Hur kan jag återställa tömd papperskorg på en Mac utan en säkerhetskopia?

Jag råkade tömma papperskorgen på min Mac och insåg att viktiga filer fortfarande låg i den. Jag har ingen säkerhetskopia från Time Machine eller iCloud, och jag behöver verkligen få tillbaka dessa dokument för jobbet. Jag letar efter säkra sätt att återställa permanent raderade filer på macOS utan att orsaka mer dataförlust.

Jag gjorde detta på en MacBook Air och magen sjönk i en sekund. Jag tömde Papperskorgen och kom sedan på att en mapp där hade arbetsfiler och en hög med foton. Så ja, jag har redan gått igenom hela den röran.

Det viktigaste jag lärde mig är att tömd Papperskorg inte alltid betyder att filerna försvann direkt. På macOS tar systemet ofta först bort pekarna och markerar utrymmet som ledigt. Fildatan kan fortfarande ligga kvar tills ny data skrivs ovanpå den. Så klockan börjar ticka direkt.

Det dåliga är SSD:n. De flesta nyare Macar använder SSD-lagring, och TRIM körs i bakgrunden. TRIM säger åt enheten att rensa bort raderade block. Ibland går det snabbt. Ibland finns det ett tidsfönster. Det är därför jag slutade använda Macen nästan omedelbart efter att jag märkte vad som hade hänt.

Jag slutade med att prova Disk Drill. För mig var det det som fungerade smidigast på APFS, och det krånglade inte med åtkomst på Apple Silicon på samma sätt som ett par andra appar gjorde. Jag säger inte att det löser alla fall. I mitt fall fick det tillbaka det mesta av det viktiga.

Här är den exakta uppsättningen jag använde.

1. Jag slutade använda Macen normalt direkt. Ingen surfning, inga nedladdningar, inga slumpmässiga appinstallationer.

2. Jag kopplade in en extern USB-SSD. Jag ville inte att återställda filer skulle skrivas till samma interna enhet som jag försökte återställa från.

3. Jag laddade ner Disk Drill och installerade det på den externa SSD:n, inte på den interna Mac-enheten.

4. När jag startade det gav jag det Full skivåtkomst.

5. Sökvägen var Systeminställningar → Integritet och säkerhet → Full skivåtkomst.

6. Det visade min interna SSD i listan. Jag valde den och startade Sök efter förlorade data.

7. Skanningen tog ungefär en timme på min MacBook Air. När den var klar öppnade jag Granska hittade objekt.

8. Jag filtrerade först resultaten till dokument och foton. Utan filter var listan enorm och ganska rörig.

9. Jag förhandsgranskade filer innan jag återställde dem. I mitt fall, om förhandsvisningen öppnades utan problem, fungerade återställningen oftast också bra.

10. Efter att ha kontrollerat filerna klickade jag på Återställ.

11. Jag sparade allt på den externa SSD:n.

Slutresultatet var att jag fick tillbaka nästan alla mina dokument och de flesta fotona, med originalnamnen kvar. Vissa skräpfiler, temporära saker och cacherester var trasiga. Det brydde jag mig inte om. Filerna jag behövde överlevde.

Om du hade Time Machine igång innan du tömde Papperskorgen skulle jag börja där först. Det är säkrare, snabbare och mindre stökigt än att skanna en enhet.

1. Öppna Time Machine från menyraden eller via Spotlight.

2. Gå till mappen där de raderade filerna brukade finnas.

3. Gå tillbaka till ett datum innan du tömde Papperskorgen.

4. Markera filerna och tryck på Återställ.

Det lägger tillbaka dem i originalmappen med namnen intakta, vilket är mycket trevligare än att sortera igenom återställningsresultat.

Kolla också ställen som folk glömmer.

1. iCloud Drive

2. Nyligen raderade i Bilder

3. Nyligen raderade i Anteckningar

4. Raderade filer i Dropbox

5. Papperskorg och versionshistorik i Google Drive

6. Externa enheter med äldre kopior

En sak till. Om det raderade materialet kom från ett SD-kort, kamerakort eller drönarkort skulle jag titta på originalkortet också. Återställning från kortet är ofta enklare, så länge du inte fortsatte att fotografera på det.

Jag skulle undvika rensningsverktyg just nu. Inga Mac-rensarappar, inget optimeringsskräp, inga systemrensningsrundor. Gör återställningen först. Ta itu med rensning senare.

Om programvara inte hittar något och filerna är kritiska för arbete eller juridiska skäl, då är ett återställningslaboratorium sista steget. Men för det vanliga fallet där man råkat tömma Papperskorgen är programvara där jag skulle börja, och snabbt.

Sluta först skriva till den interna disken. Det är viktigare än något annat.

En liten invändning mot @mikeappsreviewer, på nyare Macar med SSD-enheter minskar chanserna ofta snabbt om man väntar för länge. TRIM är brutal. Så ditt bästa drag är att stänga av Macen och sedan arbeta från extern lagring om möjligt.

Det jag skulle göra:

1. Kontrollera först återställning på appnivå.
    Om filerna var dokument, titta i appen du använde.
    Pages, Word, Excel, Photoshop, Preview, vissa av dem sparar tillfälliga eller autosparade kopior.
    För Office, titta i AutoRecovery-mapparna.
    För iWork, öppna appen och kontrollera Senaste.
    Detta tar 5 minuter och kan ibland rädda dig.

