Schijfhulpprogramma kan mijn Mac-hardeschijf niet herstellen of koppelen, en ik maak me zorgen dat ik belangrijke bestanden kwijtraak. Ik heb advies nodig over veilige opties voor gegevensherstel van een Mac-hardeschijf, welke tools ik hierna moet proberen en hoe ik kan voorkomen dat de schijf verder beschadigt.
Verwijderde bestanden zijn vaak niet meteen weg. Een normale verwijdering of snelle formattering verwijdert meestal alleen de verwijzing van het bestandssysteem naar de gegevens. De daadwerkelijke blokken kunnen daar nog steeds staan totdat iets ze overschrijft, de controller van de schijf ze wist of het apparaat een fysiek defect krijgt.
Dus het eerste wat je moet doen, is die schijf zo min mogelijk gebruiken. Normaal computergebruik kan op de achtergrond ongemerkt veel gegevens schrijven, waaronder caches, logbestanden, wisselbestanden, appgegevens en updates. Elk van die dingen kan terechtkomen boven op gegevens die je probeert te herstellen.
Als het een externe schijf is, koppel die dan los. Als de ontbrekende bestanden op de interne schijf van de Mac stonden, beperk het gebruik dan tot een minimum en installeer geen herstelsoftware op datzelfde volume.
Begin met de eenvoudige, veiligere controles voordat je scans uitvoert. Kijk eerst in de Prullenmand van macOS. Bij een externe schijf kan er een eigen verborgen prullenmap zijn. Open de schijf in Finder, druk op Shift + Command + Punt om verborgen bestanden te tonen en controleer daarna de map .Trashes. Als de bestanden daar staan, kun je ze mogelijk herstellen met Terugzetten.
Controleer daarna Time Machine als dat was ingeschakeld. Open Time Machine, ga terug naar een momentopname van voordat de bestanden werden verwijderd, kies wat je nodig hebt en herstel dit. Herstellen vanuit een back-up is meestal veel veiliger dan de oorspronkelijke schijf scannen op verwijderde bestanden.
Als er geen bruikbare back-up is, ga dan verder met herstelsoftware. Een hulpmiddel zoals Disk Drill kan gangbare Mac-bestandssystemen zoals APFS en HFS+ scannen, en het ondersteunt zowel bestandssysteemscans als bestandssignatuurscans.
Die twee scantypen werken iets verschillend. Een bestandssysteemscan probeert verwijderde records opnieuw op te bouwen, inclusief namen, mappen, paden en andere metadata. Een signatuurscan doorzoekt de ruwe opslag op herkenbare bestandspatronen. Daarmee kunnen nog steeds bestanden worden gevonden wanneer de mapinformatie beschadigd is, maar de oorspronkelijke bestandsnamen en mapstructuur kunnen ontbreken.
Als de schijf instabiel lijkt, blijf die dan niet bestoken met scans. Trage leesacties, verdwijnen uit het systeem, I/O-fouten of willekeurige verbrekingen van de verbinding kunnen wijzen op een defect apparaat. Maak in dat geval eerst een sector-voor-sector- of byte-voor-byte-image en scan daarna de image in plaats van de oorspronkelijke schijf. Zo voorkom je extra leesacties op de defecte hardware en heb je een stabiele kopie om mee te werken.
Mechanische waarschuwingssignalen zijn ernstiger. Klikken, schurend geluid, herhaalde opstartpogingen van de schijf, herkallibratiegeluiden of vreemd draaigedrag kunnen wijzen op beschadigde koppen, motoren, lagers of platters. Het apparaat herhaaldelijk inschakelen of lange scans uitvoeren kan de schade verergeren. Als de gegevens waardevol zijn, koppel de schijf dan los en neem contact op met een professionele recoveryservice met cleanroom.
Wat je ook herstelt, sla het ergens anders op. Zet herstelde bestanden niet terug op dezelfde schijf waarvan je herstelt, want daardoor kunnen nog meer herstelbare gegevens worden overschreven.
Zodra je klaar bent met de herstelpoging, stel dan back-ups in zodat dit de volgende keer geen eenmalige kans is. Time Machine is goed voor lokale back-ups met versies, en een externe of cloudback-up dekt zaken zoals diefstal, brand, fysieke schade of opnieuw een defecte schijf. Laat tot die tijd de oorspronkelijke schijf zo veel mogelijk ongemoeid en werk van de minst risicovolle optie naar de agressievere.
Als FileVault is ingeschakeld, verandert het hersteltraject, omdat geen enkele scanner de bestanden zomaar kan lezen totdat het APFS-volume eerst is ontgrendeld. Controleer voordat je iets koopt of uitvoert of de schijf in Schijfhulpprogramma of Terminal als een versleuteld volume wordt weergegeven, en zorg ervoor dat je het Mac-inlogwachtwoord of de herstelsleutel hebt, aangezien Disk Drill en soortgelijke tools pas kunnen helpen nadat dat toegangsprobleem is opgelost.
Het falen van Schijfhulpprogramma betekent niet dat de bestanden verdwenen zijn, en het betekent ook niet dat je op Wis, Initialiseer of elke melding moet klikken om te “repareren” die macOS naar je gooit. Vóór herstelsoftware zou ik de saaie hardwarecontroles proberen: andere kabel, andere poort, geen USB-hub, en als het een kale SATA-schijf is, een andere behuizing of dock. Een haperende adapter kan er precies uitzien als een stervende schijf. Als hij nog steeds niet wil koppelen maar wel verschijnt in Schijfhulpprogramma of diskutil list, dan ja, maak er eerst een image van als dat mogelijk is en scan de image met iets als Disk Drill in plaats van het origineel. Als de schijf helemaal niet verschijnt, geluiden maakt of wegvalt tijdens het lezen, stop dan met testen. Op dat moment kan het goedkope doe-het-zelfpad een vervelend herstel veranderen in een veel erger herstel.
Start op vanaf een andere Mac of een externe macOS-installeerder voordat je iets anders doet met de problematische schijf. Als dit de interne schijf is, kan elke normale opstart logs, swap, Spotlight-gegevens en andere rommel naar dezelfde schijf schrijven die je probeert te herstellen. Herstelmodus is beter dan een normale opstart, maar installeer macOS niet opnieuw, maak geen nieuwe gebruiker aan en laat het de schijf niet instellen.
Ik ben het enigszins oneens met het idee dat imaging altijd in elk geval de eerste stap is. Het is technisch gezien het veiligste antwoord, maar als de schijf nog maar net online blijft en je kort mappen kunt zien, zou ik eerst de belangrijkste dingen naar een andere schijf kopiëren. Foto’s, documenten, projectmappen, alles wat niet kan worden vervangen. Een volledige kloon kan uren duren en halverwege mislukken. Als de schijf stabiel genoeg is, maak er dan inderdaad een kloon of image van en scan de kloon met Disk Drill of een andere herstelapp in plaats van het origineel verder te belasten.
Kleine kanttekening die mensen vergeten: als dit een SSD is, vooral een interne Mac-SSD, kan herstel van verwijderde bestanden veel minder succesvol zijn door TRIM en het gedrag van APFS. Herstelsoftware kan nog steeds helpen bij beschadigde mappenstructuren, verloren partities of niet-aangekoppelde volumes, maar het is geen magie als de opslag de blokken al heeft gewist. Bij een tikkende mechanische harde schijf, stop. Bij een SSD die normaal zichtbaar is maar niet wil aankoppelen, houd die dan zo veel mogelijk alleen-lezen, werk vanaf een ander opstartapparaat en herstel naar een volledig aparte schijf. Sla herstelde bestanden nooit terug op dezelfde schijf op.