Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige videoer fra mit SD-kort, mens jeg ryddede plads, og jeg stoppede straks med at bruge det, så intet ville blive overskrevet. Disse filer er virkelig vigtige, og jeg har brug for råd om den bedste måde at gendanne slettede videoer fra et SD-kort på, herunder sikker gendannelsessoftware eller trin, der rent faktisk virker.
Jeg har mistet nok klip fra SD-kort til at springe den falske spænding over. Ja, slettet video kan ofte gendannes. På de fleste kameraer bliver dataene ikke slettet med det samme, når du sletter en fil. Kortet markerer pladsen som ledig, og så overtager fremtidige optagelser den senere. Hvis der ikke er skrevet noget nyt til de sektorer endnu, har dine optagelser stadig en chance.
Det første er at stoppe med at bruge kortet. Med det samme. Optag ikke mere video. Tag ikke billeder. Formater det ikke, selv hvis Windows viser en besked og opfører sig dramatisk. Hver skrivning til kortet forringer dine chancer.
Hvis din computer stadig kan se SD-kortet, selv som RAW eller med en formateringsprompt, ville jeg starte med Disk Drill. Jeg har prøvet nogle forskellige værktøjer over tid, og den del, der er værd at fokusere på her, er Advanced Camera Recovery. Kameravideo bliver ofte gemt i bidder, ikke som én pæn blok. Actionkameraer, droner, dashcams, spejlløse kameraer, alle sammen har en tendens til at efterlade optagelser spredt rundt på kortet. Almindelige filgendannelsesværktøjer trækker nogle gange kun en ødelagt skal tilbage, eller et klip på et halvt minut, når originalen var tyve. Advanced Camera Recovery leder efter de adskilte stykker og bygger dem op igen til én afspillelig fil. For optagelser fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende udstyr betyder det rigtig meget.
Det ville jeg gøre:
- Download Disk Drill fra den officielle CleverFiles-side. Vælg den Windows- eller macOS-version, du har brug for.
- Installer det og åbn det.
- Tilslut SD-kortet med en kortlæser. Jeg ville undgå at tilslutte gennem kameraet, hvis du har en læser i nærheden. Direkte adgang plejer at gå mere gnidningsfrit.
- Find dit SD-kort i enhedslisten i Disk Drill. Klik på Søg efter mistede data.
- Når programmet spørger om gendannelsesmetode, skal du vælge Advanced Camera Recovery. Hvis dine manglende filer er video fra et kamera, er det denne tilstand, jeg ville bruge først.
- Vent på, at scanningen bliver færdig. Et lille kort, hurtigt kort eller sundt kort kan blive færdigt hurtigt. Store eller ustabile kort tager længere tid. Jeg har set scanninger vare mere end en time.
- Tryk på Gennemse fundne elementer øverst til højre, når resultaterne begynder at dukke op.
- Brug filtrene og søgemulighederne, så du ikke skal rode igennem affald. Sortér efter type, størrelse, dato eller hvad der ellers hjælper med at indsnævre det.
- Forhåndsvis klippene, før du gendanner dem. Dette trin sparer tid. Hvis en forhåndsvisning kan afspilles, er dine chancer bedre. Hvis den ikke kan, skal du ikke antage, at filen er god.
- Vælg de videoer, du vil have, og tryk på Gendan.
- Vælg en anden destination, som din interne SSD eller et andet eksternt drev.
- Gendan ikke tilbage til det samme SD-kort. Jeg har set folk gøre det én gang, og ja, det gik dårligt.
- Når gendannelsen er færdig, skal du åbne filerne i din normale medieafspiller og kontrollere dem fra start til slut, hvis optagelserne er vigtige.
Derefter bør de gendannede filer dukke op i Stifinder på Windows eller Finder på macOS. Disk Drill til Windows gendanner op til 100 MB gratis. På Mac kan du først scanne og forhåndsvise og derefter beslutte, om det giver mening at betale for en licens.
