Jeg tømte SD-kortet mitt ved et uhell etter et familiearrangement og innså nettopp at alle bildene mine er borte. Jeg har ikke brukt kortet mye siden da fordi jeg håper at bildene fortsatt kan gjenopprettes. Jeg trenger virkelig hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort på før de blir overskrevet.
Jeg ville sjekket de kjedelige tingene først før jeg rørte gjenopprettingsverktøy. Mer enn én gang trodde jeg at bilder fra SD-kortet var borte, og så fant jeg kopier et annet sted. En skyapp hadde dem. En gammel importmappe hadde dem. En gang var kortet helt fint og kortleseren var søppel.
Start med det som var koblet til telefonen eller kameraet. Google Photos, iCloud Photos, OneDrive, Dropbox, Amazon Photos, enhver backupapp du logget inn på og glemte. Åpne papirkurv-mappene også. Mange av disse tjenestene beholder slettede bilder i 30 til 60 dager før de fjerner dem for godt.
Hvis kortet kom ut av et kamera, se gjennom kameramenyene og internlagringen. Noen kameraer deler ting mellom innebygd minne og SD-kortet. Jeg har sett folk overse dette og anta at kortet slukte alt. Bytt også kortleser. Prøv deretter en annen datamaskin hvis du har en. Dårlige lesere skaper falsk panikk hele tiden.
Hvis ingen av disse sjekkene gir noe, slutt å bruke SD-kortet med en gang. Ikke ta flere bilder på det. Ikke kopier filer til det. Ikke formater det igjen. Slettede bilder ligger ofte fortsatt på kortet til nye data havner på de samme stedene. Når de først er overskrevet, synker sjansene dine raskt.
Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg har brukt det på DSLR-kort, microSD-kort fra Android-telefoner, dronekort og et par kort som gikk over til RAW eller sluttet å monteres riktig. Det er enklere å håndtere enn noen av de eldre gjenopprettingsappene, og det går lenger enn enkel gjenoppretting av slettede filer.
Mange billige gjenopprettingsverktøy fungerer bare bra når filsystemet fortsatt stort sett er intakt og slettingen skjedde nylig. Dette skanner også etter filsignaturer, så det har bedre sjanse etter formatering, korrupsjon eller partisjonsskade. Det betyr noe med SD-kort, siden de feiler på rotete måter.
Det jeg ville gjort:
- Ta SD-kortet ut av enheten med en gang.
- Bruk en ordentlig USB-kortleser og koble den til en datamaskin.
- Installer og åpne Disk Drill.
- Velg SD-kortet fra stasjonslisten.
- Klikk på “Søk etter tapte data” og velg skannemodus.
- La skanningen fullføres helt. Dype skanninger finner vanligvis mer.
- Sjekk Bilder-delen, eller filtrer etter JPG, PNG, CR2, NEF, ARW eller DNG.
- Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem.
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk, aldri tilbake på det samme SD-kortet.
Forhåndsvisningssteget hjelper mye. Hvis et bilde åpnes rent i skanneresultatene, pleier jeg å ta det som et godt tegn på at den gjenopprettede filen vil være brukbar. Ikke perfekt, men en grei indikator.
SD-kort fra kameraer, droner, dashbordkameraer og actionkameraer er ofte mer rotete enn folk forventer. Filer blir delt opp i fragmenter, og noen verktøy sliter med det. Jeg har hatt bedre resultater her enn med vanlige gjenopprettingsapper som bare ser etter ryddige, nylige slettinger.
Gratis skanning og forhåndsvisning er også nyttig. I det minste får du se hva som fortsatt er der før du bruker timevis på å gå i sirkler.
Hvis skanningen går dårlig, ville jeg fortsatt sjekket noen andre steder:
- Eldre sikkerhetskopier i Windows Filhistorikk eller Time Machine.
- Mapper for automatisk import på datamaskinen din.
- En annen USB-port eller en annen kortleser.
- Profesjonell gjenoppretting hvis kortet mister forbindelsen, går veldig tregt eller vises ustabilt i Diskbehandling.
Når det først er fysisk skade, blir programvare mindre pålitelig. Gjentatte skanninger på et sviktende kort gjør noen ganger ting verre, så jeg ville ikke fortsatt å kjøre løs på det hvis det begynner å oppføre seg ustabilt.
Hvis du tømte SD-kortet og knapt rørte det etterpå, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Sletting fjerner vanligvis filindeksen først. Bildedataene blir ofte liggende til nye data overskriver dem. Så den første regelen er enkel, slutt å bruke kortet nå.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å sjekke de enkle tingene først, men jeg ville ikke brukt for lang tid der hvis dette kortet inneholdt de eneste kopiene. Tid betyr mer enn perfekt feilsøking.
Dette ville jeg gjort videre:
- Lag først et byte-for-byte-avbildning av SD-kortet, hvis PC-oppsettet ditt tillater det.
- Kjør gjenoppretting på avbildningen, ikke på kortet.
- Prøv to skannetyper, filsystemskanning først, signaturskanning deretter.
- Gjenopprett til datamaskinen din eller en ekstern disk, aldri tilbake til SD-kortet.
