Mijn Mac-schijf met een HFS-partitie wordt niet meer gekoppeld, en ik besefte dat ik geen back-up heb. Ik probeer te bepalen of HFS-gegevensherstelsoftware of een professionele herstelservice het proberen waard is voordat ik het risico loop de verloren bestanden moeilijker herstelbaar te maken.
Verwijderde bestanden op HFS of HFS+ zijn meestal niet meteen weg wanneer je ze verwijdert, zelfs niet als je de Prullenmand al hebt geleegd. macOS markeert dat deel van de schijf meestal alleen als vrije ruimte. De daadwerkelijke bestandsgegevens kunnen daar nog steeds staan totdat het systeem er iets nieuws overheen schrijft.
Dus het belangrijkste is dit: stop zo veel mogelijk met het gebruiken van de schijf. Kopieer er geen bestanden naartoe, installeer er geen apps op en blijf er niet vanaf werken als je dat kunt vermijden. Hoe meer de schijf wordt gebruikt, hoe groter de kans dat de verwijderde bestanden worden overschreven. Dat is belangrijker dan welke herstelapp je kiest.
Als het de interne schijf van je Mac is en je het gebruik van de machine niet volledig kunt stoppen, beperk de activiteit dan in elk geval tot een minimum en installeer eventuele herstelsoftware ergens anders.
Het is zeker de moeite waard om herstelsoftware te proberen als de schijf nog steeds zichtbaar is in Schijfhulpprogramma en het probleem een normale verwijdering, een geleegde Prullenmand, een per ongeluk geformatteerde schijf of een schijf is die kuren vertoont maar nog wel leesbaar is. Als de schijf klikgeluiden maakt, niet opstart of helemaal niet verschijnt, is dat een andere situatie en is waarschijnlijk een dataherstellab nodig.
Voor een eenvoudige poging is Disk Drill een van de makkelijkere opties, omdat het een normale visuele interface heeft en je herstelbare bestanden kunt scannen en bekijken voordat je betaalt.
Het basisproces is:
1. Installeer Disk Drill ergens anders dan op de schijf die je herstelt.
Als de verloren bestanden op de interne Mac-schijf staan, installeer Disk Drill dan op een externe USB-schijf of een andere externe schijf. Als je een externe schijf herstelt, installeer Disk Drill dan op de Mac zelf. Installeer geen herstelsoftware op dezelfde schijf die je probeert te redden.
2. Open Disk Drill en kies de problematische schijf.
Het programma zou de aangesloten schijven moeten tonen. Kies de schijf waarop de ontbrekende bestanden stonden.
3. Start de scan met Zoek naar verloren gegevens.
Grote schijven kunnen even duren. Je kunt gevonden items bekijken voordat de scan is voltooid, maar de scan volledig laten afronden geeft je meestal de beste kans.
4. Bekijk de resultaten vooraf.
Na de scan groepeert Disk Drill bestanden op type, zoals foto's, documenten en video's. Gebruik het voorbeeldpictogram om te controleren of de bestanden daadwerkelijk intact zijn voordat je ze herstelt.
5. Selecteer de bestanden en herstel ze.
Vink de bestanden aan die je terug wilt, en klik vervolgens op Herstellen.
6. Sla ze op een andere schijf op.
Dit deel is belangrijk. Herstel bestanden niet terug naar de schijf die je zojuist hebt gescand. Gebruik een andere schijf of een andere veilige locatie, anders loop je het risico dezelfde gegevens te overschrijven die je probeert terug te halen.
Een klein voordeel van oudere Macs die HFS+ gebruiken, is journaling. Het bestandssysteem houdt recente wijzigingen bij, en hersteltools kunnen dat soms gebruiken om oorspronkelijke bestandsnamen en mappaden terug te halen, niet alleen ruwe bestandsgegevens. Maar dat journaal wordt in de loop van de tijd bijgewerkt, dus wachten en de schijf blijven gebruiken kan herstel lastiger maken.
Als de gratis scan van Disk Drill je bestanden laat zien en de voorbeelden er goed uitzien, is dat een sterk teken dat de gegevens nog herstelbaar zijn. Op dat moment is de belangrijkste taak om ze van de risicovolle schijf te kopiëren zonder er iets nieuws naartoe te schrijven.
