Jag råkade radera viktiga videor från mitt SD-kort när jag frigjorde utrymme, och jag slutade använda det direkt så att inget skulle skrivas över. De här filerna är verkligen viktiga, och jag behöver råd om det bästa sättet att återställa raderade videor från ett SD-kort, inklusive säker återställningsprogramvara eller steg som faktiskt fungerar.
Jag har förlorat tillräckligt många klipp från SD-kort för att hoppa över den falska spänningen. Ja, raderad video går ofta att återställa. På de flesta kameror raderar man inte datan direkt när en fil tas bort. Kortet markerar utrymmet som ledigt, och framtida inspelningar skriver över det senare. Om inget nytt ännu har hamnat på de sektorerna finns det fortfarande en chans att få tillbaka materialet.
Första saken: sluta använda kortet. Nu direkt. Spela inte in mer video. Ta inga foton. Formatera det inte, även om Windows visar ett meddelande och beter sig dramatiskt. Varje skrivning till kortet försämrar dina chanser.
Om datorn fortfarande ser SD-kortet, även som RAW eller med en formateringsuppmaning, skulle jag börja med Disk Drill. Jag har testat några verktyg genom åren, och det som faktiskt är viktigt här är Advanced Camera Recovery. Kameravideo sparas ofta i delar, inte som ett enda snyggt block. Actionkameror, drönare, dashcams, spegellösa kameror, alla tenderar att lämna material utspritt över kortet. Vanliga filåterställningsverktyg får ibland bara tillbaka ett trasigt skal, eller ett klipp på trettio sekunder när originalet var tjugo minuter. Advanced Camera Recovery letar efter de separata delarna och bygger ihop dem till en spelbar fil. För material från GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 och liknande utrustning spelar detta stor roll.
Det här skulle jag göra:
- Ladda ner Disk Drill från den officiella CleverFiles-sajten. Välj den Windows- eller macOS-version du behöver.
- Installera det och öppna det.
- Anslut SD-kortet med en kortläsare. Jag skulle undvika att ansluta via kameran om du har en läsare i närheten. Direkt åtkomst brukar fungera smidigare.
- I Disk Drill hittar du ditt SD-kort i enhetslistan. Klicka på “Sök efter förlorad data”.
- När du får frågan om återställningsmetod väljer du Advanced Camera Recovery. Om dina saknade filer är video från en kamera är det här läget jag skulle använda först.
- Vänta tills skanningen är klar. Ett litet kort, snabbt kort eller friskt kort kan bli klart snabbt. Stora eller opålitliga kort tar ett tag. Jag har sett skanningar gå över en timme.
- Klicka på “Granska hittade objekt” uppe till höger när resultaten börjar visas.
- Använd filtren och sökalternativen så att du slipper gräva i skräp. Sortera efter typ, storlek, datum eller vad som nu hjälper dig att smalna av.
- Förhandsgranska klippen innan du återställer dem. Det här steget sparar tid. Om en förhandsvisning spelas upp är chanserna bättre. Om den inte gör det ska du inte anta att filen är bra.
- Markera videorna du vill ha och tryck på “Återställ”.
- Välj en annan destination, som din interna SSD eller en annan extern enhet.
- Återställ inte tillbaka till samma SD-kort. Jag har sett folk göra det en gång, och ja, det slutade illa.
- När återställningen är klar öppnar du filerna i din vanliga mediaspelare och kontrollerar dem från början till slut om materialet är viktigt.
Efter det bör de återställda filerna dyka upp i Utforskaren i Windows eller Finder i macOS. Disk Drill för Windows återställer upp till 100 MB gratis. På Mac kan du först skanna och förhandsgranska, och sedan avgöra om det är värt att betala för en licens.
En sak jag skulle göra för allt viktigt, betalt arbete, familjeresa, juridiska ärenden, engångshändelser, är att skapa en byte-för-byte-avbildning av kortet innan jag rör återställningen. Här är videolänken som nämndes för den processen:
Detta ger dig en exakt kopia av SD-kortet, så att dina återställningsförsök sker på kopian i stället för originalet. Jag lärde mig att uppskatta den här metoden efter att ha förstört ett kort för flera år sedan. Den lämnar källan orörd, vilket hjälper om du behöver göra ett andra försök senare.
Mjukvaruåterställning fungerar bra i många fall. Men jag skulle stanna upp och lämna över det till ett proffs om något av detta händer:
- SD-kortet har fysisk skada. Sprickor, böjar, vattenskada, vad som helst.
- Din dator upptäcker inte kortet alls.
- Kortet kopplas från under skanningen.
- Det blir snabbt varmt efter att du anslutit det. Jag skulle inte fortsätta testa det då.
- Din kamera visar hårdvaru- eller mediafel.
- Det saknade materialet har stort personligt, affärsmässigt eller juridiskt värde.
Om kortet fortfarande visas i Disk Drill och det inte är fysiskt skadat är det rimligt att först prova programvara. Hastighet spelar roll här. Sluta använda kortet, börja återställningen så snart du kan, så är chanserna vanligtvis bättre.
Du tog det rätta första steget. Sluta använda SD-kortet. Det ger dig bäst chans.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, återställ från en kortläsare, inte via kameran. Jag skiljer mig lite när det gäller processen. Innan du kör någon återställningsapp skulle jag först kontrollera kortets hälsa om du använder Windows. Använd ett verktyg som H2testw eller SD Card Formatter endast för diagnos, inte för att skriva eller formatera. Om kortet tappar anslutningen eller läser i konstiga hastigheter, stoppa. Programvaruåterställning blir snabbt rörig på media som håller på att ge upp.
