Jeg kom ved et uheld til at formatere mit drev... Er det værd at prøve ExFAT-gendannelse?

Jeg kom ved et uheld til at formatere et eksternt drev, der brugte exFAT, og har brug for hjælp til at finde ud af, om datagendannelse stadig er mulig. Jeg har ikke kopieret noget nyt over på det endnu, men jeg er ikke sikker på, hvilke værktøjer eller trin der er sikrest til at gendanne filer fra et formateret exFAT-drev.

Første ting: stop med at skrive noget som helst til den SSD. Kopiér ikke filer over på den, gem ikke redigeringer, og formatér den ikke i håb om, at det vil “fikse” tingene. Med exFAT ligger slettede filer ofte stadig der, indtil noget nyt overskriver den plads, så jo mindre du rører drevet, desto bedre.

exFAT kan ofte gendannes ret godt i tilfælde som utilsigtet sletning. Når du sletter en mappe, markerer filsystemet normalt bare pladsen som ledig i stedet for straks at slette det faktiske indhold. Derfor er det stadig værd at prøve gendannelse, hvis du opdagede det tidligt.

Hvis Windows eller macOS stadig registrerer drevet, ville jeg bruge gendannelsessoftware, før jeg kører reparationsværktøjer. Jeg har haft gode resultater med Disk Drill til exFAT-drev. Det kan håndtere utilsigtet sletning, korruption og mange situationer med hurtigformatering.

Den sikreste rækkefølge ville være:

1. Hvis SSD’en opfører sig ustabilt, kobler fra eller viser læsefejl, så lav først et disk-image og scan det i stedet for at scanne det originale drev.
  2. Kør en Universal Scan.
  3. Forhåndsvis de filer, der kan gendannes, før du gemmer dem. Hvis billeder, videoer eller dokumenter kan åbnes i forhåndsvisningen, er det som regel et godt tegn.
  4. Gendan filerne til et andet drev. Gem aldrig gendannede filer tilbage på det samme exFAT-drev, som du scanner.

Hvis problemet er korruption snarere end sletning, ville jeg stadig gendanne de vigtige data først. Reparationsværktøjer og omformatering kan komme senere, når filerne allerede ligger et sikkert sted.

En fejlagtig hurtigformatering er også stadig værd at forsøge at gendanne fra. Hurtigformatering genopbygger for det meste filsystemets metadata og lader ofte det faktiske filindhold være i fred. En fuld formatering er meget værre, fordi den overskriver data, så chancerne for gendannelse falder meget.

Hvis drevet vises som RAW, giver fejl, når du åbner det, eller Windows siger, at det skal formateres, så klik ikke videre på den meddelelse endnu. Gendannelsesværktøjer kan nogle gange læse et drev, selv når operativsystemet nægter at montere det normalt.

Jeg ville også tjekke SSD’ens tilstand, før du presser den for hårdt. På Windows er CrystalDiskInfo en god gratis mulighed, og Disk Drill har også SMART-overvågning. Hvis du ser mange omallokerede eller afventende sektorer, eller drevet begynder at forsvinde, koble fra eller lave mærkelige lyde under scanninger, så stop og overvej i stedet en professionel datagendannelsesservice.

Så for de tilfælde, du nævnte:

1. Slettede du den forkerte mappe? Ja, det er helt klart værd at prøve gendannelse.
  2. Korrupt exFAT-eksternt drev? Gendan filerne først, og tænk derefter på reparationer.
  3. Hurtigformaterede du det ved et uheld? Der er stadig en rimelig chance, hvis du stoppede med at bruge det med det samme.
  4. Ikke sikker på, om du skal formatere først? Lad være. Gendan først, formatér senere hvis nødvendigt.

Det vigtigste er ikke kun, at det er exFAT. Det er, hvor meget drevet er blevet brugt, siden filerne forsvandt. Hvis du hurtigt stoppede med at bruge det, er dine chancer som regel meget bedre.

Det irriterende ved det er, at en gendannelsesscanning kan få ting til at se mere gendannelige ud, end de egentlig er, især hvis den finder gamle mappeposter, men det faktiske filindhold er beskadiget eller delvist overskrevet. Så ja, det er værd at prøve exFAT-gendannelse, eftersom du stoppede med at bruge drevet, men døm ikke kun ud fra filnavne. Forhåndsvis først et par vigtige filer, især store videoer, arkiver eller projektfiler. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ikke først at reparere eller formatere, men jeg ville være lidt mere konservativ: hvis filerne betyder meget, så lav et image af drevet, før du lader et værktøj arbejde løs på det i timevis. Disk Drill er fint at prøve, hvis det kan forhåndsvise det, du har brug for. Gendan bare til en separat disk, og betal ikke for noget, før du har bekræftet, at forhåndsvisningerne ikke er ubrugelige.

Et hurtigt format på en ekstern SSD er ikke det samme som et hurtigt format på en gammel mekanisk harddisk.

Det er den detalje, jeg ville være mest bekymret for her. Meget rådgivning om datagendannelse antager, at datablockene stadig ligger der urørt, hvilket ofte er sandt nok på HDD’er og mange flashkort. Med en SSD kan operativsystemet sende TRIM/UNMAP-kommandoer efter sletning eller formatering, og hvis USB-kabinettet sender dem videre, kan SSD’en markere de blokke til oprydning. Når det sker, kan gendannelsessoftware stadig vise mappenavne eller filposter, men det faktiske filindhold kan komme tilbage som nuller, ødelagte filer eller delvist skrald.

Så ja, det er stadig værd at prøve, men jeg ville sænke forventningerne, hvis dette helt sikkert er en SSD.

