Hoe vind ik welke app de meeste documenten en gegevens op de iPhone heeft?

Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik merkte dat sommige apps veel documenten en gegevens gebruiken, maar ik kan niet zien welke de meeste ruimte inneemt. Ik heb hulp nodig bij het vinden van het grootste appgegevensgebruik op de iPhone, zodat ik opslag kan vrijmaken zonder de verkeerde dingen te verwijderen.

Ik ben dit meer dan eens tegengekomen op mijn iPhone, en ja, de opslagcijfers op iOS lijken kapot totdat je weet wat Apple in elke categorie stopt.

Dat “Documenten en gegevens” groter is dan de app zelf is normaal. Irritant, maar normaal.

De appgrootte is de geïnstalleerde app. “Documenten en gegevens” is al het extra spul dat zich in de loop van de tijd opstapelt. Gecachte foto’s, videoresten, inlogsessies, gedownloade bestanden, opgeslagen berichten, cookies, tijdelijke bestanden na updates, alles. Sociale apps zijn meestal het rommeligst. Facebook, Instagram, TikTok, zelfs sommige berichtenapps, ze bewaren meer dan je zou verwachten.

Als je wilt zien wat ruimte inneemt, ga dan hierheen:

Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag

Wacht even. Het kost tijd om te berekenen. Tik daarna door de grotere apps heen en vergelijk “Appgrootte” met “Documenten en gegevens”. Als een app een paar GB aan gegevens laat zien, heb je een van de hoofdproblemen gevonden.

Belangrijk deel, want dit heb ik op de harde manier geleerd. Offloaden wist de opgeslagen gegevens niet.

Offload app verwijdert de app zelf, maar bewaart de bestanden en instellingen op de telefoon. Goed als je van plan bent opnieuw te installeren en niet opnieuw wilt inloggen. Slecht als je doel is opslagruimte vrijmaken. Als je een harde reset wilt van de opgeblazen cache van een app, verwijder de app dan volledig en installeer hem daarna opnieuw vanuit de App Store.

Safari werkt anders omdat het in iOS is ingebouwd. Je kunt het niet verwijderen, dus je moet het wissen via de instellingen:

Instellingen > Apps > Safari > Wis geschiedenis en websitedata

Dat wist browsegegevens, logt je uit van veel sites en sluit tabbladen. Toch is dit de oplossing als de Safari-opslag enorm is geworden.

Wat mij het hardst trof, was hoe de hele telefoon uit elkaar begon te vallen zodra de vrije ruimte te laag werd. Typen haperde. De camera stotterde. Apps sloten zichzelf af. Na één iOS-update voelde mijn telefoon half dood aan. Ik verwijderde wat video’s, verwijderde een paar apps, wist Safari, en de opslag leek nog steeds niet te kloppen. Foto’s hield een enorm deel vast en ik kon er geen wijs uit worden.

Wat hielp was media controleren in plaats van steeds opnieuw naar het opslagscherm te staren. Ik gebruikte dit:

Ik vond het terwijl ik zocht naar een manier om grote bestanden sneller te sorteren. Het deel dat ik fijn vond, was hoe het eerst grote media groepeerde, zodat ik oude schermopnames en willekeurige lange video’s zag waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. Er was ook een sectie voor vergelijkbare foto’s, wat hielp bij die reeksen waarbij je acht bijna identieke foto’s maakt en ze om geen enkele reden allemaal bewaart. Op mijn telefoon zorgde het verwijderen van dat soort dingen ervoor dat de opslag die met Foto’s te maken had afnam en de hapering meteen daarna minder werd.

Twee plekken die mensen steeds missen:

Recent verwijderd in Foto’s
Downloads in Bestanden

Verwijderde spullen blijven daar weken staan tenzij je het zelf leegt. Dus je verwijdert 6 GB aan video’s en vraagt je daarna af waarom de opslag nauwelijks veranderde. Dat heb ik ook meegemaakt. Maak die mappen handmatig leeg, anders veranderen de cijfers nauwelijks.

Als je de korte versie wilt:

1. Controleer Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
  2. Zoek naar apps waarbij Documenten en gegevens enorm groot is.
  3. Gebruik Offload niet als je doel is de cache te wissen.
  4. Verwijder opgeblazen apps van derden en installeer ze opnieuw.
  5. Wis Safari via de instellingenpagina.
  6. Verwijder grote video’s, schermafbeeldingen, duplicaten en schermopnames.
  7. Leeg Recent verwijderd en Downloads na het opruimen.

Dat is het deel dat iOS verbergt. De telefoon wordt niet alleen trager door ouderdom. Weinig vrije opslag sloopt de prestaties snel. Bij mij maakte ongeveer 10 GB vrijmaken meer verschil dan welke herstart of instellingenaanpassing ik ook probeerde.

Open Instellingen, dan Algemeen, dan iPhone-opslag. De lijst sorteert apps op totale gebruikte ruimte, dus de bovenste app is meestal de grootste boosdoener. Tik op elke grote app en vergelijk de appgrootte met de gegevensgrootte. Op nieuwere iOS-versies tonen sommige apps de totale opslag duidelijker dan het oude label “Documenten en gegevens”.