Hvorfor lage en avbildning først? SD-kort svikter uten forvarsel. Hvis kortet begynner å koble fra midt i skanningen, mister du en ren sjanse til gjenoppretting. Et diskbilde gir deg én stabil kilde å jobbe fra. Dette trinnet blir ofte hoppet over, og etter min mening betyr det mye.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg fordi det håndterer vanlige bildeformater godt og forhåndsviser resultater. Hvis bildene dine kom fra et kamera, filtrer etter JPG pluss RAW-formater som CR2, NEF, ARW, RW2, ORF. Hvis filnavnene er borte, sorter etter størrelse og forhåndsvis. Bilder fra familiearrangementer dukker ofte opp i grupper med lignende tidsstempler og filstørrelser.
Én ting til som folk ofte overser. Hvis kortet ble tømt inne i kameraet, gjør noen kameraer en hurtigformatering. Gjenopprettingsraten etter hurtigformatering er ofte fortsatt ganske god. Fullformatering er verre. TRIM på SD-kort er mindre konsekvent enn på SSD-er, så slettede bilder kan ofte fortsatt gjenopprettes, og det er den lille gode nyheten her.
Hvis skanninger viser ødelagte bilder eller halvt grå forhåndsvisninger, gjenopprett alt likevel. Verktøy for bildereparasjon kan noen ganger fikse delvis korrupsjon.
Dette er også en nyttig tråd for råd fra fotomiljøet om gjenoppretting fra SD-kort, tips om gjenoppretting av bilder fra SD-kort fra nybegynnerfotografer.
Hvis kortet monteres sakte, gir lesefeil eller forsvinner, stopp skanningen og gå videre til et gjenopprettingsverksted. Gjentatte lesinger på et døende kort er hvordan folk gjør en dårlig situasjon verre.
Ja, du kan ofte gjenopprette bilder fra et SD-kort etter at du har tømt det, spesielt hvis du knapt har brukt det etterpå. Den delen betyr faktisk mer enn folk tror.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg vil legge til én ting de på en måte danset rundt: hvis bildene virkelig er uerstattelige, ikke fortsett å eksperimentere på det originale kortet lenger enn nødvendig. Hver ekstra montering, skanning eller tilfeldig test er fortsatt slitasje på flashlagring. Ikke at én skanning vil ødelegge det, bare at folk blir litt for selvsikre.
Dette ville jeg gjort:
- Sett kortet i skrivebeskyttet modus hvis adapteren din har en låsebryter
- Kopier hele kortet til en bildefil først hvis mulig
- Kjør deretter gjenoppretting på den kopien
- Gjenopprett filer et annet sted, ikke tilbake til SD-kortet
Disk Drill er et solid alternativ her fordi det er enkelt å forhåndsvise slettede JPG- og RAW-bilder før du gjenoppretter dem. Det betyr mye når du prøver å finne ut om bildene fra familiebegivenheten fortsatt er intakte eller bare spøkelsesoppføringer. Hvis skanningen finner filer med rare navn, ikke få panikk, det er helt normalt etter sletting eller hurtigformatering.
Én ting jeg er litt uenig i når det gjelder de vanlige rådene: ikke bruk evigheter på å sjekke hver sky og mappe hvis du vet at disse bildene bare noen gang har ligget på SD-kortet. Gjør de grunnleggende sjekkene, klart, men ikke kast bort timer på å jakte på kanskje-kopier mens kortet blir liggende.
Hvis du også vil ha en rask visuell forklaring, er denne raske gjennomgangen av bildegjenoppretting fra SD-kort enkel å følge.
Hvis kortet begynner å koble fra, viser 0 byte eller leser veldig sakte, stopp. Det er da gjør-det-selv-gjenoppretting går fra nyttig til litt dumt. På det tidspunktet er profesjonell gjenoppretting det tryggere valget.
Ja, ofte mulig å gjenopprette. Den største faktoren nå er om noe nytt ble skrevet til det SD-kortet etter at du tømte det.
Liten uenighet med @techchizkid og @stellacadente på ett punkt: å lage et bilde først er ideelt, men for en vanlig hjemmebruker kan det fort bli et kaninhull. Hvis kortet er stabilt og lesbart, ville jeg gitt deg selv ett rent gjenopprettingsforsøk i stedet for å stoppe opp på grunn av en perfekt prosedyre.
Det som betyr mest:
- slutt å bruke kortet helt
- ikke formater det igjen
- ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på det
Før gjenoppretting, sjekk én ikke-opplagt ting: importmapper i Windows/macOS. Mange tapte arrangementsbilder ble faktisk kopiert tidligere og glemt.
Hvis de virkelig er borte, bruk Disk Drill.
Fordeler:
- enkel forhåndsvisning for JPG og mange RAW-filer
- god til å finne slettede/formaterte bildefiler
- enkel nok for ikke-tekniske brukere
Ulemper:
- dype skanninger kan gi rotete filnavn/mappestruktur
- ikke alle filer som kan forhåndsvises, gjenopprettes perfekt
- full gjenoppretting betyr som regel at man må betale
Min vurdering kontra @mikeappsreviewer: forhåndsvisning er nyttig, men ikke vurder alt kun ut fra forhåndsvisninger. Gjenopprett hele den sannsynlige bunken hvis plass tillater det. Noen bilder feiler i forhåndsvisning, men åpnes likevel etter gjenoppretting.
Hvis kortet kobler fra, leses smertefullt sakte eller viser feil kapasitet, stopp gjør-det-selv og kontakt en proff.