Hvordan kan jeg gendanne slettede billeder fra mit Canon-kameras SD-kort?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra SD-kortet i mit Canon-kamera, før jeg fik taget en sikkerhedskopi, og nu har jeg brug for hjælp til at gendanne dem. Kortet indeholder familiebilleder, som jeg ikke kan tage igen, så jeg leder efter den sikreste måde at gendanne slettede Canon SD-kortbilleder på uden at forårsage yderligere datatab.

Jeg er stødt på dette med Canon-kort mere end én gang, og det første træk er kedeligt, men vigtigt. Stop med at bruge kortet nu. Hvert nyt billede, selv et ligegyldigt et, sænker dine chancer, fordi slettede fotos ofte bliver liggende dér, indtil nye data lander oven på dem.

Det ville jeg gøre med det samme:

1. Tag ikke nogen testfotos. Ét foto er nok til at overskrive en del af en ældre fil.
  2. Gå ikke rundt i kameraet og prøv at fikse det. At scrolle, ændre ting eller rydde op i kameraet får ikke billederne tilbage.
  3. Formatér ikke kortet. Hvis din computer viser en formateringsprompt, så tryk på Annuller.
  4. Tag SD-kortet ud. Hvis det har den lille låsekontakt, så skub den til skrivebeskyttet, og lad den være dér, indtil du scanner det på en computer.

Hvorfor slettede fotos nogle gange kommer tilbage

Canon-kameraer gemmer ikke en papirkurv på kortet. Det meste af tiden markerer sletning af et foto kun dets plads som ledig. Fotodataene bliver ofte liggende på kortet et stykke tid, usynligt, indtil noget nyt overskriver dem. Når de først er overskrevet, er de væk. Jeg lærte det på den hårde måde på en rejse, og ja, det gør ondt.

Før du roder med gendannelsesværktøjer, så tjek image.canon-appen på din telefon, hvis du har brugt den før. Nogle gange har den stadig cloud-kopier i op til 30 dage. Hvis der ikke dukker noget op dér, så gå videre til gendannelsessoftware. Brug en computer og en USB SD-kortlæser. Jeg ville ikke tilslutte kameraet via USB til dette.

Et par værktøjer, der er værd at prøve

1. Disk Drill

Det er den, jeg ville starte med. Den er lettere at have med at gøre end de fleste gendannelsesapps, og den håndterer fotogendannelse fra SD-kort godt. Et stort plus, hvis du har taget Canon RAW som CR2 eller CR3, da understøttelse af de formater betyder noget. Forhåndsvisningsfunktionen hjælper også meget, fordi du kan tjekke, hvad der blev fundet, før du gendanner en bunke skrammel. På Windows er gendannelse af de første 100 MB gratis, hvilket er nok til en hurtig test.

1. PhotoRec

Hvis du ikke vil bruge penge, bliver denne nævnt af en grund. Den er gratis og open source. Den føles også gammel og lidt rå. Den kører i et tekstvindue, ikke som en normal poleret app, og gendannede filer kommer som regel tilbage uden de oprindelige navne. Alligevel har jeg set den hente filer fra kort, når pænere værktøjer ikke fandt noget.

Sådan ville jeg håndtere gendannelsesforsøget

1. Installér gendannelsesappen på din computer, ikke på SD-kortet.
  2. Sæt kortet i en kortlæser, og start scanningen.
  3. Vent. Store kort tager noget tid, især hvis du har taget RAW.
  4. Filtrér resultaterne efter billedtype, så du ikke skal sortere gennem tilfældige fragmenter.
  5. Forhåndsvis filerne, før du gendanner dem.
  6. Gem gendannede fotos på et andet drev, ikke tilbage på det samme SD-kort.

Den sidste del betyder mere, end folk tror. At skrive gendannede filer tilbage på det samme kort er sådan, man gør en dårlig dag værre.

Hvis du holder dig væk fra kortet og scanner det snart, er dine chancer rimelige. Når du har gendannet det, du kan, og sikkerhedskopieret det et andet sted, så formatér kortet i kameraet, før du bruger det igen.

Hvis billederne blev slettet for nylig, er dine chancer stadig rimeligt gode. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt: stop med at bruge SD-kortet. Det betyder mere end noget andet.

Et par ekstra ting, jeg ville gøre:

1. Lav først et fuldt image af SD-kortet.
    Hvis dit kort er ved at fejle, er det risikabelt at scanne originalen igen og igen. Brug et værktøj som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux til at kopiere hele kortet til en imagefil. Kør derefter gendannelse på imaget, ikke på kortet. Mere sikker tilgang.

2. Tjek for skjulte filsystemskader.
    Nogle gange er filerne ikke væk, men kortets indeks er blevet ødelagt. På Windows kan du se på kortet i Stifinder med skjulte filer synlige. På Mac skal du tjekke Diskværktøj. Hvis du kan se DCIM-mapper, men tomme visninger, kan problemet være mappekorruption, ikke sletning.

3. Prøv et filsystem-bevidst værktøj før signaturudtrækning.
    PhotoRec er stærkt, men det fjerner ofte navne og mapper. Jeg foretrækker at starte med Disk Drill, fordi det leder efter slettede poster plus rå fotodata. Bedre chance for at få mappestrukturen tilbage. Det sparer tid, hvis du har taget hundredvis af familiebilleder.

