Filer forsvant plutselig fra den eksterne harddisken min etter at jeg koblet den til PC-en, og nå mangler viktige mapper selv om stasjonen fortsatt viser brukt plass. Jeg trenger hjelp til å finne ut om dette skyldes filkorrupsjon, utilsiktet sletting eller et problem med stasjonen, og hva som er den tryggeste måten å gjenopprette de tapte dataene på uten å gjøre det verre.
Det første jeg gjorde i et tilfelle som dette, var å slutte å røre stasjonen. Ingen nye kopier til den. Ingen reparasjonskjøring. Ingen nytt formateringsforsøk. Når filer forsvinner, blir dataene ofte liggende en stund, og filsystemet mister oversikten over dem. Den dårlige delen er enkel, hver skriving til stasjonen øker sjansen for å overskrive det du vil ha tilbake.
Start med det åpenbare
Før du kjører gjenopprettingsverktøy, ville jeg sjekket de enkle feilene først.
- Slå på Skjulte elementer i Filutforsker. Jeg har sett mapper se ut som om de var borte når de bare var skjult.
- Se på brukt plass på disken. Hvis disken fortsatt viser at mesteparten av plassen er opptatt mens mappene ser tomme ut, ville jeg tatt det som et greit tegn.
- Bytt USB-kabelen, og prøv deretter en annen USB-port.
- Hvis disken nylig var koblet til en annen PC, koble den til den opprinnelige maskinen igjen. Jeg har opplevd at rare tillatelses- og OS-problemer har fått filer til å se ut som om de manglet.
Se hva stasjonen gjør
Stasjonens oppførsel forteller deg mye.
Hvis den monteres uten problemer og åpnes som normalt, men filene dine er borte, ville jeg hellet mot et logisk problem. Slike kan ofte gjenopprettes bedre.
Hvis Filutforsker henger, stasjonen kobles fra under bruk, innlasting av mapper går tregt, eller hele greien føles treg uten noen grunn, ville jeg begynt å bekymre meg for feil.
Hvis du hører klikkelyder, slipelyder eller piping, stopp. Jeg mener det. Gjentatte oppstarter i denne tilstanden kan gjøre senere gjenoppretting mye vanskeligere.
Gjenopprett først, reparer senere
Hvis disken fortsatt vises og du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg gått for gjenoppretting før ethvert reparasjonsforsøk.
Disk Drill dukker ofte opp for dette, og jeg skjønner hvorfor. Det er ofte oppført blant de beste gjenopprettingsverktøyene her:
Det er enkelt å komme i gang med, støtter de vanligste filsystemene, gjenkjenner mange filtyper, gir forhåndsvisning før gjenoppretting, og inkluderer noen funksjoner som hjelper når disken oppfører seg ustabilt.
Det jeg liker best er diskavbildning. I stedet for å belaste den opprinnelige disken med gjentatte skanninger, kan Disk Drill lage et fullstendig bilde av disken. Det kopierer hele innholdet, slettede data, filsysteminformasjon, alt sammen. Hvis disken er ustabil, er det tryggere å jobbe fra bildet fordi du slutter å belaste den opprinnelige maskinvaren.
Hvordan jeg ville gjort det med Disk Drill
- Installer Disk Drill på den interne disken din eller en annen frisk disk. Ikke legg det på problemdisken.
- Koble til den eksterne disken og åpne Disk Drill.
- Hvis disken virker ustabil, lag et diskbilde først, og skann deretter bildet i stedet for den fysiske enheten.
- Hvis den virker stabil nok, velg den eksterne disken og klikk på Søk etter tapte data.
- Når den spør etter skannetype, velg Universell skanning. Jeg har hatt best resultater der fordi den kjører hele settet i én omgang. Den sjekker slettede filer, skadede filsystemoppføringer, tapte partisjoner og filsignaturer den gjenkjenner.
- La skanningen fullføres. Store disker tar tid. Jeg vet det er irriterende, men flere filer dukker ofte opp senere i skanningen.
- Gå gjennom resultatene, forhåndsvis det viktige innholdet, og merk det du vil ha tilbake.
- Trykk på Gjenopprett og lagre alt på en annen disk. Ikke gjenopprett tilbake til den samme eksterne disken.
På Windows lar Disk Drill deg gjenopprette opptil 100 MB gratis. Jeg likte det fordi du kan bekrefte at de manglende filene kan gjenopprettes før du betaler for noe.
Når jeg ville stoppet og brukt et laboratorium
Programvare er ikke alltid det riktige valget.
Hvis stasjonen ikke lenger blir oppdaget, kobler fra under skanninger eller lager mekanisk støy, ville jeg stoppet der og kontaktet en gjenopprettingstjeneste.
