Hoe herstel ik gegevens van Seagate Backup Plus?

Mijn Seagate Backup Plus externe harde schijf wordt plotseling niet meer correct weergegeven op mijn computer, en ik heb geen toegang tot belangrijke foto’s, documenten en back-upbestanden. Ik ben op zoek naar veilige opties voor gegevensherstel van Seagate Backup Plus voordat ik iets doe waardoor de gegevens mogelijk moeilijker te herstellen zijn.

Eerste punt: stop voorlopig met de schijf te gebruiken. Kopieer er niets naartoe, probeer hem niet te repareren, en formatteer hem zeker niet als Windows daarom vraagt. Bij verwijderde bestanden of een RAW/beschadigd bestandssysteem kunnen de gegevens er nog steeds op staan, maar kan de schijfruimte als herbruikbaar worden gemarkeerd. Hoe meer de schijf draait, hoe groter de kans dat het systeem iets overschrijft van wat je probeert te herstellen.

Doe eerst een snelle hardwarecontrole voordat je software gaat gebruiken. Sluit hem aan en luister. Als de Seagate Backup Plus klikkende, schurende geluiden maakt, herhaaldelijk op- en afspint, of een vreselijk hard zoemend geluid produceert, dan is er waarschijnlijk sprake van fysieke schade. In dat geval is herstelsoftware niet de juiste stap. Controleer eerst Seagate’s Rescue Data Recovery Services, omdat sommige Backup Plus-schijven een paar jaar hersteldekking onder de garantie hebben. Gebruik het serienummer op de site van Seagate om te zien wat is inbegrepen.

Als hij normaal klinkt maar niet verschijnt in Verkenner, als RAW wordt weergegeven, of de melding geeft dat je de schijf moet formatteren voordat je hem kunt gebruiken, dan is het waarschijnlijker een logisch probleem. Vervelend, maar veel beter dan een defecte schijf. Meestal betekent het dat de bestanden er nog zijn en dat de bestandssysteemtabel kapot is.

Voor een doe-het-zelfherstel zou ik herstelsoftware gebruiken in plaats van willekeurige Windows-reparatieopdrachten te proberen. Voor externe Seagate-schijven is Disk Drill een goede optie, vooral wanneer de partitie RAW is geworden na verkeerd loskoppelen of beschadiging van het bestandssysteem.

Zo pak je het veiliger aan:

1. Installeer de software ergens anders. Installeer Disk Drill, of een andere hersteltool, niet op de Seagate-schijf waarvan je probeert te herstellen. Zet het op je interne C:-schijf of een andere externe schijf.
  2. Maak een byte-voor-byte-back-up als de schijf instabiel lijkt. Disk Drill heeft een byte-voor-byte-back-upfunctie in de extra tools. Gebruik die om eerst een volledige schijfkopie van de Seagate-schijf te maken. Koppel daarna de echte schijf los en scan in plaats daarvan de image. Dit belast de fysieke schijf minder, wat belangrijk is als die begint uit te vallen.
  3. Gebruik een goede USB-kabel. Als je de schijf direct scant, probeer dan een betrouwbare kabel en poort. Slechte USB-kabels kunnen een gezonde externe schijf kapot laten lijken, en de originele korte kabels van Seagate zijn hier niet altijd onschuldig.
  4. Scan op verloren gegevens. Selecteer de Seagate-schijf of de schijfimage in de herstelsoftware en start de scan naar verloren gegevens.
  5. Bekijk eerst een voorbeeld voordat je alles herstelt. Wanneer bestanden beginnen te verschijnen, gebruik dan de voorbeeldoptie. Als een foto, document of video correct wordt weergegeven in de preview, is dat het teken dat je wilt zien. Het betekent dat het bestand herstelbaar is, zodat je kunt bevestigen dat de scan daadwerkelijk bruikbare gegevens vindt voordat je het hele proces afwacht.
  6. Herstel naar een andere schijf. Dit deel is belangrijk. Sla de herstelde bestanden op een andere schijf op, niet terug op de Seagate-schijf. Het wegschrijven van herstelde bestanden naar dezelfde beschadigde schijf kan nog meer gegevens overschrijven.

Als de herstelsoftware de schijf niet weergeeft, open dan Schijfbeheer in Windows. Als de Seagate daar verschijnt met de juiste capaciteit, zoals 2 TB of 5 TB, kan herstelsoftware vaak nog steeds langs het beschadigde bestandssysteem lezen en bestanden eruit halen.

Nadat je de bestanden hebt teruggekregen, moet je de schijf niet meteen vertrouwen. Download SeaTools van Seagate en voer de Long Generic Test uit. Als die mislukt, stel de schijf dan buiten gebruik. Als hij slaagt, kun je hem formatteren en opnieuw gebruiken, maar ik zou nog steeds ergens anders een extra back-up bewaren.