Verwacht dat de eerste poging niet perfect zal zijn, vooral als de partitie niet meer werd aangekoppeld in plaats van dat er alleen bestanden zijn verwijderd. Ik ben het eens met @mikeappsreviewer dat je niet naar de schijf moet schrijven, maar ik zou nog een stap eerder beginnen: als de schijf nog überhaupt zichtbaar is, maak dan eerst een sector-voor-sector-image of kloon naar een andere schijf, en scan daarna de kloon met Disk Drill of welk herstelhulpmiddel je ook kiest. Het scannen van het origineel kan een zwakke schijf urenlang belasten, en als die verder achteruitgaat, kan dat je enige leesbare poging zijn. Als de gegevens vervangbaar zijn, is software het proberen waard. Als het om zakelijke gegevens, familiefoto’s of iets anders gaat waarvoor je echt geld zou betalen om het terug te krijgen, blijf dan niet experimenteren op de originele schijf. Dan begint een herstelservice veel logischer te worden.
Een schijf die niet kan worden aangekoppeld omdat de HFS-catalogus beschadigd is, is een ander geval dan een schijf die klikkende geluiden maakt, verdwijnt of er eeuwig over doet om te verschijnen. In het eerste geval kan herstelsoftware het proberen waard zijn. In het tweede geval is elke scan in feite weer een lange belasting voor een schijf die mogelijk al aan het falen is.
Ik ben het met @kakeru eens over eerst klonen, maar ik zou nog voorzichtiger zijn met de reparatieknoppen. Voer Disk Utility First Aid, fsck of een hulpmiddel dat belooft het volume te herbouwen niet uit totdat je de schijf hebt gekopieerd of hebt besloten dat de gegevens het niet waard zijn om voor te betalen. Die hulpmiddelen kunnen wijzigingen aanbrengen in het bestandssysteem, en als ze het mis hebben, kan herstel slechter worden in plaats van beter.
Disk Drill of een vergelijkbare app is redelijk als de schijf stabiel genoeg is om te imagen of te scannen en je akkoord bent met onvolmaakte resultaten. Verwacht ontbrekende mapnamen, dubbel ogende bestanden, vreemde bestandsnamen en sommige bestanden die prima worden weergegeven terwijl andere waardeloos zijn. Als de bestanden onvervangbaar zijn, is de betere zet saai maar veiliger: zet hem uit, stop met testen en vraag een offerte aan bij een herstelbedrijf. Als de waarde van de gegevens lager is dan de rekening van het herstelbedrijf, kloon hem dan en experimenteer op de kloon. Dat is de grens die ik zou aanhouden.
Als dat HFS-volume versleuteld was, is herstelsoftware een stuk minder magisch dan mensen verwachten. Het kan misschien een partitie of een hoop sectoren zien, maar het zal versleutelde gegevens niet omzetten in bruikbare bestanden tenzij het volume eerst kan worden ontgrendeld met het juiste wachtwoord of de juiste herstelsleutel. Hetzelfde geldt trouwens voor een dataherstelbedrijf. Ze kunnen een stervende schijf soms weer leesbaar krijgen, maar ze hebben nog steeds de gegevens nodig als de data zelf versleuteld is.
Ik zou dat controleren voordat je geld uitgeeft aan apps. Kijk in Schijfhulpprogramma, Terminal of zelfs op een andere Mac of de schijf wordt weergegeven als een HFS/HFS±volume, een CoreStorage/FileVault-volume, of gewoon als een onleesbaar apparaat. Als er om een wachtwoord wordt gevraagd en het koppelen daarna mislukt, is dat een ander probleem dan de mapstructuur is beschadigd. Als er nooit om een wachtwoord wordt gevraagd en alleen de fysieke schijf wordt weergegeven, dan zit je meer in het gebied waar de anderen het over hebben: maak eerst indien mogelijk een image en scan daarna.
Disk Drill is het proberen waard wanneer de schijf stabiel is en je echte bestanden kunt bekijken in de voorvertoning, maar ik zou de lijst met scanresultaten niet als bewijs beschouwen totdat de voorvertoningen correct openen. Herstelhulpmiddelen tonen vaak oude bestandsnamen, gedeeltelijke bestanden, of bestanden die technisch gezien bestaan maar niet bruikbaar zijn. Foto’s en pdf’s zijn makkelijk als snelle controle. Mail-bibliotheken, Foto’s-bibliotheken, virtuele machines en grote projectmappen zijn lastiger omdat hersteld nog steeds kapot kan betekenen.
De goedkope route is: schrijf niet naar de schijf, controleer of versleuteling een rol speelt, maak een image als de schijf verbonden blijft, en test daarna herstel op die image. De dure route is: stop met het inschakelen ervan en schakel een lab in. De verkeerde route is betalen voor software omdat die een enorm aantal gevonden bestanden toont voordat je weet of de schijf leesbaar is, ontgrendeld is en bruikbare voorvertoningen oplevert.