Jag avslutade precis en fotografering och mitt CF-kort slutade plötsligt att kunna läsas i min kamera och dator. Kortet innehåller viktiga kundbilder, och jag har ännu ingen säkerhetskopia. Jag behöver hjälp med säkra steg för återställning av CF-kort, pålitlig programvara för fotoåterställning eller råd om huruvida professionell dataåterställning är det bästa alternativet.
CF-kortet ser tomt ut, rör det inte än
Jag råkade ut för detta en gång med ett kamerakort, och det första jag skulle göra är att sluta använda kortet direkt. Inga fler bilder. Ingen formateringsuppmaning. Kopiera inte något till det. Låt det vara.
När ett CF-kort plötsligt visas som tomt eller skadat är filerna inte alltid borta. Ibland blir filtabellen förstörd, så att datorn tappar kartan, medan foto- och videodatan fortfarande ligger kvar på kortet. Faran är överskrivning. När ny data väl hamnar där blir återställning snabbt mycket svårare.
Vad jag skulle prova först
Om du inte har någon säkerhetskopia skulle jag börja med återställningsprogramvara innan något annat. Ett enkelt alternativ är Disk Drill.
Det som stack ut för mig med det:
- Det är lätt att använda utan att behöva gå igenom femtio menyer
- Det läser vanliga CF-kortsformat som FAT32 och exFAT
- Det hittar kamerafiltyper som folk bryr sig om, JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4
- Förhandsvisning hjälper mycket, eftersom du ser vad som fortfarande är läsbart innan du sparar något
Ordningen spelar roll
-
Ta ut CF-kortet ur kameran
Lägg det åt sidan. Fortsätt inte testa det i kameran. -
Använd en dedikerad CF-kortläsare
Jag skulle hoppa över att ansluta kameran via USB. En kortläsare ger vanligtvis bättre direktåtkomst. -
Installera återställningsappen på datorn
Installera inte något på CF-kortet. Det låter självklart, men folk gör det när de är stressade. -
Skanna kortet
Öppna Disk Drill, välj CF-kortet, kör en fullständig skanning och låt den bli klar. -
Förhandsvisa det som hittas
Om dina bilder eller klipp förhandsvisas korrekt är chanserna bättre. -
Återställ filer till en annan plats
Spara dem på din PC, en extern SSD eller en annan enhet. Skriv aldrig tillbaka återställda filer till samma CF-kort.
Om kortet beter sig konstigt
Den här delen är viktigare än folk tror.
Om kortet läses långsamt, tappar anslutningen, ger läsfel eller börjar bete sig instabilt skulle jag först skapa en byte-för-byte-avbild och skanna avbilden i stället för att belasta kortet om och om igen. Färre direkta läsningar, mindre stress på ett felande medium.
Jag skulle inte heller köra CHKDSK, macOS First Aid eller något reparationsverktyg före återställning. De verktygen ändrar filsystemet. Om målet är filåterställning är det fel första steg. Få först ut filerna. Reparera senare. Formatera senare.
När programvara inte är rätt väg
Jag skulle stanna upp och överväga en återställningstjänst om något av detta händer:
- Kortet upptäcks inte på någon dator
- Stiften ser böjda eller skadade ut
- Kortet blir varmt
- Det fortsätter att koppla från
- Filerna är så viktiga att du inte vill chansa
Om kortet fortfarande visas normalt är programvara vanligtvis det första jag skulle prova. Om det inte ens monteras korrekt skulle jag inte fortsätta tvinga det.
Hoppas detta hjälper lite.
Sluta prova slumpmässiga lösningar. Tid spelar roll.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, sluta försöka med det kortet. Jag håller inte med om att göra upprepade direkta skanningar först om kortet är instabilt. Om CF-kortet kopplas upp och ner, skapa en avbild av det en gång och arbeta sedan från avbilden. Mindre belastning på kortet.
Det jag skulle göra:
- Kontrollera CF-stiften i både kamera och kortläsare. Böjda stift är vanligt med CompactFlash.
- Prova en kortläsare av god kvalitet via USB på en stationär eller bärbar dator. Hoppa över adaptrar om du kan.
- Om kortet visar någon kapacitet alls, klona det först med ett skrivskyddat verktyg.
- Kör återställningen på klonen, inte på originalet.
När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val för fotoåterställning från CF-kort. Det hanterar RAW-filer bra, och förhandsvisningen är användbar för att snabbt sortera kundbilder. Om du vill använda frasen som folk söker efter, tänk bästa programvaran för återställning av CF-kort för foton, inte bästa programvaran för återställning av SD-kort, eftersom ditt media är annorlunda.
Formatera inte. Kör inte CHKDSK. Låt inte kameran reparera det. Det gör skrivändringar.
Om kortet inte upptäcks någonstans, eller om du ser böjda stift, stanna där och skicka det till ett proffslabb. Fysisk CF-skada blir snabbt värre.
Dessutom täcker det här korta klippet ett liknande återställningsarbetsflöde, se en snabb demo av kortåterställning.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @yozora, men jag skulle lägga till en sak som folk hoppar över när de får panik: kontrollera om detta faktiskt är ett problem med läsaren/kamerans stift innan du fortsätter prova mjukvarusaker. Med CompactFlash är böjda stift löjligt vanliga, och upprepade isättningar kan göra det mycket värre väldigt snabbt.
Det jag skulle göra annorlunda:
- Inspektera hålen i CF-kortet och stiften i läsaren/kameran med en ficklampa
- Prova en fungerande CF-läsare som du vet fungerar, inte fem slumpmässiga adaptrar
- Om kortet monteras ens tillfälligt, kopiera först en fullständig diskavbild om du kan
- Kör sedan återställning mot avbilden
Jag skulle också undvika att oändligt koppla ur och ansluta det igen bara för att se om det dyker upp. Det kan förvandla ett återställningsbart kort till ett dött. Folk gör detta hela tiden och det är brutalt.
Om kortet syns i Diskhantering / Systeminformation men inte går att bläddra i, är det faktiskt inte det värsta tecknet. I så fall är Disk Drill ett legitimt alternativ för återställning av CF-kort, särskilt för fotograferingar eftersom det känner igen RAW och vanliga video-/fotoformat ganska bra. Jag skulle bara använda det för att skanna och återställa till en annan enhet.
Om kortet är helt osynligt på flera datorer, blir varmt eller om du hittar böjda stift, sluta med gör det själv-försök. Det är professionell återställning som gäller då, utan tvekan.
Om du också vill ha fler exempel som är specifika för den här typen av media, är denna tråd om hjälp med återställning av CFexpress-bilder för förlorade foton värd att läsa även om ditt kort är CF och inte CFexpress. Liknande felsökningstänk.
Och ja, låt inte kameran fixa det. Den knappen är i princip lockbete.