En ting, jeg ville gøre for alt vigtigt, betalt arbejde, familietur, juridiske forhold, engangsbegivenhed, er at lave et byte-for-byte-image af kortet, før du rører gendannelse. Her er videolinket, der blev nævnt til den proces:
Dette giver dig en nøjagtig kopi af SD-kortet, så dine gendannelsesforsøg sker på kopien i stedet for originalen. Jeg lærte at sætte pris på denne tilgang efter at have ødelagt et kort for år tilbage. Den holder kilden urørt, hvilket hjælper, hvis du får brug for et nyt forsøg senere.
Softwaregendannelse er fint i mange tilfælde. Alligevel ville jeg stoppe og overlade det til en professionel, hvis noget af dette sker:
- SD-kortet har fysisk skade. Revner, bøjninger, vandskade, noget af det.
- Din computer registrerer slet ikke kortet.
- Kortet afbrydes under scanning.
- Det bliver hurtigt varmt efter tilslutning. Jeg ville ikke blive ved med at teste det på det tidspunkt.
- Dit kamera viser hardware- eller mediefejl.
- De manglende optagelser har alvorlig personlig, forretningsmæssig eller juridisk betydning.
Hvis kortet stadig vises i Disk Drill, og det ikke er fysisk beskadiget, giver det mening at prøve software først. Hastighed betyder noget her. Stop med at bruge kortet, begynd gendannelsen så hurtigt du kan, og dine chancer er som regel bedre.
Du gjorde det rigtige første skridt. Stop med at bruge SD-kortet. Det giver dig den bedste chance.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt, gendan fra en kortlæser, ikke gennem kameraet. Jeg er lidt uenig om processen. Før du kører et gendannelsesprogram, ville jeg først tjekke kortets tilstand, hvis du er på Windows. Brug et værktøj som H2testw eller SD Card Formatter kun til diagnose, ikke til at skrive eller formatere. Hvis kortet mister forbindelsen eller læser med mærkelige hastigheder, så stop. Softwaregendannelse bliver hurtigt rodet på fejlende medier.
Hvis kortet er stabilt, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af slettede videoer fra et SD-kort. Scan først, forhåndsvis derefter det, det finder, og gem så de gendannede klip på din computer, aldrig tilbage på kortet. For slettede videoer betyder filstørrelsen noget. Hvis dine klip var 2 GB hver, og scanningen viser fragmenter på 40 MB, så forvent kun delvis gendannelse. Hvis du ser filer tæt på de oprindelige størrelser, stiger dine chancer meget.
Én ting mere, som folk springer over, er at kopiere hele kortet til en image-fil først, hvis det er muligt. Arbejd derefter ud fra imagen. Mindre risiko, færre øv-øjeblikke.
Denne korte guide til gendannelse af videoer fra SD-kort er også værd at se:
hurtigt tip til gendannelse af videoer fra SD-kort
Hvis videoerne er til arbejde, juridiske ting eller en engangsbegivenhed, ville jeg springe hjemmeværktøjer over efter én mislykket scanning og gå til et gendannelseslaboratorium. Det er ved gentagne scanninger, folk gør det værre, spørg mig ikke hvordan jeg ved det lol.
Du gjorde allerede det vigtigste, nemlig at stoppe med at bruge kortet. Den del betyder mere, end folk tror.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @mike34, men jeg ville ikke bruge for meget tid på at “teste” kortet, hvis disse videoer ikke kan erstattes. Hver ekstra montering, scanning og nyt forsøg belaster stadig kortet. Hvis det læses normalt, så gå direkte til gendannelse eller, endnu bedre, lav først et image og arbejd ud fra det.
Et par praktiske ting, som ikke er blevet sagt helt så tydeligt:
- Hvis videoerne kom fra en telefon, så tjek også telefonens papirkurv i galleriet/mappen med nyligt slettede filer. Nogle tror, at SD-kopien er væk, selv om telefonen stadig har en cachelagret eller synkroniseret version.
