Kan iemand me helpen verwijderde video's van een SD-kaart te herstellen?

Ik heb per ongeluk belangrijke video’s van mijn SD-kaart verwijderd terwijl ik ruimte vrijmaakte, en ik ben meteen gestopt met het gebruik ervan zodat er niets overschreven zou worden. Deze bestanden zijn echt belangrijk, en ik heb advies nodig over de beste manier om verwijderde video’s van een SD-kaart te herstellen, inclusief veilige herstelsoftware of stappen die echt werken.

Ik ben al genoeg clips van SD-kaarten kwijtgeraakt om de neppe spanning over te slaan. Ja, verwijderde video is vaak herstelbaar. Op de meeste camera’s wist het verwijderen van een bestand de gegevens niet meteen. De kaart markeert de ruimte als vrij, en latere opnames nemen die pas later over. Als er nog niets nieuws op die sectoren is geschreven, maakt je beeldmateriaal nog kans.

Het eerste wat je moet doen: stop met het gebruiken van de kaart. Meteen. Neem geen nieuwe video op. Maak geen foto’s. Formatteer hem niet, zelfs niet als Windows een melding toont en dramatisch doet. Elke schrijfactie naar de kaart verkleint je kansen.

Als je computer de SD-kaart nog ziet, zelfs als RAW of met een formatteerverzoek, zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb in de loop der tijd een paar tools geprobeerd, en het deel dat hier echt telt is Advanced Camera Recovery. Cameravideo wordt vaak in stukken opgeslagen, niet als één nette blok. Actioncams, drones, dashcams, systeemcamera’s, ze laten allemaal vaak beeldmateriaal verspreid achter op de kaart. Gewone bestandshersteltools halen soms alleen een kapotte huls terug, of een clip van een halve minuut terwijl het origineel twintig minuten was. Advanced Camera Recovery zoekt naar die losse delen en bouwt ze opnieuw op tot één afspeelbaar bestand. Voor beeldmateriaal van GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 en vergelijkbare apparatuur is dit erg belangrijk.

Wat ik zou doen:

1. Download Disk Drill van de officiële CleverFiles-site. Kies de Windows- of macOS-versie die je nodig hebt.
  2. Installeer het en open het.
  3. Sluit de SD-kaart aan met een kaartlezer. Ik zou vermijden om via de camera te verbinden als je een lezer in de buurt hebt. Directe toegang verloopt meestal soepeler.
  4. Zoek in Disk Drill je SD-kaart in de apparatenlijst. Klik op “Zoeken naar verloren gegevens”.
  5. Wanneer er om de herstelmethode wordt gevraagd, kies je Advanced Camera Recovery. Als je ontbrekende bestanden cameravideo’s zijn, is dit de modus die ik als eerste zou gebruiken.
  6. Wacht tot de scan klaar is. Een kleine kaart, snelle kaart of gezonde kaart kan snel klaar zijn. Grote of haperende kaarten doen er langer over. Ik heb scans langer dan een uur zien duren.
  7. Klik op “Gevonden items bekijken” rechtsboven zodra de resultaten beginnen te verschijnen.
  8. Gebruik de filters en zoekopties, zodat je niet door rommel hoeft te graven. Sorteer op type, grootte, datum, wat maar helpt om het te beperken.
  9. Bekijk de clips vooraf voordat je ze herstelt. Deze stap bespaart tijd. Als een preview afspeelt, zijn je kansen beter. Gebeurt dat niet, ga er dan niet vanuit dat het bestand in orde is.
  10. Selecteer de video’s die je wilt en druk op “Herstellen”.
  11. Kies een andere bestemming, zoals je interne SSD of een andere externe schijf.
  12. Herstel niet terug naar dezelfde SD-kaart. Ik heb mensen dit één keer zien doen, en ja, dat liep slecht af.
  13. Open na het herstel de bestanden in je normale mediaspeler en controleer ze van begin tot eind als het beeldmateriaal belangrijk is.

Daarna zouden de herstelde bestanden moeten verschijnen in Verkenner op Windows of Finder op macOS. Disk Drill voor Windows herstelt gratis tot 100 MB. Op Mac kun je eerst scannen en previews bekijken, en daarna beslissen of het zin heeft om voor een licentie te betalen.

