Kan nogen gendanne slettede filer fra harddisken med succes?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra min harddisk og tømte Papirkurven, før jeg opdagede det. Jeg prøver at finde den bedste måde at gendanne slettede filer fra en harddisk på uden at gøre situationen værre, og jeg har virkelig brug for råd om, hvilke gendannelsesværktøjer eller trin der faktisk virker.

At miste filer føles forfærdeligt. Jeg har selv været der, og den del, hvor folk går i panik og bliver ved med at klikke rundt, er som regel det, der gør det værre. Hvis drevet stadig virker, er dine chancer ofte rimeligt gode, men kun hvis du stopper med at røre det nu.

Første skridt: stop med at bruge drevet. Lige nu. Når en fil bliver slettet, bliver dataene som regel liggende på disken et stykke tid. Systemet markerer kun pladsen som ledig. Så snart nye data lander der, begynder gendannelse hurtigt at falde fra hinanden. Så installer ikke noget på det, flyt ikke filer over på det, og bliv ikke ved med at bruge det som normalt.

Hvis det slettede lå på en anden intern disk eller et eksternt drev, så tag det ud og tilslut det til en anden computer for gendannelse. Det er den reneste vej. Hvis det lå på dit Windows- eller macOS-opstartsdrev, bliver det mere besværligt. Jeg ville starte fra en USB-nøgle eller bruge en anden maskine, hvis du har en, fordi dit primære OS hele tiden skriver midlertidige filer og logfiler i baggrunden.

Det næste, jeg ville gøre, er at installere Disk Drill på et andet drev, ikke det med de manglende filer. Folk overser den del hele tiden og undrer sig så over, hvorfor gendannelsen blev dårligere. En nyttig ting i Disk Drill er muligheden for først at lave et fuldt byte-for-byte-image af drevet. Det kan jeg godt lide at gøre, når dataene betyder noget, fordi du så scanner kopien i stedet for at rode med den originale disk igen og igen. Det viser også forhåndsvisninger før gendannelse, hvilket sparer tid, når du sorterer gennem omdøbt rod og halvt ødelagte filtræer. Den gratis version lader dig scanne og forhåndsvise, og så betaler du kun, hvis du vil gendanne.

Et par ting, jeg ville have i baghovedet:

1. Harddiske giver dig som regel en bedre chance end SSD'er. Gammeldags HDD'er har tendens til at lade slettede data ligge længere. Slap stadig ikke af. Nogle nyere harddiske understøtter også TRIM, og når oprydningen først sker, bliver gendannelse grimmere.
  2. Hvis drevet klikker, skurrer eller bliver ved med at forsvinde offline, så stop. Jeg ville ikke køre gendannelsessoftware på et drev med mekaniske problemer. Det er laboratoriearbejde.
  3. Én dyb scanning er nok. At køre scanning efter scanning tryller ikke nye filer frem ud af ingenting. Det spilder mest tid og lægger ekstra pres på et svagt drev.

Hvis Disk Drill ikke klarer det, ville jeg prøve et andet værktøj, før jeg gav op. Recuva er nemt og hurtigt til enklere sletninger. DiskGenius er bedre, når partitioner eller filsystemer ser ødelagte ud. Data Rescue er et, jeg har set Mac-brugere støtte sig til. Jeg har stadig haft bedre held med Disk Drill for en god blanding af brugervenlighed og scanningsdybde, men det er fine reservevalg.

Handl hurtigt, hold drevet inaktivt, og begynd ikke at eksperimentere på den originale disk. Hvis du håndterer det forsigtigt, kan du stadig få det meste tilbage.

Jeg har gendannet slettede filer fra HDD’er mere end én gang. Chancen for succes afhænger af 3 ting: drevtype, tiden siden sletningen, og om du fortsatte med at bruge det.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe med at bruge drevet. Jeg er lidt uenig i at prøve flere apps med det samme. Hvis filerne betyder noget, så lav først en klon, og test derefter værktøjer på klonen. Mindre risiko, mindre slid.

Min rækkefølge ville være:

1. Tjek papirkurven i cloudsynkronisering, OneDrive, Google Drive, Dropbox.
  2. Tjek Filhistorik på Windows, Tidligere versioner eller Time Machine på Mac.
  3. Hvis der ikke er noget, så lav et sektor-for-sektor-image.
  4. Scan imaget med Disk Drill.
  5. Gendan filer til et andet drev.

