Mijn schijf is plotseling verdwenen uit Windows Verkenner, maar wordt nog steeds weergegeven in Schijfbeheer. Ik ben bang dat de schijf of het bestandssysteem beschadigd is en wil de gegevens niet kwijtraken. Wat is de veiligste manier om de schijf te repareren en weer toegankelijk te maken?
Ik zou voorzichtig zijn met proberen het meteen te “repareren”. Ik heb ooit een oude schijf met foto’s gehad die bijna hetzelfde deed. Hij verdween uit Verkenner, maar Schijfbeheer toonde nog steeds de partitie en de juiste grootte. Eerst dacht ik dat de schijf dood was, maar het werkelijke probleem was een beschadigd bestandssysteem.
Waar ik achteraf blij om ben, is dat ik niet op 'Scannen en repareren' heb geklikt toen Windows dat voorstelde. Dat kan in sommige gevallen prima zijn, maar als de gegevens belangrijk zijn, zou ik eerst herstellen en pas daarna repareren.
De belangrijkste vraag is wat de schijf daadwerkelijk doet. Als hij nog steeds:
- verschijnt in Schijfbeheer,
- de juiste capaciteit toont,
- normaal opstart,
- en niet klikt, schuurt of steeds opnieuw de verbinding verbreekt,
dan zou ik het voorlopig behandelen als een probleem met het bestandssysteem of de partitie. Dat is een veel beter uitgangspunt dan een schijf die helemaal niet verschijnt of fysiek beschadigd klinkt.
Aangezien hier familiefoto’s op staan, zou ik nog geen tijd besteden aan het weer bruikbaar maken van de schijf. De prioriteit moet zijn om de bestanden ergens anders naartoe te kopiëren.
Wat in mijn geval hielp, was Disk Drill. Wat ik daar prettig aan vond, is dat je eerst een volledige image van de schijf kunt maken en daarna die image kunt scannen in plaats van de originele schijf zwaar te belasten. Als de schijf tijdens het proces slechter wordt, heb je tenminste al een kopie van alle sectoren die nog leesbaar waren.
Het was ook handig om de foto’s te kunnen bekijken voordat ik ze herstelde. Als de voorbeelden normaal openen, is dat een goed teken dat de bestanden zelf waarschijnlijk nog intact zijn. Met de Windows-versie kun je ook gratis tot 100 MB herstellen, dus je kunt op zijn minst zien wat de scan vindt voordat je ergens voor betaalt.
Nadat ik de belangrijke bestanden naar een andere schijf had gekopieerd, was het eenvoudig om de oorspronkelijke schijf te repareren. Ik heb hem geformatteerd, hij kreeg een schoon bestandssysteem en werkte weer. Ik vertrouwde hem daarna nog steeds niet voor iets belangrijks, maar voor tijdelijke opslag was hij prima.
Er zijn nog een paar andere tools of controles die zinvol kunnen zijn, afhankelijk van wat er precies mis is:
- CHKDSK, maar pas nadat je gegevens al zijn hersteld, en alleen als het bestandssysteem nog leesbaar is.
- TestDisk, vooral als de partitie ineens als RAW wordt weergegeven of Windows de partitie-informatie kwijt is.
- Een andere USB-kabel, behuizing of computer als het om een externe schijf gaat. Een defecte USB-bridge kan een gezonde schijf beschadigd doen lijken.
Ik zou doe-het-zelfreparaties vermijden als de schijf tekenen van fysieke storing vertoont. Dingen zoals:
- klikgeluiden,
- verbinding verliezen en opnieuw verbinden,
- onjuiste capaciteit in Schijfbeheer,
- veel wachtende of opnieuw toegewezen sectoren in SMART,
- of scans die sterk vertragen.
Op dat punt kan elke scan de situatie verergeren. Een dataherstellab heeft hardwaretools die normale software niet heeft. Ze kunnen de schijf vaak lang genoeg stabiliseren om hem sector voor sector te klonen en daarna van de kloon te herstellen in plaats van direct op de defecte schijf te werken.
Het kost uiteraard meer. Logische herstelacties liggen vaak ergens rond de $300–600, terwijl mechanische defecten kunnen uitkomen op ongeveer $800–2,000 of meer, afhankelijk van de schijf en de schade. Veel degelijke labs rekenen niets als ze de gegevens niet herstellen, wat een beetje helpt.
Als het mijn schijf was, zou ik het in deze volgorde doen:
- Controleren of Schijfbeheer de schijf nog correct ziet.
- De foto’s herstellen naar een andere schijf.
- Daarna reparatietools proberen of hem formatteren.
- Als de beschadiging terugkomt, de schijf vervangen.
Schijven zijn vervangbaar. Familiefoto’s niet. Zelfs als je deze weer aan de praat krijgt, zou ik het zien als een waarschuwing en nog een kopie bewaren van alles wat je absoluut niet wilt kwijtraken.
