Ik heb per ongeluk mijn SD-kaart leeggemaakt na een familiegebeurtenis en ik besef nu pas dat al mijn foto’s weg zijn. Sindsdien heb ik de kaart nauwelijks gebruikt, omdat ik hoop dat de foto’s nog steeds kunnen worden hersteld. Ik heb echt hulp nodig om uit te zoeken wat de beste manier is om verwijderde foto’s van een SD-kaart te herstellen voordat ze worden overschreven.
Ik zou eerst de saaie dingen controleren voordat ik hersteltools aanraak. Meer dan eens dacht ik dat foto's van een SD-kaart weg waren, en vond ik daarna kopieën die ergens anders stonden. Een cloud-app had ze. Een oude importmap had ze. Eén keer was de kaart prima en was de kaartlezer waardeloos.
Begin met alles wat gekoppeld was aan de telefoon of camera. Google Foto's, iCloud-foto's, OneDrive, Dropbox, Amazon Photos, elke back-up-app waarbij je bent ingelogd en die je was vergeten. Open ook de prullenbakmappen. Veel van die diensten bewaren verwijderde foto's 30 tot 60 dagen voordat ze definitief worden gewist.
Als de kaart uit een camera kwam, kijk dan in de cameramenu's en de interne opslag. Sommige camera's verdelen dingen tussen het ingebouwde geheugen en de SD-kaart. Ik heb gezien dat mensen dit missen en aannemen dat de kaart alles heeft opgeslokt. Wissel ook van kaartlezer. Probeer daarna een tweede computer als je die hebt. Slechte kaartlezers veroorzaken voortdurend onnodige paniek.
Als geen van die controles iets oplevert, stop dan meteen met het gebruiken van de SD-kaart. Maak er geen nieuwe foto's meer op. Kopieer er geen bestanden naartoe. Formatteer hem niet opnieuw. Verwijderde afbeeldingen staan vaak nog op de kaart totdat nieuwe gegevens op dezelfde plekken terechtkomen. Zodra ze zijn overschreven, dalen je kansen snel.
Ik zou beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt op DSLR-kaarten, microSD-kaarten uit Android-telefoons, dronekaarten en een paar kaarten die naar RAW omschakelden of niet meer goed wilden koppelen. Het is makkelijker in gebruik dan sommige oudere herstelapps en gaat verder dan de simpele verwijderde-bestanden-terughalenfuncties.
Veel goedkope hersteltools werken alleen goed wanneer het bestandssysteem nog grotendeels intact is en de verwijdering recent was. Deze scant ook op bestandssignaturen, dus de kans is groter na formatteren, corruptie of partitieschade. Dat is belangrijk bij SD-kaarten, omdat die op rommelige manieren stukgaan.
Wat ik zou doen:
- Haal de SD-kaart meteen uit het apparaat.
- Gebruik een degelijke USB-kaartlezer en sluit die aan op een computer.
- Installeer en open Disk Drill.
- Kies de SD-kaart uit de lijst met schijven.
- Klik op Search for lost data en kies de scanmodus.
- Laat de scan volledig afronden. Diepe scans leveren meestal meer op.
- Controleer de sectie Afbeeldingen, of filter op JPG, PNG, CR2, NEF, ARW of DNG.
- Bekijk bestanden eerst in de voorbeeldweergave voordat je ze herstelt.
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde SD-kaart.
De voorbeeldstap helpt veel. Als een foto netjes opent in de scanresultaten, zie ik dat meestal als een goed teken dat het herstelde bestand bruikbaar zal zijn. Niet perfect, maar wel een redelijke aanwijzing.
SD-kaarten uit camera's, drones, dashcams en actiecamera's zijn vaak rommeliger dan mensen verwachten. Bestanden raken in fragmenten verdeeld en sommige tools verslikken zich daarin. Ik heb hier betere resultaten mee gehad dan met gewone verwijderde-bestanden-apps die alleen naar nette, recente verwijderingen kijken.