Met één ding ben ik het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Verwijderen en opnieuw installeren werkt, maar het is vervelend voor apps met offline bestanden, chats of opgeslagen concepten. Kijk eerst in de app zelf. Netflix, Spotify, YouTube, Podcasts en kaart-apps slaan vaak downloads op die je vanuit de app sneller kunt verwijderen dan door de app volledig te wissen.

Controleer ook deze opslagvreters die mensen vaak missen:
Mail, grote bijlagen stapelen zich op.
Berichten, video’s en spraaknotities tellen snel op.
WhatsApp of Telegram, mediacaches worden enorm.
Bestanden-app, lokale downloads blijven daar voor altijd staan als je ze vergeet.

Een snellere manier om rommel op te sporen is met een opschoonapp. Clever Cleaner is prima voor het vinden van dubbele foto’s, grote video’s en vergelijkbare afbeeldingen wanneer Foto’s het echte probleem is, niet één enkele app. Als je een goede gids wilt over de beste iPhone-opschoonhulpmiddelen, dan helpt dit: beste iPhone-opschoonapps om snel opslagruimte vrij te maken

Als je telefoon bijna vol is, probeer dan eerst 5 tot 10 GB vrij te maken. iPhones gaan vreemd doen als de opslag te laag wordt. Die van mij ook. Het was irritant.

Nog één ding dat @mikeappsreviewer en @jeff niet echt genoeg benadrukten: soms liegt de “grootste” app in iPhone-opslag een beetje. iOS sorteert op totale grootte, zeker, maar sommige categorieën zoals Systeemgegevens, Berichten, Foto’s en Mail kunnen de echte ruimtevreters zijn, zelfs wanneer geen enkele app buitensporig groot lijkt.

Wat ik zou doen is dit:

• In Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, kijk eerst naar de staafgrafiek, niet alleen naar de applijst.
  • Als Berichten veel ruimte inneemt, ga dan naar Instellingen > Apps > Berichten > Bewaar berichten en schakel over van Altijd naar 1 jaar of 30 dagen als je dat prima vindt.
  • Controleer in Berichten grote bijlagen. Oude video’s die in groepschats zijn verstuurd, zijn stiekem echt sluw.
  • Als Mail enorm groot is, verwijder dan het mailaccount en voeg het opnieuw toe. iOS cachet bijlagen alsof het zich op de winter voorbereidt.
  • Voor podcast-/muziek-/video-apps, open de app en controleer daar eerst de gedownloade inhoud. Ik ben het niet helemaal eens met de aanpak eerst verwijderen en opnieuw installeren, omdat dat overdreven is voor apps die al een duidelijk downloadsmenu hebben.

Ook, als Foto’s het probleem is, is handmatig door rommel zoeken ellendig. Een opschoonapp is sneller. Clever Cleaner is handig voor het vinden van dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen, grote video’s en vergeten screenshots zonder dat je je bibliotheek album voor album hoeft door te spitten. Deze korte clip over hoe je iPhone-opslag opschoont en dubbele foto’s snel verwijdert laat het algemene idee zien.

Mijn eerlijke mening: als een app enorme Documenten en gegevens heeft en geen optie in de app heeft om de cache te wissen, dan is die app het probleem, niet jij. iOS verbergt de rommel gewoon beter dan het zou moeten. Controleer ook Berichten, Mail, Foto’s en Downloads, want dat zijn meestal de echte boosdoeners.

Kleine aanvulling op wat @jeff, @kakeru en @mikeappsreviewer zeiden: de snelste manier om de grootste boosdoener te vinden is niet altijd de applijst zelf, maar de datum van de laatste update plus het gedrag. Als een app direct na intensief gebruik, downloads of een update ineens meer opslag gebruikt, wijst dat meestal op opgeblazen cache in plaats van echt opgeslagen inhoud.

Een truc die ik gebruik:

• Herstart de iPhone nadat je de opslag één keer hebt gecontroleerd
  • Open iPhone-opslag opnieuw en wacht weer
  • Vergelijk of de bovenste paar apps zijn veranderd

Soms meldt iOS een opgeblazen gebruik totdat het opnieuw heeft berekend. Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat het bovenste item altijd de echte boosdoener is. Foto’s, Berichten en Systeemgegevens kunnen dat beeld vertekenen.

Nog een nuttige controle:

• Instellingen > Mobiel netwerk
  • Scroll omlaag en kijk welke apps na verloop van tijd ongewoon veel data hebben gebruikt

Geen perfecte opslagmaatstaf, maar apps die enorm veel mobiele data verbruiken, slaan lokaal vaak ook veel cache op.

Als Foto’s het probleem is, kan Clever Cleaner helpen om duplicaten, vergelijkbare foto’s, schermafbeeldingen en grote video’s sneller te sorteren dan handmatig.

Voordelen van Clever Cleaner

• Goed voor rommel in de fotobibliotheek
  • Snelle manier om grote media te vinden
  • Makkelijker dan album voor album zoeken

Nadelen

• Vooral nuttig wanneer Foto’s het probleem is
  • Zal niet op magische wijze de privécache van elke app verkleinen
  • Je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert

Mijn mening: let een paar dagen op terugkerende boosdoeners, niet alleen één keer op het grootste getal. Dat vertelt je meestal meer dan alleen het opslagscherm.