Jeg utførte ved et uhell en hurtigformatering på minnepinnen min og mistet viktige filer som jeg fortsatt trenger. Stasjonen blir oppdaget, men jeg er ikke sikker på om dataene kan gjenopprettes eller hvilke gjenopprettingstrinn som er tryggest å prøve først. Ser etter hjelp med gjenoppretting av data fra minnepinne etter en hurtigformatering uten å gjøre situasjonen verre.
Jeg gjorde dette én gang med en USB-pinne full av familiebilder, og ja, magen sank fort. Likevel sletter ikke en formatering alltid filene for godt.
Det første jeg ville funnet ut av er hva slags formatering som skjedde. En hurtigformatering blir vanligvis ferdig raskt, noen ganger på sekunder. I så fall blir filoversikten tømt, men dataene ligger ofte fortsatt på stasjonen til noe nytt blir skrevet over dem. En full formatering er tøffere og tar lengre tid fordi den skriver over hele stasjonen. Hvis din var ferdig på under ett minutt, ville jeg satset på at det var en hurtigformatering.
Slutt å bruke stasjonen akkurat nå.
- Ikke formater den igjen.
- Ikke kjør CHKDSK eller noe reparasjonsprogram.
- Ikke kopier en testfil til den.
Enhver skriving til USB-brikken reduserer sjansene dine for gjenoppretting.
Før du bruker en time på gjenopprettingsverktøy, gjør den kjedelige sjekken jeg hoppet over første gang:
- Se i Google Drive, OneDrive, iCloud eller Dropbox.
- Sjekk gamle mapper som Nedlastinger, Skrivebord og Dokumenter.
- Søk i e-post og chatteapper etter filer du har sendt tidligere.
Jeg kjørte en full skanning en gang, og oppdaget så at en del av filene allerede lå i skysynkronisering. Følte meg dum, men det sparte tid.
Hvis filene ikke finnes noe annet sted, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare. Jeg brukte Disk Drill etter at jeg formaterte feil stasjon, og det fikk tilbake det meste for meg, rundt 90%.
Dette gjorde jeg:
- Installerte det på datamaskinen, ikke på USB-pinnen.
- Koblet til USB-pinnen og åpnet Disk Drill.
- Valgte USB-pinnen fra enhetslisten og klikket på Search for Lost Data.
- Kjørte Universal Scan, siden stasjonen hadde blitt formatert.
- Lot skanningen fullføres helt. Min fortsatte å finne flere filer senere i skanningen.
- Forhåndsviste filer før gjenoppretting. Hvis en fil åpnet i forhåndsvisning, var den som regel også i orden etter gjenoppretting.
- Lagret gjenopprettede filer til en annen stasjon.
Ikke gjenopprett noe tilbake til den samme USB-pinnen. Jeg vet det høres åpenbart ut, men folk gjør det, og det ødelegger resten.
Hvis stasjonen begynner å oppføre seg rart, med tilfeldige frakoblinger, feil eller veldig lav overføringshastighet, bør du slutte å skanne den om og om igjen. Disk Drill lar deg lage et fullstendig byte-for-byte-avbildning først, og deretter skanne avbildningen i stedet for den fysiske stasjonen. Det ville jeg gjort hvis maskinvaren virker ustabil.
Jeg ville ikke avskrevet det ennå. Hvis det var en hurtigformatering og du ikke har lagt til nye filer, er sjansene fortsatt ganske gode. Hvis programvaren ikke finner noe og filene betyr noe, som personlige bilder eller arbeidsdokumenter, har et gjenopprettingsverksted fortsatt en sjanse der hjemmeprogramvare mislykkes.
Ja, hvis det var en hurtigformatering, har filene dine fortsatt en ganske god sjanse.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, slutt å bruke minnepinnen. Jeg er likevel uenig på ett punkt. Før du kjører en lang skanning, sjekk filsystemet som vises i Windows. Hvis USB-enheten var FAT32 eller exFAT før, er gjenopprettingsraten ofte bedre for bilder, dokumenter og videoer enn folk forventer. Hvis den var kryptert eller ble gjort om til NTFS etter formateringen, faller resultatene raskt.
