Jeg kom ved et uheld til at tømme mit SD-kort efter en familiebegivenhed og opdagede først lige, at alle mine billeder er væk. Jeg har ikke brugt kortet ret meget siden da, fordi jeg håber, at billederne stadig kan gendannes. Jeg har virkelig brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne slettede billeder fra et SD-kort på, før de bliver overskrevet.
Jeg ville først tjekke de kedelige ting, før jeg rører gendannelsesværktøjer. Mere end én gang troede jeg, at billeder fra et SD-kort var væk, og fandt så kopier et andet sted. En cloud-app havde dem. En gammel importmappe havde dem. En gang var kortet fint, og kortlæseren var skrald.
Start med det, der var knyttet til telefonen eller kameraet. Google Fotos, iCloud-fotos, OneDrive, Dropbox, Amazon Photos, enhver backup-app du har logget ind på og glemt alt om. Åbn også papirkurvsmapperne. Mange af de tjenester gemmer slettede billeder i 30 til 60 dage, før de sletter dem permanent.
Hvis kortet kom ud af et kamera, så kig i kameramenuerne og den interne lagerplads. Nogle kameraer fordeler ting mellem den indbyggede hukommelse og SD-kortet. Jeg har set folk overse dette og tro, at kortet havde slugt det hele. Skift også kortlæseren. Prøv derefter en anden computer, hvis du har en. Dårlige læsere skaber falsk panik hele tiden.
Hvis ingen af de tjek finder noget, så stop straks med at bruge SD-kortet. Tag ikke flere billeder på det. Kopiér ikke filer over på det. Formatér det ikke igen. Slettede billeder ligger ofte stadig på kortet, indtil nye data lander de samme steder. Når de først er overskrevet, falder dine chancer hurtigt.
Jeg ville starte med Disk Drill. Jeg har brugt det på DSLR-kort, microSD-kort fra Android-telefoner, dronekort og et par kort, der skiftede til RAW eller holdt op med at blive monteret korrekt. Det er lettere at arbejde med end nogle af de ældre gendannelsesapps, og det kommer længere end den simple gendan slettede filer-funktion.
Mange billige gendannelsesværktøjer fungerer kun godt, når filsystemet stadig for det meste er intakt, og sletningen er sket for nylig. Denne scanner også efter filsignaturer, så den har en bedre chance efter formatering, korruption eller partitionsskade. Det betyder noget med SD-kort, fordi de fejler på rodede måder.
Det ville jeg gøre:
- Tag straks SD-kortet ud af enheden.
- Brug en ordentlig USB-kortlæser og forbind den til en computer.
- Installer og åbn Disk Drill.
- Vælg SD-kortet fra drevlisten.
- Klik på “Søg efter mistede data” og vælg scanningstilstand.
- Lad scanningen blive helt færdig. Dybe scanninger finder som regel mere.
- Tjek sektionen Billeder, eller filtrer efter JPG, PNG, CR2, NEF, ARW eller DNG.
- Forhåndsvis filer, før du gendanner dem.
- Gem gendannede filer på et andet drev, aldrig tilbage på det samme SD-kort.
Forhåndsvisningstrinnet hjælper meget. Hvis et billede åbner rent i scanningsresultaterne, plejer jeg at tage det som et godt tegn på, at den gendannede fil vil kunne bruges. Ikke perfekt, men en rimelig indikator.
SD-kort fra kameraer, droner, dashcams og actionkameraer er ofte mere rodede, end folk forventer. Filer bliver opdelt i fragmenter, og nogle værktøjer går i stå på dem. Jeg har haft bedre resultater her end med almindelige apps til gendannelse af slettede filer, som kun leder efter pæne, nylige sletninger.
Den gratis scanning og forhåndsvisning er også nyttig. Du får i det mindste et kig på, hvad der stadig er der, før du bruger timevis på at køre i ring.
Hvis scanningen går dårligt, ville jeg stadig tjekke et par andre steder:
- Ældre sikkerhedskopier i Windows Filhistorik eller Time Machine.
- Mapper til automatisk import på din computer.
- En anden USB-port eller en anden kortlæser.
- Professionel gendannelse, hvis kortet mister forbindelsen, er meget langsomt eller vises inkonsekvent i Diskhåndtering.
Når der er fysisk skade, bliver software mindre pålidelig. Gentagne scanninger af et kort, der er ved at fejle, gør nogle gange tingene værre, så jeg ville ikke blive ved med at presse det, hvis det begynder at opføre sig ustabilt.
Hvis du tømte SD-kortet og næsten ikke brugte det bagefter, er chancerne stadig rimelige. Sletning fjerner som regel filindekset først. Fotodataene bliver ofte liggende, indtil nye data overskriver dem. Så den første regel er enkel, stop med at bruge kortet nu.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at tjekke de nemme ting først, men jeg ville ikke bruge for lang tid der, hvis dette kort indeholdt de eneste kopier. Tid betyder mere end fejlfri fejlsøgning.
Det ville jeg gøre nu:
- Lav først et byte-for-byte-image af SD-kortet, hvis din pc-opsætning tillader det.
- Kør gendannelse på imaget, ikke på kortet.
- Prøv to scanningstyper, filsystemscanning først, signaturscanning som nummer to.
- Gendan til din computer eller et eksternt drev, aldrig tilbage til SD-kortet.