Derfor anbefaler jeg sikkerhedskopier først. De bringer originale navne og mapper tilbage. Rå gendannelse giver dig ofte bare en bunke filer med tilfældige navne. Til billeder og dokumenter fungerer file carving okay. Til store videoer eller projektfiler bliver resultaterne hurtigt rodede.

Hvis det er en SSD, falder chancerne meget, fordi TRIM hurtigt sletter slettede blokke. På en normal HDD har jeg set gendannelser virke flere dage senere, hvis disken for det meste har stået ubrugt. Hvis drevet laver lyde eller læser sindssygt langsomt, så stop og brug et laboratorium.

For alle der søger efter dette senere, er dette en solid guide til gendannelse af permanent slettede filer fra en harddisk, SSD, USB-drev eller hukommelseskort, med mindre risiko for at overskrive data. Det er også værd at se hurtigt, nemme tips til gendannelse af slettede filer fra harddiske.

Det vigtigste er, at du ikke gendanner tilbage til det samme drev. Det er der, folk ødelægger det.

En ting, jeg ville tilføje til det, @mikeappsreviewer og @viajeroceleste sagde: før du går direkte til gendannelsessoftware, så tjek, om filerne nogensinde blev åbnet fra en app, der gemmer sin egen gendannelsescache. Word, Excel, Photoshop, nogle videoredigeringsprogrammer, selv PDF-apps efterlader nogle gange autogemte/midlertidige kopier. Folk glemmer det hele tiden, og det kan være meget mere overskueligt end rå filgendannelse.

Jeg er også lidt uenig i tankegangen om dyb scanning hurtigst muligt. Hvis filerne er supervigtige, ville jeg faktisk undgå en lang scanning på det oprindelige drev, medmindre du allerede ved, at drevet er sundt. Tjek først SMART-status med noget simpelt. Hvis HDD’en har omfordelte sektorer, læsefejl eller opfører sig ustabilt, kan scanning forvandle en situation, der kunne gendannes, til et meget større rod.

Til egentlig filgendannelse er Disk Drill ja en solid mulighed, mest fordi det håndterer både scanning efter slettede filer og billedbaseret gendannelse uden at være totalt besværligt. Jeg har haft bedre resultater ved at søge efter filtype + ændringsdato i stedet for at stole på mappestrukturen, som ofte er ødelagt efter tømning af papirkurven. Recuva er fint til grundlæggende ting, men hvis filnavne betyder noget, kan resultaterne være meget svingende.

En anden ting, folk gør forkert: de gendanner alt. Lad være. Gendan først nogle få kritiske filer, test dem, og gå derefter efter resten. Det sparer meget tid og undgår falske forhåbninger.

Hvis dette var en ekstern harddisk og ikke dit systemdrev, er dine chancer som regel meget bedre. Det er også værd at læse denne succeshistorie og tips om datagendannelse fra ekstern harddisk.

Hvis drevet begynder at klikke, bliver ekstremt langsomt eller afbryder forbindelsen, så stop straks med gør det selv-forsøg. Det er laboratorieområde, ikke et område for prøv lige én scanning mere.

En lille uenighed med @viajeroceleste, @codecrafter og @mikeappsreviewer: folk fokuserer så meget på gendannelsesapps, at de springer den kedelige men nyttige kontrol af selve filsystemet over. På en HDD, hvis sletningen var nylig, kan MFT eller mappeposter nogle gange stadig efterlade nok metadata til en renere gendannelse end en stor rå udtrækning.

Det ville jeg gøre:

• Monter drevet skrivebeskyttet, hvis muligt.
  • Tjek om de mistede filer lå i en kendt mappe med stabile navne.
  • Kør først en filsystembevidst scanning, ikke en fuld dyb rå scanning.
  • Brug kun rå gendannelse, hvis det mislykkes.

Det er vigtigt, fordi dybe scanninger ofte returnerer tusindvis af filer med ubrugelige navne.

Disk Drill er god her, fordi den lader dig adskille scanningsresultater ret tydeligt.

Fordele:

• nemme forhåndsvisninger
  • kan lave et billede af drevet
  • fornuftig sortering/filtrering
  • håndterer almindelige filsystemer godt

Ulemper:

• dybe scanninger kan være støjende
  • betalt gendannelse
  • enorme resultatsæt kan blive rodede

Hvis du vil have alternativer bagefter, er Recuva og DiskGenius stadig værd at kigge på, men testgendan først nogle få filer, ikke alt på én gang.

Hvis de slettede filer desuden var fragmenterede videofiler, så dæmp forventningerne. Det er ofte de første ting, der kommer tilbage korrupte, selv når fotos og dokumenter gendannes fint.