Jag försöker rensa upp lagringen på min iPhone, men många av mina bilder ser väldigt lika ut utan att vara exakta dubbletter. Appen Bilder verkar bara hitta identiska kopior, och jag behöver hjälp med att hitta nästan dubbla bilder så att jag kan sortera och radera extrabilderna snabbare. Vad är det enklaste sättet att göra detta på en iPhone?
Hitta liknande foton på iPhone
Jag stötte på det här på min egen telefon. Apple Bilder gör ett helt okej jobb med att sortera efter personer, platser, datum och slumpmässiga kategorier, men den lägger fortfarande inte nästan identiska bilder i snygga högar. Om du tog sex solnedgångsbilder i rad, en serie selfies eller sparade redigerade kopior av samma bild, får du fortfarande gå igenom dem för hand.
Det som fungerade bättre för mig var Clever Cleaner. Jag brukar hoppa över sådana här städappar eftersom de flesta skannar ditt bibliotek, viftar med en siffra framför ansiktet på dig och sedan möter dig med en betalvägg innan de raderar något. Den här kändes mindre irriterande. På min telefon blev skanningen klar på några minuter. Den grupperade foton efter visuell likhet, och valet av vilken bild som skulle sparas blev rätt oftare än jag hade väntat mig.
Så använde jag den
- Installera Clever Cleaner från App Store.
- Ge den åtkomst till ditt bildbibliotek.
- Öppna avsnittet Liknande och vänta på skanningen.
- Kontrollera varje grupp själv, eller tryck på Smart Cleanup om du vill ha automatiskt val.
- Appen markerar en Bästa bild. Du kan fortfarande välja att behålla en annan och ta bort resten.
- När du är klar, töm albumet Senast raderade i Bilder om du vill få tillbaka lagringsutrymme direkt.
Saker jag använde utöver rensning av liknande foton
Jag gick in för nästan dubblettlika bilder och slutade med att använda några andra verktyg också:
- Heavies hjälpte mig att hitta de största videorna först.
- Jag komprimerade vissa videor i stället för att radera dem.
- Jag gjorde om Live Photos till vanliga stillbilder för att spara utrymme.
- Jag raderade gamla skärmbilder som jag hade glömt att jag ens hade.
- Swipe Mode gjorde granskningen snabbare när jag ville ha mer kontroll och mindre blind automatisk rensning.
En sak jag gillade, och ja jag kollade detta innan jag litade på det, var lokal bearbetning på iPhone. Mitt bibliotek skickades inte iväg någon annanstans.
Om du vill stanna i Apples Bilder-app
Jag testade den vägen först. Det fungerar, men det blir långsamt när ditt bibliotek blir stort.
- Använd fliken Sök för personer, husdjur, platser, objekt eller händelser. Liknande bilder brukar hamna nära varandra i resultaten.
- Sortera efter datum eller efter en resa eller händelse. Nästan identiska bilder tas ofta med några sekunders mellanrum.
- Gå igenom album med Bildserier och behåll den bästa bilden.
- Använd album som Personer och husdjur, Resor och Medietyper för att dela upp biblioteket i mindre delar innan du raderar.
Min uppfattning efter att ha gjort detta
Om du bara behöver rensa upp några hundra foton är Apples verktyg okej. Irriterande, men okej. När du kommer upp i några tusen bilder börjar manuell granskning snabbt kännas dum. En särskild app sparar tid eftersom den gör grupperingarna först, och du behöver bara bestämma vad som ska stanna kvar.
Bilder på iPhone flaggar bara exakta dubbletter. Det gör inte ett särskilt bra jobb med nästan likadana bilder, redigerade kopior, rester från seriebildtagning eller 10 foton du tog med 2 sekunders mellanrum.
Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer om att göra mycket av detta manuellt i Bilder. För små bibliotek, visst. För 20 000 bilder blir det snabbt tröttsamt.
Det som hjälpte mig var att använda Clever Cleaner för skanningen av liknande bilder och sedan göra den slutliga granskningen själv. Den användbara delen är grupperingen. Om den lägger 8 nästan identiska matbilder tillsammans går din uppgift från att leta till att välja. Det sparar tid och lagringsutrymme.