Controleer eerst Schijfbeheer op de eenvoudige dingen: geen stationsletter, volume gemarkeerd als Offline, of een partitie die als RAW wordt weergegeven. Als alleen de letter verdwenen is, kan het toewijzen van een stationsletter ervoor zorgen dat deze weer verschijnt zonder iets te repareren, maar als er RAW staat of als wordt gevraagd om te formatteren, stop daar dan en kopieer/herstel de gegevens voordat u CHKDSK of formatteren gebruikt.
Initialiseer de schijf niet, converteer hem niet, formatteer hem niet en voer CHKDSK niet uit alleen omdat Windows je een knop geeft die er behulpzaam uitziet. Schijfbeheer is geen herstelhulpmiddel, en sommige van de “oplossingen” zijn in werkelijkheid gewoon manieren om een nieuwe structuur over de oude heen te schrijven. Als je “Niet-toegewezen”, “RAW” of “Niet geïnitialiseerd” ziet, behandel dat dan als alleen-lezengebied totdat de bestanden ergens anders staan.
Een detail dat mensen missen: een stationsletter toewijzen is alleen laag risico als de partitie er nog normaal uitziet en er een echt bestandssysteem wordt vermeld, zoals NTFS of exFAT. Als er RAW staat, of Windows je meteen vraagt deze te formatteren nadat je een letter hebt toegewezen, krabbel dan terug. Hetzelfde geldt als de schijf met BitLocker is beveiligd en alleen vreemd wordt weergegeven omdat hij vergrendeld is. Ontgrendelen is prima als je de sleutel hebt, maar “repareren” voordat je ontgrendelt is vragen om problemen.
De veiligste praktische aanpak is om eerst een kloon of image van de schijf te maken en daarna de kloon/image met herstelsoftware te scannen. Disk Drill, R-Studio, DMDE, UFS Explorer, enz. kunnen allemaal op deze manier worden gebruikt, afhankelijk van budget en ervaringsniveau. De belangrijke regel is hetzelfde, ongeacht het hulpmiddel: herstel naar een andere fysieke schijf, niet terug naar de probleemschijf. Zodra de gegevens zijn gekopieerd en gecontroleerd, kun je experimenteren met CHKDSK, formatteren, opnieuw partitioneren of de schijf vervangen. Als de schijf tijdens het lezen offline gaat of slechte geluiden maakt, stop dan met testen en beslis of de gegevens een lab waard zijn.
Nee, de veilige reparatie is niet om Windows het koste wat het kost weer te laten koppelen. Een schijf kan in Schijfbeheer verschijnen omdat Windows het apparaat nog steeds ziet, terwijl Verkenner alleen volumes toont die het daadwerkelijk kan koppelen. Dat zijn aparte dingen. Dus “het verschijnt in Schijfbeheer” is nuttig, maar het bewijst niet dat de partitie gezond is.
Een praktisch punt dat mensen over het hoofd zien, is de behuizing of adapter. Als dit een externe schijf is, probeer dan een andere USB-poort, kabel en voeding voordat je herstelscans uitvoert. Vermijd USB-hubs. Als het een 3.5’ externe desktopschijf is, kan de voedingsadapter het probleem zijn. Als de schijf binnenin SATA is en je hem zonder problemen kunt verwijderen, kan testen via een ander dock of een directe SATA-aansluiting je vertellen of de USB-bridge Windows misleidt. Blijf hem echter niet 30 keer opnieuw aansluiten. Twee of drie verstandige tests zijn genoeg.
Als Schijfbeheer de juiste grootte en een normale NTFS/exFAT-partitie zonder stationsletter toont, is het toewijzen van een letter waarschijnlijk het minst ingrijpende wat je kunt proberen. Als het RAW, Niet-toegewezen, Niet-geïnitialiseerd toont, of Windows zegt “u moet deze schijf formatteren”, behandel het dan niet meer als een Windows-reparatieklus. Op dat moment is de veiligste route om een image van de volledige schijf naar een andere fysieke schijf te maken en vervolgens bestanden uit die image te herstellen. Disk Drill kan dat doen, net als verschillende andere hersteltools, maar het belangrijke detail is saai: de doelschijf moet genoeg vrije ruimte hebben voor de image, vaak de volledige grootte van de probleemschijf, niet alleen de hoeveelheid gegevens die je denkt dat erop staat.
Herstel geen bestanden terug naar dezelfde schijf. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar het is een makkelijke fout wanneer het herstelprogramma je oude mappen toont en je ongeduldig wordt. Sla herstelde bestanden op op een aparte interne schijf, een andere externe schijf of een NAS. Zodra de belangrijke bestanden vanaf de nieuwe locatie correct openen, kun je CHKDSK proberen, de partitie opnieuw opbouwen, formatteren of wat dan ook.
Als de schijf op een vreemde manier traag is, tijdens scans verdwijnt, de verkeerde capaciteit meldt of mechanische geluiden begint te maken, zou ik stoppen met softwareherstel. Dat is het moment waarop “nog maar één scan” van een herstelbare schijf een groter probleem kan maken. Voor een schijf die alleen logisch beschadigd is, is software prima. Voor een fysiek falende schijf kan klonen met consumententools zwaar voor de schijf zijn.