iPhone-geheugen vol en nu staat er dat het apparaat niet zal werken - heeft iemand dit gehad?

Mijn iPhone-opslag is helemaal vol geraakt en nu worden er meldingen weergegeven dat het apparaat mogelijk niet goed werkt. Het begon vast te lopen, apps willen niet openen en ik ben bang dat ik foto’s en belangrijke gegevens kan verliezen. Heeft iemand te maken gehad met een probleem waarbij het iPhone-geheugen zo vol was, en wat kan ik doen om het weer werkend te krijgen?

Ik kreeg dit een tijd geleden ook op mijn eigen iPhone te zien, en ja, het voelde al snel slecht. De telefoon werd traag, foto’s werden niet meer opgeslagen, apps vielen steeds uit, en door de waarschuwing klonk het alsof het apparaat op zijn laatste benen liep. Meestal ziet het er erger uit dan het is.

Als de melding binnen een website verscheen, vooral terwijl je aan het browsen was of een YouTube-video keek, zou ik het als troep behandelen. Die neppe iPhone-waarschuwingen noemen vaak een kapotte simkaart, een timer of een dringende schoonmaakapp. Als het in Safari staat en niet in de iPhone-instellingen, sluit dan het tabblad. Ga daarna naar Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Dat deed ik eerst, en de pop-up kwam nooit meer terug.

Als de waarschuwing van iOS zelf komt, of je telefoon traag is, vastloopt, apps crasht of weigert foto’s te maken, dan zit je opslag vol. Wanneer een iPhone geen ruimte meer heeft, krijgt iOS moeite met tijdelijke bestanden en achtergrondprocessen. Dat merk je meteen. Tikken reageren traag. De camera hangt. Willekeurige apps sluiten af.

Wat voor mij als eerste werkte, was de simpele saaie schoonmaak.

Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Wacht tot de opslagbalk is geladen. Bij mij duurde dat even. Meestal zie je Foto’s, Berichten, Apps en soms een opgezwollen onderdeel Systeemgegevens. Start de telefoon ook opnieuw op. Klinkt dom, hielp toch. Bij mij werd na het herstarten een beetje gecachte rommel vrijgemaakt.

Controleer daarna Foto’s > Recent verwijderd. Veel mensen verwijderen foto’s en stoppen daar. Ik ook. Ze blijven daar nog steeds ruimte innemen totdat je die map leegt. Tik op Verwijder alles als je het zeker weet.

Berichten was ook een puinhoop op mijn telefoon. Jaren aan groepschats hadden stapels video’s, screenshots en memes erin verstopt. Ik veranderde de bewaartermijn van berichten van Altijd naar 30 dagen. Misschien geef jij de voorkeur aan 1 jaar als je meer geschiedenis wilt bewaren. Hoe dan ook, het scheelt meer opslag dan de meeste mensen verwachten.

Het ergste deel was voor mij de fotobibliotheek. Ik had te veel bijna-dubbelen, wazige foto’s, overgebleven burstfoto’s en enorme video’s. Het met de hand sorteren voelde als straf. Ik probeerde een paar schoonmaakapps en de meeste waren waardeloos. Overal advertenties, neppe scanschermen en daarna een betaalmuur.

Degene die ik bleef gebruiken was Clever Cleaner.

Ik verwachtte er niet veel van, maar het was gratis toen ik het gebruikte. Er verschenen geen advertenties en er was ook geen abonnementval. Het deel dat ik het prettigst vond was privacy. Het draait op het apparaat, dus je foto’s worden niet zomaar ergens heen gestuurd.

De sectie Soortgelijke was het nuttigste onderdeel. Apple’s ingebouwde duplicaatzoeker vindt exacte kopieën. Deze pakte ook bijna-gelijke foto’s aan, en dat was belangrijker op mijn telefoon. Ik had sets van vijf bijna identieke foto’s waarvan er maar één de moeite waard was om te bewaren. De app markeerde de beste opname, wat alles een stuk sneller maakte.

