Hvordan kan jeg gendanne tømt Papirkurv på en Mac uden en sikkerhedskopi?

Jeg tømte ved et uheld Papirkurven på min Mac og indså, at vigtige filer stadig lå i den. Jeg har ikke en Time Machine- eller iCloud-sikkerhedskopi, og jeg har virkelig brug for at få disse dokumenter tilbage til arbejdet. Jeg leder efter sikre måder at gendanne permanent slettede filer på macOS uden at forårsage yderligere datatab.

Jeg gjorde dette på en MacBook Air, og min mave sank et øjeblik. Jeg tømte Papirkurv og kom så i tanke om, at der lå en mappe derinde med arbejdsfiler og en bunke billeder. Så ja, jeg har allerede været hele rodet igennem.

Det vigtigste, jeg lærte, er, at en tømt Papirkurv ikke altid betyder, at filerne forsvandt med det samme. På macOS fjerner systemet ofte først henvisningerne og markerer pladsen som ledig. Fildataene kan stadig ligge der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Så uret begynder at tikke med det samme.

Den dårlige del er SSD'en. De fleste nyere Mac-computere bruger SSD-lagring, og TRIM kører i baggrunden. TRIM fortæller drevet, at slettede blokke skal ryddes. Nogle gange sker det hurtigt. Nogle gange er der et tidsvindue. Derfor stoppede jeg med at bruge Mac'en næsten med det samme, efter jeg opdagede, hvad der var sket.

Jeg endte med at prøve Disk Drill. For mig var det det program, der fungerede mest gnidningsfrit på APFS, og det gav mig ikke problemer med adgang på Apple Silicon, sådan som et par andre apps gjorde. Jeg siger ikke, at det løser alle tilfælde. I mit tilfælde fik det det meste af det vigtige tilbage.

Her er den præcise opsætning, jeg brugte.

1. Jeg stoppede normal brug af Mac'en med det samme. Ingen browsing, ingen downloads, ingen tilfældige app-installationer.

2. Jeg tilsluttede en ekstern USB SSD. Jeg ville ikke have, at gendannede filer blev skrevet til det samme interne drev, jeg forsøgte at gendanne fra.

3. Jeg downloadede Disk Drill og installerede det på den eksterne SSD, ikke på det interne Mac-drev.

4. Da jeg startede det, gav jeg det Fuld diskadgang.

5. Stien var, Systemindstillinger → Anonymitet og sikkerhed → Fuld diskadgang.

6. Det viste min interne SSD på listen. Jeg valgte den og startede “Søg efter mistede data.”

7. Scanningen tog omkring en time på min MacBook Air. Efter den var færdig, åbnede jeg “Gennemgå fundne emner.”

8. Jeg filtrerede først resultaterne ned til dokumenter og billeder. Uden filtre var listen enorm og lidt af et rod.

9. Jeg forhåndsviste filer, før jeg gendannede dem. I mit tilfælde, hvis forhåndsvisningen åbnede rent, fungerede gendannelsen som regel også fint.

10. Efter at have tjekket filerne trykkede jeg på Gendan.

11. Jeg gemte det hele på den eksterne SSD.

Slutresultatet var, at jeg fik næsten alle mine dokumenter og de fleste af billederne tilbage, med de oprindelige navne stadig intakte. Nogle junkfiler, midlertidige ting og cacherester var ødelagte. Det var jeg ligeglad med. De filer, jeg havde brug for, overlevede.

Hvis du havde Time Machine kørende, før du tømte Papirkurv, ville jeg starte der først. Det er sikrere, hurtigere og mindre rodet end at scanne et drev.

1. Åbn Time Machine fra menulinjen eller via Spotlight.

2. Gå til den mappe, hvor de slettede filer plejede at ligge.

3. Gå tilbage til en dato fra før, du tømte Papirkurv.

4. Vælg filerne, og tryk på Gendan.

Det lægger dem tilbage i den oprindelige mappe med navnene intakte, hvilket er meget rarere end at sortere sig gennem output fra gendannelse.

Tjek også de steder, folk glemmer.

1. iCloud Drive

2. Senest slettet i Billeder

3. Senest slettet i Noter

4. Slettede filer i Dropbox

5. Papirkurv i Google Drive og versionshistorik

6. Eksterne drev med ældre kopier

En ting mere. Hvis det slettede kom fra et SD-kort, kamerakort eller dronekort, ville jeg også kigge på det originale kort. Gendannelse fra kortet er ofte lettere, så længe du ikke blev ved med at optage på det.

Jeg ville undgå oprydningsværktøjer lige nu. Ingen Mac-renseapps, intet optimeringsskrammel, ingen systemoprydningsrunder. Lav gendannelsen først. Rod med oprydning senere.

Hvis software ikke finder noget, og filerne er kritiske af hensyn til arbejde eller juridiske årsager, er et gendannelseslaboratorium det sidste skridt. Men i det normale tilfælde med en Papirkurv, der ved et uheld er blevet tømt, er software der, hvor jeg ville starte, og hurtigt.

Stop først med at skrive til det interne drev. Det betyder mere end noget andet.

En lille uenighed med @mikeappsreviewer, på nyere Mac-computere med SSD’er ødelægger det ofte hurtigt dine chancer at vente for længe. TRIM er brutal. Så dit bedste træk er at slukke Mac’en og derefter arbejde fra eksterne medier, hvis det er muligt.

