Mijn oudere iPad is echt traag geworden, apps doen er eeuwig over om te openen en de batterij loopt snel leeg, zelfs na een volledige lading. Ik probeer uit te zoeken of een batterijvervanging de prestaties van de iPad kan verbeteren, of dat de vertraging betekent dat ik beter naar andere oplossingen kan kijken. Ik heb hulp nodig om te bepalen of een nieuwe batterij de moeite waard is voor een oude iPad.
Ik kwam dit tegen bij twee oudere iPads, een 6e generatie en een Mini die ik voor lezen bewaarde. Beide werden op dezelfde irritante manier traag. Safari sleepte zich voort. YouTube haperde. Een reset loste niet veel op.
Wat het batterijgedeelte betreft: ja, vervangen helpt als de batterij genoeg versleten is. iPads verlagen de prestaties wanneer de batterij piekverbruik niet meer aankan. Als de batterijgezondheid onder de 80% zit, zou ik opletten. Een zwakke batterij schaadt niet alleen de gebruiksduur. Het kan het hele apparaat traag laten aanvoelen. Controleer eerst de batterijgegevens. Als die versleten is, is vervanging een verstandige stap.
Als je de iPad al hebt gewist en hij nog steeds zwaar aanvoelt, zou ik naar twee dingen kijken. Oude hardware, en alle overgebleven rommel die mensen na een reset meteen weer terugzetten. Veel mensen wissen het apparaat, herstellen vervolgens een iCloud-back-up en vragen zich dan af waarom dezelfde vertraging terugkomt. Ik heb die fout ook eens gemaakt. Als je het nog niet hebt geprobeerd, reset hem opnieuw en stel hem in als een nieuwe iPad. Het is meer werk. Je moet opnieuw inloggen, apps opnieuw installeren en dingen handmatig terugzetten. Toch geeft het je een schoon bestandssysteem in plaats van oude rommel weer mee te slepen.
Daarna zou ik de achtergrondprocessen beperken.
Schakel Ververs op achtergrond uit voor zo ongeveer alles. Oudere iPads hebben niet veel RAM, vaak 2 GB of 3 GB, en achtergrondactiviteit vreet dat snel op.
Zet ook Verminder beweging aan onder Toegankelijkheid. De interface voelt minder flitsend aan, maar op oude hardware zorgen die animaties wel degelijk voor extra belasting. Ik merkte het verschil meteen bij het wisselen tussen apps.
Het deel dat mensen overslaan is opslagruimte. Deze had mij ook te pakken. iPads hebben vrije ruimte nodig, anders gaan ze zich vreselijk gedragen. Apple zegt dat je wat vrije ruimte moet houden, maar wat ik zag is dat 10% tot 15% leeg beter werkt dan net aan doorgaan met nog maar een paar honderd MB over. Tijdelijke bestanden, caching, indexering, updates, dat alles heeft ruimte nodig. De 32 GB-modellen lopen hier snel tegenaan.
Bij die van mij waren Foto’s en oude bijlagen in Berichten het grootste probleem. Ik had stapels screenshots, dubbele foto’s, willekeurige video’s waarvan ik vergeten was dat ze bestonden. Er handmatig doorheen gaan was ellendig. Uiteindelijk ben ik Clever Cleaner gaan gebruiken nadat ik het ergens genoemd zag worden, en voor mij loste het het opslagprobleem sneller op dan alles met de hand doen.
Wat mij opviel was het gebrek aan onzin. Geen advertenties, geen abonnementsmuur die om de twee tikken opduikt. De sectie Heavies maakte het makkelijk om eerst enorme bestanden te vinden. De sectie Similars groepeerde bijna dubbele foto’s en wazige rommel, wat me eindeloos sorteren bespaarde. Ik vond ook het privacygedeelte prettig. Het verwerkt alles op het apparaat, dus je fotobibliotheek wordt niet ergens naartoe verstuurd. Ik maakte ongeveer 8 GB vrij en de vertraging nam daarna flink af.
Een paar kleinere oplossingen hielpen ook:
-
Wis Safari-geschiedenis en websitedata
Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata -
Verwijder widgets die je niet nodig hebt
Op een oudere iPad is elke widget weer iets extra’s dat daar staat te updaten. -
Let op de temperatuur
Als de iPad warm wordt, dalen de prestaties. Ik had er een in een dikke hoes en die presteerde slechter tijdens het afspelen van video. Hoes eraf gehaald, hielp een beetje.
Als je dit allemaal doorloopt, de batterij in orde blijkt, de opslag is opgeschoond, de instellingen zijn uitgekleed en hij nog steeds kruipt, dan zit je waarschijnlijk aan de limiet van de chip en het RAM. Nieuwere apps vragen meer van de hardware dan waarvoor die oudere iPads gebouwd zijn. Toch is in mijn ervaring het opschonen van opslag de stap die de meeste kans heeft om een oude iPad weer bruikbaar te maken. Dat zou ik doen voordat ik geld uitgeef aan een vervanging.
