Kan ik een geformatteerde USB-stick herstellen na een Quickl-formattering?

Ik heb per ongeluk een snelle formattering op mijn USB-stick uitgevoerd en belangrijke bestanden verloren die ik nog steeds nodig heb. De schijf wordt gedetecteerd, maar ik weet niet zeker of de gegevens kunnen worden hersteld of welke herstelstappen het veiligst zijn om eerst te proberen. Ik zoek hulp bij gegevensherstel van een USB-stick na een snelle formattering zonder de situatie erger te maken.

Ik heb dit ooit gedaan met een USB-stick vol familiefoto’s, en ja, mijn maag zakte meteen. Toch wist een formattering de bestanden niet altijd voorgoed.

Het eerste wat ik zou uitzoeken, is wat voor soort formattering er is gebeurd. Een snelle formattering is meestal snel klaar, soms in een paar seconden. In dat geval wordt de bestandsindeling gewist, maar de gegevens staan vaak nog op de schijf totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven. Een volledige formattering is ingrijpender en duurt langer omdat die over de hele schijf schrijft. Als die van jou in minder dan een minuut klaar was, zou ik erop gokken dat het de snelle was.

Kom voorlopig niet meer aan de schijf.

1. Formatteer hem niet opnieuw.
  2. Voer geen CHKDSK of reparatie-app uit.
  3. Kopieer er geen testbestand naartoe.

Elke schrijfactie op de USB verkleint je kans op herstel.

Voordat je een uur kwijt bent aan hersteltools, doe eerst de saaie controle die ik de eerste keer oversloeg:

1. Kijk in Google Drive, OneDrive, iCloud of Dropbox.
  2. Controleer oude mappen Downloads, Bureaublad en Documenten.
  3. Zoek in je e-mail en chat-apps naar bestanden die je eerder hebt verzonden.

Ik heb ooit een volledige scan gedaan en merkte daarna dat een deel van de bestanden al in cloudsynchronisatie stond. Voelde nogal dom, maar het bespaarde tijd.

Als de bestanden nergens anders staan, dan zou ik overstappen op herstelsoftware. Ik gebruikte Disk Drill nadat ik per ongeluk de verkeerde schijf had geformatteerd, en het haalde het grootste deel terug, ergens rond de 90%.

Wat ik deed:

1. Ik installeerde het op mijn computer, niet op de USB.
  2. Ik sloot de USB aan en opende Disk Drill.
  3. Ik koos de USB uit de apparatenlijst en klikte op Zoeken naar verloren gegevens.
  4. Ik voerde Universele scan uit, omdat de schijf was geformatteerd.
  5. Ik liet de scan helemaal afronden. Die van mij bleef later in de scan nog meer bestanden vinden.
  6. Ik bekeek bestanden vooraf. Als een bestand in de voorvertoning openging, was het na herstel meestal ook in orde.
  7. Ik sloeg herstelde bestanden op een andere schijf op.

Zet niets terug op dezelfde USB. Ik weet dat het vanzelfsprekend klinkt, maar mensen doen het, en dan gaat de rest ook verloren.

Als de schijf vreemd begint te doen, willekeurige verbrekingen, fouten, heel trage overdrachtssnelheid, stop dan met hem steeds opnieuw te scannen. Met Disk Drill kun je eerst een volledige byte-voor-byte-image maken en daarna de image scannen in plaats van de fysieke schijf. Dat zou ik doen als de hardware onbetrouwbaar lijkt.

Ik zou het nog niet afschrijven. Als het een snelle formattering was en je geen nieuwe bestanden hebt toegevoegd, is je kans nog steeds redelijk. Als de software niets vindt en de bestanden belangrijk zijn, zoals persoonlijke foto’s of werkdocumenten, dan maakt een herstelbedrijf nog kans waar thuissoftware faalt.

Ja, als het een snelle formattering was, maken je bestanden nog steeds een redelijke kans.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het belangrijkste punt: stop met het gebruik van de usb-stick. Over één onderdeel denk ik wel anders. Controleer voordat je een lange scan uitvoert eerst het bestandssysteem dat in Windows wordt weergegeven. Als de USB eerder FAT32 of exFAT was, zijn de herstelkansen voor foto’s, documenten en video’s vaak beter dan mensen verwachten. Als de schijf versleuteld was of na de formattering naar NTFS is omgezet, dalen de resultaten snel.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Sluit hem aan en controleer of de grootte er normaal uitziet in Schijfbeheer.
  2. Als de capaciteit er verkeerd uitziet, stop dan daar. Dat wijst op hardwareproblemen.
  3. Als de grootte juist lijkt, maak dan eerst een image van de USB als de bestanden erg belangrijk zijn.
  4. Scan daarna indien mogelijk de image, niet de stick.

