Hvordan kan jeg gjenopprette tømt papirkurv på en Mac uten en sikkerhetskopi?

Jeg tømte papirkurven på Mac-en min ved et uhell og innså at viktige filer fortsatt lå i den. Jeg har ikke en Time Machine- eller iCloud-sikkerhetskopi, og jeg trenger virkelig disse dokumentene tilbake for jobb. Jeg ser etter trygge måter å gjenopprette permanent slettede filer på macOS uten å forårsake mer datatap.

Jeg gjorde dette på en MacBook Air, og magen sank et øyeblikk. Jeg tømte Papirkurv, og så kom jeg på at en mappe der inne hadde arbeidsfiler og en haug med bilder. Så ja, jeg har allerede vært gjennom hele det kaoset.

Det viktigste jeg lærte, er at tømt Papirkurv ikke alltid betyr at filene forsvant på stedet. På macOS fjerner systemet ofte først pekerne og markerer plassen som ledig. Fildataene kan fortsatt ligge der til nye data blir skrevet over dem. Så klokka begynner å tikke med en gang.

Den dårlige delen er SSD-en. De fleste nyere Mac-er bruker SSD-lagring, og TRIM kjører i bakgrunnen. TRIM ber disken om å slette blokker som er slettet. Noen ganger skjer det raskt. Noen ganger finnes det et tidsvindu. Derfor sluttet jeg å bruke Mac-en nesten umiddelbart etter at jeg oppdaget hva som hadde skjedd.

Jeg endte opp med å prøve Disk Drill. For meg var det den som fungerte smidigst på APFS, og den ga meg ikke problemer med tilgang på Apple Silicon slik et par andre apper gjorde. Jeg sier ikke at den løser alle tilfeller. I mitt tilfelle fikk den tilbake det meste av det viktige.

Her er det nøyaktige oppsettet jeg brukte.

1. Jeg stoppet all vanlig bruk av Mac-en med en gang. Ingen surfing, ingen nedlastinger, ingen tilfeldige appinstallasjoner.

2. Jeg koblet til en ekstern USB-SSD. Jeg ville ikke at gjenopprettede filer skulle skrives til den samme interne disken jeg prøvde å gjenopprette fra.

3. Jeg lastet ned Disk Drill og installerte det på den eksterne SSD-en, ikke på den interne Mac-disken.

4. Da jeg startet det, ga jeg det Full disktilgang.

5. Stien var Systeminnstillinger → Personvern og sikkerhet → Full disktilgang.

6. Den viste den interne SSD-en min i listen. Jeg valgte den og startet “Søk etter tapte data”.

7. Skanningen tok omtrent en time på MacBook Air-en min. Etter at den var ferdig, åpnet jeg “Se gjennom funne elementer”.

8. Jeg filtrerte først resultatene ned til dokumenter og bilder. Uten filtre var listen enorm og ganske rotete.

9. Jeg forhåndsviste filer før jeg gjenopprettet dem. I mitt tilfelle, hvis forhåndsvisningen åpnet uten problemer, fungerte gjenopprettingen som regel også fint.

10. Etter å ha sjekket filene trykket jeg på Gjenopprett.

11. Jeg lagret alt til den eksterne SSD-en.

Sluttresultatet var at jeg fikk tilbake nesten alle dokumentene mine og de fleste bildene, med de opprinnelige navnene intakt. Noen søppelfiler, midlertidige ting og cacherester var ødelagte. Det brydde jeg meg ikke om. Filene jeg trengte overlevde.

Hvis du hadde Time Machine kjørende før du tømte Papirkurv, ville jeg startet der først. Det er tryggere, raskere og mindre rotete enn å skanne en disk.

1. Åpne Time Machine fra menylinjen eller via Spotlight.

2. Gå til mappen der de slettede filene pleide å ligge.

3. Gå tilbake til en dato fra før du tømte Papirkurv.

4. Velg filene og trykk på Gjenopprett.

Det legger dem tilbake i den opprinnelige mappen med navnene intakt, noe som er mye hyggeligere enn å sortere gjennom gjenopprettingsresultater.

Sjekk også stedene folk glemmer.

1. iCloud Drive

2. Nylig slettet i Bilder

3. Nylig slettet i Notater

4. Slettede filer i Dropbox

5. Papirkurv og versjonshistorikk i Google Drive

6. Eksterne disker med eldre kopier

En ting til. Hvis det slettede materialet kom fra et SD-kort, kamerakort eller dronekort, ville jeg også sett på det opprinnelige kortet. Gjenoppretting fra kortet er ofte enklere, så lenge du ikke fortsatte å ta bilder med det.

Jeg ville unngått oppryddingsverktøy akkurat nå. Ingen Mac-renseapper, ingen optimaliseringssøppel, ingen systemoppryddingsrunder. Gjør gjenopprettingen først. Ta oppryddingen senere.

Hvis programvare ikke finner noe og filene er kritiske av jobb- eller juridiske grunner, er et gjenopprettingslaboratorium siste steg. For det vanlige tilfellet der Papirkurv ble tømt ved et uhell, er programvare der jeg ville startet, og raskt.

Slutt først å skrive til den interne disken. Det er viktigere enn noe annet.

En liten uenighet med @mikeappsreviewer, på nyere Mac-er med SSD-er ødelegger det ofte sjansene dine raskt å vente for lenge. TRIM er brutal. Så det beste du kan gjøre er å slå av Mac-en, og deretter jobbe fra eksterne medier hvis mulig.

Det jeg ville gjort:

1. Sjekk gjenoppretting på appnivå først.
    Hvis filene var dokumenter, se inne i appen du brukte.
    Pages, Word, Excel, Photoshop, Preview, noen av dem beholder midlertidige eller autolagrede kopier.
    For Office, se i AutoRecovery-mappene.
    For iWork, åpne appen og sjekk Nylige.
    Dette tar 5 minutter og kan noen ganger redde deg.