De gratis scan en voorbeeldweergave zijn ook handig. Je krijgt in elk geval te zien wat er nog staat voordat je urenlang in kringetjes blijft draaien.
Als de scan slecht verloopt, zou ik nog steeds een paar andere plekken controleren:
- Oudere back-ups in Windows Bestandsgeschiedenis of Time Machine.
- Automatische importmappen op je computer.
- Een andere USB-poort of een andere kaartlezer.
- Professioneel herstel als de kaart de verbinding verliest, traag reageert of inconsistent verschijnt in Schijfbeheer.
Zodra er fysieke schade is, wordt software minder betrouwbaar. Herhaalde scans op een falende kaart maken de situatie soms erger, dus ik zou er niet op blijven inhameren als hij instabiel begint te worden.
Als je de SD-kaart hebt leeggemaakt en hem daarna nauwelijks hebt aangeraakt, zijn je kansen nog steeds redelijk. Bij verwijderen wordt meestal eerst de bestandsindex verwijderd. De fotogegevens blijven vaak staan totdat nieuwe gegevens ze overschrijven. Dus de eerste regel is simpel: stop nu met het gebruiken van de kaart.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat je eerst de eenvoudige dingen moet controleren, maar ik zou daar niet te lang mee bezig zijn als deze kaart de enige kopieën bevatte. Tijd is belangrijker dan perfecte probleemoplossing.
Wat ik hierna zou doen:
- Maak eerst een byte-voor-byte-image van de SD-kaart, als je pc-configuratie dat toelaat.
- Voer herstel uit op de image, niet op de kaart.
- Probeer twee scantypen, eerst een bestandssysteems scan, daarna een signaturescan.
- Herstel naar je computer of een externe schijf, nooit terug naar de SD-kaart.
Waarom eerst een image maken? SD-kaarten falen zonder waarschuwing. Als de kaart tijdens het scannen halverwege de verbinding verbreekt, verlies je een goede kans op herstel. Een schijfimage geeft je één stabiele bron om mee te werken. Deze stap wordt vaak overgeslagen, en imo is hij belangrijk.
Voor software is Disk Drill een goede keuze omdat het veelvoorkomende fotoformaten goed verwerkt en resultaten kan tonen in voorbeeldweergave. Als je foto’s van een camera kwamen, filter dan op JPG plus RAW-formaten zoals CR2, NEF, ARW, RW2, ORF. Als bestandsnamen weg zijn, sorteer dan op grootte en bekijk de voorbeelden. Foto’s van familie-evenementen verschijnen vaak in reeksen met vergelijkbare tijdstempels en bestandsgroottes.
Nog iets wat mensen vaak missen. Als de kaart in de camera is leeggemaakt, voeren sommige camera’s een snelle formattering uit. Herstelpercentages na een snelle formattering zijn vaak nog steeds behoorlijk goed. Volledig formatteren is slechter. TRIM op SD-kaarten is minder consistent dan op SSD’s, dus verwijderde foto’s zijn vaak nog steeds herstelbaar, en dat is hier het kleine beetje goed nieuws.
Als scans beschadigde afbeeldingen of halfgrijze voorbeelden laten zien, herstel dan toch alles. Fotoreparatietools kunnen gedeeltelijke corruptie soms herstellen.
Ook is dit een nuttige thread voor advies uit de fotografiegemeenschap over herstel van SD-kaarten, tips voor fotoherstel van SD-kaarten van beginnende fotografen.
Als de kaart langzaam wordt aangekoppeld, leesfouten geeft of verdwijnt, stop dan met scannen en ga naar een herstelbedrijf. Herhaaldelijk lezen van een defecte kaart is hoe mensen een slechte situatie nog erger maken.