Hvorfor image først? SD-kort fejler uden varsel. Hvis kortet begynder at afbryde midt i en scanning, mister du en ren chance for gendannelse. Et disk-image giver dig én stabil kilde at arbejde ud fra. Dette trin bliver ofte sprunget over, og efter min mening betyder det noget.
Når det gælder software, er Disk Drill et solidt valg, fordi det håndterer almindelige fotoformater godt og viser forhåndsvisninger af resultaterne. Hvis dine billeder kom fra et kamera, så filtrer efter JPG plus RAW-formater som CR2, NEF, ARW, RW2, ORF. Hvis filnavnene er væk, så sortér efter størrelse og forhåndsvis. Billeder fra familiearrangementer dukker ofte op i grupper med lignende tidsstempler og filstørrelser.
En ting mere, som folk overser. Hvis kortet blev tømt inde i kameraet, laver nogle kameraer en hurtigformatering. Gendannelsesrater efter hurtigformatering er ofte stadig ret gode. Fuld formatering er værre. TRIM på SD-kort er mindre ensartet end på SSD’er, så slettede billeder kan ofte stadig gendannes, hvilket er den lille smule gode nyheder her.
Hvis scanninger viser ødelagte billeder eller halvgrå forhåndsvisninger, så gendan alt alligevel. Værktøjer til fotoreparation kan nogle gange rette delvis beskadigelse.
Dette er også en nyttig tråd med råd fra fotofællesskabet om gendannelse af SD-kort, tips til gendannelse af billeder fra SD-kort fra begyndende fotografer.
Hvis kortet monteres langsomt, giver læsefejl eller forsvinder, så stop scanningen og gå videre til et gendannelsesværksted. Gentagne læsninger på et døende kort er sådan, folk gør en dårlig situation værre.
Ja, du kan ofte gendanne billeder fra et SD-kort efter at have tømt det, især hvis du næsten ikke har brugt det bagefter. Den del betyder faktisk mere, end folk tror.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg vil tilføje én ting, som de lidt dansede udenom: Hvis billederne virkelig er uerstattelige, så lad være med at blive ved med at eksperimentere på det originale kort længere end nødvendigt. Hver ekstra montering, scanning eller tilfældig test er stadig slid på flashlager. Jeg siger ikke, at én scanning ødelægger det, jeg siger bare, at folk bliver lidt for selvsikre.
Det, jeg ville gøre, er dette:
- Sæt kortet i skrivebeskyttet tilstand, hvis din adapter har en låsekontakt
- Kopiér hele kortet til en image-fil først, hvis det er muligt
- Kør derefter gendannelse på den kopi
- Gendan filer et andet sted, ikke tilbage på SD-kortet
Disk Drill er en solid mulighed her, fordi det er nemt at forhåndsvise slettede JPG- og RAW-billeder, før du gendanner dem. Det betyder meget, når du prøver at finde ud af, om billederne fra familiebegivenheden stadig er intakte eller bare spøgelsesposter. Hvis scanningen finder filer med mærkelige navne, så gå ikke i panik, det er helt normalt efter sletning eller hurtigformatering.
Én ting, jeg er en smule uenig i ved det sædvanlige råd: Brug ikke evigheder på at tjekke hver eneste cloud og mappe, hvis du ved, at disse billeder kun nogensinde har ligget på SD-kortet. Lav de grundlæggende tjek, ja, men spild ikke timer på at jagte måske-kopier, mens kortet bare ligger der.
Hvis du også vil have en hurtig visuel forklaring, er denne hurtige gennemgang af fotogendannelse fra SD-kort nem at følge.
Hvis kortet begynder at afbryde forbindelsen, vise 0 byte eller læse meget langsomt, så stop. Det er dér, gør det selv-gendannelse går fra at være nyttig til at være lidt dumt. På det tidspunkt er professionel gendannelse det sikrere valg.
Ja, ofte muligt at gendanne. Den største faktor nu er, om noget nyt blev skrevet til det SD-kort, efter du tømte det.
Lille uenighed med @techchizkid og @stellacadente på ét punkt: at lave et image først er ideelt, men for en almindelig hjemmebruger kan det hurtigt blive et kaninhul. Hvis kortet er stabilt og læsbart, ville jeg give dig selv ét rent gendannelsesforsøg i stedet for at gå i stå i den perfekte procedure.
Det vigtigste er:
- stop helt med at bruge kortet
- formatér det ikke igen
- gem ikke gendannede filer tilbage på det
Før gendannelse, tjek én ikke så åbenlys ting: importmapper i Windows/macOS. Mange mistede eventfotos blev faktisk kopieret tidligere og glemt.
Hvis de virkelig er væk, så brug Disk Drill.
Fordele:
- nem forhåndsvisning af JPG og mange RAW-filer
- god til at finde slettede/formaterede fotofiler
- enkel nok for ikke-tekniske brugere
Ulemper:
- dybe scanninger kan give rodede filnavne/mappestrukturer
- ikke alle filer, der kan forhåndsvises, gendannes perfekt
- fuld gendannelse betyder som regel, at man skal betale
Min holdning i forhold til @mikeappsreviewer: forhåndsvisning er nyttig, men vurder ikke alt ud fra forhåndsvisninger alene. Gendan hele det sandsynlige parti, hvis pladsen tillader det. Nogle billeder fejler i forhåndsvisningen, men kan stadig åbnes efter gendannelse.
Hvis kortet afbryder forbindelsen, læser ekstremt langsomt eller viser forkert kapacitet, så stop gør det selv-forsøg og få professionel hjælp.