Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden permanent verwijderd op mijn Windows 11-pc en ze staan niet in de Prullenbak. Mogelijk heb ik Shift + Delete gebruikt, en nu heb ik hulp nodig om de beste manier te vinden om ze te herstellen voordat ze worden overschreven. Ik zoek naar veilige stappen of tools voor bestandsherstel in Windows 11 die echt werken.
Ik heb eerder in deze situatie gezeten, en ja, het is waardeloos. Je drukt op Shift+Delete of leegt de Prullenbak, daarna is het bestand weg en zakt je maag in je schoenen. Het belangrijke om te weten is simpel. Een bestand dat in Windows als permanent verwijderd is gemarkeerd, wordt niet altijd meteen volledig gewist. Heel vaak verwijdert Windows het bestandsrecord en markeert het de opslagruimte als vrij. Als niets anders naar die ruimte schrijft, kunnen de oude gegevens daar nog steeds staan.
Het eerste wat ik zou doen, is stoppen met het gebruiken van de schijf. Echt, laat die zoveel mogelijk met rust. Installeer er niets op. Verplaats geen bestanden. Download geen rommel. Blijf er niet zonder reden in rondneuzen. Elke schrijfactie verlaagt je kansen, omdat nieuwe gegevens het verwijderde bestand kunnen overschrijven. Op SSD's wordt dit erger door TRIM. TRIM helpt SSD's snel te blijven door blokken van verwijderde bestanden op te ruimen. Zodra die opschoning gebeurt, wordt herstel een stuk moeilijker, soms gewoon onmogelijk.
Voordat je iets scant, zou ik eerst de saaie plekken controleren die mensen vaak vergeten:
OneDrive
Bestandsgeschiedenis
Vorige versies
Andere cloudopslagaccounts
Externe schijven
NAS-systemen
Elke back-upapp die je ooit hebt ingesteld en daarna bent vergeten
Ik heb meer dan eens gezien dat daar zogenaamd verloren bestanden weer opdoken. Het voelt stom als dat gebeurt, maar stom is beter dan weg.
Als back-ups niets opleveren, dan zou ik overstappen op herstelsoftware.
Waar ik mee zou beginnen is Disk Drill. Ik vond het prettig omdat het niet tegenwerkte. De scanworkflow is makkelijk te volgen, en wanneer de informatie van het bestandssysteem nog intact is, behoudt het vaak de oorspronkelijke bestandsnamen en mappen in plaats van alles in één grote puinhoop te gooien. De preview helpt ook. Je kunt veel bestandstypen controleren voordat je ze herstelt, zodat je niet een stapel willekeurige rommel terugzet in de hoop dat er iets van jou tussen zit.
De gebruikelijke werkwijze ziet er ongeveer zo uit:
Installeer Disk Drill op een andere schijf als je die hebt.
Kies de schijf waarop het bestand is verwijderd.
Start de scan.
Gebruik zoeken en filters om de resultaten te verfijnen.
Bekijk een preview van het bestand als die beschikbaar is.
Herstel naar een andere schijf, niet naar de oorspronkelijke.
Op Windows kun je zonder beperkingen scannen en previews bekijken, en de gratis herstellimiet is 100 MB.
Als Disk Drill niet past bij wat je nodig hebt, zijn er nog een paar andere opties waar mensen vaak op terugvallen.
PhotoRec is gratis en haalt veel gegevens terug. De keerzijde is hoe het werkt. Het leunt sterk op bestandssignaturen in plaats van op volledige details van het bestandssysteem, dus herstelde bestanden komen vaak terug met algemene namen en zonder mapstructuur. Als je veel tegelijk herstelt, reken dan op een lange sorteersessie. Goed hulpmiddel, rommelige uitvoer.
DiskGenius is het bekijken waard wanneer het probleem groter is dan één verwijderd bestand. Ik zou het hoger op de lijst zetten bij verloren partities, beschadigde partities, RAW-schijven en problemen met het bestandssysteem. Wanneer een schijf er logisch kapot uitziet, vindt het soms dingen die eenvoudigere tools overslaan.
Nog één ding. Herstelsoftware is niet altijd de juiste zet. Als de schijf klikt, offline gaat, uit Windows verdwijnt, hardwarefouten geeft of gegevens bevat die je je niet kunt veroorloven te riskeren, dan zou ik stoppen en in plaats daarvan naar een professionele herstelservice kijken. Software helpt wanneer de schijf nog schoon genoeg gelezen kan worden. Fysieke schade is een heel ander soort ellende.
Als dit een gewone verwijderactie was en de schijf sindsdien niet veel is gebruikt, zijn je kansen meestal beter. Handel snel, beperk schrijfacties tot een minimum en herstel alles wat je vindt naar een andere schijf.
Als het verwijderen vandaag is gebeurd, zou ik één ding controleren voordat je grote scans uitvoert. Zoek in Windows 11 naar de bestandsnaam met jokertekens en sorteer daarna op wijzigingsdatum. Apps laten vaak tijdelijke kopieën, automatische opslagbestanden of exportcaches achter in AppData, Documenten of hun eigen projectmappen. Office, Adobe-apps, Notepad++ en sommige DAW’s doen dit. Mensen missen die voortdurend.
Ik ben het gedeeltelijk oneens met @mikeappsreviewer op één punt. Meteen een volledige diepe scan starten is niet altijd de beste eerste stap. Op een grote schijf duurt het eeuwig en levert het enorm veel rommel op. Begin gericht. Scan eerst het pad van de getroffen map of het bestandstype als de tool dat ondersteunt. Disk Drill is hier best geschikt voor omdat zoeken, voorbeeldweergave en filters op bestandstype makkelijk te gebruiken zijn. Als je de extensie kent, zoals DOCX, PSD, XLSX, filter dan vroeg. Dat bespaart tijd.