Ja, je kunt vaak foto’s van een SD-kaart terughalen nadat je die hebt geleegd, vooral als je die daarna nauwelijks hebt gebruikt. Dat deel is eigenlijk belangrijker dan mensen denken.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @techchizkid, maar ik zou één ding toevoegen waar ze een beetje omheen draaiden: als de foto’s echt onvervangbaar zijn, blijf dan niet langer dan nodig experimenteren op de originele kaart. Elke extra mount, scan of willekeurige test is nog steeds slijtage op flashopslag. Ik zeg niet dat één scan hem stukmaakt, ik zeg alleen dat mensen soms wat te zelfverzekerd worden.
Wat ik zou doen is dit:
- Zet de kaart in alleen-lezenmodus als je adapter een vergrendelschakelaar heeft
- Kopieer indien mogelijk eerst de volledige kaart naar een imagebestand
- Voer daarna herstel uit op die kopie
- Herstel bestanden ergens anders naartoe, niet terug naar de SD-kaart
Disk Drill is hier een goede optie omdat je verwijderde JPG- en RAW-foto’s gemakkelijk kunt bekijken voordat je ze herstelt. Dat is erg belangrijk wanneer je probeert uit te zoeken of de foto’s van het familie-evenement nog intact zijn of slechts spookvermeldingen. Als de scan bestanden met vreemde namen vindt, raak dan niet in paniek, dat is normaal na verwijdering of een snelle formattering.
Eén ding waar ik het licht mee oneens ben in het gebruikelijke advies: besteed niet eindeloos veel tijd aan het controleren van elke cloud en map als je weet dat deze foto’s alleen ooit op de SD-kaart hebben gestaan. Doe de basiscontroles, zeker, maar verlies geen uren met het najagen van mogelijke kopieën terwijl de kaart maar ligt te wachten.
Als je ook een snelle visuele uitleg wilt, is deze snelle uitleg voor herstel van foto’s op een SD-kaart gemakkelijk te volgen.
Als de kaart begint te verbreken, 0 bytes toont of extreem langzaam leest, stop dan. Dat is het punt waarop zelf herstel doen van nuttig naar een beetje dom gaat. Op dat moment is professioneel herstel de veiligere keuze.
Ja, vaak herstelbaar. De grootste factor nu is of er iets nieuws naar die SD-kaart is geschreven nadat je die hebt leeggemaakt.
Klein meningsverschil met @techchizkid en @stellacadente op één punt: eerst een image maken is ideaal, maar voor een gewone thuisgebruiker kan dat snel een konijnenhol worden. Als de kaart stabiel en leesbaar is, zou ik jezelf één nette herstelpoging gunnen in plaats van vast te lopen op de perfecte procedure.
Wat het belangrijkst is:
- stop volledig met het gebruiken van de kaart
- formatteer hem niet opnieuw
- sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde kaart op
Controleer vóór herstel één minder voor de hand liggend ding: importmappen van Windows/macOS. Veel verloren evenementfoto’s bleken eigenlijk eerder al gekopieerd en daarna vergeten te zijn.
Als ze echt weg zijn, gebruik dan Disk Drill.
Voordelen:
- eenvoudige preview voor JPG en veel RAW-bestanden
- goed in het vinden van verwijderde/geformatteerde fotobestanden
- eenvoudig genoeg voor niet-technische gebruikers
Nadelen:
- diepe scans kunnen rommelige bestandsnamen/mapstructuren opleveren
- niet elk bestand met preview wordt perfect hersteld
- volledig herstel betekent meestal betalen
Mijn mening tegenover @mikeappsreviewer: preview is nuttig, maar beoordeel niet alles alleen op basis van previews. Herstel de hele waarschijnlijke batch als de ruimte dat toelaat. Sommige foto’s geven geen preview maar openen na herstel alsnog.
Als de kaart de verbinding verliest, pijnlijk langzaam leest of een verkeerde capaciteit toont, stop dan met zelf proberen en schakel een professional in.