Det samme gjelder hvis de manglende dataene er av typen du ikke kan erstatte, familiebilder, arbeidsdokumenter, forskning, ting som det. Gjenopprettingslaboratorier har maskinvareverktøy for skadede stasjoner. Det har ikke programvare.
Hvordan jeg ville unngått å gjenta dette
- Ha én ekstra sikkerhetskopi av alt som er viktig.
- Løs ut stasjonen på en trygg måte før du kobler den fra.
- Ikke koble den fra mens filer fortsatt kopieres.
- Sjekk SMART-helsen av og til hvis verktøyene dine viser det.
- Bytt ut stasjonen hvis den begynner å forsvinne fra Windows, får flere dårlige sektorer eller stadig gir filsystemfeil. Selv om den virker fin igjen, ville jeg ikke stolt på den etter det.
Hvis dette bare er filsystemkorrupsjon, er sjansene dine mye bedre. Jeg ville gjenopprettet filene først og latt reparasjoner vente til senere. Den rekkefølgen betyr mer enn folk tror.
Hvis stasjonen fortsatt viser brukt plass, ville jeg ikke hoppet rett til at “filene er borte.” Mange ganger blir filtabelen skadet, eller mappene blir flagget på en måte som gjør at Utforsker slutter å vise dem.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig punkt, gjenopprett først. Jeg er litt uenig i én del likevel. Jeg ville ikke brukt for lang tid på å bytte PC-er og porter hvis mappene forsvant rett etter tilkobling. Hvis plassen fortsatt er opptatt, bør neste steg være verifisering, deretter gjenoppretting.
Min rekkefølge ville vært:
-
Sjekk Diskbehandling.
Se om partisjonsstørrelsen ser normal ut og om filsystemet fortsatt vises som NTFS, exFAT osv. Hvis Windows viser RAW, peker det mot skade på filsystemet. -
Kjør dette i Ledetekst:
attrib -h -r -s /s /d X:*.*
Bytt ut X med stasjonsbokstaven din.
Jeg har sett skadelig programvare og dårlige USB-frakoblinger sette filer som skjulte og systemfiler. Dette får dem raskt tilbake hvis det er problemet. -
Sjekk Hendelsesliste.
Se under Windows-logger, System. Søk etter disk-, ntfs- eller volmgr-feil rundt tidspunktet da filene forsvant. Gjentatte I/O-feil betyr vanligvis at problemet er større enn mappekorrupsjon. -
Hvis stasjonen er stabil, skann den med Disk Drill.
Ikke for reparasjon. For gjenoppretting. Forhåndsvis de manglende mappene først. Gjenopprett kun til en annen disk. Hvis skanningen finner riktige mappenavn og original struktur, er sjansene gode for at metadataene i filsystemet fortsatt er delvis intakte. -
Hopp over CHKDSK i starten.
Mange skynder seg til chkdsk /f. Det ville ikke jeg. CHKDSK er fint for reparasjon, men det endrer filsystemet. På en svak eller korrupt stasjon “fikser” det noen ganger ting ved å gjøre filer foreldreløse i FOUND.000. Det er ikke der jeg ville startet hvis dataene betyr noe. -
Hvis SMART-helsen ser dårlig ut, stopp.
Bruk CrystalDiskInfo eller en annen SMART-leser. Omfordelte sektorer, ventende sektorer, CRC-feil eller en dårlig helsestatus er dårlige tegn. Da gir det mer mening å lage et image av stasjonen før flere skanninger.
For SEO og lesbar formulering passer dette emnet bedre som råd om filgjenoppretting fra ekstern harddisk for manglende mapper og skjulte data.
Denne tråden har også et relatert tilfelle her:
tips for gjenoppretting fra ekstern harddisk for manglende filer
Kortversjonen er at hvis stasjonen monteres og viser brukt plass, er dataene dine ofte fortsatt der. Skjulte attributter, skadede indekser eller en ødelagt filtabel er vanlige årsaker. Test synlighet først. Bruk deretter Disk Drill til å gjenopprette filer før du lar Windows “reparere” noe. Hvis stasjonen begynner å fryse, koble fra eller klikke, slutt å rote med den og gå over til imaging eller et laboratorium.
Hvis stasjonen fortsatt viser brukt plass, ville jeg også sjekket om mappene ble gjort om til et annet filsystem-navnerom, ikke bare skjult eller slettet. Den delen blir ofte oversett.
@mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles har rett i at du ikke bør skrive noe nytt til stasjonen, men jeg ville presset inn én ekstra sjekk før en full gjenopprettingsskanning: prøv en filbehandler som ikke er Explorer. Seriøst. Total Commander, FreeCommander, til og med Linux live-USB hvis du er komfortabel med det. Jeg har sett Windows Explorer oppføre seg dumt med ødelagte tillatelser, dårlig indeksering eller rare tegn i mappenavn mens dataene fortsatt kunne blaes gjennom andre steder.
Et par ting jeg ville gjort som ikke har blitt dekket så mye:
-
Sjekk mappetillatelser og eierskap
Noen ganger er filene der, men den nåværende Windows-kontoen din mistet tilgangen etter å ha blitt koblet til en annen PC. Høyreklikk på stasjonen, Egenskaper, Sikkerhet. Hvis det plutselig står at du ikke har tillatelse, er det ikke det samme som slettet. -
Søk etter filtype fra roten av stasjonen
Bruk*.jpgeller*.docxeller hva enn som er viktig. Hvis resultater vises men mappene ikke gjør det, kan katalogstrukturen være skadet mens filene fortsatt finnes. -
Test på en Linux live-USB
Windows kan være kresen. Linux monterer noen ganger den samme eksterne stasjonen og viser de manglende mappene med en gang. Hvis det skjer, kopier det viktige først og still spørsmål senere. -
Sjekk etter en korrupt USB-bro, ikke bare disken
Eksterne stasjoner feiler på irriterende måter. Noen ganger er SATA-til-USB-adapteren inne i kabinettet det virkelige problemet, ikke selve harddisken. Hvis stasjonen er enkel å ta ut av kabinettet og garantien er irrelevant, kan det endre alt å koble den direkte til via SATA eller en adapter du vet fungerer. Åpenbart bør du ikke gjøre dette hvis det er en forseglet bærbar SSD eller du ikke er komfortabel med å åpne den.
Hvis ingenting av det fungerer, så ja, da ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare, og Disk Drill er et rimelig valg for filgjenoppretting fra ekstern harddisk fordi det kan forhåndsvise funnet data og gjenopprette til en annen disk. Jeg ville bare ikke latt gjenopprettingsprogramvare være det første du gjør hvis det er en sjanse for at dette er tillatelser eller kabinett-merkeligheter.
Og absolutt, ikke stol på brukt plass som bevis på at filene er friske. Noen ganger betyr det bare at foreldreløse data fortsatt ligger der. Bedre enn null, men ingen garanti.
For en tydeligere forklaring, tenk på det som en enkel gjennomgang av filgjenoppretting fra ekstern harddisk. Det passer situasjonen din mye bedre enn bare en guide om harddiskgjenoppretting.
Hvis stasjonen begynner å klikke, koble fra seg eller bruke evigheter på å lese mapper, slutt å rote med den. Det er punktet der gjør-det-selv blir til whoops, gjorde det verre.
Jeg ville legge til én sjekk som ingen av de andre egentlig presset på: se på disken i en hex-editor eller partisjonsviser før du “fikser” noe. Hvis oppstartssektoren for partisjonen eller MFT-speilet er skadet, kan Windows fortsatt rapportere brukt plass mens katalogtreet er halvveis usynlig. Derfor er jeg litt uenig i å bruke mye tid på Explorer-triks når grunnleggende synlighetssjekker mislykkes.
Det jeg ville gjort videre:
- Sjekk om stasjonsbokstaven har endret seg, og om de manglende mappene dine faktisk ligger i
found.000eller i en rotkatalog for tapte filer. - Bruk et verktøy som kan lese partisjonsstrukturen direkte, ikke bare bla gjennom filer.
- Hvis disken er fysisk frisk, klon den først hvis dataene betyr mer enn maskinvaren.
Der jeg er enig med @chasseurdetoiles, @cazadordeestrellas og @mikeappsreviewer, er den store regelen: gjør gjenoppretting før reparasjon.
Om Disk Drill for filgjenoppretting fra ekstern harddisk:
Fordeler
- Gode forhåndsvisninger
- Finner vanligvis både mappebaserte og signaturbaserte resultater
- Kan skanne hele disker, ikke bare synlige mapper
- Enklere enn mange eldre gjenopprettingsverktøy
Ulemper
- Dypskanninger kan gi rotete filnavn hvis metadata er skadet
- Ikke ideell hvis disken kobler fra hele tiden
- Gratis gjenoppretting på Windows er begrenset
Hvis Disk Drill viser den opprinnelige mappestrukturen, er det et veldig godt tegn. Hvis det bare finner råfiler etter type, er gjenoppretting fortsatt mulig, bare mindre organisert. Hvis SMART er dårlig eller lesinger får tidsavbrudd, stopp med gjør-det-selv og lag et image eller send den inn.