Hoe de cache op Twitter iPhone wissen zonder de app te verwijderen?

Twitter/X neemt veel opslagruimte in op mijn iPhone, maar ik wil de app niet verwijderen en opnieuw installeren omdat ik bang ben instellingen te verliezen of opnieuw te moeten inloggen. Is er een manier om de Twitter-cache op de iPhone veilig te wissen zonder de app te verwijderen?

Ja, dit is echt irritant, vooral als je alleen maar probeert te scrollen en X begint vast te lopen of je willekeurig teruggooit naar het beginscherm. Eén ding dat het waard is om eerst te controleren, is de cache van de app zelf. Sinds de overgang van Twitter naar X zitten sommige instellingen op iets andere plekken verstopt, en de cache kan enorm groot worden als je die al een tijdje niet hebt geleegd. Het is niet ongebruikelijk dat mensen daar meerdere GB aantreffen.

Je hoeft niet meteen de hele app te verwijderen. Begin met de ingebouwde opslagopschoning in X.

De cache in X wissen:

1. Open X en tik op je profielpictogram linksboven.
  2. Ga naar Instellingen en ondersteuning, dan naar Instellingen en privacy.
  3. Open Toegankelijkheid, weergave en talen.
  4. Tik op Datagebruik.
  5. Scroll omlaag naar Opslag.
  6. Open Mediaopslag en tik daarna op Mediaopslag wissen en bevestig dit.
  7. Ga terug en open Webopslag. Daar kun je kiezen voor Opslag van webpagina's wissen of Alle webopslag wissen.

Mediaopslag is alleen het tijdelijke materiaal dat X opslaat zodat foto's, video's en GIF's later sneller laden. Door dit te wissen, worden je berichten, DM's, bladwijzers, volgers of iets anders dat aan je account is gekoppeld niet verwijderd. Dat staat allemaal aan de kant van X opgeslagen, niet alleen op je telefoon.

Webopslag is iets anders. Opslag van webpagina's wissen verwijdert gecachte pagina's van sites die je binnen de browser van X hebt geopend. Alle webopslag wissen verwijdert ook cookies.

Het inloggedeelte is hier belangrijk. Het wissen van Mediaopslag of Opslag van webpagina's zou je niet moeten uitloggen. Maar Alle webopslag wissen kan sessiecookies verwijderen, waardoor je daarna mogelijk opnieuw moet inloggen. Tik daar niet op tenzij je je inloggegevens kent.

Als X daarna nog steeds crasht, probeer dan de app te ontladen in plaats van die volledig te verwijderen. Ga op iPhone naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > X en tik vervolgens op App ontladen. Daarmee wordt de app zelf verwijderd, maar blijven de documenten en gegevens behouden, inclusief lokale info. Wanneer je de app opnieuw installeert vanuit de App Store, kun je meestal verdergaan waar je was gebleven, maar dan met een schonere app-installatie.

Eén ding om wel in gedachten te houden: het wissen van de cache van X kan crashes verhelpen, maar het lost een opslagprobleem mogelijk niet lang op. Als je iPhone steeds zegt dat de opslag vol is, is het grotere probleem vaak je fotobibliotheek, niet X. Foto's met hoge resolutie, 4K-video's, oude screenshots en dubbele opnamen kunnen veel meer ruimte innemen dan een app-cache.

Dat is wat er bij mij gebeurde. Ik bleef een paar GB van Twitter/X wissen en dacht dat ik het had opgelost, maar dan kwam de opslagwaarschuwing bijna meteen weer terug. Het echte probleem waren mijn foto's en video's.

Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken voor dat deel. De belangrijkste reden dat ik het probeerde, was omdat het helemaal gratis is, geen advertenties heeft en opschonen niet verstopt achter een abonnement of betaalmuur.

Het handige is dat grote bestanden direct opvallen. Het tabblad Heavies sorteert media op bestandsgrootte, zodat je snel de video's of screenshots kunt vinden die de meeste opslagruimte innemen. Het toont ook de exacte bestandsgrootte van screenshots, wat verrassend nuttig is. Het tabblad Similars is handig voor bijna identieke fotoreeksen, zoals wanneer je tien versies van dezelfde scène hebt gemaakt en er maar één of twee nodig hebt.

Een ander belangrijk punt is dat het lokaal op je apparaat werkt, dus je foto's worden niet ergens anders naartoe geüpload alleen om gescand te worden.