Eén ding dat ik zou doen voor alles wat belangrijk is, betaald werk, een familietrip, juridische zaken, eenmalige gebeurtenissen, is een byte-voor-byte-image van de kaart maken voordat je aan herstel begint. Hier is de videolink die daarvoor werd genoemd:

Dit geeft je een exacte kopie van de SD-kaart, zodat je herstelpogingen op de kopie plaatsvinden in plaats van op het origineel. Ik ben deze aanpak gaan waarderen nadat ik jaren geleden een kaart had verpest. Het laat de bron onaangeroerd, wat helpt als je later nog een tweede poging moet doen.

Softwarematig herstel is in veel gevallen prima. Toch zou ik stoppen en het aan een professional overlaten als een van deze dingen gebeurt:

1. De SD-kaart heeft fysieke schade. Barsten, verbuigingen, waterschade, wat dan ook.
  2. Je computer detecteert de kaart helemaal niet.
  3. De kaart verbreekt de verbinding tijdens het scannen.
  4. Hij wordt snel heet nadat je hem hebt aangesloten. Ik zou hem op dat punt niet blijven testen.
  5. Je camera geeft hardware- of mediafouten.
  6. Het ontbrekende beeldmateriaal heeft groot persoonlijk, zakelijk of juridisch belang.

Als de kaart nog steeds in Disk Drill verschijnt en niet fysiek beschadigd is, is het logisch om eerst software te proberen. Snelheid is hier belangrijk. Stop met het gebruiken van de kaart, begin zo snel mogelijk met herstel, en dan zijn je kansen meestal beter.

Je hebt de juiste eerste stap gezet. Stop met het gebruiken van de SD-kaart. Dat geeft je de beste kans.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens op één belangrijk punt: herstel vanaf een kaartlezer, niet via de camera. Over het proces denk ik iets anders. Voordat je een herstelapp uitvoert, zou ik eerst de gezondheid van de kaart controleren als je Windows gebruikt. Gebruik een tool zoals H2testw of SD Card Formatter alleen voor diagnose, niet om te schrijven of te formatteren. Als de kaart de verbinding verliest of met vreemde snelheden leest, stop dan. Softwareherstel wordt snel rommelig op falende media.

Als de kaart stabiel is, is Disk Drill een solide keuze voor het herstellen van verwijderde video’s van een SD-kaart. Scan eerst, bekijk een voorbeeld van wat het vindt en sla herstelde clips daarna op je computer op, nooit terug op de kaart. Bij verwijderde video’s is de bestandsgrootte belangrijk. Als je clips elk 2 GB waren en de scan fragmenten van 40 MB laat zien, reken dan op gedeeltelijk herstel. Als je bestanden ziet die in de buurt komen van de oorspronkelijke groottes, nemen je kansen flink toe.

Nog iets dat mensen vaak overslaan: maak indien mogelijk eerst een kopie van de hele kaart naar een imagebestand. Werk daarna vanuit die image. Minder risico, minder oeps-momenten.

Ook deze korte gids over videoh herstel van SD-kaarten is het bekijken waard:
snelle tip voor videoh herstel van SD-kaarten

Als de video’s voor werk, juridische zaken of een eenmalige gebeurtenis zijn, zou ik thuistools overslaan na één mislukte scan en naar een herstelbedrijf gaan. Herhaalde scans zijn waar mensen het erger maken, vraag me maar niet hoe ik dat weet lol.

Je hebt het belangrijkste al gedaan, namelijk stoppen met het gebruik van de kaart. Dat is belangrijker dan mensen denken.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @mike34, maar ik zou niet te veel tijd besteden aan het “testen” van de kaart als deze video’s onvervangbaar zijn. Elke extra koppeling, scan en nieuwe poging betekent nog steeds belasting voor de kaart. Als hij normaal leesbaar is, ga dan direct door naar herstel of, nog beter, maak eerst een image en werk daarmee.