- Tjek cloud-backups, før du gør noget heroisk. Google Fotos, iCloud, OneDrive, Dropbox, kameraleverandørers apps, alle de kedelige ting, folk glemmer.
- Hvis kortet blev brugt i en Android-telefon som “intern/adopteret lagring”, bliver gendannelse meget sværere, fordi filer kan være krypterede. I så fald kan tilfældige værktøjer være spild af tid.
Hvis kortet vises fint på din computer, er Disk Drill en rimelig mulighed til gendannelse af slettede videoer fra SD-kort. Jeg ville fokusere mindre på filnavnene og mere på, om forhåndsvisninger faktisk kan afspilles, og om størrelsen på gendannede filer ser realistisk ud. Store videofiler, der kommer tilbage som meget små, er som regel dårlige nyheder.
Hvis optagelserne også er supervigtige, bryllup, juridiske sager, betalt arbejde, familieøjeblikke, man kun oplever én gang, ville jeg seriøst overveje et gendannelseslaboratorium før du laver flere scanninger. Det er her, jeg er en smule uenig i tankegangen om “bare bliv ved med at prøve software”, som folk nogle gange har. Nogle gange virker gør-det-selv. Nogle gange spilder det bare tid og din chance for en renere gendannelse.
Denne tråd er også ret relevant, hvis du vil have flere meninger om gendannelse af slettede hjemmevideoer fra et SD-kort:
bedste chance for at gendanne hjemmevideoer fra et SD-kort
Kort version: ingen nye skrivninger, kun kortlæser, gendan til et andet drev, og panikklik ikke på formatér, hvis Windows opfører sig mærkeligt med det. Den del fanger folk hver eneste gang.
Jeg er enig med @mike34 og @cazadordeestrellas om én vigtig ting: Hvis disse videoer virkelig er uerstattelige, så gør ikke dette til en weekend med endeløse én scanning mere. Jeg er en smule uenig i idéen om at lave en masse sundhedstjek først, medmindre kortet allerede opfører sig mærkeligt. Hvis det monteres uden problemer, ville jeg enten lave et image af det med det samme eller køre ét forsigtigt gendannelsesforsøg og stoppe der.
Et par ting, der hjælper specifikt med videogendannelse, som folk overser:
- Prøv at huske det præcise kamera eller den app, der lavede filerne. Videocontainere betyder noget. MP4, MOV, AVCHD, GoPro-opdelte filer, DJI-klip, dashcam-segmenter gendannes alle forskelligt.
- Hvis gendannede videoer ikke vil afspille, kan de stadig være mulige at redde med et videoreparationsværktøj, fordi dataene nogle gange er der, men headeren er beskadiget.
- Sortér scanningsresultater efter filsignatur eller type, ikke kun efter de oprindelige mappenavne. Slettet SD-optagelse kommer ofte tilbage uden de gamle navne.
Med hensyn til software er Disk Drill et fint valg, hvis kortet stadig kan læses.
Fordele ved Disk Drill
- god til at finde slettede mediefiler på SD-kort
- forhåndsvisning hjælper med at sortere åbenlyst skrammel fra
- brugerfladen er nem nok til, at du er mindre tilbøjelig til at klikke på det forkerte
- understøtter imaging, som er den sikrere løsning
Ulemper ved Disk Drill
- dybe scanninger kan give mange rodede resultater med omdøbte filer tilbage
- gratis gendannelsesgrænser kan være irriterende med store videofiler
- hvis kortet har reelle hardwareproblemer, løser software ikke det på magisk vis
Sammenlignet med det, @mikeappsreviewer, @mike34 og @cazadordeestrellas sagde, er mit ekstra råd dette: Efter gendannelsen skal du teste hvert gendannet klip helt, ikke kun de første 10 sekunder. Korruption viser sig ofte halvvejs gennem lange videoer.
Hvis kortet afbryder forbindelsen bare én gang, så stop gør det selv-forsøgene og gå til en professionel. Det er grænsen, jeg ikke ville overskride.