Några extra knep som han inte nämnde:
- Filtrera ditt bibliotek efter månad och granska sedan dagar med många foton först.
- Kolla WhatsApp, Instagram och redigerade exporter. De mapparna samlar snabbt på sig liknande bilder.
- Om du tar seriebilder, välj en vinnare och radera resten direkt, annars fortsätter röran att växa.
- Efter rensningen, starta om telefonen. Lagringssiffrorna släpar ibland efter.
Om du vill ha en guide med fokus på att hitta och ta bort liknande bilder, skärmdumpar och dubbletter på iPhone är detta användbart:
hur man raderar liknande bilder och dubblettbilder på iPhone snabbare
Kort version: Bilder hanterar äkta dubbletter. Clever Cleaner är bättre för nästan-dubbletter. Du behöver fortfarande granska innan du raderar saker, men det minskar den tråkiga delen rejält.
Ärligt talat tycker jag att både @mikeappsreviewer och @ombrasilente har rätt om en sak: iPhone-bilder är ganska svagt här. Det hittar riktiga dubbletter, men saker som samma bild, lite annan vinkel, en redigerad, en mörkare? Nej. Du får själv leka detektiv i din kamerarulle.
Det jag skulle göra annorlunda är att använda album och metadata först, och sedan en bättre app som steg två.
- I Bilder, kolla bilder tagna med samma objektiv och inom samma minut
- Gå igenom bildserier, porträttsessioner, konserter, husdjur, mat, alla de vanliga bovarna
- Använd infopanelen och svep snabbt genom sekvenser. Liknande skräp brukar ligga i kluster
Efter det, ja, en sökare för nästan identiska dubbletter hjälper mycket. Clever Cleaner är nog det enklaste alternativet för detta eftersom det grupperar foton som liknar varandra istället för bara exakta kopior. Det är den delen Apple fortfarande är dåliga på.
En sak till som folk hoppar över: redigerade kopior från Instagram, Snapseed, WhatsApp och så vidare. De äter utrymme snabbt och ser tillräckligt annorlunda ut för att undvika dubblettidentifiering.
Om du vill ha ett smidigare sätt att hantera ett stort bibliotek är detta ganska relevant:
se hur du organiserar och rensar ett stort iPhone-bildbibliotek med Clever Cleaner
Jag håller inte riktigt med om att göra för mycket manuellt i Bilder. Funkar för 500 bilder. Eländigt för 25 000. Då behöver du gruppering, inte bara tålamod lol.
Jag skulle dela upp detta i två uppgifter: hitta kluster och avgöra vad som är viktigt.
Apple Bilder fungerar bra för exakta dubbletter, men jag håller inte helt med @mikeappsreviewer om att förlita sig för mycket på Bilder för nästan-matchningar. Det dolda knepet i Bilder är inte sökningen, det är zoomnivån. I biblioteksvyn nyper du ut så att varje dag blir ett visuellt kontaktark. Liknande bilder sticker ut mycket snabbare än om du öppnar dem en och en. Använd sedan Markera och radera de uppenbara missarna i grupp.
En annan sak som @ombrasilente och @stellacadente bara berörde indirekt: kontrollera Live Photos. Många “olika” bilder är egentligen samma bild sparad som Live, redigerad och exporterad. Att stänga av Live för framtida snabba bildserier hjälper till att förhindra detta.
Om ditt bibliotek är stort är Clever Cleaner rimligt eftersom det grupperar nästan-dubbletter.
Fördelar: snabbare granskning, hittar liknande bilder, hjälper också till att lyfta fram skärmbilder och stora mediefiler.
Nackdelar: automatiska val är inte alltid den bild du föredrar, du behöver fortfarande mänsklig granskning, och grupperingen kan vara ofullständig vid mycket mörka eller väldigt lika bildserier.
Min regel: använd Bilder för nyare rensning, använd Clever Cleaner för att rensa backloggen. Den kombinationen är mindre smärtsam än någon av metoderna var för sig.