Heeft iemand onlangs permanent verwijderde bestanden op Mac hersteld?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden op mijn Mac permanent verwijderd, en ze staan niet in de Prullenmand of iCloud. Ik zoek advies over bestandsherstel op de Mac, betrouwbare herstelsoftware of stappen die kunnen helpen verwijderde bestanden te herstellen voordat ze voorgoed weg zijn.

Ik zou dit behandelen als iets met haast, maar ik zou het nog niet afschrijven. Het legen van de prullenmand schakelt de makkelijke herstelknop uit, zeker. Toch kunnen de bestandsblokken er nog steeds staan totdat macOS ze overschrijft, of de SSD ze wist via TRIM.

Het eerste wat ik zou doen, is stoppen met het gebruiken van de Mac. Echt waar. Installeer niets. Haal geen grote downloads binnen. Verplaats geen mappen. Sla updates over. Elke vorm van activiteit op dezelfde schijf verkleint je kansen.

1. Controleer dubbel voordat je naar de herstelmodus gaat

Ik heb gezien dat bestanden verwijderd leken terwijl ze alleen waren verplaatst, verborgen of ergens anders in synchronisatieopslag waren terechtgekomen. Dus ik zou de Finder-zoekopdracht opnieuw controleren, nog een keer in de Prullenmand kijken en verborgen bestanden tonen met Command + Shift + .

Het klinkt dom, maar deze stap bespaart tijd wanneer het bestand niet weg is, alleen begraven ligt.

2. Kijk naar Time Machine en iCloud voordat je herstelapps aanraakt

Als Time Machine aan stond, zou ik de map openen waar het bestand vroeger stond, Time Machine openen, teruggaan naar een punt van vóór de verwijdering en het vanaf daar herstellen.

Daarna zou ik ook iCloud controleren. Als synchronisatie van Bureaublad, Documenten, Foto’s of iCloud Drive was ingeschakeld, is er een redelijke kans dat het ontbrekende bestand of een oudere kopie daar nog staat. Ik zou https://www.icloud.com/ openen en eerst Recent verwijderd bekijken.

3. Controleer APFS-snapshots

Deze wordt vaak gemist. Op macOS bewaren APFS-snapshots soms oudere bestandssysteemstatussen, zelfs wanneer het bestand in Finder verdwenen lijkt.

Ik zou Schijfhulpprogramma openen, het belangrijkste APFS-gegevensvolume kiezen en kijken of er snapshots bestaan van vóór het verwijderen. Als er een is, zou ik die koppelen en het ontbrekende bestand naar een andere locatie kopiëren. Niet terug naar dezelfde schijf als ik een andere optie had.

4. Voer herstelsoftware uit, maar doe het voorzichtig

Ik zou beginnen met Disk Drill. Ik vond het makkelijker om mee te werken dan sommige andere tools, en de voorbeeldfunctie is belangrijker dan mensen denken. Als de preview netjes opent, weet je dat het bestand niet waardeloos is voordat je geld uitgeeft of tijd verspilt.

De volgorde die ik zou aanhouden:

1. Installeer Disk Drill op een externe schijf als je die hebt. Ik zou het niet installeren op dezelfde Mac-schijf waarop het verwijderde bestand stond, tenzij ik geen andere keuze had.

2. Start het programma, kies de schijf waarop het bestand is verwijderd en begin daarna met de scan naar verloren gegevens.

3. Als er om een herstelmodus wordt gevraagd, lees dan de melding en kies degene die het beste bij jouw situatie past. Wacht daarna. Sommige scans duren wat langer.

4. Gebruik de filters of het zoekvak om te verfijnen op bestandsnaam, bestandstype of oud mappad.

5. Bekijk een voorbeeld van het bestand.

6. Selecteer wat je nodig hebt.

7. Herstel alles naar een andere schijf. Niet terug naar de oorspronkelijke Mac-opslag.

Als Disk Drill je niet verder helpt, zou ik daarna naar R-Studio of Data Rescue kijken. Die zijn degelijk, al bieden ze naar mijn ervaring minder begeleiding. Dezelfde regel geldt voor allemaal: scan de getroffen schijf en sla herstelde bestanden ergens anders op.

