Ik heb per ongeluk trouwfoto’s van mijn camera en back-upmap verwijderd tijdens het ordenen van bestanden, en nu probeer ik de beste software voor afbeeldingsherstel te vinden voordat er iets wordt overschreven. Deze foto’s zijn ongelooflijk belangrijk, en ik heb echt advies nodig over veilige tools voor fotoherstel en de beste stappen om verwijderde trouwfoto’s te herstellen.
Ik heb vaker dan ik wil tellen verwijderde foto’s en videoclips van kaarten moeten terughalen. Soms gooide ik de verkeerde map weg. Een keer deed een SD-kaart vreemd na een lange bruiloftsshoot. Een andere keer was ik moe, klikte op formatteren, en zat ik daarna als een idioot naar het scherm te staren. Nadat dit een paar keer was gebeurd, stopte ik met me druk maken over welke app de beste was en begon ik meer aandacht te besteden aan de eerste 5 minuten na het verlies. Die minuten zijn belangrijker.
Als je bestanden verdwenen zijn, stop dan nu meteen met iets naar de kaart of schijf te schrijven. Maak geen extra foto’s. Plak er geen bestanden op. Formatteer hem niet opnieuw omdat je ergens hebt gelezen dat dat helpt. In veel gevallen staan de verwijderde gegevens er nog steeds totdat er nieuwe data bovenop komt. Blijf je de kaart gebruiken, dan dalen je kansen snel.
Zodra ik de kaart apart heb gelegd en hem met rust heb gelaten, zijn dit de hulpmiddelen waar ik het eerst naar kijk.
1. Disk Drill
Dit is meestal de eerste waar ik mensen naartoe verwijs, omdat het je niet tegenwerkt. Het werkt op SD-kaarten, USB-sticks, externe schijven, SSD's, de gebruikelijke dingen. Ik heb het gebruikt wanneer ik snel resultaat nodig had en geen zin had om de halve nacht te besteden aan het leren van een rare interface.
Het onderdeel waar ik steeds op terugkom, is de modus Geavanceerd Cameraherstel. Standaard herstelapps brengen videobestanden vaak terug in een beschadigde staat, vooral van drones, actioncams en systeemcamera's. Ik heb clips zien herstellen met ontbrekende delen of bestanden die helemaal niet openen. Disk Drill doet het beter met gefragmenteerde video dan de meeste consumententools die ik heb geprobeerd. Het ondersteunt ook veel RAW-fotoformaten, wat belangrijk is als er meer dan alleen JPG's op je kaart stonden.
Wat ik goed vond:
- Makkelijk te begrijpen zonder handleiding
- Goede formaatondersteuning voor foto's en video
- Geavanceerd Cameraherstel helpt bij gesplitste of gefragmenteerde clips
- Laat je bestanden vooraf bekijken voordat je ze herstelt
- Werkt op Windows en Mac
Wat me stoorde:
- Je hebt de betaalde versie nodig voor volledig herstel
- Diepe scans duren lang, vooral op grote kaarten
2. R-Studio
R-Studio voelt alsof het is gemaakt voor mensen die al weten hoe een beschadigde partitie eruitziet. Ik zou het niet aan een beginner geven, tenzij die geduld en tijd heeft. Toch heeft deze me, wanneer een kaart echt zwaar beschadigd was, gered bij klussen waar eenvoudigere tools weinig of niets vonden.
Ik heb meer succes gehad met R-Studio bij lastige gevallen, beschadigde bestandssystemen, kapotte partities, kaarten die computers nauwelijks wilden aankoppelen. De keerzijde is de interface. Die is druk. Je opent het en het voelt alsof je gestraft wordt omdat je überhaupt bestanden hebt verwijderd.
Waarom ik het ben blijven gebruiken:
- Sterke herstelprestaties
- Kan beter omgaan met beschadigde bestandssystemen dan de meeste beginnerstools
- Veel scan- en herstelopties
- Werkt met veel opslagtypen
Waarom ik hier niet zou beginnen:
- Kost meer tijd om te leren
- De indeling is technisch en rommelig
- Kost meer dan veel andere opties
3. PhotoRec
PhotoRec is nog steeds de gratis optie die ik als eerste noem. Het is open-source, het beperkt niet hoeveel gegevens je herstelt, en het heeft bestanden van kaarten gehaald waarvan ik dacht dat ze niet meer te redden waren.