2. Kontrollera historiken för molnsynkronisering, även om du tror att du inte hade någon säkerhetskopia.
    Många säger ingen säkerhetskopia men hade Dropbox, OneDrive, Google Drive, Adobe Cloud eller Box synkroniserat i bakgrunden.
    De tjänsterna behåller ofta raderade filer i 30 dagar eller mer.
    Versionshistorik hjälper också.

3. Använd en annan Mac eller starta från extern lagring.
    Installera inte återställningsverktyg på samma interna SSD om du kan undvika det.
    Om du behöver programvara för återställning är Disk Drill ett av de säkrare alternativen för Mac och det hanterar APFS ganska bra. Spara återställda filer någon annanstans, inte tillbaka på Macens huvuddisk.

4. Om FileVault var av på en äldre Intel-Mac eller om filerna kom från en extern HDD, är dina chanser bättre.
    Om FileVault var på, eller om det var en intern SSD med TRIM, sjunker chanserna mycket. Hårt men sant.

5. Om dokumenten är värda pengar, hoppa över gör det själv efter en skanning.
    Ett återställningslabb kostar mycket, men upprepade skanningar och fortsatt användning av Macen gör saken värre.

Den här snabba guiden är också bra för visuella steg:
Steg för att återställa raderade filer på Mac efter att Papperskorgen tömts

Om du vill kan du skriva din Mac-modell, macOS-version och filtyper. Nästa steg beror på de detaljerna.

Först och främst, gör en sak som varken @mikeappsreviewer eller @voyageurdubois verkligen betonade tillräckligt: kontrollera om filerna ens faktiskt lagrades lokalt från början.

Om dessa dokument kom från bilagor i Mail, nedladdningar i Slack, tillfälliga filer i Pages eller något du öppnade från en molnapp, kan det finnas en annan kopia i:

• Mail Downloads
  • hämtade filer-stacken/mappen
  • apparnas tillfälliga mappar
  • det ursprungliga mejlet/tråden/chatten
  • Öppna senaste i appen

Folk får panik och går direkt till återställningsskanningar när filen fortfarande gömmer sig någonstans på ett dumt ställe. Jag har sett det hända mer än en gång.

Dessutom, en liten invändning mot rådet att stänga av direkt oavsett vad. Det är oftast smart, ja, men om din Mac redan är på och du vet att filerna kan finnas i en apps AutoRecovery eller i molnets papperskorg, skulle jag kontrollera det innan du startar om och ändrar lägen. Gör det bara snabbt och börja inte använda datorn normalt.

En annan sak som är värd att prova på macOS:

• sök i Spotlight efter exakt filnamn
  • sök efter filändelse som .docx, .pdf, .xlsx
  • kontrollera Senaste i Finder
  • kontrollera /Users/yourname/Library/Containers/
  • kontrollera /Users/yourname/Library/Autosave Information/

För Word specifikt kan AutoRecovery rädda dig. För Preview och Pages också, ibland.

Om inget av det fungerar, då är Disk Drill ett rimligt Mac-alternativ för återställning från tömd papperskorg, särskilt på APFS. Återställ bara inte tillbaka till samma enhet. Den delen gör folk fel allll för ofta.

Och om du vill ha en enkel genomgång är den här videon ganska sevärd:
Jämförelse av programvara för dataåterställning på Mac och återställningssteg

Om det är en intern SSD + TRIM, var realistisk. Återställningen kan bli delvis lyckad eller utebli helt. Irriterande, men sant.

En aspekt som inte täcks tillräckligt av @voyageurdubois, @andarilhonoturno och @mikeappsreviewer är återställning av metadata, inte bara filåterställning.

Om de faktiska filerna är borta kan du fortfarande återställa arbetet snabbare genom att bygga upp det igen från spår:

• öppna Senaste objekt från Apple-menyn
  • kontrollera Offices listor över senaste dokument
  • granska Quick Look-cacheminiatyrer
  • sök i e-postlådor efter originalbilagorna
  • kontrollera skrivar-/skannerappens historik om dessa dokument exporterades eller skannades
  • titta i webbläsarens nedladdningshistorik efter käll-URL:erna

Jag håller inte helt med om det generella rådet att stänga av direkt. På Mac-datorer med SSD, ja, minimera skrivningar. Men om dokumenten kom från Word, Pages, Slack, Mail eller Adobe kan en snabb kontroll av senaste objekt i appar och molnets/webbens papperskorg vara bättre än en avstängning.

Om du behöver återställningsprogramvara är Disk Drill ett rimligt alternativ på Mac.

Fördelar:

• bra stöd för APFS
  • enkel förhandsvisning före återställning
  • enkelt gränssnitt
  • kan återställa till extern lagring

Nackdelar:

• SSD TRIM kan fortfarande ge dåliga resultat
  • skanningsresultaten kan vara brusiga
  • inte billigt om du behöver full återställning
  • ingen programvara kan garantera återställning från en tömd papperskorg

En praktisk sak till: om du använder FileVault och Macen har använts mycket sedan raderingen, ha låga förväntningar. I så fall, sluta snabbt med gör det själv-försök och avgör om filerna motiverar ett labb.