5. Weet wanneer je moet stoppen en het naar een lab moet sturen

Ik zou stoppen met de doe-het-zelf-aanpak en een professional inschakelen als de schijf hardwareproblemen vertoont, de Mac vloeistofschade heeft opgelopen, de SSD niet goed wordt weergegeven, de herstelapp elke keer vastloopt, of de bestanden belangrijk genoeg zijn dat één verkeerde stap schadelijk zou zijn.

Labs kosten meer. Toch zou ik, als de opslag zelf onstabiel lijkt, er niet aan blijven prutsen.

De grote factor is tijd. Er is geen strakke hersteldeadline. Op Macs met SSD beginnen TRIM en normale achtergrondactiviteit je kansen snel te verkleinen. Daarom zou ik eerst back-ups controleren en daarna meteen doorgaan met scannen. Wachten is meestal het deel waar mensen spijt van krijgen.

Als de bestanden belangrijk zijn, zou ik nog één ding toevoegen aan wat @mikeappsreviewer zei. Controleer app-specifiek herstel voordat je de hele schijf scant.

Veel Mac-apps houden hun eigen versiegschiedenis bij. Pages, Numbers, Keynote, Word, Photoshop, Preview, Notities, zelfs sommige code-editors. Open eerst de app en kijk dan naar Archief, Zet terug naar, Blader door alle versies, AutoHerstel of tijdelijke bestanden. Ik heb op deze manier documenten hersteld nadat de Prullenmand leeg was. Het voelt stom, maar het werkt vaker dan mensen denken.

Controleer ook deze mappen met Finder, Ga naar map:

~/Library/Containers
~/Library/Autosave Information
~/Library/Application Support
/private/var/folders

Zoek op bestandsextensie, niet alleen op bestandsnaam. Een hernoemd tijdelijk bestand verschijnt nog steeds op type.

Ik ben het een beetje oneens over snapshots als eerste doe-het-zelfstap voor gewone gebruikers. Als je je niet prettig voelt bij het rondneuzen in APFS-dingen, verlies je tijd. Ik zou eerst de app-geschiedenis en back-ups die aan de app gekoppeld zijn controleren, en daarna herstelsoftware gebruiken.

Voor software is Disk Drill een van de veiligere eerste keuzes op Mac omdat de interface eenvoudig is en bestandsvoorbeeld tijd bespaart. EaseUS en R-Studio zijn ook gebruikelijk, maar ik vertrouw previews meer dan marketing. Herstel alleen naar een externe schijf.

Nog één plek die mensen missen. E-mailbijlagen. Slack. Discord. AirDrop-geschiedenis in chats. Oude geëxporteerde ZIP-bestanden in Downloads op een andere Mac.

Als je een eenvoudige uitleg voor Mac-bestandsherstel wilt, is dit prima: eenvoudige stappen voor Mac-bestandsherstel op Instagram

Als de verwijderde bestanden op een interne SSD stonden en het zijn uren of dagen van normaal gebruik geweest, dalen de kansen snel. SSD TRIM is meedogenloos. Als het een externe HDD was, zijn je kansen meestal beter.

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @jeff al hebben behandeld: controleer of het bestand ooit vanuit een andere app is geopend of ergens vreemd naartoe is geëxporteerd. Macs laten graag kopieën achter in app-caches, tijdelijke exportmappen en paden van Open recente onderdelen. Ik heb zogenaamd verwijderde pdf’s gevonden die nog in de recente items van Voorvertoning stonden, en bewerkte afbeeldingen die nog in een willekeurige exportmap leefden. Best stom, maar echt waar.

Ook, als dit een foto, video of document was dat je naar iemand hebt gestuurd, zoek dan in Berichten op je Mac en iPhone. Hetzelfde geldt voor Mail-bijlagen. Soms is de snelste herstelactie gewoon het bestand terughalen uit een gespreksthread.