Ja, een batterijvervanging kan helpen, maar alleen in één specifiek geval. Als de batterij zwak genoeg is om in te zakken onder belasting, zal iPadOS dingen vertragen om het apparaat stabiel te houden. Je ziet dit vaker bij willekeurig afsluiten van apps, haperingen tijdens video, snelle batterijdaling en warme temperaturen. Dus als je batterij versleten is, kan vervanging ervoor zorgen dat de iPad soepeler aanvoelt.
Ik verschil een beetje van @mikeappsreviewer op één punt. Bij iPads zijn de leeftijd van de chip en weinig RAM vaak het grotere probleem dan de batterij zelf. Als je iPad oud genoeg is, zijn nieuwe apps zwaarder dan waar de hardware voor gebouwd is. Een nieuwe batterij lost de stroomvoorziening op. Het lost geen trage A10 of 2GB RAM op.
Wat ik eerst zou doen:
-
Controleer analytics op batterijgerelateerde afsluitingen.
Instellingen, Privacy en beveiliging, Analyse en verbeteringen, Analysegegevens.
Zoek naar panic-logs of herhaalde meldingen van lage spanning. -
Controleer je iPad-model en iPadOS-versie.
Als hij vastzit op een oudere chip, is de vertraging vaak een hardwarebeperking. -
Test met energiebesparingsmodus uit en met oplader aangesloten.
Als hij beter werkt aan de oplader, is batterijslijtage een sterkere verdachte. -
Verwijder Safari-tabbladen.
Niet geschiedenis, tabbladen. Oude iPads lopen vast op 40 tot 100 open tabbladen. Heel vaak gezien. -
Ontlaad grote apps die je zelden gebruikt.
Instellingen, Algemeen, iPad-opslag. Sommige apps groeien door gecachte data tot meerdere GB.
Als de opslag vol zit, ruim dat dan op voordat je voor reparatie betaalt. Clever Cleaner is handig voor snelle foto-opruiming, vooral duplicaten en grote bestanden. Deze korte video laat een eenvoudige manier zien om iPad-ruimte vrij te maken met Clever Cleaner, bekijk hoe je iPad-opslag snel opruimt.
Korte versie, een slechte batterij kan de traagheid mogelijk deels verklaren. Constante traagheid na een herstart wijst meer op oude hardware of opgeblazen opslag. Als de batterijconditie slecht is en de iPad nog steeds bij je behoeften past, vervang hem dan. Als de iPad stokoud is, bespaar je geld tbh.
Batterijvervanging kan helpen, maar ik zou geen wonderen verwachten. Bij iPads is het meestal een van twee dingen:
- de batterij is zo versleten dat de spanning onder belasting daalt, waardoor de iPad traag aanvoelt
- de hardware is gewoon oud en moderne apps zijn zwaarder dan wat hij aankan
Dus ja, ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer en @stellacadente, maar ik denk dat mensen iets te snel springen naar batterij vervangen. Als de iPad stokoud is, geeft een nieuwe batterij een oude trage tablet alleen een langere gebruiksduur tussen oplaadbeurten. Het verandert hem niet op magische wijze in een nieuwe.
Eén ding dat ik zou controleren en waar zij niet echt op ingingen, is het batterijgedrag tijdens specifieke taken. Als hij veel trager wordt zonder oplader, maar minder beroerd aanvoelt tijdens het opladen, wijst dat meer op een zwakke batterij. Als hij de hele tijd even traag is, dan is dat waarschijnlijk gewoon de limiet van de chip/RAM.
Ook kan indexering de prestaties dagenlang verpesten na updates. Als je onlangs iPadOS hebt bijgewerkt, kunnen Foto’s, Spotlight en Bestanden allemaal op de achtergrond bezig zijn. Mensen denken dat het apparaat het begeeft, terwijl het stiekem gewoon druk is met Apple-dingen lol.
Mijn volgorde zou zijn:
- controleer of de prestaties verschillen met oplader versus zonder oplader
- kijk of de vertraging begon na een update
- bekijk opslagvervuiling en app-cache
- beslis daarna of batterijservice het geld waard is
Voor het opschonen van opslag is Clever Cleaner eerlijk gezegd een van de makkelijkere opties als je Foto’s-bibliotheek een rommeltje is. Ruimte vrijmaken kan ervoor zorgen dat oude iPads minder verstopt aanvoelen, vooral als enorme video’s en duplicaten alles opslokken.
Dit is ook een goed voorbeeld voor hoe je een oude iPad sneller maakt door opslag en rommelbestanden op te schonen.
Korte versie: als de batterij razendsnel leegloopt en de iPad trager wordt zonder oplader, kan batterijvervanging een beetje helpen. Als hij gewoon altijd traag is, betekent dat waarschijnlijk dat de iPad echt heel oud is.