bra: enkla steg för filåterställning på Mac på Instagram

Om de raderade filerna låg på en intern SSD och det har gått timmar eller dagar av normal användning minskar oddsen snabbt. SSD TRIM är brutalt. Om det var en extern HDD är dina chanser vanligtvis bättre.

En sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @jeff redan har tagit upp: kontrollera om filen någonsin öppnades från en annan app eller exporterades någonstans konstigt. Macar älskar att lämna kvar kopior i appcache, tillfälliga exportmappar och sökvägar i Senaste objekt. Jag har hittat raderade PDF-filer som fortfarande låg i Förhandsvisnings senaste objekt och redigerade bilder som fortfarande låg kvar i en slumpmässig exportmapp. Ganska dumt, men sant.

Om det här dessutom var ett foto, en video eller ett dokument som du skickade till någon, sök i Meddelanden på din Mac och iPhone. Samma sak gäller bilagor i Mail. Ibland är den snabbaste återställningen bara att hämta tillbaka filen från en konversationstråd.

Jag håller inte riktigt med om att testa för många manuella knep först om du är stressad och filerna är superviktiga. Det kan bara bli bortkastade timmar. Om det inte finns någon säkerhetskopia skulle jag gå ganska snabbt vidare till en återställningsskanning. Disk Drill är vanligtvis det första Mac-verktyget för filåterställning jag skulle prova eftersom förhandsvisningar gör det tydligt om filen faktiskt går att återställa eller bara är ett spöke med ett filnamn. Om du använder det, skanna enheten, förhandsgranska först och återställ endast till extern lagring.

En mer nischad kontroll:

• Terminalhistorik för flyttade filer
  • Adobe/Office-listor över senaste filer
  • Externa enheter som du har anslutit nyligen
  • Molnkonton utöver iCloud, som Dropbox eller Google Drive

Om du vill ha fler tips om återställning av raderade filer på Mac och råd från användare, är den tråden också värd att skumma igenom.

Om det är en intern SSD och du fortsatte använda Macen blir chanserna ganska dåliga väldigt snabbt. Inte omöjligt, bara… ja, mindre kul.

Jag skulle lägga till en aspekt som de andra bara snuddade vid: kontrollera om filen fortfarande finns i lokala ögonblicksbilder som skapats av appen eller av macOS-cachning, men gör det från en andra startmiljö om möjligt.

Om filen låg på din interna SSD håller jag inte riktigt med om att lägga för lång tid på att leta manuellt i det aktiva systemet. Spotlight-omindexering, webbläsarcache, synkroniseringsdemoner, till och med att öppna mappar kan skapa skrivningar. Om datan verkligen är viktig, stäng av Macen och antingen:

1. starta i Recovery / en annan macOS-installation, eller
  2. anslut Macen i Target Disk Mode / diskdelningsläge till en annan Mac

Skanna sedan den påverkade disken därifrån. Det minskar extra skrivningar lite.

Också värt att kontrollera, och jag tycker inte att det betonades tillräckligt:

• lokala APFS-kloner av redigerade filer
  • /Volumes om filen av misstag sparades till ett alias för en extern disk
  • paketinnehåll i appar/projekt som Bilder-bibliotek, GarageBand-paket, Keynote-paket
  • gamla utskrifts-/exportkömappar om det var en PDF eller bild
  • SIP-säker skrivskyddad inspektion via Terminal istället för mycket klickande i Finder

När det gäller återställningsappar är Disk Drill okej som ett första försök eftersom förhandsgranskningen är snabb och gränssnittet är mindre störande än vissa andra.

Fördelar med Disk Drill:

• lätt att använda
  • bra filförhandsgranskning
  • hygglig filtrering efter typ/sökväg
  • snabbt för icke-experter

Nackdelar:

• dyrt om du bara behöver en enda återställning
  • kan ge många skräp-/dubblettresultat
  • ingen magi på TRIM-made SSD:er
  • djupskanningar kan vara långsamma

Om Disk Drill hittar filnamn men förhandsgranskningar misslyckas betyder det vanligtvis partiell överskrivning, inte en programvarubugg. Vid den punkten kan R-Studio ibland få fram mer struktur, medan EaseUS är enklare men jag är mindre övertygad om kvaliteten på resultaten. Data Rescue är ett annat som folk fortfarande använder.

@jeff, @viajeroceleste och @mikeappsreviewer täckte redan den uppenbara återställningsvägen väl. Jag skulle bara prioritera att minimera ytterligare skrivningar framför att göra mycket letande på själva maskinen om detta är en intern SSD. Det beslutet spelar ofta större roll än vilken app du väljer.