Wat het nuttig maakt, is hoe het werkt. Het zoekt direct op het apparaat naar bestandssignaturen in plaats van afhankelijk te zijn van het bestandssysteem. Dus als de kaart geformatteerd, beschadigd of anderszins in de war was, maakt PhotoRec nog steeds een kans. Het lelijke deel komt later. Herstelde bestanden verliezen vaak hun oude namen en mapstructuur, dus je eindigt met het uitzoeken van een stapel bestanden met generieke namen. Als je 2.000 foto's en 200 clips hebt hersteld, tja, veel succes.
Het goede:
- Gratis, geen herstellimiet
- Ondersteuning voor enorm veel bestandsformaten
- Werkt goed op geformatteerde of beschadigde kaarten
- Beschikbaar voor Windows, macOS en Linux
Het slechte:
- De opdrachtregelinterface schrikt mensen af
- Originele bestandsnamen zijn meestal verdwenen
- De mapstructuur komt niet terug
- Het sorteren van de uitvoer duurt eeuwig bij grote herstelacties
Andere die mensen steeds blijven noemen
-
Recuva bestaat al heel lang, en ik zie nog steeds dat mensen het aanraden voor eenvoudige gevallen. Als je een paar foto's van een gezonde kaart hebt verwijderd en het snel hebt opgemerkt, is het een prima plek om te beginnen. De interface is eenvoudig, en de gratis versie is waarom het steeds weer opduikt op forums. Ik zou het niet als eerste kiezen voor een ernstig beschadigde SD-kaart of een rommelige videorecoveryklus.
-
DiskDigger duikt vaak op in discussies over fotorecovery, vooral wanneer Android erbij betrokken is. Het is licht, voelt niet log aan, en de workflow is eenvoudig genoeg. Voor verwijderde afbeeldingen doet het in sommige gevallen prima zijn werk zonder dat je een gigantisch pakket aan tools hoeft te installeren. Ik kom echter niet veel mensen tegen die het gebruiken voor grote SD-kaartherstelacties met RAW-bestanden of ingewikkelde videobeelden.
Wat ik op de harde manier heb geleerd, is dit. Recoveryssoftware is maar de helft van de oplossing. Nadat je je bestanden terug hebt, of in elk geval een deel ervan, besteed dan wat tijd aan preventie. Maak eerder back-ups van kaarten. Wissel media af voordat ze oud en onbetrouwbaar worden. Blijf niet fotograferen op een kaart die al eens vreemd gedrag heeft vertoond. Ik heb alle drie op verschillende momenten genegeerd, en ja, daar heb ik de prijs voor betaald.
Als je snel handelt en de kaart ongemoeid laat, zijn je kansen meestal een stuk beter dan ze op dat moment voelen. Misschien krijg je niet alles terug, maar vaak herstel je meer dan je verwacht.
Begin met de back-upmap op je computer, niet met de camerakaart. Als je die onlangs hebt verwijderd, controleer dan eerst de Prullenbak. Als cloudsynchronisatie die map heeft geraakt, controleer dan de versiegeschiedenis in OneDrive, Google Drive of Dropbox. Die diensten bewaren verwijderde bestanden vaak 30 dagen, soms langer.
Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik zou niet meteen alles diepgaand gaan scannen. Bij trouwfoto’s is snelheid belangrijk, maar bestandsorganisatie ook. Begin met de bron die het meest waarschijnlijk namen en mappen behoudt. Eerst herstel op de desktop. Daarna herstel van de kaart.
Mijn volgorde zou zijn:
- Herstel vanuit de cloud of systeemmomentopnamen.
- Scan de back-upschijf met Disk Drill.
- Maak indien nodig een byte-voor-byte-image van de SD-kaart en scan daarna de image, niet de kaart.
- Gebruik PhotoRec alleen als je een rommelige verzameling hernoemde bestanden accepteert.
Disk Drill is hier een goede keuze omdat het afbeeldingen goed weergeeft in de preview en gangbare fotoformaten meestal netjes herstelt. Dat is belangrijk wanneer je opnamen van de voorbereiding van de bruid, de ceremonie en familiefoto’s snel moet sorteren. R-Studio is krachtig, maar voor dit soort paniekherstel vertraagt het mensen. Ik heb mensen een uur zien verspillen door in de verkeerde menu’s te klikken.