Min rekkefølge ville vært:
- Koble den til og bekreft at størrelsen ser normal ut i Diskbehandling.
- Hvis kapasiteten ser feil ut, stopp der. Det peker på maskinvareproblemer.
- Hvis størrelsen ser riktig ut, lag først et image av USB-enheten hvis filene betyr mye.
- Skann deretter imaget, ikke minnepinnen, hvis mulig.
Dette er viktig fordi billige USB-stasjoner svikter midt i en skanning hele tiden. Jeg lærte dette på den harde måten. Én skanning for mye, og stasjonen ble skrivebeskyttet.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting etter hurtigformatering på USB-minnepinner. Det pleier å fungere godt med vanlige filtyper og gir forhåndsvisninger, noe som sparer tid. Recuva er greit for en rask første gjennomgang, men formaterte stasjoner trenger ofte en dypere skanning og bedre støtte for filsignaturer.
Noen tegn på at sjansene dine fortsatt er ganske gode:
- Formateringen ble fullført på sekunder
- Du lagret ikke noe nytt etterpå
- Stasjonen åpnes og viser riktig lagringsstørrelse
- Ingen klikkelyder, frakoblinger eller I/O-feil
Noen tegn på at ting har blitt verre:
- Du kopierte filer til den etter formateringen
- Windows ber om å formatere den igjen
- Kapasiteten viser 0 byte eller et merkelig tall
Hvis du vil ha enkle og nyttige råd om gjenoppretting av USB-filer, er denne videoen verdt å se:
se denne gjennomgangen av gjenoppretting av USB-data
Det beste du kan gjøre nå er å lage et image først, skanne deretter og gjenopprette til en annen stasjon. Ikke fortsett å fikle med den opprinnelige minnepinnen. Det er der folk mister de siste bitene som fortsatt kan gjenopprettes.
Hurtigformatering er et av de få øyeblikkene der gjenoppretting faktisk er ganske mulig. Så ja, du kan fortsatt kanskje gjenopprette en formatert minnepinne etter en hurtigformatering.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @viajantedoceu, men jeg ville lagt ekstra vekt på én ting: sjekk integriteten til de gjenopprettede filene, ikke bare om de dukker opp. Mange ser at filnavnene kommer tilbake og tror de har vunnet. Så vil ikke videoene spilles av, ZIP-filer åpnes ikke, eller dokumenter er halvveis korrupte. Gjenoppretting handler ikke bare om funne filer, det handler om brukbare filer.
Dette ville jeg gjort først:
- Slutt å bruke USB-enheten helt
- Bruk et gjenopprettingsverktøy fra datamaskinen din, ikke fra minnepinnen
- Gjenopprett bare til en annen disk
- Test noen viktige filer før du bruker timer på å gjenopprette alt
Hvis minnepinnen er stabil og fortsatt monteres normalt, er Disk Drill et rimelig alternativ for USB-gjenoppretting etter hurtigformatering fordi det vanligvis kan hente både spor fra filsystemet og signaturbaserte resultater. Det er viktig når den gamle kataloginformasjonen delvis er borte. Hvis den første skanningen gir en rotete haug med råfiler, ikke få panikk. Sorter etter filtype og forhåndsvis det som betyr mest først.
En liten uenighet med rådet om å alltid lage et image først: hvis det er en liten USB-minnepinne, den er frisk, og du ikke har en annen disk tilgjengelig, kan én forsiktig skrivebeskyttet skanning være greit. Imaging er ideelt, ja, men ikke alle har ekstra lagringsplass klar. Bare ikke fortsett å skanne den 12 ganger som en gal.
Hopp også over CHKDSK. Folk kjører det på alt som om det var vievann. På formatert media kan det gjøre en dårlig situasjon verre ved å fikse strukturer du faktisk trengte for gjenoppretting.
Hvis filene er superviktige, prøv programvare én gang, kanskje maks to, og gå så til profesjonelle før minnepinnen forringes. Denne tråden har også noen praktiske tips om gjenoppretting av USB-minnepinner fra Reddit-brukere som er verdt å skumme gjennom.
Kortversjon: hurtigformatering = greie odds, full formatering = mye verre, overskriving = game over raskt.