Jeg er enig i rådet om ikke at formatere igen. Jeg vil gå videre og sige, at du heller ikke skal blive ved med at tilslutte den bare for at tjekke, om den ser okay ud. Hver montering er endnu en chance for, at systemet skriver små metadataændringer, eller for at SSD-firmwaren laver baggrundsoprydning. Hvis dataene er vigtige, så lad den være frakoblet, indtil du har en plan.

Det bedste første skridt afhænger af filernes værdi:

Hvis filerne kan erstattes, så er det rimeligt at scanne med et gendannelsesværktøj. Disk Drill, R-Studio, UFS Explorer, DMDE, PhotoRec osv. kan alle bruges til denne slags situation. Mærket betyder mindre end arbejdsgangen: scan skrivebeskyttet, forhåndsvis resultater, og gendan til et andet fysisk drev.

Hvis filerne er dyre, uerstattelige eller arbejdsrelaterede, så prøv ikke en masse værktøjer på det originale drev først. Lav et sektor-for-sektor-image, hvis drevet kan læses, og scan derefter imaget. Hvis drevet er ved at fejle, er kloning med noget, der er designet til dårlige medier, sikrere end at lade en normal gendannelsesapp hamre løs på det i timevis.

Den irriterende exFAT-specifikke faldgrube er fragmentering. exFAT er almindeligt på eksterne drev, fordi det virker på tværs af Windows og macOS, men efter en formatering er mappe- og allokeringsoplysningerne muligvis ikke længere pålidelige. Små filer som JPEG’er kan ofte gendannes fint ved signaturscanning. Store filer, videofiler, VM-images, arkiver, databaser og projektpakker er meget mere hit-or-miss, fordi værktøjet skal rekonstruere, hvilke bidder der hører sammen. Det er rart at se filnavnet, men det beviser ikke, at filen kan bruges.

Jeg ville ikke bedømme succes ud fra antallet af fundne filer. Gendannelsesværktøjer elsker at rapportere enorme antal. Test i stedet nogle få filer, som faktisk betyder noget:

Åbn gendannede fotos i fuld størrelse, ikke kun miniaturebilleder.
Afspil gendannede videoer længere end de første få sekunder.
Udpak ZIP/RAR/7z-arkiver.
Åbn dokumenter og tjek de senere sider.
For projektfiler, åbn dem i den rigtige app, hvis muligt.

Hvis det virker, kan det give mening at betale for et værktøj. Hvis forhåndsvisninger er ødelagte, eller alt er 0 KB, så antag ikke, at en anden betalt app magisk vil fikse det. Det kan den måske, men det er det punkt, hvor du bør sætte farten ned og måske spørge et sted med fokus på datagendannelse med detaljer som drevmodel, hvilket OS der blev brugt til at formatere det, om det var hurtig eller fuld formatering, og om det er HDD, SSD, SD-kort eller USB-flash.

En lille rettelse til pointen om, at fuld formatering er værre: ja, normalt, men den præcise adfærd afhænger af OS, drevtype og enhed. På moderne systemer kan en fuld formatering skrive hen over hele volumenet, hvilket er dårligt for gendannelse. På SSD’er kan TRIM være den virkelige dræber selv efter noget, der lignede en hurtig operation. Derfor betyder HDD vs SSD-detaljen så meget.

Hvis det var mit, og jeg prøvede gør det selv-ruten, ville jeg gøre dette:

Tag drevet ud.
Forbered et andet drev med nok ledig plads til et image og gendannede filer.
Lav et image af det formaterede drev, hvis dataene er den ekstra tid værd.
Scan imaget, ikke originalen, hvis muligt.
Gendan kun til det separate drev.
Bekræft de gendannede filer, før du gør andet ved det formaterede drev.

Kør ikke CHKDSK, First Aid, reparer disk, partitionsfixere eller noget som helst, der skriver ændringer, før efter gendannelse. De værktøjer er til at få et filsystem til at montere igen, ikke til at bevare slettede data. Nogle gange hjælper de med at få disken til at se pænere ud, samtidig med at de gør gendannelse værre.

Planlæg destinationen først.

Mange når frem til punktet hvor gendannelsesappen fandt mine filer, og opdager så, at de kun har det samme formaterede drev til rådighed at gemme dem på. Gør ikke det. Hvis det eksterne drev er på 2 TB, så gå ud fra, at du kan få brug for tæt på 2 TB til et image plus mere plads til gendannede filer. Selv hvis du kun interesserer dig for nogle få mapper, kræver den sikre arbejdsgang et andet sted at gemme resultaterne.

Jeg er enig i TRIM-advarslen ovenfor, men jeg ville ikke hænge fast i at vælge den perfekte app, før du har løst lagerproblemet. Disk Drill, R-Studio, DMDE, UFS Explorer, PhotoRec osv. er alle sekundære i forhold til denne regel: installer softwaren et andet sted, scan skrivebeskyttet hvis muligt, og gendan til en anden fysisk disk. Hvis du bruger Disk Drill, så betragt forhåndsvisningen som testen, ikke antallet af filer. En scanning, der siger, at den fandt 80.000 filer, betyder meget lidt, hvis videoerne ikke kan afspilles, eller dokumenterne åbner tomme.

Et lille forbehold ved rådet om sundhedstjek: SMART over USB kan være upålideligt eller utilgængeligt, især med billige kabinetter. En god status beviser ikke, at dataene er sikre, og en manglende SMART-rapport betyder ikke automatisk, at drevet er dødt. Hvis drevet læser normalt, så lav imaget. Hvis det kobler fra, går i stå eller bliver mærkeligt langsomt, så stop med at rode med det og beslut, om dataene er professionel gendannelse værd. Det værste mellemstadie er at køre fem forskellige scanninger på det oprindelige drev, fordi hver enkelt ser ud til næsten at virke.