Ik zou dit dus als twee aparte problemen zien. Wis de cache van X als de app traag is of crasht. Maar als je telefoon zelf weinig ruimte heeft, controleer dan ook je fotobibliotheek, want daar zit meestal het echte opslagverlies verborgen.

Controleer de grootte in iPhone-opslag nadat je de telefoon opnieuw hebt opgestart, niet meteen nadat je het in X hebt gewist. iOS kan traag zijn met het opnieuw berekenen van appopslag, dus het kan lijken alsof er niets is veranderd, zelfs als de media-/webcache in de app is gewist. De vervelende beperking hier is dat iPhone je in Instellingen geen aparte knop “Twitter-cache verwijderen” geeft. Als de opschoning van Datagebruik in X zelf het niet veel kleiner maakt, dan zijn je opties eigenlijk wachten, de app offloaden of verwijderen/opnieuw installeren. Offloaden is de veiligere middenweg, maar het verwijdert mogelijk niet alle omvangrijke “Documenten en gegevens”, dus wees niet verbaasd als alleen een volledige herinstallatie een enorm getal echt reset. Zorg er wel voor dat je je X-login kent voordat je iets doet waarbij cookies of de app zelf worden verwijderd.

Als het grote getal vooral Documenten en gegevens is, kan het wissen van mediaopslag binnen X misschien maar een klein verschil maken. Ik zou eerst de opschoning van X-datagebruik gebruiken, maar ik zou niet de moeite nemen met App offloaden als je doel opslagruimte is, omdat offloaden bedoeld is om die lokale gegevens te behouden. De veiligere zet zonder risico op opnieuw inloggen is alleen de mediaopslag wissen, daarna de iPhone opnieuw opstarten en later de opslag controleren. Als het nog steeds meerdere GB aangeeft, is het eerlijke antwoord dat iOS je geen goede knop geeft om de Twitter/X-cache te wissen, en verwijderen en opnieuw installeren is meestal de enige echte reset. Gebruik alleen niet Alles van webopslag wissen tenzij je het goed vindt om mogelijk opnieuw in te loggen op sites die binnen X zijn geopend.

Gebruik Offload App niet als je eerste cachereiniger. Het klinkt als de perfecte middenweg, maar voor dit specifieke probleem kan het misleidend zijn omdat iOS de documenten en gegevens van de app bewaart. Als X opgeblazen is door lokale gegevens, kan offloaden het app-pictogram en het binaire bestand verwijderen, en vervolgens bij herinstallatie dezelfde opslagchaos terugbrengen.

De enige echte opschoning zonder de app te verwijderen zit in X zelf. Ga naar het gedeelte Gegevensgebruik van X en wis eerst Mediaopslag. Dat is de optie met laag risico. Het zou geen invloed moeten hebben op je account, berichten, DM’s, bladwijzers of volgers. Het zorgt er alleen voor dat X afbeeldingen en video’s opnieuw laadt terwijl je scrolt.

Ik zou voorzichtiger zijn met Webopslag. Het wissen van webpaginaopslag is meestal prima als je alleen gecachte pagina’s wilt verwijderen van links die je in X hebt geopend. Alle webopslag wissen is wat ik zou vermijden, tenzij je je wachtwoorden kent, omdat cookies en sitesessies kunnen worden gewist. Het logt je misschien niet uit X zelf uit, maar het kan je wel afmelden bij sites die via de in-appbrowser van X zijn geopend, en dat is nog steeds vervelend.

Iets kleins dat mensen vergeten: controleer iPhone-opslag later opnieuw, niet meteen. Soms wist de X-app zijn eigen cache, maar werkt iOS het opslagcijfer niet direct bij. Sluit X af, herstart de telefoon, geef het even de tijd en kijk dan onder Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > X. Als het getal daarna nauwelijks verandert, mis je waarschijnlijk geen geheime knop. iOS geeft gebruikers gewoon geen goede cachewissing per app zoals Android dat doet.

Dus de praktische volgorde is: wis Mediaopslag, wis eventueel webpaginaopslag, herstart en controleer de opslag opnieuw. Als X nog steeds meerdere GB in beslag neemt, is de eerlijke oplossing meestal verwijderen en opnieuw installeren. Controleer voordat je dat doet of je weer kunt inloggen, vooral als je tweestapsverificatie of een oud telefoonnummer gebruikt. Dat is het deel waarop ik me zou voorbereiden, want de opslagopschoning zelf is eenvoudig. Buitengesloten raken omdat je aannam dat je nog overal was ingelogd, is de echte hoofdpijn.