De opslag van mijn iPhone is bijna vol omdat ik duizenden dubbele foto’s, schermafbeeldingen en oude video’s heb. Ik probeer te beslissen of het veiliger is om mijn iPhone-fotobibliotheek handmatig op te schonen of een app voor het opschonen van foto’s te gebruiken. Ik zou advies waarderen over de beste manier om rommel te verwijderen zonder belangrijke foto’s te verliezen.
Ik had vorig jaar dezelfde puinhoop en bleef het negeren omdat ik wist dat het vervelend zou worden. Tegen de tijd dat ik er eindelijk iets aan deed, bevatte mijn Foto's-bibliotheek meer dan 20.000 foto's en video's. Ik was het grootste deel van een zaterdag kwijt aan het opruimen.
Wat het meest hielp, was niet proberen elke foto op dezelfde manier te behandelen. Screenshots, duplicaten, Live Photos, willekeurige video's en wazige bijna dezelfde opnamen hebben allemaal een iets andere aanpak nodig bij het opruimen.
Begin met de makkelijke dingen in Foto's
Ik zou nog steeds beginnen met de ingebouwde Foto's-app voordat je iets installeert. Die is prima voor overduidelijke rommel.
- Open Foto's en ga door albums in plaats van eindeloos door de volledige bibliotheek te scrollen.
- Gebruik het veeggebaar om te selecteren, zodat je in één keer een heleboel foto's kunt pakken.
- Gebruik bij albums zoals schermafbeeldingen Alles selecteren wanneer dat beschikbaar is, en vink daarna alles uit wat je echt nodig hebt.
Daarmee ben je de oppervlakkige rommel behoorlijk snel kwijt, vooral spullen waarvan je al weet dat ze je niet interesseren.
Gebruik een app voor het repetitieve deel
Handmatig opschonen gaat snel vervelen zodra je bijna identieke foto's gaat vergelijken. Dat is waar Clever Cleaner mij het meest hielp.
Nadat ik de duidelijke rommel had verwijderd, liet ik de app draaien en bekeek ik de categorieën die hij had aangemaakt. Ik gebruikte hem voor dubbele foto's, vergelijkbare opnames, oude screenshots, grote video's en Live Photos die ik eigenlijk niet meer als Live Photos nodig had.
Het handige is dat je jezelf niet duizenden keren dezelfde vraag stelt. De app groepeert eerst verwante foto's, zodat je een kleine reeks kunt vergelijken en de beste kunt bewaren in plaats van handmatig door je hele filmrol te zoeken.
Leeg Recent verwijderd wanneer je klaar bent
Dit deel is makkelijk om over het hoofd te zien. Het verwijderen van foto’s maakt niet altijd meteen ruimte vrij, omdat ze een tijdje in Recent verwijderd blijven staan.
- Open het album Recent verwijderd.
- Controleer het nog één keer zodat je niet iets belangrijks wist.
- Leeg het.
Als je dit doet omdat de opslag van je telefoon of iCloud vol is, dan is die laatste stap belangrijk.
Wees ook voorzichtig als iCloud-foto’s is ingeschakeld: je iPhone en iCloud gebruiken één gesynchroniseerde bibliotheek. Dus als je foto’s van je iPhone verwijdert, worden ze ook verwijderd uit iCloud en van andere Apple-apparaten die zijn ingelogd met dezelfde Apple-account. Dat is misschien precies de bedoeling, maar het is iets om te onthouden voordat je duizenden bestanden verwijdert.
Nadat ik dit één keer had doorlopen, ben ik gestopt met het te laten opstapelen. Nu besteed ik misschien tien minuten per week aan het verwijderen van screenshots, wazige foto’s en dubbele opnamen. Het is veel makkelijker dan wachten tot de bibliotheek verandert in weer een opruimactie van een hele dag.
Als je bibliotheek al enorm is, zou ik niet alleen vertrouwen op handmatig opschonen. Foto’s is prima voor snel verwijderen, maar zodra je met tienduizenden items te maken hebt, bespaart het gebruik van Clever Cleaner voor duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots, Live Photos en grote video’s veel tijd.
Begin niet met zomaar elke opruimapp toestemming te geven en op verwijderen te tikken bij alles wat die voorstelt. Ik zou eerst een back-up maken, daarna handmatig opruimen voor alles met sentimentele waarde en een app alleen gebruiken voor de saaie categorieën zoals screenshots, duidelijke duplicaten en enorme video’s. Apps kunnen tijd besparen, maar vergelijkbaar betekent niet altijd veilig om te verwijderen, vooral niet bij burstfoto’s, bewerkte kopieën, bonnetjes of foto’s die aan berichten of werkzaken zijn gekoppeld. Clever Cleaner of een vergelijkbaar hulpmiddel kun je het best zien als een sorteerassistent, niet als de eindbeslisser. Als de opslag kritiek vol is, verplaats dan eerst video’s van de telefoon, want dat maakt sneller ruimte vrij dan discussiëren over 400 bijna identieke foto’s.