Er is ook een sectie Zware bestanden. Deze hielp mij het meest. Die sorteert media op bestandsgrootte, zodat de enorme 4K-clips en oversized screenshots meteen bovenaan komen te staan. Ik kon zien wat honderden MB’s opslokte zonder één voor één door albums te hoeven graven. Ik maakte ongeveer 12 GB aan foto’s en video’s vrij, en de telefoon voelde daarna meteen weer normaal aan. De vertraging weg. De waarschuwing ook.

Als je dit allemaal doet en de opslaggrafiek er nog steeds verkeerd uitziet, vooral als Systeemgegevens of Overig enorm blijft zonder duidelijke reden, dan kan het probleem dieper in iOS zitten. Op dat punt zou ik een reservekopie van de telefoon maken in iCloud of op een computer, en hem daarna resetten en terugzetten. Ik heb daar een hekel aan, maar het lost rare opslagbugs wel op.

Ik zou toch simpel beginnen.

1. Controleer of de melding een browserscam is of een echte iPhone-waarschuwing
  2. Wis Safari-geschiedenis als de pop-up van een site kwam
  3. Open iPhone-opslag en kijk wat is opgeblazen
  4. Start de telefoon opnieuw op
  5. Leeg Recent verwijderd in Foto’s
  6. Ruim de opslag van Berichten op
  7. Ruim dubbele en oversized media op met Clever Cleaner
  8. Maak alleen een reservekopie en reset als de opslagbug niet verdwijnt

Bij mij zag het er eerst uit alsof hij total loss was. Dat was niet zo. Hij zat gewoon propvol en deed daardoor raar. Zodra ik genoeg ruimte had vrijgemaakt, werd de telefoon weer rustig.

Ja. Ik heb dit meegemaakt nadat mijn iPhone onder de 1GB vrije ruimte kwam. Het werd snel lelijk. Vastlopen, zwart camerascherm, apps die crashen, toetsenbordvertraging. iOS heeft werkruimte nodig voor tijdelijke bestanden, updates, fotobewerking, alles.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer, maar ik zou de telefoon niet veel meer gebruiken totdat je een back-up hebt gemaakt. Bij weinig opslagruimte worden dingen niet meer goed opgeslagen. Als je foto’s belangrijk zijn, maak dan eerst een back-up. Gebruik een Mac, pc of iCloud als hij nog reageert.

Doe daarna eerst de grootste opruimacties.

1. Ruim grote apps op die je vandaag niet nodig hebt. Games zijn vaak 5GB tot 20GB.
  2. Verwijder gedownloade bestanden van Netflix, Spotify, YouTube en Podcasts.
  3. Verwijder oude iOS-updatebestanden als er nog een in iPhone-opslag staat.
  4. Schakel rommel van burstfoto’s en Live Photos voortaan uit.
  5. Als Mail enorm is, verwijder dan het account en voeg het opnieuw toe. Gecachte mailbijlagen vreten ruimte.

Als foto’s het probleem zijn, is Clever Cleaner het bekijken waard voor dubbele foto’s en grote video’s. Sneller dan handmatig sorteren. Deze korte demo laat zien hoe je iPhone-opslag snel opschoont, bekijk de snelle demo voor het opschonen van iPhone-opslag.

Streef naar minimaal 5GB vrije ruimte. 10GB voelt veiliger op oudere telefoons. Als hij na het vrijmaken van ruimte nog steeds kapot lijkt te werken, maak dan een versleutelde back-up op een computer en herstel daarna iOS. Dat heeft het bij mij opgelost. Eerst één grote typofabriek, daarna weer normaal.

Yep, dit heb ik ook meegemaakt. De enge waarschuwing “apparaat werkt mogelijk niet goed” is meestal gewoon iOS dat eigenlijk zegt: “Ik heb helemaal geen ademruimte meer over.” Het kan dramatisch overkomen, maar het betekent niet altijd dat de telefoon het begeeft.