Controleer dit ook als de bestanden uit een app kwamen:
C:\Users\YourName\AppData\Roaming
C:\Users\YourName\AppData\Local
Win + R, typ %temp%
Win + R, typ recent
Als je schijf een SSD is en TRIM heeft gedraaid, dalen de kansen snel. Op veel systemen worden verwijderde blokken binnen enkele minuten of na inactiviteit gewist. Als het een HDD was, zijn de herstelkansen beter.
Als je een eenvoudige Windows 11-handleiding voor bestandsherstel wilt, helpt dit: eenvoudige tutorial voor herstel van verwijderde bestanden in Windows 11
Nog één ding: sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Dezelfde schijf gebruiken is hoe mensen een slechte situatie nog erger maken.
Als het Shift + Delete was op Windows 11, zou ik één ding toevoegen dat @mikeappsreviewer en @waldgeist alleen indirect aanstipten: probeer Windows File Recovery voordat je te ver het app-doolhof ingaat.
Het is Microsofts eigen opdrachtregeltool uit de Store, en ja, het is niet bepaald leuk om te gebruiken, maar bij een simpele onbedoelde verwijdering kan het verrassend goed werken. Vooral als je het bestandstype of de map kent. Het is minder mooi dan Disk Drill, maar soms is dat niet het punt.
Voorbeeldidee:
winfr C: D: /regular /n \Users\YourName\Documents\*.docx
Dat zegt het programma om C: te scannen en overeenkomende bestanden naar D: te herstellen. Je hebt een tweede schijf of partitie nodig voor de uitvoer. Als de reguliere modus niets vindt, is er ook een uitgebreide modus. Ik denk eerlijk gezegd dat mensen dit te vaak overslaan alleen omdat het er nerdy uitziet.
Ook, als de verwijderde bestanden foto’s/video’s/documenten van een telefoon, camera, SD-kaart of USB-stick waren, haal dat apparaat eruit en sluit het indien mogelijk alleen-lezen aan. De kans op herstel is daar vaak beter dan op een drukke Windows-systeemschijf.
Ik ben het licht oneens met het advies om eerst tijdelijke mappen te controleren als tijd belangrijk is en het bestand van de hoofd-SSD van het systeem is verwijderd. Elke extra boot, app-start en mapdoorzoeking kan meer schrijfacties betekenen. Op een HDD, prima, kijk wat meer rond. Op een SSD zou ik sneller en doelgerichter zijn.
Als je een GUI-tool wilt, is Disk Drill for Windows nog steeds een van de makkelijkere opties omdat voorbeeldweergave en filtering minder irritant zijn dan bij veel concurrenten. Installeer het alleen niet op dezelfde schijf waarvan je probeert te herstellen als je dat kunt vermijden. Dat onderdeel is belangrijker dan mensen denken.
Ook de moeite waard om te controleren:
- de eigen recente/open-geschiedenis van je app
- e-mailbijlagen als het bestand ooit is gemaild
- caches van printer-/scannersoftware
- gedeelde mappen op een andere pc in huis
- Windows Search-index die vreemd genoeg kopieën naar boven haalt
En als het bestand echt onvervangbaar is, stop dan met doe-het-zelf-dingen voordat je het erger maakt. Eén verkeerde zet met herstellen naar dezelfde schijf en het is gg.
Voor iedereen die hier via zoeken terechtkomt, dit behandelt hoe je permanent verwijderde bestanden op Windows 11 kunt herstellen zonder Bestandsgeschiedenis of back-ups behoorlijk goed: Opties voor herstel van verwijderde bestanden in Windows 11 na Shift+Delete
Een invalshoek die @waldgeist, @vrijheidsvogel en @mikeappsreviewer volgens mij niet genoeg benadrukten, is controleren of het verwijderde bestand nog bestaat in het eigen metadataspoor van de app. Geen tijdelijke bestanden, maar echte sporen. Open de app die je hebt gebruikt en controleer Recent, Open Recent, Recover Unsaved, AutoRecover, sessiegeschiedenis en vastgezette paden. Soms is het bestand zelf weg, maar vertelt het laatst gebruikte pad je dat er ergens in de buurt een dubbele export, hernoemde kopie of versie-opslag was.
Ik zou ook kijken naar:
- OneNote-cache als het daarheen was geplakt
- browserdownloadgeschiedenis voor oudere kopieën
- Teams-, Slack-, Discord- of e-mailbijlagen
- printerspool-/exportmappen voor pdf’s
%appdata%\Microsoft\Windows\Recent\AutomaticDestinations
Klein meningsverschil met de groep die zegt ga meteen naar commandoregeltools: als je gestrest bent en waarschijnlijk fouten maakt, is een GUI veiliger. Dat is waar Disk Drill zinvol is.
Voordelen van Disk Drill
- eenvoudige preview/zoekfunctie/filtering
- minder kans om de verkeerde dingen te herstellen
- goed voor snelle triage
Nadelen van Disk Drill
- gratis herstelbeperking op Windows
- niet ideaal als de schijf fysieke problemen heeft
- diepe scans kunnen nog steeds veel ruwe bestanden opleveren
Als er niets verschijnt en het bestand erg belangrijk is, stop dan met doe-het-zelf voordat overschrijven of SSD TRIM het werk afmaakt.