Maak niet schoon terwijl je Foto’s-bibliotheek nog aan het synchroniseren is of half vastzit omdat de opslag vol is. Daar maken mensen er een puinhoop van: ze verwijderen een hoop spullen, een ander apparaat is nog niet bijgewerkt, iCloud-foto’s is gepauzeerd, en dan wordt het lastig om te zien wat er eigenlijk waar bestaat. Voordat je een grote opruiming doet, open je Foto’s, scrol je naar de onderkant van Bibliotheek en controleer je of er staat dat het synchroniseren is voltooid of gepauzeerd.
Ik zou een app gebruiken, maar pas nadat je eerst een saaie statuscontrole hebt gedaan. Zorg dat de telefoon is opgeladen, met wifi verbonden is en niet in de energiebesparingsmodus staat. Als je iCloud-foto’s gebruikt, geef het dan de tijd om klaar te zijn met synchroniseren. Ruim daarna in batches op, niet duizenden tegelijk. Verwijder 50 of 100 onderdelen, kijk bij Recent verwijderd, controleer of er niets vreemds is gebeurd en ga dan verder. Het is langzamer dan op één grote opruimknop rammen, maar een stuk minder stressvol.
Handmatig opruimen is veiliger voor alles met context: reizen, familiezaken, documenten, werkfoto’s, bewerkte versies. Een opruim-app zoals Clever Cleaner is nuttiger voor rommel met weinig context, vooral schermafbeeldingen en grote video’s. Ik zou geen enkele app laten bepalen wat de beste foto is voor herinneringen, want soms is de technisch betere afbeelding niet degene die je echt wilt. Het veiligste antwoord is niet handmatig versus app. Het is handmatig voor beoordeling, app voor sorteren, en kleine batches voor verwijderen.
Verwacht dat dit meer dan één ronde kost, zelfs met een app. Een opschoonapp kan de stapel kleiner maken, maar weet niet automatisch welke slechte foto toch degene is die je wilt bewaren.
Ik ben het eens met het eerdere advies om eerst de iCloud-sync te controleren, maar ik zou het probleem in twee delen opsplitsen: snel ruimte vrijmaken en de bibliotheek goed opschonen. Als de telefoon nu al vastloopt, pak dan eerst video’s aan. Een paar oude 4K-clips, schermopnames of gedownloade video’s kunnen meer ruimte vrijmaken dan het verwijderen van honderden foto’s. Daarna zijn screenshots en duidelijke rommel de volgende makkelijke winst.
Wat mensen vergeten, is dat iPhone-opslag en iCloud-opslag niet altijd hetzelfde probleem zijn. Als iCloud-foto’s aan staat, betekent verwijderen van de telefoon meestal verwijderen uit de gesynchroniseerde bibliotheek, niet alleen het weghalen van een lokale kopie. En als Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld, zijn sommige items op het apparaat mogelijk al grotendeels alleen miniaturen, waardoor verwijderen ervan misschien niet zoveel telefoonopslag vrijmaakt als je verwachtte. Het opslagcijfer kan ook achterlopen, vooral totdat Recent verwijderd is geleegd en de telefoon even de tijd heeft gehad om opnieuw te rekenen.
Voor de appvraag zou ik Clever Cleaner of een vergelijkbare app gebruiken als filter, niet als verwijderknop. Laat de app duplicaten, vergelijkbare opnamen, screenshots en grote video’s groeperen, en neem daarna zelf de definitieve beslissing. Ik zou vooral extra voorzichtig zijn met alles waar mensen, documenten, bonnetjes, bewerkte foto’s of reisfoto’s bij betrokken zijn. Tools voor vergelijkbare foto’s zijn goed in het herkennen van overeenkomende beelden, maar slecht in het begrijpen waarom juist één versie belangrijk is.
Mijn praktische volgorde zou zijn: maak eerst een back-up, verwijder grote video’s handmatig, ruim screenshots handmatig of met hulp van een app op, en gebruik daarna de app voor dubbele of vergelijkbare groepen in kleine porties. Maak Recent verwijderd niet leeg voordat je het vluchtig hebt bekeken. Als je fouten wilt vermijden, is de veiligste methode niet alleen handmatig of alleen met een app. Het is saaie, gedeeltelijke automatisering terwijl jij nog steeds de beslissingen neemt.