Det ville jeg gøre:

1. Tjek først gendannelse på app-niveau.
    Hvis filerne var dokumenter, så kig inde i den app, du brugte.
    Pages, Word, Excel, Photoshop, Preview, nogle af dem gemmer midlertidige kopier eller autosave-kopier.
    For Office, kig i AutoRecovery-mapper.
    For iWork, åbn appen og tjek Seneste.
    Det tager 5 minutter og redder nogle gange din røv.

2. Tjek cloud-synkroniseringshistorik, også selvom du tror, du ikke havde nogen backup.
    Mange siger ingen backup men havde Dropbox, OneDrive, Google Drive, Adobe Cloud eller Box synkroniseret i baggrunden.
    De tjenester gemmer ofte slettede filer i 30 dage eller mere.
    Versionshistorik hjælper også.

3. Brug en anden Mac, eller start fra ekstern lagring.
    Installer ikke gendannelsesværktøjer på den samme interne SSD, hvis du kan undgå det.
    Hvis du har brug for softwaregendannelse, er Disk Drill en af de mere sikre Mac-muligheder, og den håndterer APFS rimelig godt. Gem gendannede filer et andet sted, ikke tilbage på din Macs hoveddrev.

4. Hvis FileVault var slået fra på en ældre Intel-Mac, eller filerne kom fra en ekstern HDD, er dine chancer bedre.
    Hvis FileVault var slået til, eller det var en intern SSD med TRIM, falder chancerne meget. Hårdt, men sandt.

5. Hvis dokumenterne er penge værd, så drop gør-det-selv efter én scanning.
    Et gendannelseslaboratorium koster meget, men gentagne scanninger og fortsat brug af Mac’en gør tingene værre.

Denne hurtige guide er også fin til visuelle trin:
Trin til gendannelse af slettede filer på Mac efter tømning af Papirkurv

Hvis du vil, så skriv din Mac-model, macOS-version og filtyper. De næste trin afhænger af thsoe detaljer.

Først og fremmest, gør én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @voyageurdubois virkelig understregede nok: tjek, om filerne overhovedet nogensinde faktisk blev gemt lokalt i første omgang.

Hvis de dokumenter kom fra mailvedhæftninger, Slack-downloads, midlertidige Pages-filer eller noget, du åbnede fra en cloudapp, kan der ligge en anden kopi i:

• Mail Downloads
  • Downloads-stakken/-mappen
  • appens temp-mapper
  • den oprindelige mail/tråd/chat
  • Åbn seneste inde i appen

Folk går i panik og springer direkte til recovery-scanninger, når filen stadig gemmer sig et eller andet åndssvagt sted. Jeg har set det ske mere end én gang.

Også lige en lille indvending mod rådet om at slukke den øjeblikkeligt uanset hvad. Det er normalt smart, ja, men hvis din Mac allerede er tændt, og du ved, at filerne måske findes i en apps AutoRecovery eller cloud-papirkurv, ville jeg tjekke dem før du genstarter og ændrer tilstande. Gør det bare hurtigt, og begynd ikke på almindelig brug.

En anden ting, der er værd at prøve på macOS:

• Spotlight-søg på det præcise filnavn
  • søg på filendelse som .docx, .pdf, .xlsx
  • tjek Seneste i Finder
  • tjek /Users/yourname/Library/Containers/
  • tjek /Users/yourname/Library/Autosave Information/

For Word specifikt kan AutoRecovery redde dig. For Preview og Pages også, nogle gange.

Hvis intet af det giver noget, så er Disk Drill en fornuftig Mac-mulighed til gendannelse fra tømt Papirkurv, især på APFS. Bare gendan ikke tilbage til det samme drev. Den del klokker folk i allll tiden.

Og hvis du vil have en enkel gennemgang, er denne video ret nem at se:
Sammenligning af Mac-datagendannelsessoftware og gendannelsestrin

Hvis det er en intern SSD + TRIM, så vær realistisk. Gendannelse kan være delvis eller nul. Irriterende, men sandt.

En vinkel, som @voyageurdubois, @andarilhonoturno og @mikeappsreviewer ikke dækker nok, er gendannelse af metadata, ikke kun gendannelse af filer.

Hvis de faktiske filer er væk, kan du stadig gendanne arbejdet hurtigere ved at genopbygge ud fra spor:

• åbn Seneste emner fra Apple-menuen
  • tjek Offices lister over seneste dokumenter
  • undersøg miniaturebilleder i Quick Look-cachen
  • søg i postkasser efter de oprindelige vedhæftede filer
  • tjek historikken i printer-/scannerappen, hvis disse dokumenter blev eksporteret eller scannet
  • se i browserens downloadhistorik efter kilde-URL’er

Jeg er en smule uenig i det generelle råd om at slukke med det samme. På Mac-computere med SSD, ja, minimer skrivninger. Men hvis dokumenterne var fra Word, Pages, Slack, Mail eller Adobe, kan en hurtig kontrol af seneste filer i appen og cloud-/webpapirkurven være bedre end en nedlukning.

Hvis du har brug for gendannelsessoftware, er Disk Drill en rimelig mulighed på Mac.

Fordele:

• god understøttelse af APFS
  • nem forhåndsvisning før gendannelse
  • enkel brugerflade
  • kan gendanne til ekstern lagring

Ulemper:

• SSD TRIM kan stadig give dårlige resultater
  • scanningsresultater kan være støjende
  • ikke billig, hvis du har brug for fuld gendannelse
  • ingen software kan garantere gendannelse fra en tømt papirkurv

En sidste praktisk ting: Hvis du bruger FileVault, og Mac’en har været brugt meget siden sletningen, så hold forventningerne lave. I så fald skal du hurtigt stoppe gør-det-selv-forsøgene og beslutte, om filerne retfærdiggør et laboratorium.