Dit is belangrijk omdat goedkope USB-sticks tijdens een scan voortdurend halverwege uitvallen. Dat heb ik op de harde manier geleerd. Eén keer te veel opnieuw scannen, en de schijf werd alleen-lezen.

Qua software is Disk Drill een goede keuze voor herstel na een snelle formattering op USB-flashdrives. Het doet het meestal goed met veelvoorkomende bestandstypen en geeft voorbeelden weer, wat tijd bespaart. Recuva is prima voor een snelle eerste poging, maar geformatteerde schijven hebben vaak een diepere scan en betere ondersteuning voor bestandssignaturen nodig.

Een paar tekenen dat je kansen nog steeds redelijk zijn:

• De formattering was in enkele seconden klaar
  • Je hebt er daarna niets nieuws op opgeslagen
  • De schijf opent en toont de juiste opslaggrootte
  • Geen klikgeluiden, verbrekingen of I/O-fouten

Een paar tekenen dat het erger is geworden:

• Je hebt er na het formatteren bestanden op gekopieerd
  • Windows vraagt om hem opnieuw te formatteren
  • De capaciteit toont 0 bytes of een vreemd getal

Als je eenvoudige, bruikbare adviezen voor herstel van USB-bestanden wilt, is deze video het bekijken waard:
bekijk deze uitleg over herstel van USB-gegevens

De beste zet nu is: eerst een image maken, daarna scannen en herstellen naar een andere schijf. Blijf niet aan de originele stick rommelen. Daar verliezen mensen de laatste herstelbare resten.

Snelformatteren is een van de weinige oeps-momenten waarbij herstel eigenlijk best goed mogelijk is. Dus ja, je kunt mogelijk nog steeds een geformatteerde USB-stick herstellen na een snelle formattering.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @viajantedoceu, maar ik zou nog één extra punt sterker benadrukken: controleer de integriteit van de herstelde bestanden, niet alleen of ze zichtbaar zijn. Veel mensen zien bestandsnamen terugkomen en denken dat ze gewonnen hebben. Daarna blijken video’s niet af te spelen, ZIP-bestanden niet te openen, of documenten half beschadigd te zijn. Herstel gaat niet alleen om gevonden bestanden, maar om bruikbare bestanden.

Dit is wat ik als eerste zou doen:

• Stop volledig met het gebruiken van de USB-stick
  • Gebruik een hersteltool vanaf je computer, niet vanaf de USB-stick
  • Herstel alleen naar een andere schijf
  • Test een paar belangrijke bestanden voordat je uren besteedt aan het herstellen van alles

Als de USB-stick stabiel is en nog steeds normaal wordt aangekoppeld, is Disk Drill een redelijke optie voor USB-herstel na een snelle formattering, omdat het meestal zowel bestandssysteemsporen als op handtekeningen gebaseerde resultaten kan terughalen. Dat is belangrijk wanneer de oude mapinformatie deels verdwenen is. Als de eerste scan een rommelige stapel ruwe bestanden oplevert, raak dan niet in paniek. Sorteer op bestandstype en bekijk eerst een voorbeeld van de bestanden die het belangrijkst zijn.

Eén kleine afwijking van het advies altijd eerst een image maken: als het een kleine, gezonde USB-stick is en je hebt geen andere schijf bij de hand, kan één enkele zorgvuldige alleen-lezen-scan prima zijn. Een image maken is ideaal, ja, maar niet iedereen heeft direct extra ruimte beschikbaar. Scan hem alleen niet 12 keer opnieuw als een bezetene.

Sla CHKDSK ook over. Mensen voeren het op alles uit alsof het wijwater is. Op geformatteerde media kan het een slechte situatie verergeren door structuren te repareren die je eigenlijk nodig had voor herstel.

Als de bestanden heel belangrijk zijn, probeer software dan één keer, hooguit twee keer, en schakel daarna een professional in voordat de stick verder achteruitgaat. Deze thread bevat ook enkele praktische tips voor herstel van USB-flashdrives van Reddit-gebruikers die het bekijken waard zijn.

Korte versie: snelle formattering = redelijke kans, volledige formattering = veel slechter, overschrijven = snel einde verhaal.