Nog één ding. Herstel naar een andere schijf. Sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde SD-kaart of in dezelfde back-upmap op. Zo verspelen mensen hun tweede kans.
Als je meer vergelijkingen van tools voor beeld- en SD-kaartherstel wilt, helpt deze discussie: beste software voor fotoherstel voor SD-kaarten en verwijderde afbeeldingen
Ik zou dit opsplitsen in twee afzonderlijke herstelacties, want ze door elkaar halen is precies hoe mensen in paniek raken en het erger maken.
- Back-upmap op de computer: soms makkelijker te herstellen met de originele namen, datums en mapstructuur intact.
- Camerakaart: vaak ook herstelbaar, maar meestal rommeliger als het bestandssysteem is aangeraakt.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer: niet in elk geval hoef je meteen voluit te gaan met de diepste scan. Bij de computermap kan een lichtere scan voor verwijderde bestanden juist slimmer zijn voordat je 80.000 RAW-fragmenten in één gigantische hoop dumpt. @codecrafter heeft gelijk over het behouden van de structuur waar mogelijk.
Wat ik zou doen:
- Koppel de kaart en de back-upschijf/map los van actief gebruik
- Kloon/maak eerst een image van de SD-kaart als dat mogelijk is
- Voer Disk Drill uit op de back-upschijf of de locatie van de verwijderde map
- Voer daarna Disk Drill uit op de image van de SD-kaart, niet op de live kaart
- Herstel alles naar een volledig andere schijf
Waarom hier Disk Drill? Simpele reden: voor software voor fotoherstel is het een van de betere keuzes als je snel voorbeelden moet kunnen sorteren en JPG, RAW en gangbare camerabestanden wilt herstellen zonder een hoop gepriegel met de instellingen. Voor trouwfoto’s is dat belangrijker dan nerdy menu’s, eerlijk gezegd.
Als Disk Drill bestanden van de kaart mist, dan zou ik PhotoRec proberen als de lelijke-maar-effectieve back-upoptie. Verwacht alleen wel dat de bestandsnamen om zeep zijn. Recuva is prima voor eenvoudige verwijderingen op de desktop, maar ik zou het niet vertrouwen als mijn hoofdplan voor trouwfoto’s.
Ook de moeite waard om dit te bekijken als je echte feedback van de community over Disk Drill voor foto- en SD-kaartherstel wilt: echte gebruikersreviews van Disk Drill voor verwijderde foto’s en herstel van SD-kaarten
Het belangrijkste nu: herstel niet terug naar dezelfde kaart of hetzelfde mappad. Dat is het deel waar mensen de fout in gaan vlak voordat het nog gered had kunnen worden.
Een klein meningsverschil met @codecrafter, @sterrenkijker en @mikeappsreviewer: als de back-upmap op een SSD stond, kan herstel van verwijderde bestanden veel slechter uitpakken door TRIM. Controleer dus, voordat je uren besteedt aan het scannen van die schijf, of de back-up op een HDD, externe USB-schijf, NAS of gesynchroniseerde cloudopslag stond. Dat verandert je kansen aanzienlijk.
Voor de daadwerkelijke softwarekeuze is Disk Drill een verstandige eerste stap, omdat je er snel foto’s mee kunt bekijken, wat enorm helpt als je snel trouwfoto’s wilt verifiëren in plaats van duizenden nutteloze bestanden te herstellen.
Voordelen van Disk Drill
- Snelle preview voor JPG, RAW, PNG en sommige video’s
- Eenvoudig genoeg onder stress
- Goed in het vinden van recent verwijderde media
- Werkt goed voor SD-kaarten en externe schijven
Nadelen van Disk Drill
- Betaald voor volledig herstel
- Diepe scans kunnen veel duplicaten opleveren
- Minder ideaal dan zwaardere tools wanneer het bestandssysteem ernstig beschadigd is
Mijn invalshoek: geef prioriteit aan de kwaliteit van metadata. Als één bron de originele bestandsnamen en opnamedata herstelt, dan is die bron goud waard voor trouwwerk. Als een andere bron alleen algemene herstelde bestanden oplevert, houd die dan als terugvaloptie.
Als de kaart verbinding begint te verliezen, een verkeerde capaciteit toont of vraagt om geformatteerd te worden, stop dan met doe-het-zelf en overweeg een professioneel lab. Software lost falende hardware niet op.