2. Sjekk historikken for skysynkronisering, selv om du tror du ikke hadde noen sikkerhetskopi.
    Mange sier ingen sikkerhetskopi men hadde Dropbox, OneDrive, Google Drive, Adobe Cloud eller Box synkronisert i bakgrunnen.
    Disse tjenestene beholder ofte slettede filer i 30 dager eller mer.
    Versjonshistorikk hjelper også.

3. Bruk en annen Mac, eller start opp fra ekstern lagring.
    Ikke installer gjenopprettingsverktøy på den samme interne SSD-en hvis du kan unngå det.
    Hvis du trenger programvare for gjenoppretting, er Disk Drill et av de tryggere alternativene for Mac og håndterer APFS ganske bra. Lagre gjenopprettede filer et annet sted, ikke tilbake på Mac-ens hoveddisk.

4. Hvis FileVault var av på en eldre Intel-Mac eller filene kom fra en ekstern HDD, er sjansene dine bedre.
    Hvis FileVault var på, eller det var en intern SSD med TRIM, faller sjansene mye. Brutalt, men sant.

5. Hvis dokumentene er verdt penger, hopp over gjør-det-selv etter én skanning.
    Et gjenopprettingslaboratorium koster mye, men gjentatte skanninger og fortsatt bruk av Mac-en gjør ting verre.

Denne raske guiden er også grei for visuelle trinn:
Trinn for gjenoppretting av slettede filer på Mac etter tømming av papirkurven

Hvis du vil, legg ut Mac-modellen din, macOS-versjonen og filtypene. De neste trinnene avhenger av disse detaljene.

Første ting: gjør én ting som verken @mikeappsreviewer eller @voyageurdubois egentlig understreket nok: sjekk om filene faktisk noen gang ble lagret lokalt i utgangspunktet.

Hvis disse «dokumentene» kom fra vedlegg i Mail, nedlastinger fra Slack, midlertidige filer i Pages eller noe du åpnet fra en skyapp, kan det finnes en annen kopi i:

• Mail Downloads
  • Nedlastinger-stakken/-mappen
  • appens midlertidige mapper
  • den opprinnelige e-posten/tråden/chatten
  • «Åpne nylige» inne i appen

Folk får panikk og går rett til gjenopprettingsskanninger når filen fortsatt ligger og gjemmer seg et opplagt sted. Jeg har sett det skje mer enn én gang.

Også en liten innvending mot rådet om å «slå den av umiddelbart uansett hva». Det er vanligvis lurt, ja, men hvis Macen din allerede er på og du vet at filene kan finnes i en apps AutoRecovery eller i skyens papirkurv, ville jeg sjekket det før du begynner å starte på nytt og endre tilstander. Bare gjør det raskt og ikke begynn med normal bruk.

En annen ting som er verdt å prøve på macOS:

• søk i Spotlight etter det nøyaktige filnavnet
  • søk etter filendelse som .docx, .pdf, .xlsx
  • sjekk Nylige i Finder
  • sjekk /Users/yourname/Library/Containers/
  • sjekk /Users/yourname/Library/Autosave Information/

For Word spesielt kan AutoRecovery redde deg. For Preview og Pages også, noen ganger.

Hvis ingenting av det fungerer, så ja, Disk Drill er et rimelig Mac-alternativ for gjenoppretting fra tømt papirkurv, spesielt på APFS. Bare ikke gjenopprett tilbake til samme stasjon. Den delen roter folk til heeele tiden.

Og hvis du vil ha en enkel gjennomgang, er denne videoen ganske lett å se:
Sammenligning av programvare for datagjenoppretting på Mac og gjenopprettingstrinn

Hvis det er en intern SSD + TRIM, vær realistisk. Gjenoppretting kan være delvis eller null. Irriterende, men sant.

En vinkel som ikke er dekket godt nok av @voyageurdubois, @andarilhonoturno og @mikeappsreviewer er gjenoppretting av metadata, ikke bare gjenoppretting av filer.

Hvis de faktiske filene er borte, kan du likevel gjenopprette arbeidet raskere ved å bygge opp igjen fra spor:

• åpne Nylige objekter fra Apple-menyen
  • sjekk Office-listene over nylige dokumenter
  • inspiser hurtigvisningsbufferens miniatyrbilder
  • søk i postkasser etter de opprinnelige vedleggene
  • sjekk historikken i skriver-/skannerappen hvis disse dokumentene ble eksportert eller skannet
  • se i nettleserens nedlastingshistorikk etter kilde-URL-ene

Jeg er litt uenig i det generelle rådet om å slå av strømmen umiddelbart. På Mac-er med SSD, ja, minimer skriving. Men hvis dokumentene var fra Word, Pages, Slack, Mail eller Adobe, kan en rask sjekk av nylig brukte filer i appene og nettsky-/nettavfall være bedre enn å slå av.

Hvis du trenger programvare for gjenoppretting, er Disk Drill et rimelig alternativ på Mac.

Fordeler:

• god støtte for APFS
  • enkel forhåndsvisning før gjenoppretting
  • enkelt grensesnitt
  • kan gjenopprette til ekstern lagring

Ulemper:

• SSD TRIM kan fortsatt gi dårlige resultater
  • skanneresultatene kan være støyende
  • ikke billig hvis du trenger full gjenoppretting
  • ingen programvare kan garantere gjenoppretting fra en tømt papirkurv

En praktisk ting til: hvis du bruker FileVault og Mac-en har vært mye brukt siden slettingen, bør forventningene være lave. I så fall bør du raskt slutte med gjør-det-selv og vurdere om filene rettferdiggjør et laboratorium.