Ik ben het er enigszins mee oneens om eerst te veel handmatige trucs te proberen als je gestrest bent en de bestanden superbelangrijk zijn. Dat kan uitlopen op verspilde uren. Als er geen back-up bestaat, zou ik vrij snel overstappen op een herstelscan. Disk Drill is meestal de eerste Mac-tool voor bestandsherstel die ik zou proberen, omdat previews meteen duidelijk maken of het bestand echt herstelbaar is of slechts een bestandsnaamspook. Als je het gebruikt, scan dan de schijf, bekijk eerst de preview en herstel alleen naar externe opslag.

Nog een paar specifieke controles:

• Terminal-geschiedenis voor verplaatste bestanden
  • Lijsten met recente bestanden in Adobe en Office
  • Externe schijven die je onlangs hebt aangesloten
  • Cloudaccounts naast iCloud, zoals Dropbox of Google Drive

Als je meer tips voor het herstellen van verwijderde Mac-bestanden en gebruikersadvies wilt, is die thread ook de moeite waard om even door te nemen.

Als het een interne SSD is en je de Mac bent blijven gebruiken, worden de kansen vrij snel slecht. Niet onmogelijk, alleen… ja, minder leuk.

Ik zou nog één invalshoek toevoegen die de anderen slechts licht hebben aangestipt: controleer of het bestand nog bestaat in lokale snapshots die door de app of door macOS-caching zijn gemaakt, maar doe dat indien mogelijk vanuit een tweede opstartomgeving.

Als het bestand op je interne SSD stond, ben ik het er enigszins mee oneens om te lang handmatig te zoeken in het live systeem. Spotlight-herindexering, browsercache, sync-daemons, zelfs het openen van mappen kan schrijfacties veroorzaken. Als de gegevens echt belangrijk zijn, zet de Mac dan uit en:

1. start op in Recovery / een andere macOS-installatie, of
  2. verbind de Mac in Target Disk Mode / share disk mode met een andere Mac

Scan daarna de getroffen schijf van daaruit. Dat vermindert extra schrijfacties een beetje.

Ook de moeite waard om te controleren, en ik denk niet dat daar genoeg nadruk op is gelegd:

• lokale APFS-clones van bewerkte bestanden
  • /Volumes voor het geval het bestand per ongeluk is opgeslagen naar een alias van een externe schijf
  • pakketinhoud van apps/projecten zoals Foto’s-bibliotheken, GarageBand-bundels, Keynote-pakketten
  • oude printer-/export-spoolmappen als het een PDF of afbeelding was
  • SIP-veilige alleen-lezen inspectie via Terminal in plaats van veel klikken in Finder

Voor herstelapps is Disk Drill prima als eerste poging, omdat de preview snel is en de interface minder irritant is dan bij sommige andere.

Voordelen van Disk Drill:

• gemakkelijk te gebruiken
  • goede bestandsvoorbeeldweergave
  • redelijke filtering op type/pad
  • snel voor niet-experts

Nadelen:

• prijzig als je maar één herstel nodig hebt
  • kan veel rommel-/dubbele resultaten teruggeven
  • geen magie op SSD’s met TRIM
  • diepe scans kunnen traag zijn

Als Disk Drill bestandsnamen vindt maar previews mislukken, betekent dat meestal een gedeeltelijke overschrijving, geen softwarebug. Op dat moment kan R-Studio er soms meer structuur uit halen, terwijl EaseUS eenvoudiger is maar ik minder overtuigd ben van de kwaliteit van de resultaten. Data Rescue is er ook nog een die mensen nog steeds gebruiken.

@jeff, @viajeroceleste en @mikeappsreviewer hebben het voor de hand liggende herstelpad al goed behandeld. Ik zou alleen prioriteit geven aan het minimaliseren van verdere schrijfacties boven veel zoeken op de machine zelf als dit een interne SSD is. Die ene beslissing is vaak belangrijker dan welke app je kiest.