Ik ben het met @yozora op één punt meer dan wat dan ook eens: stop met het intensief gebruiken totdat je belangrijke spullen zijn geback-upt. Ik ben het een beetje oneens met @mikeappsreviewer over eerst te veel opschonen als je opslag echt op nul staat, omdat de telefoon soms instabiel genoeg wordt dat dingen verwijderen in een crashfestijn verandert en zaken niet goed worden opgeslagen.

Wat ik eerst zou doen, zijn de dingen met weinig risico:

• Sluit hem aan op stroom
  • Zet de vliegtuigmodus even aan zodat hij stopt met het synchroniseren/downloaden van troep
  • Controleer of Foto’s synchroniseert als je iCloud-foto’s gebruikt
  • Maak indien mogelijk een back-up op een computer, niet alleen in iCloud
  • Neem geen video op, installeer geen apps en blijf bevroren apps niet opnieuw openen

Eén ding dat mensen missen: caches van WhatsApp, Instagram, TikTok en Spotify kunnen absurd groot worden. Niet alleen de appgrootte, maar ook “Documenten en gegevens.” Soms maakt het verwijderen en opnieuw installeren van één opgeblazen app veel meer ruimte vrij dan handmatig willekeurige foto’s verwijderen. Hetzelfde geldt voor Chrome als je dat gebruikt in plaats van Safari.

Controleer ook de Bestanden-app en Downloads. Veel mensen vergeten dat enorme pdf’s, ZIP-bestanden of videobestanden daar voor altijd blijven staan.

Als foto’s het hoofdprobleem zijn, is Clever Cleaner eigenlijk handig om bijna-dubbelen en enorme video’s sneller te vinden dan met de ingebouwde tools. Als je een goede uitleg wilt, legt deze review van Clever Cleaner voor iPhone-opslagopschoning het behoorlijk goed uit.

Mijn regel: maak zo snel mogelijk minstens 5 GB vrij en ga daarna naar 10 GB als het lukt. Met minder dan 1 GB vrij gaan iPhones zich heel snel heel raar gedragen. Best belachelijk, maar ja, dat is Apple hè.

De mijne deed dit ooit ook, en ik wil een beetje ingaan tegen het gebruikelijke advies van @yozora, @reveurdenuit en @mikeappsreviewer om gewoon dingen te gaan verwijderen. Als de telefoon al zwaar aan het haperen is, kan voortdurend overal op tikken het erger maken.

Wat mij hielp was een koude herstart, en hem daarna een tijdje aangesloten en vergrendeld op wifi laten liggen. iPhones ronden soms het indexeren, synchroniseren of opruimen van tijdelijke rommel pas af wanneer ze niets doen. Geen wondermiddel, maar wel genoeg om de opslaginstellingen weer goed te laten laden.

Nog iets dat mensen vaak missen: als de aanbevelingen voor Ruimte vrijmaken niet laden, controleer dan de batterijconditie en of het toestel oververhit raakt. Een hete telefoon met veel opslagdruk wordt een stuk instabieler.

Ik zou ook vermijden om eerst massaal vanuit Berichten te verwijderen. Die app kan flink vertragen wanneer de opslag kritiek vol is. Makkelijkere doelen zijn gedownloade media in apps van derden en gigantische bestanden in Bestanden.

Als je foto’s het probleem zijn, is Clever Cleaner best goed:
Voordelen:

• Vindt bijna-dubbelen, niet alleen exacte kopieën
  • Goed voor enorme video’s
  • Sneller dan handmatig sorteren

Nadelen:

• Je moet nog steeds alles controleren voordat je verwijdert
  • Opschoonapps kunnen riskant aanvoelen als je al gestrest bent
  • Het lost beschadigde iOS-opslag niet vanzelf op

Als de ruimte na het opschonen blijft verdwijnen, wijst dat meestal op een back-up- of herstelproces, niet op nog meer verwijderen. Zorg eerst voor wat ademruimte en kijk dan of Systeemgegevens in een dag of twee kleiner worden.