Het scannen van grote externe schijven kan lang duren, dus wees niet verbaasd als het uren duurt. Zolang de schijf nog normaal draait en het probleem logisch in plaats van mechanisch is, zijn je kansen meestal vrij goed.

Een schijf die binnenin de behuizing defect raakt, is een ander probleem dan een behuizing of USB-brug die defect raakt terwijl de schijf zelf nog in orde is. Probeer, voordat u urenlang gaat scannen, een andere kabel en een andere computer, en als het een desktopachtige Backup Plus is met een verwijderbare SATA-schijf binnenin, kan een technicus de losse schijf in een dock testen. Maak hem niet open als er nog garantie op zit of als het een draagbaar model is met USB dat op de schijfprintplaat is ingebouwd.

Als je al op Formatteren hebt geklikt toen Windows dat bericht liet zien, verandert het antwoord een beetje. Een snelle formattering wist de daadwerkelijke bestanden niet altijd meteen, maar wist wel genoeg bestandssysteeminformatie waardoor herstel rommeliger kan worden. Je kunt de foto’s misschien terugkrijgen, maar mapnamen, datums en originele bestandsnamen zijn soms een kwestie van geluk, afhankelijk van hoeveel van het oude bestandssysteem is overgebleven.

Het belangrijkste dat ik zou vermijden is CHKDSK. Mensen raden vaak chkdsk /f aan omdat het klinkt als een reparatieopdracht, maar op een schijf met beschadigde metadata van het bestandssysteem kan het de structuur zogenaamd repareren door bestanden los te koppelen, fragmenten te verplaatsen of de schijf koppelbaar te maken ten koste van de herstelbaarheid. Als je prioriteit de gegevens zijn, probeer de schijf dan niet eerst bruikbaar te maken. Herstel eerst, repareer of formatteer later.

Er is nog een saaie controle die tijd kan besparen: kijk hoe de schijf verschijnt in Schijfbeheer. Niet Verkenner, maar Schijfbeheer. Als de juiste grootte en een partitie worden weergegeven, zelfs als er RAW staat of geen stationsletter is, is dat een redelijk goed teken voor softwarematig herstel. Als er Geen media, 0 bytes, een totaal verkeerde capaciteit staat, of als de schijf steeds verdwijnt en weer verschijnt, zou ik daar stoppen. Dat is geen situatie van probeer nog drie apps.

Voor een geformatteerde Seagate Backup Plus zou ik de hele fysieke schijf scannen, niet alleen de zichtbare partitie. Sommige tools gebruiken standaard de partitie omdat dat in de interface netter oogt, maar na formattering of partitiebeschadiging kunnen de oude partitiegrenzen juist datgene zijn waar je omheen probeert te herstellen. Disk Drill kan dit doen, en sommige andere hersteltools ook. De praktische test is of je echte bestanden kunt bekijken in de voorbeeldweergave voordat je betaalt of voordat je een gigantische stapel rommel herstelt.

Hier is een bruikbare uitleg als je specifieke probleem is dat de Seagate is geformatteerd: bestanden herstellen van een geformatteerde Seagate-schijf. Ik zou een video niet als magische instructies zien, maar het kan helpen als je niet zeker weet welke schijf of partitie je moet kiezen.

Een paar verwachtingen om te schetsen:

Als dit normale gekopieerde foto’s en documenten zijn, zijn de kansen op herstel meestal beter.

Als ze zich in een back-up bevonden die is gemaakt door Seagate Toolkit, Windows Bestandsgeschiedenis, Time Machine of een ander back-upprogramma, kun je misschien de back-upmappen herstellen, maar heb je nog steeds dezelfde software of structuur nodig om ze te kunnen begrijpen.

Als de bestanden versleuteld waren, kan herstelsoftware de container misschien vinden, maar het wachtwoord wordt daarmee niet omzeild.

Als de schijf na het formatteren is gebruikt, kan elk nieuw bestand dat erop is gekopieerd oude gegevens hebben overschreven.

Als je hem scant, herstel dan eerst alleen een klein voorbeeld. Kies een paar belangrijke JPEG’s, pdf’s, Word-documenten of video’s en open ze vanaf de herstelbestemming. Beoordeel succes niet alleen omdat bestandsnamen in de resultaten verschijnen. Een bestandslijst kan er geweldig uitzien terwijl de bestanden zelf beschadigd zijn.

En sla herstelde bestanden ergens saais en afzonderlijks op, zoals je interne schijf of een tweede externe schijf. Nooit terugschrijven naar de Seagate die je aan het scannen bent. Die fout is hoe een herstelbare puinhoop verandert in een permanente.

Voordat je een volledige scan start, zorg ervoor dat je een andere schijf hebt met genoeg vrije ruimte voor de herstelde bestanden. Hulpmiddelen zoals Disk Drill kunnen enorm veel herstelbare gegevens tonen, maar als je slechts 80GB vrij hebt en de Seagate 2TB is, zul je halverwege moeten stoppen of de makkelijke bestanden opslaan terwijl je mist wat je eigenlijk nodig had.