Een paar praktische dingen die nog niet zo duidelijk zijn gezegd:

• Als de video’s van een telefoon kwamen, controleer dan ook de prullenbak/map recent verwijderd in de galerij van de telefoon. Sommige mensen denken dat de kopie op de SD-kaart weg is terwijl de telefoon nog een gecachte of gesynchroniseerde versie heeft.
  • Controleer cloudback-ups voordat je iets heldhaftigs probeert. Google Photos, iCloud, OneDrive, Dropbox, apps van camerafabrikanten, al die saaie dingen die mensen vergeten.
  • Als de kaart in een Android-telefoon werd gebruikt als “interne/aangenomen opslag”, wordt herstel veel lastiger omdat bestanden versleuteld kunnen zijn. In dat geval kunnen willekeurige tools verspilde tijd zijn.

Als de kaart prima zichtbaar is op je computer, is Disk Drill een redelijke optie voor herstel van verwijderde video’s van een SD-kaart. Ik zou minder letten op de bestandsnamen en meer op of previews echt afspelen en of de groottes van herstelde bestanden realistisch lijken. Grote videobestanden die piepklein terugkomen, zijn meestal slecht nieuws.

Als de beelden echt heel belangrijk zijn, bruiloft, juridisch, betaald werk, unieke familieherinneringen, dan zou ik serieus een herstelbedrijf overwegen voordat je meerdere scans uitvoert. Daar ben ik het iets minder eens met de mentaliteit van “blijf gewoon software proberen” die mensen soms hebben. Soms werkt doe-het-zelf. Soms kost het alleen tijd en verkleint het je kans op schoner herstel.

Deze thread is ook behoorlijk relevant als je meer meningen wilt over het herstellen van verwijderde homevideo’s van een SD-kaart:
beste kans om homevideo’s van een SD-kaart te herstellen

Korte versie: geen nieuwe schrijfacties, alleen een kaartlezer, herstellen naar een andere schijf, en klik niet in paniek op formatteren als Windows er raar over doet. Daar gaan mensen elke keer de mist mee in.

Ik ben het met @mike34 en @cazadordeestrellas eens over één belangrijk punt: als deze video’s echt onvervangbaar zijn, maak er dan geen weekend van met eindeloos nog één scan. Ik ben het enigszins oneens met het idee om eerst veel gezondheidscontroles te doen, tenzij de kaart zich nu al vreemd gedraagt. Als hij probleemloos wordt gekoppeld, zou ik hem meteen imag(en) of één voorzichtige herstelpoging uitvoeren en het daarbij laten.

Een paar dingen die specifiek helpen bij videoherstel en die mensen vaak missen:

• Probeer je de exacte camera/app te herinneren waarmee de bestanden zijn gemaakt. Videocontainers zijn belangrijk. MP4, MOV, AVCHD, GoPro-bestanden met hoofdstukken, DJI-clips, dashcamsegmenten, alles wordt anders hersteld.
  • Als herstelde video’s niet afspelen, zijn ze mogelijk nog steeds te redden met een videoreparatietool, omdat soms de payload aanwezig is maar de header beschadigd is.
  • Sorteer scanresultaten op bestandssignatuur/type, niet alleen op oorspronkelijke mapnamen. Verwijderde SD-beelden komen vaak terug zonder de oude namen.

Qua software is Disk Drill een redelijke keuze als de kaart nog leesbaar is.

Voordelen van Disk Drill

• goed in het vinden van verwijderde media op SD-kaarten
  • de preview helpt om duidelijke rommel eruit te filteren
  • de interface is eenvoudig genoeg waardoor je minder snel op het verkeerde klikt
  • ondersteunt imaging, wat de veiligere route is

Nadelen van Disk Drill

• diepe scans kunnen veel rommelige, hernoemde resultaten opleveren
  • gratis herstelbeperkingen kunnen vervelend zijn bij grote videobestanden
  • als de kaart echte hardwareproblemen heeft, lost software dat niet op magische wijze op

Vergeleken met wat @mikeappsreviewer, @mike34 en @cazadordeestrellas zeiden, is mijn extra advies dit: test na het herstel elke herstelde clip volledig, niet alleen de eerste 10 seconden. Corruptie wordt vaak pas halverwege lange video’s zichtbaar.

Als de kaart ook maar één keer de verbinding verbreekt, stop dan met doe-het-zelf en schakel een professional in. Dat is de grens die ik niet zou overschrijden.