Om kortet är stabilt är Disk Drill ett bra val för återställning av raderad video från ett SD-kort. Skanna först, förhandsgranska vad det hittar och spara sedan återställda klipp till din dator, aldrig tillbaka till kortet. För raderade videor spelar filstorleken roll. Om dina klipp var 2 GB styck och skanningen visar fragment på 40 MB, förvänta dig delvis återställning. Om du ser filer nära originalstorlekarna ökar dina chanser mycket.
En sak till som folk hoppar över, kopiera hela kortet till en avbildsfil först om möjligt. Arbeta sedan från avbilden. Mindre risk, färre jobbiga misstag.
Den här korta guiden om videoåterställning från SD-kort är också värd en titt:
snabbt tips för videoåterställning från SD-kort
Om videorna är för jobbet, juridiska saker eller en engångshändelse skulle jag hoppa över hemverktyg efter en misslyckad skanning och gå till ett återställningslabb. Upprepade skanningar är där folk gör det värre, fråga mig inte hur jag vet lol.
Du gjorde redan det viktigaste, vilket är att sluta använda kortet. Den delen är viktigare än folk tror.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @mike34, men jag skulle inte lägga för mycket tid på att “testa” kortet om de här videorna är oersättliga. Varje extra montering, skanning och nytt försök innebär fortfarande belastning på kortet. Om det läses normalt, gå direkt till återställning eller, ännu bättre, skapa först en avbild och arbeta utifrån den.
Ett par praktiska saker som inte har sagts lika tydligt:
- Om videorna kom från en telefon, kontrollera också telefonens papperskorg/senast raderade mapp i galleriet. Vissa antar att kopian på SD-kortet är borta när telefonen fortfarande har en cachad eller synkroniserad version.
- Kontrollera molnbackuper innan du gör något heroiskt. Google Foto, iCloud, OneDrive, Dropbox, kameratillverkarens appar, allt det där tråkiga som folk glömmer.
- Om kortet användes i en Android-telefon som “intern/adopterad lagring” blir återställning mycket svårare eftersom filer kan vara krypterade. I så fall kan slumpmässiga verktyg vara slöseri med tid.
Om kortet visas utan problem på din dator är Disk Drill ett rimligt alternativ för att återställa raderade videor från SD-kort. Jag skulle fokusera mindre på filnamnen och mer på om förhandsvisningar faktiskt går att spela upp och om storleken på återställda filer ser realistisk ut. Stora videofiler som kommer tillbaka pyttesmå är vanligtvis dåliga nyheter.
Om materialet dessutom är superviktigt, bröllop, juridiskt, betalt arbete, familjesaker som bara händer en gång i livet, skulle jag allvarligt överväga ett återställningslabb innan du gör flera skanningar. Där håller jag delvis inte med om inställningen att “bara fortsätta prova programvara” som folk ibland har. Ibland fungerar gör-det-själv. Ibland bränner det bara tid och din chans till en renare återställning.
Den här tråden är också ganska relevant om du vill ha fler åsikter om att återställa raderade hemvideor från ett SD-kort:
bästa chansen att återställa hemvideor från ett SD-kort
Kort version: inga nya skrivningar, endast kortläsare, återställ till en annan enhet och klicka inte i panik på formatera om Windows beter sig konstigt med det. Den delen fäller folk varje gång.
Jag håller med @mike34 och @cazadordeestrellas om en viktig sak: om de här videorna verkligen är oersättliga, gör inte detta till en helg av ändlösa ett skann till. Jag håller delvis inte med om idén att göra mycket hälsokontroll först om inte kortet redan beter sig konstigt. Om det monteras utan problem skulle jag antingen avbilda det direkt eller köra en försiktig återställningspassering och stanna där.
Ett par saker som hjälper specifikt med videoåterställning som folk missar:
- Försök att minnas exakt vilken kamera/app som skapade filerna. Videobehållare spelar roll. MP4, MOV, AVCHD, GoPro-kapitelfiler, DJI-klipp, dashcam-segment, allt återställs på olika sätt.
- Om återställda videor inte går att spela upp kan de fortfarande gå att rädda med ett videoreparationsverktyg eftersom innehållet ibland finns där men headern är skadad.
- Sortera skanningsresultat efter filsignatur/typ, inte bara efter ursprungliga mappnamn. Raderat SD-material kommer ofta tillbaka utan de gamla namnen.
När det gäller programvara är Disk Drill ett rimligt val om kortet fortfarande är läsbart.
Fördelar med Disk Drill
- bra på att hitta raderade mediefiler på SD-kort
- förhandsvisning hjälper till att sålla bort uppenbart skräp
- gränssnittet är tillräckligt enkelt för att du ska vara mindre benägen att klicka fel
- stöder avbildning, vilket är det säkrare alternativet
Nackdelar med Disk Drill
- djupa skanningar kan ge många stökiga resultat med ändrade namn
- gratisåterställningens begränsningar kan vara irriterande för stora videofiler
- om kortet har verkliga hårdvaruproblem kommer programvara inte magiskt att fixa det
Jämfört med vad @mikeappsreviewer, @mike34 och @cazadordeestrellas sa är mitt extra råd detta: efter återställning, testa varje återställd klipp helt, inte bara de första 10 sekunderna. Korruption visar sig ofta halvvägs genom långa videor.
Om kortet kopplas från ens en gång, sluta med gör det själv och anlita ett proffs. Det är gränsen jag inte skulle passera.