4. Hvis Disk Drill finder forhåndsvisninger, men gendannelse mislykkes, kan kortet have dårlige sektorer.
    På det tidspunkt skal du først klone og derefter arbejde fra klonen. Hvis kortet afbryder forbindelsen midt i scanningen, så stop med at rode med det. Gentagne læsninger gør det værre.

5. Hvis billederne betyder meget, så drop gør-det-selv efter ét forsigtigt forsøg.
    Et laboratorium koster mere, men hvis det er billeder, der kun kan tages én gang i livet, kan det være det værd. Især hvis kortet blev formateret, viser 0 byte, eller kameraet siger kortfejl.

Et lille punkt, hvor jeg er uenig med @mikeappsreviewer: at scrolle i kameraet vil normalt ikke i sig selv skade gendannelsen. At tage nye billeder og formatere er de større farer. Alligevel ville jeg holde kortet ude af kameraet fra nu af.

Hvis du også vil have en kort visuel guide, er denne Instagram-reel om trin til gendannelse af billeder fra SD-kort nem at følge.

Det vigtigste er at gendanne til din computer eller et eksternt drev, aldrig tilbage til det samme kort. Denne del snubler mange over.

Det første jeg vil tilføje til det, @mikeappsreviewer og @sognonotturno sagde: vær opmærksom på hvordan billederne blev slettet. Almindelig sletning i kameraet er som regel det nemmeste tilfælde. Hvis du lavede en fuld formatering, eller kortet begyndte at vise fejl, ændrer det oddsen en hel del.

Én ting er jeg dog lidt uenig i: Jeg ville ikke bruge evigheder på at prøve en masse værktøjer på det originale kort. Ét forsigtigt forsøg er fint. Derefter risikerer du at belaste et ustabilt kort uden grund. Hvis kortet opfører sig mærkeligt, er det smartere at klone det først end at køre gentagne scanninger.

Tjek også noget kedeligt men nemt: På Canon-kort er billederne nogle gange stadig der, men mappeindekset er blevet ødelagt. Kig efter alternative mapper under DCIM, ikke kun den sidste, kameraet brugte. Jeg har set filer ligge der, mens kameraet opførte sig, som om de var forsvundet. Lidt dumt, men det sker.

Hvis filerne betyder noget, og du vil have mindst muligt besvær, er Disk Drill nok det nemmeste sted at starte, fordi det kan vise forhåndsvisninger og håndtere almindelige Canon-formater uden en masse opsætning. Hvis forhåndsvisningerne ser intakte ud, er dine chancer rimelige. Hvis forhåndsvisningerne er korrupte eller halvt grå, er nogle data allerede blevet overskrevet.

Én ting mere, folk springer over: tjek om din computer automatisk importerede dem tidligere til Fotos, Lightroom, OneDrive, iCloud eller endda en gammel importmappe på skrivebordet. Jeg fandt engang mistede feriebilleder på den måde og følte mig virkelig smart over først at have gået i panik.

For mere diskussion om gendannelse af Canon SD-kort har denne tråd nogle nyttige råd om gendannelse af kamerabilleder og input fra den virkelige verden: Tips fra Reddit til gendannelse af billeder fra Canon-kameraers SD-kort

Gendan til et andet drev, og lad derefter SD-kortet være i fred, indtil du ved, hvad du har fået tilbage.

Lille tilføjelse til det, som @sognonotturno, @ombrasilente og @mikeappsreviewer dækkede: tjek, om de manglende billeder faktisk er i Canons beskyttede/låste tilstand eller en mærkelig situation, hvor der kun er sidecar-filer. Jeg har set kort, hvor JPEG-filerne så ud til at være væk på kameraet, men computeren stadig viste RAW-filer eller skjulte miniaturer.

Et par ting, jeg ville gøre, som ikke blev understreget nok:

• Brug en god SD-kortlæser. Dårlige læsere forårsager afbrydelser og falsk korruption.
  • Tjek kortets tilstand med H2testw eller F3 efter gendannelse, ikke før. Hvis kortet er forfalsket eller ved at fejle, forklarer det meget.
  • Sortér de gendannede resultater efter filstørrelse. Små CR3/JPG-filer er ofte fragmenter, mens dem i fuld størrelse er de reelle kandidater.
  • Behold de gendannede filer, selv hvis nogle ikke kan åbnes med det samme. Et reparationsværktøj kan nogle gange rette delvise JPEG-filer.

Om Disk Drill specifikt:

Fordele

• Nem forhåndsvisning
  • God understøttelse af almindelige kameraformater
  • Bedre for ikke-tekniske brugere end kommandolinjeværktøjer
  • Kan finde både slettede poster og rå fotosignaturer

Ulemper

• Gratis gendannelse er begrænset på Windows
  • At noget kan forhåndsvises betyder ikke altid, at det kan gendannes fuldt ud
  • Dybe scanninger kan returnere mange dubletter
  • Mindre ideelt, hvis kortet har alvorlig hardwarefejl

Et sted, hvor jeg er mildt uenig med det sædvanlige råd: hvis kortet ser helt sundt ud, og sletningen var nylig, ville jeg ikke automatisk gå direkte til et laboratorium. En forsigtig enkelt gennemgang med Disk Drill er rimelig som første skridt. Hvis det begynder at give læsefejl, så stop.